Problemen meteradapter Toon na het plaatsen van de slimme meter | Eneco Community
vraag

Problemen meteradapter Toon na het plaatsen van de slimme meter


Reputatie 6
Badge +1
  • Expert
  • 3389 reacties
Je hebt Toon en krijgt een slimme meter.......wat dan?

Na het plaatsen van de slimme meter moeten er een aamtal dingen gebeuren en moet men met een aantal dingen rekening houden. Zo zijn na plaatsing de huidige sensoren, die voorheen op de meters geplakt waren, niet meer nodig. Vergeet ze dan ook niet van de oude meters af te halen!

In de doos van Toon zat/zit een kabeltje. Dit kabeltje is de nieuwe verbinding tussen de energieadapter en de slimme meter en moet dus in de P1 gestoken worden. Heb je het kabeltje niet meer, vraag dan een nieuwe aan bij Eneco.

Als je geluk hebt dan zie je meteen gas en stroom waardes op Toon verschijnen. Echter als je geen geluk hebt, dan moeten er nog een aantal dingen gebeuren.

Zo is het mogelijk dat je alleen stroom ziet. De gasmeter is dan nog niet gekoppeld aan de slimme meter. Dit regeld de netbeheerder, maar kan max 2 weken duren. Voor mensen die Stedin als netbeheerder hebben kunnen de volgende optie proberen:

Stedin: koppelen 'slapende' gasmeter

Sinds één jaar plaatst Stedin bij klanten gasmeters die met één knop uit de installatiemodus worden gehaald. Soms blijkt de meter na installatie toch nog in deze modus te zitten. Helaas ziet de klant zijn gasverbruik daardoor niet op zijn verbruiksmonitor en is de gasmeter niet op afstand uit te lezen. Ze noemen dit bij Stedin een ‘slapende gasmeter’.
Wist u dat er instructies beschikbaar zijn voor het zogenaamd ‘wakker maken’ van de gasmeter? U vindt de instructies op onze website bij de veelgestelde vragen over de plaatsing van de meter. https://www.stedin.net/klantenservice/slimme-meter. (onder het kopje “plaatsing van de meter” is het de derde vraag van onderen).
Mocht u dit probleem hebben dan kunt u het mogelijk zelf oplossen door bovenstaande handleiding te gebruiken.

Ik weet niet ofdat bovenstaande alleen voor Stedin klanten geld, of ook voor andere klanten bij een andere netbeheerder.

Indien je helemaal geen waardes ziet, zowel geen stroom als gas, dan is het heel goed mogelijk dat je slimme meter op de nieuwste protocol draaid( DSMR 4.0).
Helaas voor die mensen moet de Toon energieadapter gewisseld worden voor een nieuwer type die dit protocol ondersteund. Plaats even een forum berichtje en een van de moderators zullen je verzoek verder oppakken.

Soms hoor ik op het forum de "klacht" dat Toon de volgende melding geeft : sensoren worden ingeregeld.

Dit is niet goed en betekend dat de energieadapter nog steeds sensor waardes aan Toon door geeft en Toon niet ziet dat de energieadapter is aangesloten op de p1 poort van de slimme meter. Hij denkt nog steeds dat er 2 sensoren zijn gekoppeld, maar deze zijn vervallen door de plaatsing van de slimme meter en zijn p1 poort. In principe moet er in het tabblad energieadapter (menu-systeem-energieadapter) "verbonden met stroom en gas" staan

Om de melding "sensoren worden ingeregeld" op te lossen, kunt u de volgende stappen doorlopen:
Stap 1
Haal de meteradapter uit het stopcontact en uit de p1 poort van de slimme meter. Na 30 seconde eerst de slimme meter koppelen dmv kabel en dan de energiemeter in het stopcontact steken. (Let even op dat gaswaardes bij een slimme meter 1 keer per uur worden doorgegeven. )

Niet opgelost?
Stap 2
Haal de meteradapter uit het stopcontact. Haal de ketelmodule uit het stopcontact en wacht 30 seconde. Stop de ketelmodule in het stopcontact en als Toon helemaal is opgestart, steek dan pas de energiemodule weer in het stopcontact.

Niet opgelost?
Ga naar menu en dan naar systeem
Vervolgens naar energiemeters en dan de knop wijzigen achter verbinding.
Klik vervolgens op verwijderen en volg de aanwijzingen op Toon.
Zodra de energieadapter verwijderd is, trek je wederom de energieadapter uit het stopcontact en onplug je het kabeltje naar de slimme meter. Daarna haal je ook de stekker van de ketelmodule voor 30 seconde uit het stopcontact en plaats deze daarna terug.
Zodra toon helemaal is opgestart ga je weer naar menu en daarna naar systeem en naar energieadapter. Klik op toevoegen/koppelen en volg de aanwijzigingen op het scherm. De energieadapter word nu opnieuw gekoppeld en dat zou het probleem moeten kunnen oplossen.

Is het nog niet opgelost en blijft de energiemodule aangeven dat de sensoren worden ingeregeld, is er nog maar 1 oplossing en dat is Eneco Groen team bellen, of hier op dit forum een bericht te plaatsen in het juiste topic. Vaak is het dan ook wijs om alvast klanten toegang aan te zetten, zodat een moderator meteen in Toon kan kijken, waarom deze nog steeds die melding geeft.

Let wel op dat na het plastsen van een slimme meter de gaswaardes 1 keer per uur worden ververst.

Suc6 met oplossen.;)

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

251 Reacties

briljant!
ik zal de resultaten rapporteren 😃
Reputatie 7
Badge +6
@Brandje

De klanten die een verkeerd kabeltje hebben gehad bij hun Toon, hebben we weten te traceren aan de hand van de serienummers van hun Toon en deze hebben allemaal een ander kabeltje toegestuurd gekregen.
Deze week zijn bij mij de slimme meters geplaatst. Sindsdien geeft Toon geen energieverbruik meer aan. Eneco gebeld en procedure m.b.t. het opnieuw instellen van de adapter doorlopen. Geen resultaat, Toon blijft aangeven dat de sensoren worden ingeregeld. Aan de adapter (type 35/37) zou het volgens de persoon aan de telefoon niet kunnen liggen. Toon zou zich opnieuw moeten inleren en het probleem zou met een paar dagen opgelost zijn. Vreemd verhaal...
Nu lees ik hier dat type adapter 35/37 niet geschikt is voor de slimme meter en dat het dus niet gaat werken. Waarom weet de Helpdesk van Eneco dit niet?


Misschien net even een verkeerde medewerk(st)er getroffen?
Je hebt het hier goed gelezen; het moet een adapter wezen met firmware 35/39.
Toon denk nu dat er sensoren aangesloten zijn, terwijl je nu een kabeltje er in hebt zitten naar de P1 poort van de slimme meter.

Straks zal een moderator dit wel oppikken en een nieuwe adapter per post naar je toesturen.
Dus even geduld.
Hoi Mike,

Graag gedaan.
Klopt dat het deels werkt. Je mist dus nog de bruto opwek die van de kWh verbruiksmeter moet komen.
Daar zit een jack-kabeltje aan dat verbonden wordt met de nieuwe Toon Zon adapter die je krijgt.
Dan pas kan Toon op de juiste wijze rekenen!
Tenslotte gaat het om de bruto opwek minus je eigen verbruik en de teruglevering aan het net.

Op je iPhone zie je dan dit (vandaag om 13:30):

En dat vertaalt dan naar een mooie grafiek.
Ik kan er wel van smullen hoor............



En via de schakelaar aan de onderzijde (blauwe en gele vierkantje) kan je kiezen voor overlays of ieder afzonderlijk.
Reputatie 4
Badge +1
Dag B.M. Woudenberg,

Ik zie het! Er komt een nieuw jouw kant op :)

Groet,
Mike
Reputatie 7
Badge +6
Beste M.C.J. Mulder,

De p1 kabel en de meteradapter zijn voor je besteld en deze ontvang je op korte termijn.
Dank Brandje voor je reactie. Ik had het gelukkig verkeerd begrepen
Reputatie 7
Badge +6
Beste Naile,

Welkom op de community! De nieuwe meteradapter is besteld voor je, deze ontvang je binnen twee werkdagen.

Groet,

Folkert
Reputatie 7
Badge +6
Beste haenma,

Welkom op de community, binnen twee werkdagen ontvang je de nieuwe meteradapter.

Groet,

Folkert
Ik krijg binnenkort een slimme meter. Mijn Toon is al een paar jaar oud. Ik verwacht dat mijn adapter niet zal gaan werken ( als ik deze nog kan vinden thuis). Kan ik een nieuwe adapter ontvangen. Bij voorbaat dank.

"Als ik die kan vinden???"
Die zit toch gewoon in je meterkast om je Toon®️ te kunnen voorzien van verbruiksdata??
Zojuist een op een telefoonkabel lijkend kabeltje gebruikt om de adapter te koppelen aan de slimme meter en het werkt nu. Lijkt erop dat de meegeleverde p1 kabel niet goed werkt. Probleem opgelost zoals het er nu uitziet......bedankt voor de snelle adviezen Brandje
Reputatie 4
Badge +4
@A. van Buuren,

Welkom op onze Community! :)

Het type meteradapter dat jij hebt, is inderdaad niet geschikt voor de samenwerking met slimme meters. Natuurlijk sturen met je graag een nieuwe adapter toe, deze heb je spoedig in huis!
Reputatie 7
Badge +6
@E. Kraan

Heb je een fabrieksherstel uitgevoerd? Zo ja dan wil ik je vragen deze stap over te slaan, en zodra Toon klaar is via Menu-Software de nieuwste software binnen te halen. Je Toon draait nu nog op 2.10.15, je kunt nu 3.5.1 binnen halen.
Reputatie 7
Badge +6
@E. Kraan

Ik zorg er voor dat een monteur contact met je opneemt, die kan indien nodig de meteradapter vervangen en de installatie afronden.
Vandaag is de monteur langsgeweest. Oorzaak bleek een te zwakke draadloze verbinding met de meteradapter in de Toon display zelf. Die is vervangen, waarna de monteur de configuratie van Toon heeft afgerond. Alles werkt nu. 😃 Iedereen bedankt.
Was dat een 4 aderig kabeltje?
De aders mogen niet geswitcht zijn!
Badge +3
@mike.
Gisteren de nieuwe adapter ontvangen.
Ik heb weer waardes op m'n TOON (alleen nog verkeerd, maar dat komt goed als TOON zon geleverd is)
Wat mag ik doen met de oude?
@mike.
Gisteren de nieuwe adapter ontvangen.
Ik heb weer waardes op m'n TOON (alleen nog verkeerd, maar dat komt goed als TOON zon geleverd is)
Wat mag ik doen met de oude?


Die mag je houden!
Eventueel afvoeren naar kleine elektrisch afval.
Badge +3
Top. Brandje. Doe ik dat
Natuurlijk 4-aderig, en straight i.p.v. crossed. @Brandje
Natuurlijk 4-aderig, en straight i.p.v. crossed. @Brandje

Perfect, dan wordt het tijd dat je communicatiemodule, die de data levert op je P1-poort eens gecontroleerd wordt.

Worden je meterstanden wel uitgelezen en zijn ze zichtbaar in Mijn Eneco?
nee, in de Toon staat 'geen contact met meter' (niet in die exacte woorden maar het komt er op neer)

De verbinding tussen toon en de meteruitlezer is dus goed, maar er worden geen gebruiksgegevens ontvangen. (de lampjes doen ok niets)
Reputatie 7
Badge +8
nee, in de Toon staat 'geen contact met meter' (niet in die exacte woorden maar het komt er op neer)

De verbinding tussen toon en de meteruitlezer is dus goed, maar er worden geen gebruiksgegevens ontvangen. (de lampjes doen ok niets)


Als goed is moet er in Toon staan 'Verbonden met Stroom/Gas'..