Problemen meteradapter Toon na het plaatsen van de slimme meter | Eneco Community
vraag

Problemen meteradapter Toon na het plaatsen van de slimme meter


Reputatie 6
Badge +1
  • Expert
  • 3389 reacties
Je hebt Toon en krijgt een slimme meter.......wat dan?

Na het plaatsen van de slimme meter moeten er een aamtal dingen gebeuren en moet men met een aantal dingen rekening houden. Zo zijn na plaatsing de huidige sensoren, die voorheen op de meters geplakt waren, niet meer nodig. Vergeet ze dan ook niet van de oude meters af te halen!

In de doos van Toon zat/zit een kabeltje. Dit kabeltje is de nieuwe verbinding tussen de energieadapter en de slimme meter en moet dus in de P1 gestoken worden. Heb je het kabeltje niet meer, vraag dan een nieuwe aan bij Eneco.

Als je geluk hebt dan zie je meteen gas en stroom waardes op Toon verschijnen. Echter als je geen geluk hebt, dan moeten er nog een aantal dingen gebeuren.

Zo is het mogelijk dat je alleen stroom ziet. De gasmeter is dan nog niet gekoppeld aan de slimme meter. Dit regeld de netbeheerder, maar kan max 2 weken duren. Voor mensen die Stedin als netbeheerder hebben kunnen de volgende optie proberen:

Stedin: koppelen 'slapende' gasmeter

Sinds één jaar plaatst Stedin bij klanten gasmeters die met één knop uit de installatiemodus worden gehaald. Soms blijkt de meter na installatie toch nog in deze modus te zitten. Helaas ziet de klant zijn gasverbruik daardoor niet op zijn verbruiksmonitor en is de gasmeter niet op afstand uit te lezen. Ze noemen dit bij Stedin een ‘slapende gasmeter’.
Wist u dat er instructies beschikbaar zijn voor het zogenaamd ‘wakker maken’ van de gasmeter? U vindt de instructies op onze website bij de veelgestelde vragen over de plaatsing van de meter. https://www.stedin.net/klantenservice/slimme-meter. (onder het kopje “plaatsing van de meter” is het de derde vraag van onderen).
Mocht u dit probleem hebben dan kunt u het mogelijk zelf oplossen door bovenstaande handleiding te gebruiken.

Ik weet niet ofdat bovenstaande alleen voor Stedin klanten geld, of ook voor andere klanten bij een andere netbeheerder.

Indien je helemaal geen waardes ziet, zowel geen stroom als gas, dan is het heel goed mogelijk dat je slimme meter op de nieuwste protocol draaid( DSMR 4.0).
Helaas voor die mensen moet de Toon energieadapter gewisseld worden voor een nieuwer type die dit protocol ondersteund. Plaats even een forum berichtje en een van de moderators zullen je verzoek verder oppakken.

Soms hoor ik op het forum de "klacht" dat Toon de volgende melding geeft : sensoren worden ingeregeld.

Dit is niet goed en betekend dat de energieadapter nog steeds sensor waardes aan Toon door geeft en Toon niet ziet dat de energieadapter is aangesloten op de p1 poort van de slimme meter. Hij denkt nog steeds dat er 2 sensoren zijn gekoppeld, maar deze zijn vervallen door de plaatsing van de slimme meter en zijn p1 poort. In principe moet er in het tabblad energieadapter (menu-systeem-energieadapter) "verbonden met stroom en gas" staan

Om de melding "sensoren worden ingeregeld" op te lossen, kunt u de volgende stappen doorlopen:
Stap 1
Haal de meteradapter uit het stopcontact en uit de p1 poort van de slimme meter. Na 30 seconde eerst de slimme meter koppelen dmv kabel en dan de energiemeter in het stopcontact steken. (Let even op dat gaswaardes bij een slimme meter 1 keer per uur worden doorgegeven. )

Niet opgelost?
Stap 2
Haal de meteradapter uit het stopcontact. Haal de ketelmodule uit het stopcontact en wacht 30 seconde. Stop de ketelmodule in het stopcontact en als Toon helemaal is opgestart, steek dan pas de energiemodule weer in het stopcontact.

Niet opgelost?
Ga naar menu en dan naar systeem
Vervolgens naar energiemeters en dan de knop wijzigen achter verbinding.
Klik vervolgens op verwijderen en volg de aanwijzingen op Toon.
Zodra de energieadapter verwijderd is, trek je wederom de energieadapter uit het stopcontact en onplug je het kabeltje naar de slimme meter. Daarna haal je ook de stekker van de ketelmodule voor 30 seconde uit het stopcontact en plaats deze daarna terug.
Zodra toon helemaal is opgestart ga je weer naar menu en daarna naar systeem en naar energieadapter. Klik op toevoegen/koppelen en volg de aanwijzigingen op het scherm. De energieadapter word nu opnieuw gekoppeld en dat zou het probleem moeten kunnen oplossen.

Is het nog niet opgelost en blijft de energiemodule aangeven dat de sensoren worden ingeregeld, is er nog maar 1 oplossing en dat is Eneco Groen team bellen, of hier op dit forum een bericht te plaatsen in het juiste topic. Vaak is het dan ook wijs om alvast klanten toegang aan te zetten, zodat een moderator meteen in Toon kan kijken, waarom deze nog steeds die melding geeft.

Let wel op dat na het plastsen van een slimme meter de gaswaardes 1 keer per uur worden ververst.

Suc6 met oplossen.;)

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

251 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Allen

Dit topic is gesloten, wanneer je vragen hebt over slimme meters, kun je je deze stellen in dit topic.
morgen weer verder dan. dank nog voor alle hulp!

Is een goede gedachte!
Graag gedaan en morgen hoor ik het wel weer.

Fijne avond. Hier in de tuin is de temperatuur inmiddels naar aangename waarden gezakt!
morgen weer verder dan. dank nog voor alle hulp!
Harde reset gedaan.

Gek genoeg lukt het wel om de oude adapter te verbinden. Die vervolgens weer verwijderd. De nieuwe geeft geen kik, ook niet op 1 meter afstand en heel kort en snel drukken.


Als je de oude adapter gaat aanmelden dan is dat ten ene male zinloos, die kan naar het afval.
Je maakt Toon®️ daar "helemaal gek mee". De firmware klopt immers niet.

Je zal dus Toon®️ weer een harde reset moeten geven en de juiste dus nieuwe adapter proberen aan te melden. Laat de adapter anders even een nachtje uit het stopcontact en probeer het morgen nog een keer!
Harde reset gedaan.

Gek genoeg lukt het wel om de oude adapter te verbinden. Die vervolgens weer verwijderd. De nieuwe geeft geen kik, ook niet op 1 meter afstand en heel kort en snel drukken.
Aiiii, ik ben zo vaak online, dus vooraf even vragen is handiger.
De meeste weten dat hier prima.
Kijk als ik adviseer fabrieksinstellingen dan geef ik altijd aan wat de gevolgen kunnen zijn.

Een harde reset geef je door de Toon®️ module bij je CV 1 minuutje stroomloos te maken.

Dat telefoonkabeltje moet idd 4 aderig zijn, maar de aders mogen niet getwischt zijn.

Probeer nog eens een harde reset te geven en dan de adapter weer te koppelen, uiteraard dichtbij Toon®️ en tijdens het koppelen heeeel snel en heeeeel kort op het knopje drukken.
Blijkbaar snap ik niet wat een harde reset is. Ik heb zowel het originele kabeltje geprobeerd als een 4 aderige telefoonkabel. Geen verschil.
Oké welk kabeltje gebruik je?
De originele van Eneco? Daar zitten fouten tussen helaas.
Een adapter gaat vrijwel nooit stuk.
Jammer dat je fabrieksinstellingen hebt gebruikt; ik adviseerde je een harde reset.......
Heb je die harde reset wel gegeven?

Ik heb de Toon nu ook teruggezet naar fabrieksinstellingen. Vervelend is nu wel dat het nu ook niet meer lukt verbinding te maken met de nieuw toegestuurde meter. Ook niet op 1 meter afstand.

Je meldt ook niet wat Toon®️ bij de sensoren nu meldt.

Bij de sensoren meldde de Toon 'Verbonden', maar nu dus ook niet meer.

Dus hierna dient nu de communicatie module van je P1 poort gecontroleerd te worden.

Een Eneco monteur kan dat controleren door z'n laptop aan te sluiten of je belt meteen met je Netwerkbeheerder.


Tja, ik ben in ieder geval nu even kwijt wat het is. Kan de nieuw toegestuurde adapter zo snel de geest geven? Misschien moet ik toch ook nog een nieuw kabeltje...
ik zal de resultaten rapporteren :D

helaas,

nog steeds geen verbinding met de slimme meter (met de nieuwe meteradapter dus nu wel firmware 35/39)


Mooi; of eigenlijk niet mooi, want na een harde reset van Toon®️ en dan nog geen dataoverdracht, dan gaat m'n reeds andere genoemde mogelijkheid werken.

Heb je die harde reset wel gegeven?
Je meldt ook niet wat Toon®️ bij de sensoren nu meldt.

Dus hierna dient nu de communicatie module van je P1 poort gecontroleerd te worden.

Een Eneco monteur kan dat controleren door z'n laptop aan te sluiten of je belt meteen met je Netwerkbeheerder.
ik zal de resultaten rapporteren :D

helaas,

nog steeds geen verbinding met de slimme meter (met de nieuwe meteradapter dus nu wel firmware 35/39)
ik zal de resultaten rapporteren 😃
@M.P. Vroonhof

Er is een nieuwe meteradapter voor je besteld deze ontvang je binnen 2 of 3 werkdagen.


Heel goed Folkert!
Dan zal @Vroonhof hierna eindelijk een werkende Toon®️ hebben.

Ik ben uiteraard heeeeel nieuwsgierig!!
Reputatie 7
Badge +6
@M.P. Vroonhof

Er is een nieuwe meteradapter voor je besteld deze ontvang je binnen 2 of 3 werkdagen.
briljant!

Ach valt wel mee, als ik de juiste basic info krijg dan is het simpel om de conclusie te trekken.
Soms is het een kwestie van doorvragen...........

Maar mijn optie mbt communicatie module, die de data aan de P1 poort levert, kan ook de oorzaak zijn.

De tijd zal het leren; dus even afwachten, dat doe je al sinds 2012, dus dat kan er ook nog wel bij.......:P
briljant!

Dus was mijn vraag wat is de firmware van je adapter?

Ik hoor het graag van je.


35/37 staat er


Kijk, dat is de oplossing, waarom je niets ziet!
Eneco moet je een nieuwe adapter toesturen, die wel past bij je Slimme meters.

En dan is het probleem opgelost. Het 2e getal moet op z'n minst 39 zijn; via een update is dat onmogelijk.
Zo simpel kan het zijn!

Er zal straks of morgen wel een moderator reageren en dit voor je in orde maken.

Dus was mijn vraag wat is de firmware van je adapter?

Ik hoor het graag van je.


35/37 staat er
Dat je op Toon®️ niets ontvangt dat was toch al duidelijk.
Ik doelde op de meterstanden of deze op de site van Eneco, dus bij Mijn Eneco zichtbaar zijn.


De gebruiksgegevens worden wel doorgegeven. Die kan ik dus ook zien op de site van Eneco. Enkel de communicatie van Toon met mijn Slimme meter werkt niet.


Dus was mijn vraag wat is de firmware van je adapter?
Zie het pad wat ik eerder aangaf om op Toon even te kijken.

Ik hoor het graag van je.
Dat je op Toon®️ niets ontvangt dat was toch al duidelijk.
Ik doelde op de meterstanden of deze op de site van Eneco, dus bij Mijn Eneco zichtbaar zijn.


De gebruiksgegevens worden wel doorgegeven. Die kan ik dus ook zien op de site van Eneco. Enkel de communicatie van Toon met mijn Slimme meter werkt niet.
nee, in de Toon staat 'geen contact met meter' (niet in die exacte woorden maar het komt er op neer)

De verbinding tussen toon en de meteruitlezer is dus goed, maar er worden geen gebruiksgegevens ontvangen. (de lampjes doen ok niets)


Dat je op Toon®️ niets ontvangt dat was toch al duidelijk.
Ik doelde op de meterstanden of deze op de site van Eneco, dus bij Mijn Eneco zichtbaar zijn.

Als je op Toon®️ geen data ontvangt dan, zoals gezegd ga ik uit van een defect communicatiemodule en zou je je Netbeheerder moeten bellen, want dan heb je dus een storing in je Slimme meter.

Hierbij ga ik er van uit dat je adapter de juiste firmware versie heeft, die heb je namelijk nog niet gemeld.
Geef die nog even op; kan je nazien op Toon/menu/instellingen/software.
Reputatie 7
Badge +8
nee, in de Toon staat 'geen contact met meter' (niet in die exacte woorden maar het komt er op neer)

De verbinding tussen toon en de meteruitlezer is dus goed, maar er worden geen gebruiksgegevens ontvangen. (de lampjes doen ok niets)


Als goed is moet er in Toon staan 'Verbonden met Stroom/Gas'..
nee, in de Toon staat 'geen contact met meter' (niet in die exacte woorden maar het komt er op neer)

De verbinding tussen toon en de meteruitlezer is dus goed, maar er worden geen gebruiksgegevens ontvangen. (de lampjes doen ok niets)
Natuurlijk 4-aderig, en straight i.p.v. crossed. @Brandje

Perfect, dan wordt het tijd dat je communicatiemodule, die de data levert op je P1-poort eens gecontroleerd wordt.

Worden je meterstanden wel uitgelezen en zijn ze zichtbaar in Mijn Eneco?
Natuurlijk 4-aderig, en straight i.p.v. crossed. @Brandje