Problemen meteradapter Toon na het plaatsen van de slimme meter | Eneco Community
vraag

Problemen meteradapter Toon na het plaatsen van de slimme meter

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

251 Reacties

Uiteraard heb ik Toon niet ruw van de muur gerukt, maar hem bij de onderkant voorzichtig van zijn grondplaat afgetrokken. Geheel conform de uitgebreide handleiding, hoofdstuk 7.2 figuur 54.

Het P1 kabeltje heeft in beide stekkers dezelfde adervolgorde (zwart - rood - groen - geel), dus dat ziet er niet 'geswitst' uit.
E. Kraan wrote:

Uiteraard heb ik Toon niet ruw van de muur gerukt, maar hem bij de onderkant voorzichtig van zijn grondplaat afgetrokken. Geheel conform de uitgebreide handleiding, hoofdstuk 7.2 figuur 54.

Het P1 kabeltje heeft in beide stekkers dezelfde adervolgorde (zwart - rood - groen - geel), dus dat ziet er niet 'geswitst' uit.

Uiteraard ga ik niet uit van "ruw", ik schetst alleen de kans op beschadiging en vandaar het afraden, ook door moderators, van deze methode!
Nog eens de harde reset op jouw manier uitgevoerd: ketelmodule (en daarmee Toon) minuut van de stroom gehaald. Geen effect. Ook het reset-knopje op de meteradapter biedt geen soelaas. Kortom ik weet het ff niet meer.
Een 2e harde reset zou mi ook geen oplossing zijn.
Ik hoop dat er straks een moderator reageert, want in mijn visie heeft de monteur de zaak nog niet geheel afgerond en kan die beter nog even bij je langs gestuurd worden.
Die heeft ook apparatuur om bv de werking van de communicatie module van je slimme meters te testen.
Reputatie 7
Badge +6
@E. Kraan

Heb je een fabrieksherstel uitgevoerd? Zo ja dan wil ik je vragen deze stap over te slaan, en zodra Toon klaar is via Menu-Software de nieuwste software binnen te halen. Je Toon draait nu nog op 2.10.15, je kunt nu 3.5.1 binnen halen.
Nee, niet uitgevoerd. Zoals ik al eerder aangaf kan ik niet bij het menu van Toon. Die functionaliteit komt pas tevoorschijn na de initiële configuratie volledig te hebben afgerond. Daarom kan ik ook niet naar "Herstel Fabrieksinstellingen".
Reputatie 7
Badge +6
@E. Kraan

Ik zorg er voor dat een monteur contact met je opneemt, die kan indien nodig de meteradapter vervangen en de installatie afronden.
Goedenavond,

Vandaag slimme meter gekregen nadat we Zon op Toon hebben aangevraagd.
Helaas lijkt de meteradapter niet geschikt. Graag ontvang ik een nieuwe. Voor de zekerheid graag inclusief P1 kabel.

Softwareversie: 3.4.4
Firmware ketelmodule: 35
Firmware meteradapter: 35/37

Tip voor Eneco: er is een monteur geweest om de stroommeter voor Zon op Toon te installeren. Hij heeft ook de aanvraag voor de slimme meter geregeld. Waarom heeft hij niet meteen de meteradapter van Toon gecontroleerd? Of beter nog: vervangen door een versie die wel werkt? Dat zou pas service zijn!

Verder lijkt Zon op Toon nog een klein probleempje te hebben. De instelling van aantal Wh/pulse voor de stroommeter wordt niet bewaard als Toon herstart wordt.

Met vriendelijke groet,
Arend-Jan Kauffmann
Je hebt inderdaad een te oude adapter en deze dient vervangen te worden.
Overigens is de oude adapter nog prima te gebruiken dus eerdere vervanging is niet noodzakelijk.
Pas als daadwerkelijk de Slimme meters door de Netbeheerder zijn geplaatst is de nieuwere adapter noodzakelijk.
Dus er is totaal geen man over board.

Uiteraard zou het slim zijn dat de monteur meteen, die nieuwe adapter had achter gelaten; waarom heb je dat niet gevraagd?
Misschien had hij deze niet in de auto?
En zoals gezegd een noodzaak was er niet.

Morgen zal een moderator ongetwijfeld regelen dat je de juiste adapter en een P1 kabel over de post toegezonden krijgt.
Hoe had ik kunnen weten dat zo'n meteradapter niet werkt met een slimme meter? Kom er vandaag pas achter nadat de slimme meter geplaatst is en Toon de melding 'inregelen sensors' blijft geven.

Ik zou juist van Eneco verwachten dat ze dat weten en voor zijn. Tuurlijk doet de oude het nog. Vier weken, en dan heb je de nieuwe nodig. Nogmaals, hier kan Eneco nog iets verbeteren: wees de vragen voor en handel proactief.
Ach, dan geldt nog steeds dat het mogelijk was dat de monteur die niet in z'n auto had en er dus geen noodzaak was.
Je hebt verder nergens nadeel van.

Misschien dat Eneco intern nog even je tip kan kortsluiten als bv de nieuwe adapter wel in de auto ligt en uit pragmatische reden beter meteen geplaatst kan worden.
Maar er speelt nog een andere reden.
De speciale adapter waar de draad van Toon®️ Zon op aangesloten moet worden kon wel eens niet werken als er nog plak-sensoren aangesloten moeten worden.
Reputatie 7
Badge +6
@J.A. Kauffmann,

Goed dat je ons benaderd op het forum. De nieuwe meteradapter stuur ik je toe zodat je die alvast in huis hebt binnen enkele dagen.
De monteur heeft er geen erg in gehad om de versie van de meteradapter te controleren, sorry daarvoor. Anders had hij hem vervangen!
Vandaag is de monteur langsgeweest. Oorzaak bleek een te zwakke draadloze verbinding met de meteradapter in de Toon display zelf. Die is vervangen, waarna de monteur de configuratie van Toon heeft afgerond. Alles werkt nu. 😃 Iedereen bedankt.
E. Kraan wrote:

Vandaag is de monteur langsgeweest. Oorzaak bleek een te zwakke draadloze verbinding met de meteradapter in de Toon display zelf. Die is vervangen, waarna de monteur de configuratie van Toon heeft afgerond. Alles werkt nu. 😃 Iedereen bedankt.

Hoi J.Kraan,

Graag gedaan!

Dat zijn de prettige berichten die ik graag lees.
Fijn dat het is opgelost!
Nu genieten van een goed werkende Toon®️.
Danielle wrote:

@J.A. Kauffmann,

Goed dat je ons benaderd op het forum. De nieuwe meteradapter stuur ik je toe zodat je die alvast in huis hebt binnen enkele dagen.
De monteur heeft er geen erg in gehad om de versie van de meteradapter te controleren, sorry daarvoor. Anders had hij hem vervangen!

Beste Danielle,

Bedankt voor de service!
@Danielle,

Vandaag de meteradapter al ontvangen. Dat was snel.

Echter, hij blijkt niet goed te werken icm Zon op Toon. De P1 aansluiting werkt goed, maar zodra ik de sensor van de zonnepanelen aansluit laat Toon een verbruik van 0 zien en geeft 'ie tevens aan dat hij geen stroom van de zonnepanelen kan meten.

Na telefonisch overleg blijkt dat je voor Zon op Toon een speciale meteradapter nodig hebt. Waarschijnlijk heb ik een standaard adapter ontvangen.

Er is nu weer een nieuwe onderweg.

In ieder geval werkt de service wel, complimenten! Nu nog Toon weer 100% werkend krijgen...
enig idee hoe ik er achter komt welk protocol mijn slimme meter gebruikt? Op mijn meter staat DSMR 2.2+ dus dan zou je denken dat het geen probleem mag zijn. (mijn toon is van 2012, en heeft nog nooit verbinding kunnen maken met de slimme meter)
Reputatie 7
Badge +6
Beste M.P. Vroonhof,

Welkom op de community en bedankt voor je bericht. Kun je op Toon de externe toegang klantenservice aanzetten? Is er in het verleden al eens een andere p1 kabel opgestuurd om te testen of het daar aan ligt? Ik hoor graag van je.

Groet,

Folkert
Badge
Ook ik zou graag een nieuwe adapter willen ontvangen.
Vandaag nieuwe meters gekregen, maar net zoals velen kan mijn Toon hier ook niet mee omgaan
Reputatie 4
Badge +1
Dag Mack!

Ik zie het inderdaad 🙂 Ik stuur je een nieuwe toe!

Groet,
Mike
Badge
Dank je wel Mike. Fijn weekend gewenst
Beste Folkert, ik kan de toegang wel even aan zetten. De P1-kabel is een gewone telefoon kabel met RJ-45 stekkertjes. Ik heb die al wel eens voor een nieuwe verwisseld om te kijken of dat helpt. (nee dus)
Was dat een 4 aderig kabeltje?
De aders mogen niet geswitcht zijn!
Badge
@mike.
Gisteren de nieuwe adapter ontvangen.
Ik heb weer waardes op m'n TOON (alleen nog verkeerd, maar dat komt goed als TOON zon geleverd is)
Wat mag ik doen met de oude?
Mack wrote:

@mike.
Gisteren de nieuwe adapter ontvangen.
Ik heb weer waardes op m'n TOON (alleen nog verkeerd, maar dat komt goed als TOON zon geleverd is)
Wat mag ik doen met de oude?

Die mag je houden!
Eventueel afvoeren naar kleine elektrisch afval.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen