Problemen meteradapter Toon na het plaatsen van de slimme meter | Eneco Community
vraag

Problemen meteradapter Toon na het plaatsen van de slimme meter

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

251 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
Beste haenma,

Welkom op de community, binnen twee werkdagen ontvang je de nieuwe meteradapter.

Groet,

Folkert
Ik krijg binnenkort een slimme meter. Mijn Toon is al een paar jaar oud. Ik verwacht dat mijn adapter niet zal gaan werken ( als ik deze nog kan vinden thuis). Kan ik een nieuwe adapter ontvangen. Bij voorbaat dank.
A.A.M. Zoons wrote:

Ik krijg binnenkort een slimme meter. Mijn Toon is al een paar jaar oud. Ik verwacht dat mijn adapter niet zal gaan werken ( als ik deze nog kan vinden thuis). Kan ik een nieuwe adapter ontvangen. Bij voorbaat dank.

"Als ik die kan vinden???"
Die zit toch gewoon in je meterkast om je Toon®️ te kunnen voorzien van verbruiksdata??
Reputatie 7
Badge +6
@A.A.M. Zoons,

Goed dat je het laat weten. Je hebt inderdaad een oudere meteradapter die niet werkt i.c.m. slimme meters. Ik stuur een nieuwe toe!
Goedenavond,

Ik heb de volgende configuratie en krijg geen gegevens uit mijn nieuwe slimme meter.
Kunnen jullie mij de benodigde hardware (inclusief P1 kabel) sturen om het weer aan de praat te krijgen?

Softwareversie: 3.3.8
Firmware ketelmodule: 35
Firmware meteradapter 35/37

Alvast bedankt.

Groet,

Harold
Reputatie 4
Badge +4
@H. van Hasselt,

Welkom op onze Community! :)

Het klopt dat je geen gegevens uit de slimme meters krijgt, de meteradapter die jij hebt is namelijk niet geschikt voor de samenwerking met de nieuwe meters. We zenden je een nieuwe adapter en een P1-kabel toe. Deze heb je snel in huis!
Goedemiddag, ik heb vandaag nieuwe meters mogen ontvangen en heb zoals de meesten ook een verouderde type meteradapter.

Softwareversie: 3.3.8
Firmware meteradapte: 35/37
Productnummer meteradapter: 6500-1102-0401

Zou u mij ook een nieuwe meteradapter kunnen toesturen?

gr. Harold Jonk
Reputatie 7
Badge +6
@H. Jonk,

Goed dat je het aangeeft! De nieuwe meteradapter komt binnen enkele dagen jouw kant op.
Top, dank je wel voor je snelle reactie!
Nieuwe meteradapter is ontvanger alleen nu krijg ik de melding dat er geen sensoren gevonden zijn terwijl de adapter aangesloten is met de P1 kabel. Heb een reset van de Toon gedaan en alle aanwijzingen gevolgd die op de instructies stonden. Ben ik te ongeduldig of komt het gewoon goed.
Minimaal even wachten tot na 24:00 uur even wachten.
Toon®️ moet wel een harde reset hebben!

Dus de CV module van Toon®️ even 1 minuutje stroomloos maken.
Goedemiddag Brandje, bedoel je 24 uur wachten of wachten tot na 24:00? Momenteel is er overigens nog niets te zien op de Toon. Hard reset is zoals geadviseerd gedaan, adapter wordt herkend alleen de melding dat er geen sensoren gevonden zijn blijft.
H. Jonk wrote:

Goedemiddag Brandje, bedoel je 24 uur wachten of wachten tot na 24:00? Momenteel is er overigens nog niets te zien op de Toon. Hard reset is zoals geadviseerd gedaan, adapter wordt herkend alleen de melding dat er geen sensoren gevonden zijn blijft.

Ik bedoelde tot na gisteravond 24:00 uur.
Nu er nog niets te zien is zijn er andere zaken aan de hand.

Qua adapter moet je nu toch de juiste hebben, want die heb je net gehad.
Welke firmware versie heeft die? Zie Toon®️

Verder kan het P1 kabeltje fout zijn; gebruik je het oude kabeltje wat je ooit bij Toon®️ hebt gehad?
Of heb je daar ook een nieuwe voor gekregen?
Nee gebruik het oude kabeltje die bij de Toon zat. Firmware was volgens mij de nieuwste maar dat zal ik straks even na moeten kijken.
Dan ben ik bang dat Eneco nog een nieuw kabeltje moet sturen.
Zijn de nieuwe kabels anders dan de oude kabels dan Brandje? Ik zal vanmiddag even de oude doormeten om te kijken of hier wat mee is.
Zojuist een op een telefoonkabel lijkend kabeltje gebruikt om de adapter te koppelen aan de slimme meter en het werkt nu. Lijkt erop dat de meegeleverde p1 kabel niet goed werkt. Probleem opgelost zoals het er nu uitziet......bedankt voor de snelle adviezen Brandje
H. Jonk wrote:

Zojuist een op een telefoonkabel lijkend kabeltje gebruikt om de adapter te koppelen aan de slimme meter en het werkt nu. Lijkt erop dat de meegeleverde p1 kabel niet goed werkt. Probleem opgelost zoals het er nu uitziet......bedankt voor de snelle adviezen Brandje

Graag gedaan!
Het is een voor mij bekend euvel!
In het verleden heeft Eneco kabels geleverd met foutieve aders.

Fijn dat het nu werkt; veel plezier ermee.:D
Goedemiddag, ik heb afgelopen donderdag de slimme meters laten installeren en kan sindsdien niets meer uitlezen. Ik heb zoals de meesten ook een verouderde type meteradapter.

Softwareversie: 3.4.4
Firmware meteradapter: 35/37
Productnummer meteradapter: 6500-1102-0401

Zou u mij ook een nieuwe meteradapter met een nieuwe p1-kabel kunnen toesturen?

Met vriendelijke groet,

André van Buuren.
Reputatie 4
Badge +4
@A. van Buuren,

Welkom op onze Community! :)

Het type meteradapter dat jij hebt, is inderdaad niet geschikt voor de samenwerking met slimme meters. Natuurlijk sturen met je graag een nieuwe adapter toe, deze heb je spoedig in huis!
In februari dit jaar is Toon geïnstalleerd, en vorige week zijn ook de domme electra- en gasmeter vervangen voor slimme meters. De configuratie van Toon blijft nu echter hangen in stap 3 Energie meten. De melding is: de slimme meter is niet goed verbonden met de meteradapter.

Ik heb nu geen idee of:
- de meteradapter te oud is ten opzichte van de slimme meter (communicatieprotocol)
- het P1 kabeltje verkeerd geaderd is
- er nog iets anders aan de hand is.

Diverse resetpogingen hebben niet geholpen. Heb ook nog een alternatief kabeltje geprobeerd, maar het enige dat ik had met RJ10 stekkers was tweeaderig, dus dat hielp evenmin.

Geen idee welke software- en firmwareversies de componenten hebben, daar kan ik via Toon pas bij nadat ik de configuratie heb voltooid.

De barcode van de slimme electrameter is E0025000057986116, waarvan 000579861 het serienummer is. De meteradapter heeft de volgende twee nummers: PN 6599-1500-0201 en SN 15-51-040-449.

Wat kan ik doen om Toon aan de praat te krijgen?
Oké duidelijk verhaal. Even afwachten op een moderator, die kunnen zo zien of je een nieuwe adapter moet hebben.

Eigenlijk denk ik niet, omdat de adapter eindigt op 0201.

Heb je Toon®️ al een harde reset gegeven?
Reputatie 4
Badge +4
@E. Kraan,

Welkom hier!

In principe is de meteradapter die jij hebt wel geschikt voor de samenwerking met de slimme meters, het lijkt erop dat er iets anders misgaat. Heb je de stappen die je in dit topic vindt al doorlopen? Hopelijk helpt dit je verder.
Dank voor de snelle antwoorden alvast. Heb voor de zekerheid vanmorgen Toon nog eens van de muur getrokken en de reset-knop ingedrukt. (Is dat de 'harde' reset?) Geen resultaat.

De stappen waar EvavdZ naar wijst gaan niet werken. Omdat de configuratie van Toon nooit is afgerond - ik had immers nog geen slimme meters - kan ik niet in het menu van Toon. Ik zit nog in de initiële instelstappen. Toon heeft wel verbinding met de meteradapter, maar de meteradapter niet met de slimme electriciteitsmeter.

Ter aanvulling nog: beide lampjes op de meteradapter lichten eenmaal per tien seconden heel eventjes groen op.
Jammer dat je niet even navroeg wat een harde reset is.
De methode die jij hebt toegepast zou ik de volgende keer maar niet meer doen.
Kans op beschadiging is reëel aanwezig vwb de grondplaat en de fragiele aansluitcontacten/pennetjes aan de achterzijde van Toon®️.

Hier wordt geadviseerd om een harde reset te geven door de Toon®️ module bij je CV even 1 minuutje stroomloos te maken.

Bij jou lijkt het er op dat je een verkeerde 4 aderige kabel hebt, waarbij de aders niet geswitst mogen zijn.
En zo niet dan zou de comunicatiemodule van je slimme stroommeter defect is!

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen