Problemen meteradapter Toon na het plaatsen van de slimme meter | Eneco Community
vraag

Problemen meteradapter Toon na het plaatsen van de slimme meter

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

251 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Lyco,

Goed dat je hebt gebeld, alleen zonde dat je niets meer vernomen hebt. Het is een apart dat de meteradapter niets meer wilt doen en omdat dat niet vaak voorkomt, wordt het uitgezocht. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen, stuur ik je een nieuwe meteradapter toe. Dit omdat we er dan zeker van zijn dat het wel weer werkt! Binnen 2 weken heb je hem in huis. Sorry voor het ongemak!
Ik heb sinds vandaag ook de slimme meters. Ik heb ook een van de eerste toon thermostaat. En de P1 kabeltje heb ik ook niet meer.
Hoi S. Vonk,

Oké, dus je adapter dient ook vervangen te worden?
Wat is de firmware van je adapter?
Als ik de goede heb gevonden dan is dat 35/37
Reputatie 4
Badge
Hoi S. Vonk, ik zie dat je nog beschikt over een oude adapter die inderdaad niet (goed) werkt met je slimme meter. Ik stuur je een nieuwe adapter, samen met een P1-kabeltje naar je toe. Dan werkt alles gewoon weer naar behoren.

Groet Martijn
De adapter is binnen alleen het kabeltje niet. Maar nu de vraag uit hoeveel aders bestaat het p1 kabeltje.
Dat kabeltje dient 4 aders te hebben, die niet getwisted mogen zijn.
Oke bedankt dan ga ik ff kijken of ik nog ergens stekkers heb liggen dan maak ik er zelf 1 voor nood
Je bedoelt RJ11 stekkertjes?
Want dan gaat het goed, als je tenminste de 4 aders in het ene rj11 exact gelijk aan het andere doet, waarbij het blokkeerlipje steeds dezelfde richting uit wijst.

Suc6
Hi allemaal,

Ik heb sinds een paar dagen nieuwe slimme meters in de meterkast.
Sinds de plaatsing van de meters komt er geen verbinding tussen de meteradapter en toon tot stand.

Via de toon opnieuw geprobeerd te verbinden, daar krijg ik de melding dat er al een koppeling is met een display. Via geavanceerd de herstelfunctie geprobeerd zonder succes.

Nu Toon hersteld naar de fabrieksinstellingen, maar ook hier geen succes.
Is de adapter op een andere manier hard te resetten?

ik denk dat gezien de leeftijd van mijn Toon installatie dat ik een nieuwe adapter nodig zal hebben.

Graag jullie hulp!
Dubbel plaatsen heeft geen enkele zin, hoewel je nu wel het juiste topic hebt gevonden.......
Zie mijn antwoord/vraag bij je 1e reactie!
Goedemiddag,

eind vorige maand ook overstag gegaan en naar Toon overgestapt. 2 weken daarna de plaatsing van de slimme meters, wat een ideale combi dacht ik.
Eigenlijk heel tevreden. Leuk om te zien wat mijn verbruik is echter sinds de installatie van de slimme meters zie ik mijn gasverbruik niet meer. Volgens mijn scherm al bijna 10 dagen geen gas verbruikt
Goedemiddag,

eind vorige maand ook overstag gegaan en naar Toon overgestapt. 2 weken daarna de plaatsing van de slimme meters, wat een ideale combi dacht ik.
Eigenlijk heel tevreden. Leuk om te zien wat mijn verbruik is echter sinds de installatie van de slimme meters zie ik mijn gasverbruik niet meer. Volgens mijn scherm al bijna 10 dagen geen gas verbruikt

Misschien is je gasmeter nog niet gekoppeld met je stroommeter.
Reputatie 7
Badge +6
@Mer_SXI

Welkom! Dit lijkt inderdaad aan de gasmeter te liggen, wanneer het na twee weken nog niet werkt kunnen wij dit melden aan je netbeheerder, of je kan dit ook zelf aankaarten bij hen, zij kunnen in dit geval deze stand ook niet uitlezen.

Groet,

Folkert
@Mer_SXI

Welkom! Dit lijkt inderdaad aan de gasmeter te liggen, wanneer het na twee weken nog niet werkt kunnen wij dit melden aan je netbeheerder, of je kan dit ook zelf aankaarten bij hen, zij kunnen in dit geval deze stand ook niet uitlezen.

Groet,

Folkert

@Folkert, dank. Zal eens contact met hen opnemen
Vandaag slimme meters geplaatst, alleen blijft status staan op bezig met inregelen. Toon hangt nu bijna 3 jaar aan de muur. Procedure zoals beschreven heb ik gevolgd.
Hoi micheltolle,

Dan heb je vermoedelijk een firmware 35/37 op je adapter en dat moet 35/39 zijn.
Gezien de ouderdom van je Toon zal er dus een nieuwe adapter moeten komen, die Eneco per post naar je toe stuurt.
Even de reactie van een moderator afwachten of het klopt wat ik zeg.
Hoi Branje,

je hebt inderdaad gelijk, zojuist even gekeken, firmware meteradapter 35/37.

Groet,

Michel

Hoi micheltolle,

Dan heb je vermoedelijk een firmware 35/37 op je adapter en dat moet 35/39 zijn.
Gezien de ouderdom van je Toon zal er dus een nieuwe adapter moeten komen, die Eneco per post naar je toe stuurt.
Even de reactie van een moderator afwachten of het klopt wat ik zeg.
Oké. Dan zal je een nieuwe adapter moeten krijgen.
Reputatie 4
Badge
Hoi Michel,

Je hebt inderdaad een oude versie van de meteradapter die niet goed communiceert met je slimme meters. Ik zorg er voor dat je binnen een aantal dagen een nieuwe ontvangt.

Groet Martijn
Martijn, dank je voor de snelle service!!

Hoi Michel,

Je hebt inderdaad een oude versie van de meteradapter die niet goed communiceert met je slimme meters. Ik zorg er voor dat je binnen een aantal dagen een nieuwe ontvangt.

Groet Martijn
[quote=Mer_SXI]@Mer_SXI

Groet,

Folkert

@Folkert

Ondertussen zijn we een aantal weken verder. Eneco had me nog gebeld dat het tot 14 dagen kon duren na installatie voor iets zichtbaar was. Nu dus bijna een maand verder en nog steeds niet zichtbaar en zegt Toon bij energiemeters dat de sensoren nog ingeregeld worden.... :-(
Iemand nog een idee? Ben soms maar een beetje blond....;-)
Er wordt toch geadviseerd contact op te nemen met je Netbeheerder?
Eneco heeft dat misschien gedaan, maar je hoeft niet blond 🙂 te zijn om het zelf ook te doen!
Eneco heeft dat misschien gedaan, maar je hoeft niet blond 🙂 te zijn om het zelf ook te doen!

Dank voor je reactie! Zoals ik al zei heb ik al contact met ze gehad. Wellicht dat iemand nog andere tips had dan weer contact met hen opnemen, maar blijkbaar is dat een rare vraag gezien je reactie.

Dank voor je reactie! Zoals ik al zei heb ik al contact met ze gehad. Wellicht dat iemand nog andere tips had dan weer contact met hen opnemen, maar blijkbaar is dat een rare vraag gezien je reactie.

Een kwinkslag van jou wordt met een reactie beantwoord en dat is raar? Ook dat is een kwinkslag!
Heb je de smiley wel gezien........

Met contact opnemen bedoel ik uiteraard de Netbeheerder onder druk te houden; we hebben op dat gebied nogal wat ervaring hier.
Dus een 2e of 3e keer dat doen is in je eigen belang.
Uiteindelijk zit bij Netbeheer het probleem, toch??