Problemen meteradapter Toon na het plaatsen van de slimme meter | Eneco Community
vraag

Problemen meteradapter Toon na het plaatsen van de slimme meter

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

251 Reacties

Hallo Moderator,

Ik heb deze week een slimme meter gekregen en wil graag voor mijn Toon, die ik al een paar jaar heb, een adapter en een p1 kabel ontvangen.

vr.gr. L. Zee
Reputatie 7
Badge +6
Beste L. Zee,

Welkom op de community! Ik zorg dat je een nieuwe meteradapter toegestuurd krijgt. Wanneer Toon geïnstalleerd wordt krijg je een p1 kabel meegeleverd in de doos die bij Toon hoort, ben je deze kwijt?

Groet,

Folkert
Badge
Goedemiddag,

Vandaag zijn bij ons de zonnepanelen geinstalleerd en vanmiddag was Enexis hier voor plaatsing van Slimme Meters.

Inmiddels heb ik, mede door de openingspost, weer actueel electra verbruik op Toon.
Echter gas verbruik is niet te zien.
Wel zie ik het vlammetje als de CV brandt, ook zie ik 3 vlammetjes in het vak waar ook normaal het verbruik wordt vermeld. Alleen blojft het verbruik achterwege.

Wat doe ik niet goed? Gas meter is uit zn "slaap" gehaald.
@Eneco: moeten jullie de gasmeter nog een schopje geven of moet er in Toon nog iets worden aangepast. Toon staat open bij mij op dit moment.

Gr.
Mike
M.Brummel wrote:

Goedemiddag,

Vandaag zijn bij ons de zonnepanelen geinstalleerd en vanmiddag was Enexis hier voor plaatsing van Slimme Meters.

Inmiddels heb ik, mede door de openingspost, weer actueel electra verbruik op Toon.
Wel zie ik het vlammetje als de CV brandt, ook zie ik 3 vlammetjes in het vak waar ook normaal het verbruik wordt vermeld. Alleen blojft het verbruik achterwege.

@Eneco: moeten jullie de gasmeter nog een schopje geven of moet er in Toon nog iets worden aangepast. Toon staat open bij mij op dit moment.

Gr.
Mike

Hoi Mike,

Het gasverbruik wordt cumulatief per dag opgebouwd via de achteraf data van je gas meter.
Dus vandaag niet naar kijken, morgen zal je zien werkt het prima!
Folkert wrote:

Beste L. Zee,

Welkom op de community! Ik zorg dat je een nieuwe meteradapter toegestuurd krijgt. Wanneer Toon geïnstalleerd wordt krijg je een p1 kabel meegeleverd in de doos die bij Toon hoort, ben je deze kwijt?

Groet,

Folkert

Ik heb de doos niet meer waar deze waarschijnlijk in zat.
Reputatie 7
Badge +6
@L. Zee

Dan sturen we deze ook naar je toe!
Badge
Brandje wrote:

M.Brummel wrote:

Goedemiddag,

Gr.
Mike

Hoi Mike,

Het gasverbruik wordt cumulatief per dag opgebouwd via de achteraf data van je gas meter.
Dus vandaag niet naar kijken, morgen zal je zien werkt het prima!

Hoi Ton,
Betekend dit dat ik dan geen realtime gasverbruik meer kan zien (wat bij electra nog wel zo is)?
Klopt! De gasdata wordt eens per uur achteraf aan de stroommeter ter beschikking gesteld om de batterij te sparen.
Dat is 1 van de bekende nadelen van een slimme meter.
Even een douche nemen en kijken hoe veel liter dat kost, is er niet meer bij.
Went gauw hoor!!
Badge
Brandje wrote:

Klopt! De gasdata wordt eens per uur achteraf aan de stroommeter ter beschikking gesteld om de batterij te sparen.
Dat is 1 van de bekende nadelen van een slimme meter.
Even een douche nemen en kijken hoe veel liter dat kost, is er niet meer bij.
Went gauw hoor!!

Dat is jammer.
Dan had ik beter mn oude gasmeter kunnen laten zitten.
De data wordt ook niet elk uur door Toon overgenomen?
Als Toon geen gasdata krijgt aangeboden dan kan Toon het uiteraard ook niet weergeven.
Aan Toon ligt het niet; het is duidelijk een keuze van de Netbeheerder om de batterij van de gasmeter te sparen en dus 1 keer per uur achteraf de data aan de P1 poort aan te bieden.
Pas als de software versie DSMR 5.0 komt op de nieuwe gasmeters, dan pas wordt de data realtime doorgegeven.
Zie verder het forum, waar ik dit verhaal reeds meerdere malen heb verteld met de documentatie van Netbeheerder!
Badge
Thnx Ton, ik heb het forum afgezocht op DSMR 5.0 maar kom je topic zo niet tegen. Heb je een linkje voor mij?? 🙂
Heb sinds 2 dagen de slimme meters geplaatst gekregen. Echter op mijn Toon is nog in het geheel niets af te lezen over verbruik.....zowel stroom als gas blijven op 0.00 staan. Duurt het een paar dagen voordat bij Eneco e.e.a. wordt geactiveerd? Of moet ik meteen waarden over verbruik kunnen aflezen?
M.Brummel wrote:

Thnx Ton, ik heb het forum afgezocht op DSMR 5.0 maar kom je topic zo niet tegen. Heb je een linkje voor mij?? :)

Ik vond hen trouwens ook niet zo snel meer.............
Maar Google is onze grote vriend; hier komt ie:

http://www.energytracker.nl/nl/http-www-energeia-nl-news-php-id-54441
Lyco wrote:

Heb sinds 2 dagen de slimme meters geplaatst gekregen. Echter op mijn Toon is nog in het geheel niets af te lezen over verbruik.....zowel stroom als gas blijven op 0.00 staan. Duurt het een paar dagen voordat bij Eneco e.e.a. wordt geactiveerd? Of moet ik meteen waarden over verbruik kunnen aflezen?

Dan zal je vermoedelijk een te oude adapter hebben; die dient vervangen te worden door een nieuwe!
@Brandje..... Eergisteren geplaatst door Stedin. Ziet zo'n monteur dat dan niet? Toon heb ik pas een klein half jaar!
Lyco wrote:

@Brandje..... Eergisteren geplaatst door Stedin. Ziet zo'n monteur dat dan niet? Toon heb ik pas een klein half jaar!

Je maakt een denkfout.............
Wat heeft Stedin te maken met Eneco? Niets; laat staan met Toon.

De Netwerkmonteur komt meters plaatsen; daar is hij verantwoordelijk voor.
De leverancier Eneco is verantwoordelijk voor de afrekening met de klant.

Deze scheiding is nu eenmaal enige jaren geleden door de regering zo aangebracht!
@Brandje Ok, helder. Dus nu wachten of een moderator mijn vraag heeft gelezen en een nieuwe adapter opstuurt??

Alvast thx. voor je rappe reacties.
Lyco wrote:

@Brandje Ok, helder. Dus nu wachten of een moderator mijn vraag heeft gelezen en een nieuwe adapter opstuurt??

Alvast thx. voor je rappe reacties.

Dat hangt er van af, want je vertelde later dat je Toon pas 6 maanden hebt, dan zou je de juiste adapter al moeten hebben.
Normaliter controleer ik het door de firmware van de adapter aan je op te vragen en te hopen dat je het juiste kabeltje hebt.
Maar op afstand kan een moderator zo het e.e.a. beoordelen.
Badge
Brandje wrote:

M.Brummel wrote:

Thnx Ton, ik heb het forum afgezocht op DSMR 5.0 maar kom je topic zo niet tegen. Heb je een linkje voor mij?? :)

Ik vond hen trouwens ook niet zo snel meer.............
Maar Google is onze grote vriend; hier komt ie:

http://www.energytracker.nl/nl/http-www-energeia-nl-news-php-id-54441

Thnx Ton, nuttige info.
Ik keek zojuist op mijn iPhone app en zie wel de teruglevering van de zonnepanelen maar nog niet de opwekking. Op de app werkt het dus al deels.
Hoi Mike,

Graag gedaan.
Klopt dat het deels werkt. Je mist dus nog de bruto opwek die van de kWh verbruiksmeter moet komen.
Daar zit een jack-kabeltje aan dat verbonden wordt met de nieuwe Toon Zon adapter die je krijgt.
Dan pas kan Toon op de juiste wijze rekenen!
Tenslotte gaat het om de bruto opwek minus je eigen verbruik en de teruglevering aan het net.

Op je iPhone zie je dan dit (vandaag om 13:30):

En dat vertaalt dan naar een mooie grafiek.
Ik kan er wel van smullen hoor............

En via de schakelaar aan de onderzijde (blauwe en gele vierkantje) kan je kiezen voor overlays of ieder afzonderlijk.
Badge
Brandje wrote:

Als Toon geen gasdata krijgt aangeboden dan kan Toon het uiteraard ook niet weergeven.
Aan Toon ligt het niet; het is duidelijk een keuze van de Netbeheerder om de batterij van de gasmeter te sparen en dus 1 keer per uur achteraf de data aan de P1 poort aan te bieden.
Pas als de software versie DSMR 5.0 komt op de nieuwe gasmeters, dan pas wordt de data realtime doorgegeven.
Zie verder het forum, waar ik dit verhaal reeds meerdere malen heb verteld met de documentatie van Netbeheerder!

Hey Ton,

Vandaag ben ik erachter gekomen dat er elk uur een update naar mijn Toon wordt gestuurd over het gasverbruik. Real time gasverbruik is niet meer zichtbaar maar ik kan dus wel einde ochtend zien wat mijn cv in de ochtenduren heeft verbruikt (als voorbeeld)
M.Brummel wrote:

Brandje wrote:

Hey Ton,

Vandaag ben ik erachter gekomen dat er elk uur een update naar mijn Toon wordt gestuurd over het gasverbruik. Real time gasverbruik is niet meer zichtbaar maar ik kan dus wel einde ochtend zien wat mijn cv in de ochtenduren heeft verbruikt (als voorbeeld)

Dat is dus wat ik je vertelde! Elk uur achteraf een opgave van verbruikt gas!
En realtime kan je dus verder vergeten! Zoals ik schreef: dat went gauw!!
Reputatie 7
Badge +6
@Lyco,

Goed dat je het aangeeft! Echter zie ik geen gekoppelde meteradapter waardoor ik niet kan zien of dit de juiste is voor slimme meters. Kun je de meteradapter opnieuw koppelen? In dit topic zie je de instructies. Als het gelukt is, controleer ik het voor je!
Niet gelukt, koppelen ,niet mogelijk, vandaag half uur met 1 van uw medewerkers aan de telefoon gezeten na eerst dik kwartier in de wacht te hebben gestaan, alles geprobeerd met de adapter, Toon herstart, alle trucs volgens medewerker gedaan, niets werkt. Deze medewerker ging advies halen bij collega's en zou me daarna terugbellen voor volgende stappen. Inmiddels 5 uur later ben ik nog steeds niet gebeld. Erg frustrerend om op deze wijze te worden behandeld. Bereikbaarheid en behandel,ing ronduit schandalig.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen