Problemen meteradapter Toon na het plaatsen van de slimme meter | Eneco Community
vraag

Problemen meteradapter Toon na het plaatsen van de slimme meter

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

251 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hallo kbijl,

De adapter is inderdaad niet geschikt voor slimme meters. We sturen je een nieuwe adapter toe. Let op; deze ziet er exact hetzelfde uit als de huidige adapter, maar heeft andere software 😉.

Groet, Kelly
Badge
Hoi Kelly,

Ik zie hem wel komen, bedankt alvast
Badge
Ik kan hem wanneer binnen toch gewoon oude uit de config halen vervolgens de nieuwe in de config aan brengen ?
Hoef niet te wachten tot de slimme meter eris ?
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben of de toon wel de juiste software heeft om met de nieuwe sensor te communiceren.

Groet
Badge +5
Ik kan hem wanneer binnen toch gewoon oude uit de config halen vervolgens de nieuwe in de config aan brengen ?
Hoef niet te wachten tot de slimme meter eris ?
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben of de toon wel de juiste software heeft om met de nieuwe sensor te communiceren.

Groet

Je kunt hem volgens de handleiding van dit forum gewoon verwijderen en de nieuwe installeren. Kijk even naar de firmwareversie in mijn voetnoot in geval dat je geen zonnepanelen hebt. Dan moet het zeker lukken als voorbereiding op je nieuwe meters.
Badge
Oude adapter verwijderd volgens voorschrift . Nieuwe geplaatst volgens voorschrift.
Maar ik zie nergens een tab staan die mij verteld dat er nieuwe software geïnstalleerd moet/kan worden
Moet dat geactiveerd worden voor jullie ?
Op de moment zegt de toon inregelen. De lampjes op de de plak sensoren branden inmiddels constant.
Badge +5
Oude adapter verwijderd volgens voorschrift . Nieuwe geplaatst volgens voorschrift.
Maar ik zie nergens een tab staan die mij verteld dat er nieuwe software geïnstalleerd moet/kan worden
Moet dat geactiveerd worden voor jullie ?
Op de moment zegt de toon inregelen. De lampjes op de de plak sensoren branden inmiddels constant.

Het inregelen hoort bij de plaksensoren en heft tijd nodig. Welke software heb je dan?
Badge
Ps.
Jullie kunnen toon kijken, heb ik aangezet !
Ketel en software 35 en 35/39(volgens mij)
Badge
Software toon is 3.0.32 en firmware ketelmodule is 35 en firmware meteradapter is 35/39. Ik heb geen zonnepanelen of wat dan ook.
Badge +5
Software toon is 3.0.32 en firmware ketelmodule is 35 en firmware meteradapter is 35/39. Ik heb geen zonnepanelen of wat dan ook.

Dan is toch alles in orde. Het inregelen heeft tijd nodig, zeker het gasverbruik. Nu geduldig afwachten tot de boel is ingeregeld (als de verbinding goed is).
Reputatie 7
Badge +6
@kbijl

Ervaar je momenteel problemen met je Toon, graag hoor ik dan wat er aan de hand is.
Badge
Hoi Folkert,

Nee volgens mij werkt alles oke, meter van gas en elektra ziet toon nu. Alleen in de beschrijving op A4 die bij de nieuwe adapter zat stond dat e ook de software moest updaten, maar daar stond niets bij mij.
Als ik mij gegevens met die van yobotje vergelijk heb ik nu exact dezelfde gegevens.
Ik ga ervan uit dat alles goed blijft gaan ook als de slimme meter in Houten ge monteerd gaat worden( ik geb geen slimme meter aangever. Maar alle meters worden vervangen bij alle.
Hallo,

Ik heb een slimme meter sinds een paar dagen en heb Toon sinds januari 2013. Ik zie sinds de installatie van de slimme meter geen stroom- of gasverbruik meer op Toon, ook niet na uitvoeren van de genoemde stappen, dus de meteradapter zal niet geschikt zijn.
Wilt u s.v.p. een nieuwe meteradapter naar mij opsturen?

Bij voorbaat hartelijk dank.
@moderator(s),

Morgen krijg ik de slimme meters van Stedin en zag zojuist in Toon dat ik een energiemodule 35/37 heb.
Als ik het goed begrijp is dit niet de juiste versie icm de slimme meter, klopt dat?
Zo ja, dan ontvang ik graag een nieuwe module. Alvast bedankt voor uw hulp.
@moderator(s),

Morgen krijg ik de slimme meters van Stedin en zag zojuist in Toon dat ik een energiemodule 35/37 heb.
Als ik het goed begrijp is dit niet de juiste versie icm de slimme meter, klopt dat?
Zo ja, dan ontvang ik graag een nieuwe module. Alvast bedankt voor uw hulp.

Dat klopt; dat heb je goed gelezen! Je moet inderdaad een nieuwe adapter hebben.
Let op dat er ook nog defecte kabeltjes rond "dwalen", omdat er ooit (misschien) verkeerde kabels zijn geleverd bij je Toon.
Ik zou voor de zekerheid ook een nieuw kabeltje vragen. Dat zijn de kosten niet!
Reputatie 7
Badge +6
Beste DianaFabian,

Welkom op de community en bedankt voor je bericht. We sturen een nieuwe meteradapter naar jullie toe.

Groet,

Folkert
Beste DianaFabian,

Welkom op de community en bedankt voor je bericht. We sturen een nieuwe meteradapter naar jullie toe.

Groet,

Folkert

Hoi Folkert,

Was het niet slim om daar meteen een kabeltje bij te doen?
Reputatie 7
Badge +6
@Brandje

De klanten die een verkeerd kabeltje hebben gehad bij hun Toon, hebben we weten te traceren aan de hand van de serienummers van hun Toon en deze hebben allemaal een ander kabeltje toegestuurd gekregen.
@Brandje

De klanten die een verkeerd kabeltje hebben gehad bij hun Toon, hebben we weten te traceren aan de hand van de serienummers van hun Toon en deze hebben allemaal een ander kabeltje toegestuurd gekregen.

Hoi Folkert,

Top!
Bedankt voor je verduidelijking!:D
Beste DianaFabian,

Groet,

Folkert

Hoi Folkert,

Bedankt voor de service, zie de nieuwe meteradapter wel verschijnen :)

Groeten Fabian
Deze week zijn bij mij de slimme meters geplaatst. Sindsdien geeft Toon geen energieverbruik meer aan. Eneco gebeld en procedure m.b.t. het opnieuw instellen van de adapter doorlopen. Geen resultaat, Toon blijft aangeven dat de sensoren worden ingeregeld. Aan de adapter (type 35/37) zou het volgens de persoon aan de telefoon niet kunnen liggen. Toon zou zich opnieuw moeten inleren en het probleem zou met een paar dagen opgelost zijn. Vreemd verhaal...
Nu lees ik hier dat type adapter 35/37 niet geschikt is voor de slimme meter en dat het dus niet gaat werken. Waarom weet de Helpdesk van Eneco dit niet?
Deze week zijn bij mij de slimme meters geplaatst. Sindsdien geeft Toon geen energieverbruik meer aan. Eneco gebeld en procedure m.b.t. het opnieuw instellen van de adapter doorlopen. Geen resultaat, Toon blijft aangeven dat de sensoren worden ingeregeld. Aan de adapter (type 35/37) zou het volgens de persoon aan de telefoon niet kunnen liggen. Toon zou zich opnieuw moeten inleren en het probleem zou met een paar dagen opgelost zijn. Vreemd verhaal...
Nu lees ik hier dat type adapter 35/37 niet geschikt is voor de slimme meter en dat het dus niet gaat werken. Waarom weet de Helpdesk van Eneco dit niet?

Misschien net even een verkeerde medewerk(st)er getroffen?
Je hebt het hier goed gelezen; het moet een adapter wezen met firmware 35/39.
Toon denk nu dat er sensoren aangesloten zijn, terwijl je nu een kabeltje er in hebt zitten naar de P1 poort van de slimme meter.

Straks zal een moderator dit wel oppikken en een nieuwe adapter per post naar je toesturen.
Dus even geduld.
Heb net opnieuw contact gehad met Eneco.
De medewerker die ik nu heb gesproken gaf inderdaad aan dat het aan de adapter ligt en stuurt een nieuwe op.
Heb net opnieuw contact gehad met Eneco.
De medewerker die ik nu heb gesproken gaf inderdaad aan dat het aan de adapter ligt en stuurt een nieuwe op.

Heel goed! Zoals verwacht uiteraard!
Bedankt voor de terugkoppeling!

Nog een tip: let op dat je de oude adapter keurig volgens de voorschriften verwijderd uit Toon!
Geef Toon "just to be sure" daarna een harde reset en meldt dan pas de nieuwe adapter aan in een stopcontact zo dicht mogelijk bij Toon!
Afgelopen zaterdag (dus 48 uur na mijn melding) de nieuwe meter adapter ontvangen.
Alles werkt nu!
Afgelopen zaterdag (dus 48 uur na mijn melding) de nieuwe meter adapter ontvangen.
Alles werkt nu!

Goed om te horen dat alles nu werkt en zo hoort het ook!
En wat heb je de nieuwe adapter snel gekregen zeg.
Dat was vroeger wel anders.

En bedankt voor de terugmelding!