Problemen meteradapter Toon na het plaatsen van de slimme meter | Eneco Community
vraag

Problemen meteradapter Toon na het plaatsen van de slimme meter

Reputatie 6
Badge +1
  • Expert
  • 3389 reacties
Je hebt Toon en krijgt een slimme meter.......wat dan?

Na het plaatsen van de slimme meter moeten er een aamtal dingen gebeuren en moet men met een aantal dingen rekening houden. Zo zijn na plaatsing de huidige sensoren, die voorheen op de meters geplakt waren, niet meer nodig. Vergeet ze dan ook niet van de oude meters af te halen!

In de doos van Toon zat/zit een kabeltje. Dit kabeltje is de nieuwe verbinding tussen de energieadapter en de slimme meter en moet dus in de P1 gestoken worden. Heb je het kabeltje niet meer, vraag dan een nieuwe aan bij Eneco.

Als je geluk hebt dan zie je meteen gas en stroom waardes op Toon verschijnen. Echter als je geen geluk hebt, dan moeten er nog een aantal dingen gebeuren.

Zo is het mogelijk dat je alleen stroom ziet. De gasmeter is dan nog niet gekoppeld aan de slimme meter. Dit regeld de netbeheerder, maar kan max 2 weken duren. Voor mensen die Stedin als netbeheerder hebben kunnen de volgende optie proberen:

Stedin: koppelen 'slapende' gasmeter

Sinds één jaar plaatst Stedin bij klanten gasmeters die met één knop uit de installatiemodus worden gehaald. Soms blijkt de meter na installatie toch nog in deze modus te zitten. Helaas ziet de klant zijn gasverbruik daardoor niet op zijn verbruiksmonitor en is de gasmeter niet op afstand uit te lezen. Ze noemen dit bij Stedin een ‘slapende gasmeter’.
Wist u dat er instructies beschikbaar zijn voor het zogenaamd ‘wakker maken’ van de gasmeter? U vindt de instructies op onze website bij de veelgestelde vragen over de plaatsing van de meter. https://www.stedin.net/klantenservice/slimme-meter. (onder het kopje “plaatsing van de meter” is het de derde vraag van onderen).
Mocht u dit probleem hebben dan kunt u het mogelijk zelf oplossen door bovenstaande handleiding te gebruiken.

Ik weet niet ofdat bovenstaande alleen voor Stedin klanten geld, of ook voor andere klanten bij een andere netbeheerder.

Indien je helemaal geen waardes ziet, zowel geen stroom als gas, dan is het heel goed mogelijk dat je slimme meter op de nieuwste protocol draaid( DSMR 4.0).
Helaas voor die mensen moet de Toon energieadapter gewisseld worden voor een nieuwer type die dit protocol ondersteund. Plaats even een forum berichtje en een van de moderators zullen je verzoek verder oppakken.

Soms hoor ik op het forum de "klacht" dat Toon de volgende melding geeft : sensoren worden ingeregeld.

Dit is niet goed en betekend dat de energieadapter nog steeds sensor waardes aan Toon door geeft en Toon niet ziet dat de energieadapter is aangesloten op de p1 poort van de slimme meter. Hij denkt nog steeds dat er 2 sensoren zijn gekoppeld, maar deze zijn vervallen door de plaatsing van de slimme meter en zijn p1 poort. In principe moet er in het tabblad energieadapter (menu-systeem-energieadapter) "verbonden met stroom en gas" staan

Om de melding "sensoren worden ingeregeld" op te lossen, kunt u de volgende stappen doorlopen:
Stap 1
Haal de meteradapter uit het stopcontact en uit de p1 poort van de slimme meter. Na 30 seconde eerst de slimme meter koppelen dmv kabel en dan de energiemeter in het stopcontact steken. (Let even op dat gaswaardes bij een slimme meter 1 keer per uur worden doorgegeven. )

Niet opgelost?
Stap 2
Haal de meteradapter uit het stopcontact. Haal de ketelmodule uit het stopcontact en wacht 30 seconde. Stop de ketelmodule in het stopcontact en als Toon helemaal is opgestart, steek dan pas de energiemodule weer in het stopcontact.

Niet opgelost?
Ga naar menu en dan naar systeem
Vervolgens naar energiemeters en dan de knop wijzigen achter verbinding.
Klik vervolgens op verwijderen en volg de aanwijzingen op Toon.
Zodra de energieadapter verwijderd is, trek je wederom de energieadapter uit het stopcontact en onplug je het kabeltje naar de slimme meter. Daarna haal je ook de stekker van de ketelmodule voor 30 seconde uit het stopcontact en plaats deze daarna terug.
Zodra toon helemaal is opgestart ga je weer naar menu en daarna naar systeem en naar energieadapter. Klik op toevoegen/koppelen en volg de aanwijzigingen op het scherm. De energieadapter word nu opnieuw gekoppeld en dat zou het probleem moeten kunnen oplossen.

Is het nog niet opgelost en blijft de energiemodule aangeven dat de sensoren worden ingeregeld, is er nog maar 1 oplossing en dat is Eneco Groen team bellen, of hier op dit forum een bericht te plaatsen in het juiste topic. Vaak is het dan ook wijs om alvast klanten toegang aan te zetten, zodat een moderator meteen in Toon kan kijken, waarom deze nog steeds die melding geeft.

Let wel op dat na het plastsen van een slimme meter de gaswaardes 1 keer per uur worden ververst.

Suc6 met oplossen.;)

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

251 Reacties

Badge +5
Een mooi overzicht Jürgen!
Reputatie 6
Badge +1
Een mooi overzicht Jürgen!
Thks
Goede middag
Sinds maandag j.l. slimme meter (Kaifa) geïnstalleerd door Stedin. Alles geprobeerd wat er geschreven is, maar toon toont nog steeds geen verbruik. Blijft staan op sensoren worden ingeregeld.
Reputatie 7
Badge +6
@D.W. Kuurstra Groeneveld,

Goed dat je alles hebt geprobeerd om het verbruik zichtbaar te krijgen, alleen jammer dat het niet is gelukt. De reden is dat je nog een oude meteradapter hebt die niet geschikt is i.c.m. slimme meters. Ik stuur je een nieuwe toe die je ongeveer binnen 2 weken ontvangt.
Bedankt, zo heeft te maken met Kaifa Slimme meter onder een nieuw protocol (DSMR) draaid. Kijk uit naar de nieuwe adapter.
Gisteren ook de slimme meter ontvangen, P1 verbonden maar geen stroomverbruik zichtbaar op de Toon... Alle bovenstaande stappen heb ik inmiddels uitgevoerd maar de melding sensoren inregelen blijft staan. Ik heb de toon inmiddels al een tijdje dus ik vrees dat mijn adapter niet compatibel is met de nieuwe slimme meter. Hoe nu verder?
Reputatie 7
Badge +7
even wachten op een reactie van een moderator morgen,
eventueel even een prive berichtje aan een van de moderators sturen
dan word het ongetwijfeld opgelost.:)
mvg,
jan
Gisteren ook de slimme meter ontvangen, P1 verbonden maar geen stroomverbruik zichtbaar op de Toon... Alle bovenstaande stappen heb ik inmiddels uitgevoerd maar de melding sensoren inregelen blijft staan. Ik heb de toon inmiddels al een tijdje dus ik vrees dat mijn adapter niet compatibel is met de nieuwe slimme meter. Hoe nu verder?

Precies, als je Toon al een tijdje hebt, dan is je adapter de boosdoener en kan niet omgaan met de nieuwe software DSMR 4.0 op je nieuwe slimme meters.
Dus dat zal een moderator morgen wel vast stellen en en dan een nieuwe adapter per post aan je toesturen.
Hoi Jan,

Dank voor je reactie. Ik wacht het inderdaad even af en anders stuur ik even een privé berichtje.

Groet,

Bart
Reputatie 7
Badge +7
hoi Bart
succes , komt goed 🙂
Reputatie 7
Badge +6
Beste Bart S

Welkom op het forum en bedankt voor je bericht. Je beschikt inderdaad niet over de juiste meteradapter voor de nieuwste versie slimme meters, ik zorg ervoor dat je een nieuwe opgestuurd krijgt. Wanneer je nog vragen hebt hoor ik het graag.

Groet,

Folkert
Alle stappen geprobeerd maar nog geen verbruiksweergave op Toon. Slimme meter is 2 weken geleden geplaatst. Komt dit dan ook door de verkeerde meteradapter? Ik heb Toon al sinds de introductie dus dat zal dan wel.

Kunnen jullie en nieuwe toesturen?

Groet Rob
Hoi Rob,

Als je Toon®️ dus al meerdere jaren hebt en nu sinds kort slimme meters, dan komt dat vrijwel zeker door je oude adapter, die is niet geschikt voor de software DSMR 4.0 die op de slimme meter draait.
Jammer dat je dat niet eerder via dit forum hebt ontdekt, want daar besteden we altijd veel aandacht aan.
Als straks een moderator reageert zal die wel een nieuwe adapter per post toesturen; helaas kan dat ook weer 2 weken duren......
Reputatie 7
Badge +6
@RobvH,

De meteradapter die jij hebt is inderdaad niet geschikt i.c.m. slimme meters. Er wordt een nieuwe naar je verstuurd!
Hallo,

Ik heb vandaag ook een slimme meter geïnstalleerd gekregen via Edinet. En ook bij mij blijft de melding "sensoren worden ingeregeld" staan, ook na het uitvoeren van de verschillende stappen die hier op het forum genoemd worden. Ik heb inmiddels zo'n twee jaar Toon dus vermoed dat mijn meteradapter de boosdoener is. Kan er ook naar mij een nieuwe worden opgestuurd?

Alvast hartelijk bedankt.

Bert Tammenga
Badge +5
Hallo,

Ik heb vandaag ook een slimme meter geïnstalleerd gekregen via Edinet. En ook bij mij blijft de melding "sensoren worden ingeregeld" staan, ook na het uitvoeren van de verschillende stappen die hier op het forum genoemd worden. Ik heb inmiddels zo'n twee jaar Toon dus vermoed dat mijn meteradapter de boosdoener is. Kan er ook naar mij een nieuwe worden opgestuurd?

Bert Tammenga

Bert, misschien ten overvloede maar heb je het eerste bericht in dit topic gelezen voor de tips.
Als het niet helpt zet dan je toegang voor klantenservice aan zodat men even mee kan kijken.
Hallo,

Ik heb zo'n twee jaar Toon dus vermoed dat mijn meteradapter de boosdoener is. Kan er voor mij een nieuwe worden opgestuurd?

Bert Tammenga

Hoi Bert,

Ik denk dat je vermoeden juist is.
Morgen zal er wel een moderator dit lezen en dezelfde conclusie trekken; een nieuwe adapter wordt dan binnen 14 dagen aan je toegezonden!
Bedankt voor jullie reactie Ton en Theo.

Theo; ik heb alle stappen geprobeerd maar hij blijft op "sensoren worden ingeregeld" staan.
Zie geen verbruik van gas of elektra. Hoop dat nieuwe adapter het snel oplost.

Groeten Bert
Badge +5
Bedankt voor jullie reactie Ton en Theo.

Theo; ik heb alle stappen geprobeerd maar hij blijft op "sensoren worden ingeregeld" staan.
Zie geen verbruik van gas of elektra. Hoop dat nieuwe adapter het snel oplost.

Groeten Bert

Dat zit er dik in Bert, even de reactie van de moderator afwachten morgen.
Nog even geduld voor je kunt genieten van een Slimme combinatie.;)
Ik hoop het ook. Iets anders raars is dat de cv er vandaag na de plaatsing van de slimme meter al 3 keer mee is gestopt. Na resetten gaat hij wel weer aan maar je hebt eerst een tijd geen warm water.
Kan dit hiermee samen hangen of is dat stom toeval? CV geeft foutmelding A01 (bij toelichting staat; is de gaskraan open, druk dan op "r") na reset of cv helemaal aan en uit gaat het weer even goed maar als de warme kraan een tijdje niet gebruikt wordt gaat hij weer op die zelfde foutcode.
Begin spijt te krijgen van die slimme meter....
Badge +5
Ik hoop het ook. Iets anders raars is dat de cv er vandaag na de plaatsing van de slimme meter al 3 keer mee is gestopt. Na resetten gaat hij wel weer aan maar je hebt eerst een tijd geen warm water.
Kan dit hiermee samen hangen of is dat stom toeval? CV geeft foutmelding A01 (bij toelichting staat; is de gaskraan open, druk dan op "r") na reset of cv helemaal aan en uit gaat het weer even goed maar als de warme kraan een tijdje niet gebruikt wordt gaat hij weer op die zelfde foutcode.
Begin spijt te krijgen van die slimme meter....

Even een schot voor de boeg: als de meter gewisseld wordt moet men voldoende tegendruk op de afgaande leiding zijn en kan het zijn dat de leiding moet worden ontlucht na aansluiten van de apparatuur.
Daar is een aparte procedure voor! Het lijkt erop dat je onvoldoende druk in je gasleiding hebt naar je CV waardoor de drukregelaar denkt dat er een lek is en die gaat zijn werk doen.
Als dit ontstaan is na de slimme meter plaatsing zou ik adviseren om de installateur terug te laten komen of eerst de CV installateur raadplegen, dat kan ook.
Houdt ons op de hoogte
Bedankt voor de snelle reactie! Ik ga morgen maar eens met Stedin bellen.
Slaap lekker 🙂
Even voor de moderator; ik heb net al even gebeld en krijg een nieuwe meteradapter opgestuurd. Had inderdaad een te oude (35/37).
Even voor de moderator; ik heb net al even gebeld en krijg een nieuwe meteradapter opgestuurd. Had inderdaad een te oude (35/37).

Hoi Bert,

En voor mij ivm mijn advies, dat was dus juist!
Bedankt voor de terug koppeling!
Jammer dat het zo lang moest duren voordat je contact had met een moderator hier op het forum.
Helaas waren ze hier op het forum vandaag tot 14:30 uur ongeveer "uit de lucht"
Badge
Hoi moderator(s),

Ik heb al bijna 3jaar de toon en uiteraard de adapter, nu kreeg ik een brief van stedin dat ze binnenkort de slimme meter komen plaatsen, uiteraard zal mijn adapter ook wel te iud zijn voor het nieuwe protocol, slim om er zovast een te sturen die dat wel kan ?
Hoef ik straks niet te wachten ...
Ik hoor het nog wel, alvast bedankt.