Overschakelen van wintertijd naar zomertijd | Eneco Community

Overschakelen van wintertijd naar zomertijd

Reputatie 1
Badge
  • Liefhebber (level 10)
  • 14 reacties
Vannacht is de zomertijd ingegaan, dus de actuele tijd van de Toon was netjes aangepast.
Echter was het nog koud in huis toen ik om 8:30 uur beneden kwam. Terwijl in het schema van de Toon staat dat het om 8:20 uur warm zou moeten zijn.

Maar wat stond er op de Toon onder de huidige temperatuur: "Om 9:20 uur op Thuis".

Dus door de omschakeling naar zomertijd heeft Toon zelf het schema één uur naar voren geplaatst, wat dus NIET had mogen gebeuren. Terwijl het schema in de app wel goed ingesteld was.

Kan dit in een volgende update verholpen worden?

15 Reacties

Goed gevonden. Blijkbaar wordt de berekening voor wanneer de thermostaat weer aan moet (9:20u bij jou) niet opnieuw gedaan na de wisselen van winter naar zomertijd (en waarschijnlijk andersom dan ook, maar dan een uur te vroeg warm).

Ik verwacht dat een moderator dit wel oppakt en doorgeeft aan de ontwikkelaars. Gelukkig hebben ze een half jaar de tijd om dit probleem op te lossen 😃
Reputatie 7
Badge +8
Geef Toon is een hard reset. Of start hem is even opnieuw op.

Dit had ik ook vanochtend, door Toon even opnieuw op te starten, herstelde het zich.
Zo simpel kan het soms zijn!?
Reputatie 1
Badge
mAiden wrote:

Dit had ik ook vanochtend, door Toon even opnieuw op te starten, herstelde het zich.

Dat is geen oplossing, maar een 'work-around'. Als het niet opgelost wordt, dan is het bij het ingaan van de wintertijd wéér zo.
En overigens heb ik het simpeler opgelost door in de app even de opstarttijd van 8:20 uur naar 8:30 uur te zetten, zodat het complete schema weer op de Toon ge-update werd.

Dit is iets aan de ontwikkelaars van de Toon software om definitief op te lossen.
Reputatie 4
Badge
Ik had nergens last van hier, programma werkte zoals gepland.
Is ook een goeie JanV!
Even contacten App met Toon®️ was dus voldoende om de zaak aan te passen.
Zelf zat bij mij na 24:00 uur vannacht de App geblokkeerd.
Hue werd via Olisto en Toon keurig geschakeld, maar de App weigerde dienst.
Dus op de server van het Service Center ging ook het e.ea. niet goed.
En omdat jij niet hebt gerest, zou je maandag even in je Toon®️ kunnen laten kijken en wordt het wellicht duidelijker.

Even voor de duidelijkheid: bij mij was er qua programma verder ook niets aan de hand.
Dus aanpassing software speelt mi niet.
Reputatie 7
Badge +8
JanV wrote:

mAiden wrote:

Dat is geen oplossing, maar een 'work-around'. Als het niet opgelost wordt, dan is het bij het ingaan van de wintertijd wéér zo.
En overigens heb ik het simpeler opgelost door in de app even de opstarttijd van 8:20 uur naar 8:30 uur te zetten, zodat het complete schema weer op de Toon ge-update werd.

Dit is iets aan de ontwikkelaars van de Toon software om definitief op te lossen.

Ik zeg niet dat het een oplossing is, maar het werk wel. Maar succes met je probleem.
Hoi Ricardo,

Idd de ts denkt aan een work-around. Ik denk idd gewoon een hick-up op zijn Toon®️ en geen probleem in de sw, gezien de andere meldingen.
Gluren in zn Toon®️ geeft dan wellicht uitsluitsel.
Reputatie 7
Badge +8
Brandje wrote:

Hoi Ricardo,

Idd de ts denkt aan een work-around. Ik denk idd gewoon een hick-up op zijn Toon®️ en geen probleem in de sw, gezien de andere meldingen.
Gluren in zn Toon®️ geeft dan wellicht uitsluitsel.

Hoi Ton,

Inderdaad. Ik starte Toon express opnieuw op, omdat ik geen zin heb, dat die vanavond pas om half12 op slapen gaat ipv half 11. haha.
Voor TS is het wachten tot morgen, totdat er een moderator reageer, die het eventueel naar Quby kan gooien.

Software-probleem ga ik ook niet vanuit, want dan zouden er veel meer moeten komen hiermee nu.
Reputatie 6
Badge +2
Toon is een kleine pc zo moet je het zien en soms moet je resetten om de boel weer normaal te krijgen
dus als ik dat zou hebben zou ik het geen probleem vinden
Reputatie 7
Badge +8
thewhale wrote:

Toon is een kleine pc zo moet je het zien en soms moet je resetten om de boel weer normaal te krijgen
dus als ik dat zou hebben zou ik het geen probleem vinden

Sterker nog: Toon draait in de basis op Linux besturingssysteem. ?
Och wat een onzin weer allemaal. De melding van ts laat duidelijk zien dat er een bug is. Dat is een software probleem en geen hardware probleem. Een reset is dus alleen maar symptoom bedstrijding.
Ik vind de melding van de ts duidelijk. Hier moet een developer naar kijken. Gezien het bij ts wel fout ging maar bij Brandje niet (hoewel ik Brandje zijn deskundigheid hierin in twijfel trek) is er de twijfel of het een bug dat altijd optreedt of alleen in bepaalde gevallen. Een blik in de broncode maakt het snel duidelijk.
Dat de ts aangeeft dat het even kort aanpassen van de programma hielp om de Toon weer op gang te krijgen lijkt mij dat het gewoon een kwestie is van de start van de nieuwe programma die verkeerd berekend wordt (nog op basis van wintertijd).

Denk maar eens na. Wat zou jij doen als je de programma van een Toon zou programmeren en moet berekenen wanneer (na de slaap stand) de toon in de pre-heat stand moet komen (voor de 'wakker' stand). Juist, dat doe je op het moment dat de slaap stand is gekozen. Dat is het geschikte moment om te berekenen wanneer het tijd is voor de volgende programma en wordt de interne 'wekker' gezet zodat de Toon netjes de pre-heat gaat doen op dat tijdstip. Helaas gaat dat dus mis bij het wissel van winter naar zomertijd.

Gezien de interne tijd van Toon gewoon op GMT werkt (en de display de vertaling naar CET/CEST doet) zag ts de tijdstip van 9:20 en niet de verwacht 8:20. De werkelijke interne 'wekker' stond op 7:20 (GMT), dit zou in wintertijd zijn vertaald naar 8:20 (CET=GMT+1). Gezien er midden in de nacht een uur bij kwam (CEST=GMT+2) ging de Toon pas om 9:20 (CEST) aan. Er is dus geen rekening gehouden met het verschuiven van het uur.

Het aanpassen van de klok van winter- naar zomertijd (en andersom) gebeurd in de toon door het chrony proces en dat staat volledig los van de programmatuur van de Toon zelf. De programmateur van Toon krijgt dus ook geen signaal dat het uur verschoven is (die werkt gewoon in GMT tijd). Het enige wat de developers hier tegen kunnen doen volgens mij is om op elke laatste zondag van maart en oktober om 3:00u snachts de 'wekker' opnieuw te zetten voor het volgende programma.
Reputatie 7
Badge +6
@JanV,

Jammer dat het ingestelde programma een uur later pas van start zou gaan na ingang van de zomertijd. Dat is uiteraard niet de bedoeling en goed dat je het aankaart. Wel fijn dat je het zelf hebt kunnen oplossen!
Ik geef het door aan de softwarebeheerders zodat ze er verder mee kunnen en ervoor gaan zorgen dat het tijdens de wintertijd wel goed gaat.
Fijne zondag!
Reputatie 1
Badge
Danielle wrote:

@JanV,
Ik geef het door aan de softwarebeheerders zodat ze er verder mee kunnen en ervoor gaan zorgen dat het tijdens de wintertijd wel goed gaat.
Fijne zondag!

@Danielle
Bedankt voor je reactie en fijn dat de softwarebeheerder hier naar gaan kijken. Dit zal vast opgelost kunnen worden.
Reputatie 4
Badge +1
Hier Is alles correct verlopen zowel de tijd aLs de geprogrammeerde tijd.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen