OpenTherm weigert in alle talen | Eneco Community

OpenTherm weigert in alle talen

• 28 oktober 2012
  • 9 reacties
  • 2517 Bekeken

Hallo,

Dit is mijn eerste reactie op het forum.
Ik heb een Nefit Topline Compact HRC25/CW3 ketel.
Sinds medio september is TOON bij ons actief.
In het begin werkte toon zoals het liet zien naar behoren. Maar toen het kouder begon te worden deed zich
het volgende probleem voor. Temperatuur opschroeven naar de gewenste temperatuur.
In het begin ging dit goed. Tot op een zeker moment de ketel niet reageerde.
Na advies van de service lijn alle stekkers eruit, ook de ketelen en opnieuw opstarten.
Dit ging goed, maar in de loop van 2 a 3 weken diverse keren deze handeling moeten uitvoeren.
Was het zo zat, storing gemeld en monteur heeft alles uitgewisseld.
Tot op gistermiddag ging alles goed. Weer procedure herhaald geen resultaat. Thermostaat op aan/uit gezet en ik had weer warme voeten!!!
Het was lekker warm, ingestelde waarde 18,5C en in de huiskamer was het 24C. Mooie overshoot!!!
Zo omstreeks 22.00 uur weer geprobeerd en zo ja hij deed het!!!
Vanmorgen vroeg weer geprobeerd, niets. Om 8.30 uur thermostaat op 19.5 (kamer was 16,5C) en om 12.00 uur nog geen activiteit.
Heb alle stekkers eruit getrokken, inclusief de ketel, en zo ja ik kreeg weer warme voeten.

Morgen (maandag) ga ik Eneco bellen om het geheel weer in de oude situatie terug te zetten, bij deze heeft TOON voor mij afgedaan!!!

Dit wilde ik het forum niet onthouden!!!!

Veel succes met TOON

Jan Kromhout
Hellevoetsuis

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

9 Reacties

Badge
Ik probeer zelf ook de moed hoog te houden want ook bij mijn nieuwe nefit uit 2011 is het gewoon stoeien met de toon. Ik bedoel je moet echt eindeloos geduld hebben  soms om een beetje warmte uit je ketel te krijgen. In sommige gevallen duurt het een kleine 15 minuten tot een uur  wilt de ketel aanslaan.

Enfin. De rekening ligt al klaar van de toon, maar of ik die met alle plezier betaalt..
nefit ondersteund openterm niet daar moet een andere module tussen geplaatst worden..
Reputatie 3
Badge
Dit is geen tekortkoming van Toon maar van Nefit die standaard geen OpenTherm begrijpt. Hier is een converter voor nodig (EMS-OT).
Dit lijstje komt uit een eerder topic:

Hier een lijstje met de Nefit ketels die middels een openthermconverter modulerend met de Toon kunnen worden aangestuurd.
Andere Nefit ketels kunnen met de Toon alleen aan/uit worden aangestuurd.

Type ketel op klemmen
TopLine HR 25/30/45 via EMS-OT convertor 2)
TopLine HR 70/100 via EMS-OT convertor 2)
TopLine Single via EMS-OT convertor 2)
TopLine Compact HRC 25/CW4 30/CW5 via EMS-OT convertor 2)
TopLine AquaPower (Plus) HRC via EMS-OT convertor 2)
ProLine HRC24/CW3, HRC24/CW4 via EMS-OT convertor 2)
en HRC30/CW5
BaseLine HRC24/CW3 en HRC24/CW4 via EMS-OT convertor 2) 
Badge
Als het goed is proppen ze zo'n apparaatje direct tussen je ketel en de toon, dat moest er in iedergeval voor zorgen dat je met opentherm kan werken.
Reputatie 3
Badge
Is toon niet getest na het aansluiten door de monteur?
Badge
Probleem zit hem in het langer gebruik van de toon en de omvormer ( opentherm. ) Ik heb het vermoeden dat wanneer je om warmte vraagt bij de toon, de toon eerst prioriteit geeft aan voor verwarmen van het tapwater, daarna slaat de ketel pas de cv aan. In sommige gevallen komen je dan in een soort van loop terecht waardoor de ketel elke keer switcht van tapwater naar cv water en daardoor een kleine 10 minuten komt stil te vallen om vervolgens weer te gaan moduleren/warmte af geven. Als je dan echt ongeduldig bent of je hebt het gewoon echt koud dan druk je natuurlijk elke keer op een graadje hoger of een graadje lager als de ketel dan alsnog niet aanslaat. 

Dit grapje kost je trouwens best aardig wat gas. Ik zag dat ik op een loop dag 8 kub gas verbruikt waar het gemiddelde iets van 3/5 kub per dag hoort te zijn. 

Het is maar even een ingeving hoor, so correct me if i'm wrong.
Reputatie 3
Badge
Ik heb helemaal geen verstand ervan dus moderators geef bovenstaande tip is door aan de afdeling
Is toon niet getest na het aansluiten door de monteur?

In beide gevallen getest door de monteur, probleem deed zich pas na een aantal dagen in beide gevallen voor!

Jan Kromhout
Hellevoetsluis
Reputatie 3
Badge
Althans tips doorgeven moet niet maar is een vraag. Heb de zin wat verkeerd geformuleerd