Opentherm ATAG E325EC | Eneco Community
beantwoord

Opentherm ATAG E325EC

• 3 februari 2014
  • 16 reacties
  • 7596 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 2 reacties
Hallo,
Volgens mij de zoveelste vraag over opentherm, maar ik stel hem toch :)

Vorige week is er bij mij thuis een Toon geïnstalleerd, installatie is snel en vlekkeloos verlopen. Ik zit echter wel met het volgende. Een paar weken terug, eind december, is er bij mij een nieuwe CV ketel geplaatst (ATAG E325EC). Ik heb begrepen dat deze ketel opentherm geschikt is. (al moet ik wel zeggen dat er wat tegenstrijdigheden te vinden zijn op het internet. Ik vermoed dat oudere versie niet geschikt zijn, maar de nieuwe versies wel.)

Toon geeft aan dat de schakeling via aan/uit loopt. Voordat ik de draden van klem 3 en 4 op 1 en 2 zet wil ik verifiëren of dit kan, of dat er nog iets meer moet gebeuren?
Zijn er andere toon gebruikers met een ATAG E323EC die modulerend via opentherm worden aangestuurd? Ik hoor graag jullie advies en mening.

alvast bedannkt,

John
icon

Beste antwoord door het_toontje 3 februari 2014, 12:30

Hallo John,

Ik heb de installatievoorschriften 10/2013 doorgenomen, en helaas is het Opentherm logo weggehaald.
Ze geven in art. 7.1 alleen nog aan dat de ATAG E-serie alleen nog Z-ready is op klem 1-2 voor hun eigen thermostaten.
Of
Een thermostaat  AAN/UIT op klem 3-4.

Ze hebben dit dus nog niet zo lang geleden veranderd, in een vorige installatievoorschrift (na 2009) werd nog wel het Opentherm logo weergegeven.
Ik  denk dus niet dat Toon op Opentherm gaat werken maar alleen op AAN/UIT.

Wel is ATAG aangesloten bij de OpenTherm Association te Zoetermeer, des te vreemder dat de ketel geen Opentherm heeft.
Je kan eventueel hen mailen hoe het nu zit.

Ook zou je ATAG kunnen benaderen hierover.

UPDATE:

Waar ik dit de laatste keer heb gezien was de A-serie, die is na 2009 aangepast voor Opentherm.
(zie hier ook art.7.1, hier staat wel het openthermlogo bij.)
Ik ga er dus vanuit dat de e-srie helemal niet geschikt is voor OT.
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

16 Reacties

Reputatie 3
Badge +1
Hallo John,

Ik heb de installatievoorschriften 10/2013 doorgenomen, en helaas is het Opentherm logo weggehaald.
Ze geven in art. 7.1 alleen nog aan dat de ATAG E-serie alleen nog Z-ready is op klem 1-2 voor hun eigen thermostaten.
Of
Een thermostaat  AAN/UIT op klem 3-4.

Ze hebben dit dus nog niet zo lang geleden veranderd, in een vorige installatievoorschrift (na 2009) werd nog wel het Opentherm logo weergegeven.
Ik  denk dus niet dat Toon op Opentherm gaat werken maar alleen op AAN/UIT.

Wel is ATAG aangesloten bij de OpenTherm Association te Zoetermeer, des te vreemder dat de ketel geen Opentherm heeft.
Je kan eventueel hen mailen hoe het nu zit.

Ook zou je ATAG kunnen benaderen hierover.

UPDATE:

Waar ik dit de laatste keer heb gezien was de A-serie, die is na 2009 aangepast voor Opentherm.
(zie hier ook art.7.1, hier staat wel het openthermlogo bij.)
Ik ga er dus vanuit dat de e-srie helemal niet geschikt is voor OT.
Hallo,
Volgens mij de zoveelste vraag over opentherm, maar ik stel hem toch :)

Vorige week is er bij mij thuis een Toon geïnstalleerd, installatie is snel en vlekkeloos verlopen. Ik zit echter wel met het volgende. Een paar weken terug, eind december, is er bij mij een nieuwe CV ketel geplaatst (ATAG E325EC). Ik heb begrepen dat deze ketel opentherm geschikt is. (al moet ik wel zeggen dat er wat tegenstrijdigheden te vinden zijn op het internet. Ik vermoed dat oudere versie niet geschikt zijn, maar de nieuwe versies wel.)

Toon geeft aan dat de schakeling via aan/uit loopt. Voordat ik de draden van klem 3 en 4 op 1 en 2 zet wil ik verifiëren of dit kan, of dat er nog iets meer moet gebeuren?
Zijn er andere toon gebruikers met een ATAG E323EC die modulerend via opentherm worden aangestuurd? Ik hoor graag jullie advies en mening.

alvast bedannkt,

John

Hoi John,

Had je dit topic ook nog even gelezen?

https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/toon-combinatie-atag-e325c-4794/
Hllo Willen,

bedankt voor je snelle antwoord. Ik ga zeker een contact opnemen met Zoetermeer en ATAG. Grappige is ook dat mijn CV installateur heeft gezegd dat het een OT ketel is. Best tegenstrijdig allemaal.

Hopelijkkomt er wel iets positiefs uit, het zou zonde zijn om zo'n zuinige modulerende ketel via aan/uit aan te sturen. 

Ik hou julli op de hoogte van de antwoorden.

nogmaals bedankt,

John
Hallo Brandje, ook bedankt voor je snelle antwoord. Ja, deze had ik ook gelezen, Ik heb een (iets) ander model: E325EC (niet een E3235C)., vandaar mijn twijfel.
Hllo Willen,

bedankt voor je snelle antwoord. Ik ga zeker een contact opnemen met Zoetermeer en ATAG. Grappige is ook dat mijn CV installateur heeft gezegd dat het een OT ketel is. Best tegenstrijdig allemaal.

Hopelijkkomt er wel iets positiefs uit, het zou zonde zijn om zo'n zuinige modulerende ketel via aan/uit aan te sturen. 

Ik hou julli op de hoogte van de antwoorden.

nogmaals bedankt,

John

Hallo,

We zijn nu 9 maanden verder en ik worstel met dezelfde vragen als jij destijds.
Heb jij de Toon inmiddels modulerend aan het werk?

Ik hoor het graag!

Vast bedankt en groeten,
DjoeZty
Op de ATAG A kunnen de volgende (klok-)thermostaten aangesloten worden:
A. Voor optimale benutting van de regeling van de CV-ketel adviseert ATAG:
Positie 1 en 2: ATAG Z-thermostaat

B Als alternatief kan gekozen worden voor:
Positie 1 en 2: Elke thermostaat volgens OpenTherm-protocol
of Positie 3 en 4: Uitsluitend batterij-gevoede aan/uit kamerthermostaat.

Volgens mij zou de Toon ook op de E serie moeten werken, op klem 1 en 2. De E serie gebruikt ook de Atag Z-thermostaat of Atag WiZe op dezelfde klemmen...
Gewoon proberen, en de resultaten hier melden s.v.p.
ik heb hetzelfde probleem. de atag e325ec. op klem 1 en 2 aangesloten maar dan bijft de optie OT uit.
m.a.w qua gas verbruik dus niets opgeschoten in vergelijking met een gewone simpele thermostaat.
Als een gewone simpele thermostaat niet modulerend werkt zal Toon dat ook niet doen.
Iedere simpele thermostaat heeft tegenwoordig OT protocol aan boord, dus Toon ook.
Ik denk zoals toch ook uit dit topic blijkt dat alleen de originele thermostaat modulerend zal werken.

Anders zou ik voor de zekerheid Atag eens bellen.
zojuist gebeld met ATAG en Feenstra verwarming: De atag e325ec opentherm optie werkt alleen met de slimme thermostaat van atag zelf!! Toon werkt op de ketel alleen op aan/uit. dat wordt dus spelen met de temperatuurinstellingen om het gasverbruik omlaag te houden met vloerverwarming. Wel jammer van eneco dat de monteur van toon dit niet even aangeeft.
Sinds april 2014 heb ik de E325EC van ATAG in combinatie met Toon. Ik vind het een zeer fijne en zuinige ketel.

De ATAG E325EC werkt prima met Opentherm. De monteur had hem eerst aan/uit aangesloten, maar hij heeft dat op mijn verzoek aangepast naar Opentherm.

Toon is in 2013 bij mij geïnstalleerd. Onze vorige CV-ketel was in 2014 aan vervanging toe. De oude ketel was Opentherm aangesloten. Een voorwaarde voor onze nieuwe ketel was dat deze ook Opentherm zou ondersteunen, zodat ik Toon optimaal kon blijven gebruiken.

Voordat ik deze ketel heb laten plaatsen heb ik contact gehad met ATAG omdat ik wisselende berichten las over ondersteuning van Opentherm. De product manager van ATAG gaf aan dat er oudere en nieuwe modellen van de E325EC zijn. De nieuwere versie ondersteunt Opentherm wel.
Bij Feenstra heb ik specifiek om deze versie gevraagd en de verkoper bevestigde ook dat Feenstra deze nieuwste versie levert en dat deze versie Opentherm ondersteunt.

Jammer dat W. Cuijpers een andere ervaring heeft met ATAG en Feenstra. Hopelijk kan hij zijn E325EC alsnog via Opentherm werkend krijgen.
bedankt voor je info JB1980. De ketel is voor de rest goed hoor. Het jammere is dat ik een model uit 2012 heb gekregen van Feenstra en daar heeft ATAG de OT eraf gehaald. Feenstra heeft nog voor mij gekeken of er een extra module o.i.d.op de ketel gemonteerd worden maar helaas.
Zodra de ketel een keer wordt vervangen geef ik het meteen aan. wist niet dat dat kon 🙂
Net een nieuwe ATAG E325EC geïnstalleerd. Daarvoor had ik een hele oude Nefit ketel, dus stond Toon op aan/uit. Na aansluiten, bleef Toon op aan/uit. Kon ook geen slider richting OpenTherm bewegen, Controlleren knop deed ook niets. Na meerderen pogingen heb ik Toon een fabriekinstellingen reset gegeven. Toen heeft ie wel netjes OpenTherm gedetecteerd. Helaas was ik mijn hele verbruikhistorie kwijt. Maar nu heb ik iig wel OpenTherm op ATAG E325EC, dus het kan wel, het werkt wel 🙂

Maar nu heb ik iig wel OpenTherm op ATAG E325EC, dus het kan wel, het werkt wel :)

Hoi Vladimir,

Maar daarom gaf het forumlid JB1980 ook het volgende aan in het dit draadje hiervoor:

"Voordat ik deze ketel heb laten plaatsen heb ik contact gehad met ATAG omdat ik wisselende berichten las over ondersteuning van Opentherm. De product manager van ATAG gaf aan dat er oudere en nieuwe modellen van de E325EC zijn. De nieuwere versie ondersteunt Opentherm wel."

Had je overigens ook het geprobeerd met een harde reset op Toon?

Maar nu heb ik iig wel OpenTherm op ATAG E325EC, dus het kan wel, het werkt wel :)

Hoi Brandje,

Met harde reset bedoel je reset knop onderaan? Nee, dat niet geprobeerd, maar dat zou toch ongeveer dezelfde moeten zijn als gewoon van stroom afhalen?

Echter, er is een mogelijkheid om je ketel model te configureren bij het installeren, maar ik kon geen optie vinden om model te veranderen als Toon al werkt zeg maar.

Gezien dat verschillende ketels verschillende OpenTherm implementaties hebben - zou het ook invloed op OpenTherm detectie kunnen hebben.

Hoi Brandje,

Met harde reset bedoel je reset knop onderaan? Nee, dat niet geprobeerd, maar dat zou toch ongeveer dezelfde moeten zijn als gewoon van stroom afhalen?

Echter, er is een mogelijkheid om je ketel model te configureren bij het installeren, maar ik kon geen optie vinden om model te veranderen als Toon al werkt zeg maar.

Gezien dat verschillende ketels verschillende OpenTherm implementaties hebben - zou het ook invloed op OpenTherm detectie kunnen hebben.

Hoi Vladimir,

Dat knopje aan de onderzijde is slechts een zachte reset en is voor jou doel zeker niet te gebruiken.

Het kiezen van de soort ketel kan inderdaad bij fabrieksherstel, maar die keuze stelt ook niets voor want, zoals een moderator eerder meldde dat is puur voor statistiek.

Zodra Toon een ketel bemerkt met OT dan stelt Toon zich daar zelf op in.

Vandaar dat ik nieuwsgierig was of je een harde reset had gedaan, door de Toon module bij je CV 1 minuutje stroomloos te maken.
Als het namelijk op die manier lukt, dan had je je historie niet kwijt geraakt.
Ow, dat wist ik dus niet over 1 minuut... Om eerlijk te zijn ik denk dat ie ook langer van stroom is geweest tussen de pogingen door, maar dat kan ik niet garanderen. In ieder geval heb ik hem nu wel op OpenTherm, wat erg vet is. Was namelijk behoorlijk teleurgesteld, want ik vind Toon gaaf en de bedoeling van de ketelvervanging oefening was onder andere ook kostenbesparing door slimmer met aansturing om te gaan. Echter tot mijn verbazing, de eerste belletje naar Eneco support leverde "uw ketel komt niet in onze lijst voor". Misschien door dit bericht te posten komt het wel op hun lijst te staan en leven wat makkelijker maakt voor de mensen die deze ketel naar mij gaan aanschaffen. Hopelijk kan iemand een manier uitvogelen om het aan de praat te krijgen zonder historie kwijt te raken, maar in ieder geval - het werkt wel. Zeker met huidige modellen van E325.