Opentherm atag a244ec | Eneco Community

Opentherm atag a244ec

• 23 december 2012
  • 30 reacties
  • 6373 Bekeken

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 9 reacties
2 weken geleden toon geïnstalleerd
Op een atag a244 ec dit is een opentherm ketel.
Volgens de monteur kan een atag alleen aan uit geschakeld worden ( aansluiting 3 en 4)en niet opentherm (aansluiting 1 en 2)
Heeft op mijn aandringen nog wel getest of dit ging maar hij kreeg het niet voor elkaar
Later zelf nog een keer geprobeerd om opentherm aan te sluiten maar ging niet.
Vandaag nogmaals geprobeerd draden 1 en 2 omgewisseld en nu is toon opentherm aangesloten
Ik hoop dat mensen hier iets aan hebben

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

30 Reacties

Reputatie 3
Badge
Hopen dat het blijft werken. Zou je eventuele foutmeldingen wel willen laten weten. Mogelijk krijg je op ten duur alsnog problemen. Laten we hopen van niet. Welkom op het forum. Mogelijk kun je ons laten weten of je veel verschil in gasverbruik kunt zien. Daar ben ik benieuwd naar.
gr Jeroen
De monteur heeft bij ons de thermostaat ook 'klassiek' aangesloten voor de Atag 244EC, maar ik heb hem veranderd in opentherm. Het werkt uitstekend en er zijn nu meer opties: indicatie wanneer de ketel aangaat voor warm water, regelen van de watertemperatuur. Al twee weken vlekkeloos.
Reputatie 3
Badge
Werkt het nog steeds goed?
Ja, zonder problemen
Reputatie 3
Badge
Helemaal goed toch. Welkom op het forum trouwens. Bevalt toon nog een beetje? Vragen altijd stellen en hopelijk kan je ons ook helpen als we ergens tegen aan lopen.
Ja hoor, bevalt goed. Je durft haast niet meer de kraan open te draaien omdat je de meter gelijk ziet lopen. Maar dat is ook wel een beetje de bedoeling.
Reputatie 3
Badge
Ik maakte me zorgen om het oplopende verbruik met de koude maanden. Nu ik heel weinig gebruik gaan de zorgen afnemen. 🙂
Reputatie 2
Bij mij is vandaag ook Toon geinstalleerd en aangesloten op mijn CV ketel type Atag Q38C; deze ketel is OpenTherm geschikt maar via Toon kan alleen de optie ´aan-uit´ geactiveerd worden. Mijn probleem lijkt dus erg op het issue dat in deze discussie is genoemd. Kan iemand mij vertellen hoe ik toch de OpenTherm optie kan activeren?  Ik begrijp dat ik draden moet verwisselen, maar welke draden, waar zitten ze?

Alvast bedankt.
JosF
Reputatie 7
Badge +7
welke ketel heb je nu de atag q38c die geen opentherm heeft .
of de atag a244ec die wel opentherm heeft.
aansluit gegevens gewoon op google te vinden.
Reputatie 2
Badge +1
@JosF

Ik heb in dit topic gereageerd op je vraag, zodat we daar ook eventueel verder kunnen gaan.
Goedenavond mede toon gebruikers,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Toon icm de atag A244ec (opentherm) aan de hand van deze topic heb ik mijn ketel OT kunnen koppelen met de Toon aangezien de monteur dat niet had gedaan.

Nu het volgende ik had het probleem dat mijn indicatie van het gas constant brandde terwijl er niks verbruikt werd dus heb ik de boel los gekoppeld en weer geprobeerd OT te koppelen maar wat ik ook doe hij pakt alleen Aan/Uit, alles gereset maar geen resultaat

Kan iemand mij verder op weg helpen, persoonlijk denk ik dat de ketel module niet goed functioneert.

Misschien verstandig om te vermelden dat ik de laatste toon versie heb 2.8.14 en dat als ik de toon opnieuw opstart en ik naar tab verwarming ga dan zie ik de toon van opentherm overspringen naar aan/uit.

Ps sorry dat ik zo`n oude topic weer omhoog haal maar kon verder niks anders vinden.
Toch wel vervelend dat twee jaar na het plaatsen van het eerste bericht nog steeds de monteurs dezelfde fout maken!?
Bij mij bij een Atag A244C, deze werd ook aan/uit aangesloten want dat kon niet anders. Gelukkig ben ik eigenwijs en na het lezen van deze post zelf maar aan de slag gegaan.
Werkt als een trein!
Als het stekkertje niet kan worden verplaats gewoon de twee achterste lipjes eraf snijden.
Toch wel vervelend dat twee jaar na het plaatsen van het eerste bericht nog steeds de monteurs dezelfde fout maken!?
Bij mij bij een Atag A244C, deze werd ook aan/uit aangesloten want dat kon niet anders. Gelukkig ben ik eigenwijs en na het lezen van deze post zelf maar aan de slag gegaan.
Werkt als een trein!
Als het stekkertje niet kan worden verplaats gewoon de twee achterste lipjes eraf snijden.

Goed dat je het hier ook nog meldt.
En fijn voor je dat je het zelf alsnog m.b.v. dit forum Toon OT hebt kunnen aansluiten.
Kijk dat is nou de kracht en de zoekfunctie van het forum!

Ik hoop dat een moderator dit oppikt en terug koppelt aan de monteurs.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Michel van Heerden,

Welkom op het forum en bedankt voor je bericht. Goed dat je het zelf op hebt kunnen lossen en dit ook aangeeft op ons forum. Ik ga het terugkoppelen aan ons installatiebedrijf. Heb je vragen of opmerkingen, dan horen we het graag!

Groet,

Folkert
In juni is bij ons de Toon aangesloten op een nieuwe Atag 244ec. Volgens Eneco werkt deze zeker met de A serie van Atag. Monteur is nu al twee keer geweest en krijgt de Toon niet op de O.T. aangesloten. Monteur geeft aan dat Eneco nu wel eens het probleem moet oplossen. Het is toch niet de bedoeling om een nieuwe cv-ketel met O.T. aan te sluiten op de aan/uit omdat de Toon thermostaat daar niet op werkt.
Mijn 15 jaar oude O.T. Thermostaat van Honywell werkt prima op de O.T. van de Atag A Atag 244ec.
Jammer dat Eneco nu nog steeds na meer dan 2 jaar het probleem niet heeft opgelost.
Als je belt met Eneco krijg je nog steeds te horen " De Toon werkt op zeker met de Atag 244 EC " leuk verkoop praatje.
In juni is bij ons de Toon aangesloten op een nieuwe Atag 244ec. Volgens Eneco werkt deze zeker met de A serie van Atag. Monteur is nu al twee keer geweest en krijgt de Toon niet op de O.T. aangesloten. Monteur geeft aan dat Eneco nu wel eens het probleem moet oplossen. Het is toch niet de bedoeling om een nieuwe cv-ketel met O.T. aan te sluiten op de aan/uit omdat de Toon thermostaat daar niet op werkt.
Mijn 15 jaar oude O.T. Thermostaat van Honywell werkt prima op de O.T. van de Atag A Atag 244ec.
Jammer dat Eneco nu nog steeds na meer dan 2 jaar het probleem niet heeft opgelost.
Als je belt met Eneco krijg je nog steeds te horen " De Toon werkt op zeker met de Atag 244 EC " leuk verkoop praatje.

Heb je dit topic terug gelezen?
Daar is toch een forumlid die het wel werkend heeft aangesloten?

Heb je dit topic terug gelezen?
Daar is toch een forumlid die het wel werkend heeft aangesloten?

Klopt. Maar dat wil niet zeggen dat dit altijd werkt. Volgens de monteur van Eneco heeft hij ook de draden aangesloten zoals het forumlid had aangegeven. Monteur geeft toch zelf aan dat dit soms werkt, maar dat het probleem in de Toon zit. Lijkt mij toch normaal dat Eneco na meer dan 2jaar met een oplossing komt.
Als je wilt wachten op een oplossing via Eneco/Quby dan denk ik dat je lang kan wachten.
Toon heeft het officiële protocol voor OT in zich.
Het vervelende is dat niet iedere CV fabrikant zich houdt aan de defenities zoals deze in dat protocol zijn vastgelegd.
ja lekker is dat, ze hebben er nog niet van geleerd. 2 Weken geleden is Toon geïnstalleerd en nu het koud wordt blijkt dat onze Atag ketel totaal niet communiceert met Toon.

nu lekker in de kou en hulp van Eneco, tot op heden niet, vrouw in de stress en kinderen die klagen dat het koud is. helemaal super.
ja lekker is dat, ze hebben er nog niet van geleerd. 2 Weken geleden is Toon geïnstalleerd en nu het koud wordt blijkt dat onze Atag ketel totaal niet communiceert met Toon.

nu lekker in de kou en hulp van Eneco, tot op heden niet, vrouw in de stress en kinderen die klagen dat het koud is. helemaal super.

Jammer dat je je niet vooraf hebt ingelezen op bv het forum.
Heb je de instelling nu op Aan/Uit staan?
Ik heb ook een Atag A244C CW4, heb voor aanschaf bij Atag nagevraagd of deze ketel geschikt is voor Toon en open therm kan worden aangesloten. Ik kreeg een bevestiging van Atag dat dat zonder mee mogelijk was en deze Atag OT was. Een week na het monteren van de ketel kwam de monteur Toon installeren en dee vertelde mij dat deze Atag niet Volledig OT was en heeft Toon op aan/uit aangesloten. zoals boven omschreven de draadjes op OT aangesloten , Toon gereset en..... Hij blijft op aan/uit staan
Reputatie 1
Badge
Begin 2012 de atag a244c gekocht. Eind 2012 toon en door monteur aangesloten.
Open therm.
Dit ging lange tijd vrij goed. Althans bij elke update van toon moesten we de ketel herstarten.
En eens in de paar maanden ook vanwege storing dat de z bus aansluiting niet werkte.

Maar sinds een maand of 2 moet ik hem elke 2 weken opstarten en kom ik thuis in een koud huis.

Vandaag , net is de monteur van de ketel geweest, want ik was er klaar mee.

Hij heeft hem nu gezet naar aan /uit. Vertelde mij van de aansluiting en dat het dus bij deze type ketel niet kon.

Weet je ik ben niet technisch genoeg. Ex bemoeid zich niet met het huis.
Ik wil in een warm huis thuiskomen.
En oke ik wil besparen.

Maar feit is ook dat mijn huis de verkoop ingaat straks.
En ik zoiets had van....oke...doen maar voor zolang ik hier nog woon.
Ik heb gisteren nieuwe software op de Toon geïnstalleerd en nu herkent Toon wel opemtherm. Gisteravond heeft het goed gewerkt maar als ik jou verhaal lees vrees ik het ergste.
Begin 2012 de atag a244c gekocht. Eind 2012 toon en door monteur aangesloten.
Open therm.
Dit ging lange tijd vrij goed. Althans bij elke update van toon moesten we de ketel herstarten.
En eens in de paar maanden ook vanwege storing dat de z bus aansluiting niet werkte.

Maar sinds een maand of 2 moet ik hem elke 2 weken opstarten en kom ik thuis in een koud huis.

Vandaag , net is de monteur van de ketel geweest, want ik was er klaar mee.

Hij heeft hem nu gezet naar aan /uit. Vertelde mij van de aansluiting en dat het dus bij deze type ketel niet kon.

Weet je ik ben niet technisch genoeg. Ex bemoeid zich niet met het huis.
Ik wil in een warm huis thuiskomen.
En oke ik wil besparen.

Maar feit is ook dat mijn huis de verkoop ingaat straks.
En ik zoiets had van....oke...doen maar voor zolang ik hier nog woon.

Hoi Carla,

Verstandige keuze.
Een CV die op deze stand goed werkt met Toon is belangrijker dan een beetje extra besparing.
Nog even met de aantrekkende markt en je bent misschien je huis kwijt.
Zou je in je nieuwe huis straks toch weer een Toon nemen?
Of ben je het helemaal zat?
Reputatie 1
Badge
Volgens de monteur is mijn atag niet geschikt voor open therm. Dus waarom de enecomonteur hem wel zo heeft aangesloten? En eigenlijk heeft hij het best redelijk gedaan met deze instelling.
De e serie heeft wel OT volgens hem.

Maar nu die om de 2 weken herstart als je om half 7 thuiskomt. BRRRR

Of de update van gisteren verschil maakt, weet ik niet. Afspraak stond al.
Ik heb maar gekozen voor de aan/uit instelling.

Verder ben ik wel over toon tevreden.
Tot nu toe wel bespaard maar ja....minder koude winters qua gas en minder elektra met 1 persoon minder in huis.

Ik doe er mijn licht mee aan het uit 😉. Hou mijn verbruik bij. Maar ik stook niet minder.
Wel als ik onverwacht niet thuis ben zet ik het programma even uit met mijn telefoon.

Of ik weer een toon neem. Zou kunnen maar hangt ook van financiele plaatje af.
In feite mag ik hem meenemen toch naar een volgend huis? Het is mijn thermostaat.
Weet niet wat de kosten daarvan zijn.

Huis gaat met een restschuld verkocht worden helaas.
Ik denk niet dat de markt zo ga aantrekken.
Het staat nog niet te koop , we zijn nog steeds in gesprek met de bank.