OpenTherm | Eneco Community
vraag

OpenTherm

• 1 oktober 2013
  • 16 reacties
  • 2816 Bekeken

Reputatie 2
  • Heeft er veel zin in (level 7)
  • 7 reacties
Vandaag heeft Eneco bij mij thuis Toon geinstalleerd. Ik heb een cv-ketel type Atag Q38C; deze ketel is geschikt voor OpenTherm. Toen ik in de loop van de dag door de instellingen van Toon liep zag ik dat bij 'aansturing ketel' de optie 'aan/uit' geactiveerd was. Dit wil ik wijzigen naar 'OpenTherm' maar dat lukt mij niet (ik heb herhaaldelijk op de knop 'controleren' getoetst maar steeds wordt de optie 'aan/uit' geactiveerd.

Kan iemand mij een stap verder helpen met dit probleem?

Alvast bedankt.
JosF

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

16 Reacties

Hoe weet je dat je CV geschikt is voor opentherm?
Staat dat in de gebruiksaanwijzing?
Heeft de monteur het er met je over gehad of heeft hij de makkelijkste weg gekozen en dan maar aan/uit genomen?
Heb je ook het forum nagezocht op het typenr van jouw CV?
Ik ben zelf ook even gaan zoeken.
Dit topic betreft ook een Atag waar de monteur het fout zou hebben gedaan.

https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-opmerkingen-over-toon-110/opentherm-atag-a244ec-4909/
Reputatie 2
Dat de Atag Q38C geschikt is voor OpenTherm staat op de website van Eneco (https://thuis.eneco.nl/installatiebedrijven/cv-ketels/atag-q38c-cw5/). Ik heb het er niet met de monteur over gehad omdat ik het begrip niet kende (ik ben ij er vanavond pas in gaan verdiepen). En ik heb inderdaad het forum nagezocht maar ik kom deze Atag CV ketel niet tegen.
Dus alle hulp is welkom.
Reputatie 2
Ik ben zelf ook even gaan zoeken.
Dit topic betreft ook een Atag waar de monteur het fout zou hebben gedaan.

https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-opmerkingen-over-toon-110/opentherm-atag-a244ec-4909/

Hallo Ton,
Dankjewel, ik ga eens bij deze discussie kijken of ze me verder kunnen helpen, want ik begrijp dat ik draden moet verwisselen...... maar welke???
Hoi Josf,

Daar lijkt het op, maar pas op hé.
Ik zou het topic maar even goed doornemen en als je nog twijfels hebt, is het helemaal niet erg om via dit forum een pbtje te sturen naar diegene waarvan je vind dat hij het ei van Colombus heeft, toch..................
Laat je ons nog even weten wat je doet en of het opgelost is?
Reputatie 2
Laat je ons nog even weten wat je doet en of het opgelost is?

Jazeker Ton, als ik een oplossing heb laat ik dat hier weten. Maar eerst inderdaad maar eens breed onderzoeken alvorens ik zelf ga sleutelen.
Reputatie 7
Badge +7
Heb ook ff gegoogled op je ketel maar dan komt ik tegen
geen opentherm.

De kenmerken van Atag Q-serie Q-38C HR ketel combi 6,0 - 33,3 kW CW5 (artikelnummer fabrikant TA5BB10H):
Artikelnummer  15654325
Merk  Atag
Serie  Q-serie
Type  Q-38C
SKU's  210371 8910031 8910031 0650018
Artikelnummer fabrikant  TA5BB10H
Type  Q-38C
Warmtewisselaar  RVS
Gaskeur CV rendement  HR107
Gaskeur SV  ja
Uitvoering  Gesloten
Gaskeur NZ  ja
Warmwaterklasse  CW5
Gaskeur HR ww  ja
Tapcapaciteit bij 60 C  10 ltr/min
Hoogte  680 mm
Breedte  840 mm
Diepte  370 mm
Gewicht  84 KG
Doorstroomsysteem  nee
Voorraadhoudend  ja
Capaciteit CV  33.3 kW
CV-aansluiting  28 mm
Wateraansluiting  15 mm
Gasaansluiting  1/2"
Rookgasaansluiting  2x80
Model  Hangend
OpenTherm  nee
Elektronische onsteking  ja
Onafhankelijke CV Circuit  nee
Heb ook ff gegoogled op je ketel maar dan komt ik tegen
geen opentherm.

De kenmerken van Atag Q-serie Q-38C HR ketel combi 6,0 - 33,3 kW CW5 (artikelnummer fabrikant TA5BB10H):
Artikelnummer  15654325
Merk  Atag
Serie  Q-serie
Type  Q-38C
SKU's  210371 8910031 8910031 0650018
Artikelnummer fabrikant  TA5BB10H
Type  Q-38C
Warmtewisselaar  RVS
Gaskeur CV rendement  HR107
Gaskeur SV  ja
Uitvoering  Gesloten
Gaskeur NZ  ja
Warmwaterklasse  CW5
Gaskeur HR ww  ja
Tapcapaciteit bij 60 C  10 ltr/min
Hoogte  680 mm
Breedte  840 mm
Diepte  370 mm
Gewicht  84 KG
Doorstroomsysteem  nee
Voorraadhoudend  ja
Capaciteit CV  33.3 kW
CV-aansluiting  28 mm
Wateraansluiting  15 mm
Gasaansluiting  1/2"
Rookgasaansluiting  2x80
Model  Hangend
OpenTherm  nee
Elektronische onsteking  ja
Onafhankelijke CV Circuit  nee

Heel goed van jou Jan.
Ik had ook al m'n twijfels vandaar dat ik de ts al verwees naar de handleiding om te kijken of haar stelling juist was.
Zo te zien, kan ze stoppen met verder onderzoek en Toon verder maar accepteren als een Aan/Uit termostaat.
En dan heeft de monteur uiteraard verder perfect werk afgeleverd!
Reputatie 7
Badge +7
wel vreemt Ton ,
dat op de Eneco site wel voor deze ketel opentherm aangegeven word .
dus wat niet is volgens de ene site kan weer wel volgens de andere site :rolleyes:
Wanneer een opentherm geschikte ketel als aan/uit geconfigureerd staat moeten wellicht de draadjes van de thermostaat ook worden verplaatst naar de opentherm instelling.
Dit was het geval bij mijn AGPO-ketel waar de thermostaat draadjes aan/uit en opentherm ieder een andere ingang in de ketel hebben.
Dit was duidelijk beschreven in de AGPO handleiding. Wellicht geldt dit ook voor andere merken ketels.

Bij mij was een aan/uit thermostaat bij oplevering huis geplaatst en is toon als openthem ingesteld.
Reputatie 2
Badge +1
@JosF

Welkom op het forum en leuk dat Toon geïnstalleerd is!
De Atag Q38C is een ketel die geen Open Therm ondersteunt. Het is dus niet mogelijk om je ketel Open Therm aan te sturen. Je hoeft de draden niet te verwisselen.

Het valt me inderdaad op dat we op onze website iets anders communiceren. Ik neem contact op met de website beheerder zodat dit aangepast kan worden. Bedankt voor je scherpe constatering!
Reputatie 7
Badge +7
kijk dat is ook weer snel opgelost , door de mede forum leden.:D
wel vreemt Ton ,
dat op de Eneco site wel voor deze ketel opentherm aangegeven word .
dus wat niet is volgens de ene site kan weer wel volgens de andere site :rolleyes:

Hoi Jan,

Nou namens JosF en jij is deze onmissie mooi boven tafel gekomen en Eneco gaat de zaak aanpassen.
Jammer voor de ts dat er toch geen Opentherm mogelijk was.
Reputatie 2
Dank allemaal. Ik ben er inderdaad achter gekomen dat de Atag Q38C niet geschikt is voor OpenTherm (ondanks het feit dat op de Eneco site staat dat de ketel wel over OpenTherm zou beschikken). Dus ik heb geen andere keus dan de aan/uit schakeling. Bedankt voor jullie hulp.

Groet, Jos
Graag gedaan en ja ook de info op de site kan wel eens fout staan. 
Maar gelukkig is het ontdekt en zal er zo spoedig mogelijk een wijziging gemaakt worden.