Opbrengst Zonnepanelen onjuist op Toon weergegeven | Eneco Community
beantwoord

Opbrengst Zonnepanelen onjuist op Toon weergegeven

• 13 september 2018
  • 18 reacties
  • 714 Bekeken

• Liefhebber (level 10)
  • 24 reacties
Sinds gisteren is Zon op Toon geïnstalleerd. Echter de opbrengst van de Zonnepanelen wordt onjuist weergegeven. Vannacht had ik een constante opbrengst van 360 Watt ("Maanopbrengst") en vandaag een ietwat variërende opbrengst van 140-160 Watt bij volle zon.
De werkelijke opbrengst is op de Zeversolar 4,82 kw.
Met Eneco gebeld: op advies van de Eneco medewerkster Toon gereset, adapter tijdelijk stroomloos gemaakt, de meest recente versie software zit erin, maar nog geen oplossing. Wordt verder onderzocht.

Heeft iemand nog tips wat ik eventueel zelf kan doen om het probleem op te lossen?
icon

Beste antwoord door Brandje 22 september 2018, 11:36

Hoi Arjan,
Dat is jammer zeg. Dan is er dus toch nog iets meer aan de hand.
Heb je deze volgorde geprobeerd?

1 haal de sensor uit z‘n houder
2 haal de meetmodule uit het stopcontact
3 wacht 30 sec
4 plaats de meetmodule weer terug
5 komt er nu wel blauw licht uit de sensor
6 knippert het rode ledje van de kWh verbruiksmeter
7 plaats de sensor weer tussen dr clips van de houder
Bekijk origineel

18 Reacties

Ik zou beginnen door de adapter en sensor uit de houder te halen.
Geef Toon®️ dan een harde reset door de Ketelmodule bij je CV even 1 minuutje stroomloos te maken.
Zet daarna je meetmodule in de meterkast weer in get stopcontact. De sensor straalt blauw licht uit?
Klik de sensor weer in de houder op je kWh-verbruiksmeter.

Staat op Toon®️ de cWaarde goed in gesteld:

Bedankt voor je reactie.
ik heb de aangegeven stappen gevolgd, geen resultaat.
De sensor straalt blauw licht uit en de cWaarde staat correct ingesteld
Dan zal de monteur lang moeten komen, ook al omdat er zonder zon opbrengst is.
De kWh-verbruiksmeter is vermoedelijk dan foutief aangesloten.
Probleem is opgelost. De monteur is langsgekomen. Er zat een draadje niet goed aangesloten bij de kHw- verbruiksmeter. Alles werkt nu prima.
Dat was te verwachten.
Goed dat het nu wel werkt en perfect dat je het even terugkoppelt.
Het vervolg....
Na 2 dagen kwam toch weer de oude storing naar voren: 's nachts een constante zonneopbrengst van 360 watt. Ook de meting overdag op Toon van de zonneopbrengst vertrouwde ik niet.
Gebeld met de klantenservice van Toon-Eneco. Kreeg een medewerker aan de lijn, heb het verhaal wederom uitgelegd. Hij zou me even in de wachtstand zetten om een ander uit te zoeken en zou dan bij mij terug op de lijn komen.
Na 28 minuten wachten werd de verbinding zonder verder bericht verbroken.....zucht, zucht.

Wederom gebeld, kreeg weer aan andere medewerker aan de lijn en na 19 minuten was mijn verhaal helder en hij zou een monteur sturen.
Dat ging vlot, binnen 2 uur werd ik gebeld en er is een afspraak ingepland voor de volgende dag (vrijdag).
Een inmiddels bekende monteur kwam langs en heeft alles nagekeken, de Toon vervangen, de meteradapter vervangen, met zijn baas gebeld, maar kwam er niet uit.

Totdat hij ook de sensor die op op kWh verbruiksmeter geplakt zit, eens goed bekeek.
Daar bleek een miniem draadje een verbinding te maken tussen 2 'verbindingslijntjes'.
Zie rechts bovenin op de sensor bij het onderste 'lasbolletje' .

De sensor is vervangen op de kWh verbruiksmeter en zoals het er nu naar uit ziet werkt alles naar behoren. We wachter het verder af...
Hoi Arjan,

Top zeg dat je deze info en oplossing even met ons deelt??
Dit is nog niet eerder hier op het forum gemeld.
Ik ben benieuwd of het zo blijft.
Ton , heb je wellicht nog een suggestie?
na mijn bericht van gisteren te vroeg hoera geroepen.
Gisteren einde van de dag stopte Zon op Toon er weer mee.
Vanochtend kwam ik erachter dat de sensor op de kWh gebruiksmeter geen blauw licht gaf. Met wat friemelen aan de het stekkertje geeft hij nu, als ik er verder niet aankom, wel blauw licht.
Toch functioneert Zon op Toon niet.
Toon geeft nu aan: Geen sensoren gevonden.
Verbindingen zijn goed. Toon verschillende keren gereset, de adapter en de repeater opnieuw geïnstalleerd, de energiebronnen zijn geselecteerd, maar het werkt niet ("geen sensoren gevonden").
Uiteraard heb ik geprobeerd storingscode C17 op te lossen

Wat zou ik nog meer kunnen doen, behalve maandagochtend maar weer Eneco bellen en voor de 4 keer een monteur langs laten komen?

Hoi Arjan,
Dat is jammer zeg. Dan is er dus toch nog iets meer aan de hand.
Heb je deze volgorde geprobeerd?

1 haal de sensor uit z‘n houder
2 haal de meetmodule uit het stopcontact
3 wacht 30 sec
4 plaats de meetmodule weer terug
5 komt er nu wel blauw licht uit de sensor
6 knippert het rode ledje van de kWh verbruiksmeter
7 plaats de sensor weer tussen dr clips van de houder
Hallo Ton,

Gelukt! alles werkt weer.

Een paar zaken zijn me de afgelopen dagen wel opgevallen bij het oplossen van de problemen.
  1. nadat de monteur de sensor verwisseld had, zie hierboven, zag ik wel een blauw lichtje op de sensor, maar alleen als ik wat aan het stekkertje wiebelde. Als het stekkertje stevig in de sensor gedrukt zat, dan was er geen blauw licht te zien. Ik dacht dat dit door een slecht contact veroorzaakt werd. Ook kwam er na het wisselen van de sensor niet de mededeling op Toon: "sensoren aan het inregelen".
  2. na het nauwgezet volgen van de stappen zoals je in je laatste post aangaf, gaf de sensor een helder blauw licht, aanzienlijk sterker dat eerder. Na het terugplaatsen van de sensor verdween de foutmelding op Toon ("geen sensoren gevonden") en verscheen de melding "sensoren aan het inregelen"). Na het inregelen van de sensoren werkte alles prima.
  3. tijdens de installatie van de meetmodule gaf Toon aan dat er een repeater geplaatst moest worden. Die had ik gelukkig nog liggen, maar ik kreeg hem niet gekoppeld. Wel nadat ik alle stappen goed doorlopen had, te weten de repeater via Toon verwijderen en vervolgens via Toon herstellen. Toen lukte het koppelen wel en nu heb ik een uitstekende verbinding
het blijkt wel dat je bij het oplossen alle stappen zorgvuldig en in de juiste volgorde moet doorlopen.
ik hoop dat alles nu goed blijft werken.

bedankt voor je adviezen en snelle reacties. het heeft me echt geholpen.
Groeten, Arjan
Graag gedaan Arjan. ??
Ja het is een beproefde methode als alle simpele methoden niet helpen.
Je kan het zelfs nog uitbreiden door tussendoor Toon®️ een harde reset te geven, maar gezien de door jouw duidelijke opgesomde handelingen die al verricht waren heb ik die laten vallen.
Ik heb zelf ook deze wat rigoureuze methode moeten toepassen bij de overgang van Toon1 naar Toon2.

Ik hoop dat de zaak nu wel stabiel blijft!
Fijn weekend!
Helaas, helaas, de oude fout in de registratie van de Zonnepanelen is er weer.
Vandaag is het enige tijd goed gegaan, vanaf de middag blijft Toon aangegeven dat opwek van stroom 126 watt is. Dat was vanmiddag, maar ook nu het donker is. Ik zie wel dat de meteradapter reageert op het rode led lichtje op de kWh meter, maar de weergave op Toon verandert niet.
Ik heb overigens inmiddels 3 meteradapters liggen, bij ieder bezoek brengt de monteur een nieuwe mee....
Ik ga nu op forum.toon.nl een nieuw topic hierover aanmaken met het verzoek aan de moderatoren om te reageren en actie te ondernemen.
Welke software draait op je Toon®️?
Toon draait op 4.19.10. er is geen nieuwere versie volgens mijn Toon beschikbaar
Klopt, je hebt dan de laatste.
Tijd voor een echte monteur die verstand heeft van Zon op Toon
Hoi Arjan,

Goed om te vernemen dat het leed nu vermoedelijk definitief toch is geleden.
Had je je in de voorbereiding trouwens dit topic/reactie niet gezien?
Zie met name een foto voor de positie.

https://forum.eneco.nl/zon-wind-groene-energie-93/toon-zon-installatie-mogelijk-in-deze-situatie-11092/index2.html#post152434

Jammer dat er bij jou dus toch nog Zon op Toon monteurs zijn geweest, die het verkeerde led tot 2 keer toe "gepakt" hebben..........
Hallo Ton,

nee, het topic in forum.eneco.nl/zon-wind-groene-energie had ik niet gezien. De afgelopen weken heb ik veel topics gelezen maar deze niet. Overigens zie je dat storingen over Toon op verschillende plekken terugkomen, bij forum.eneco.nl bij forum.toon.nl en dan ook nog binnen het sub-onderwerp storingen en bij zon-wind-groene-energie. Dat maakt het niet eenvoudiger...
Je hebt helemaal gelijk Arjan.
Hoe dan ook bij jou is het nu goed gekomen en ik zou zeggen veel plezier van je PV en het monitoren daarvan via Toon®️.

Reageer