Onterechte brandmeldingen via Toon. | Eneco Community

Onterechte brandmeldingen via Toon.

Badge
Beste Eneco, ik heb nu alweer twee nachten achter elkaar valse rookmeldingen via mijn Toon. Eerste nacht was ik op het werk en de tweede nacht gelukkig thuis. Krijg alleen maar de melding via de Toon op mijn telefoon, rookmelder zelf gaat niet af. Ongeveer een jaar geleden heb ik dit ook al diverse keren gehad, toen ging de rookmelder zelf ook af. De rookmelder is toen omgeruild. Deze was defect. U zal misschien wel begrijpen dat ik totaal geen vertrouwen meer heb in dit systeem. Zeker voor deze prijs, heb er vier stuks hangen, had ik toch wel iets meer verwacht. Er is niets zo vervelend als een alarmsysteem dat onterecht af gaat en daardoor totaal onbetrouwbaar en dus nutteloos is. Met vriendelijke groet, Bert Walpot.

21 Reacties

Hoi @ByWalpot welkom op het forum. Wat jammer dat je problemen ondervind met je rookmelder.

Zelf heb ik er 5 hangen en heb er tot op heden slechts 1x een melding gehad. Toch lijkt jou probleem op die van @mAiden

Wellicht zou je hem kunnen ontkoppelen, en weer toevoegen aan toon en kijken of het weer voorkomt. Evt.zou je hem op een ander plaats kunnen hangen. Zet ook even je toon open zodat een moderator morgen even kan meekijken

Kijk ook even in dit topic
https://forum.toon.nl/storingen-problemen-25/spookachtige-rookmelder-2041
Reputatie 5
Badge +1
Goedemiddag @ByWalpot

Welkom op het Toon forum! Helaas met een negatieve noot, maar daar brengen we graag verandering in. Een onterechte melding op Toon is natuurlijk alles behalve wenselijk, dus ik begrijp heel goed dat je geen vertrouwen meer hebt hierin. Daarom is het goed dat je dit via deze weg kenbaar maakt.

Ik ga navraag doen bij de software beheerders wat we kunnen doen aan de onterechte melding op Toon, zodat we een gerichte oplossing kunnen zoeken. Wil je de externe toegang aanzetten op Toon via het menu – Toon Support – Externe toegang aan. Ook stuur ik je een prive bericht over de rookmelders.

Zodra ik meer duidelijkheid heb, laat ik je dit weten.

Groet,
Mitchel
Badge
Ik echt wel een keer of zeven geprobeerd om hem te ontkoppelen van de Toon. Op Toon op ontkoppelen drukken en daarna 3x op het knopje in de midden van de rookmelder drukken. Dit wilde helaas ook niet meer lukken, daarna heb ik op Toon maar gewoon op verwijderen gedrukt omdat Toon aangaf dat als dit niet mocht lukken de brandmelder waarschijnlijk defect is. Met vriendelijke groet, Bert Walpot.
Badge
Beste Mitchel, ik neem aan dat je bedoelt, toegang tot Toon op afstand, die staat aan.
Beste Mitchel, ik neem aan dat je bedoelt, toegang tot Toon op afstand, die staat aan.

Nee, die juist niet.
Kijk even bij menu/support
Door de niet gecomplete verwijdering in Toon®️ is de rookmelder dus kennelijk in de software op Toon®️ nog actief.
Heb je Toon®️ een harde reset gegeven?
Dus module bij je CV even 1 minuutje stroomloos gemaakt?
Daarna zou ik de rookmelder resetten en opnieuw aanmelden.
Een irritante klus maar het is even volhouden; de aanhouder wint.

Als je de handleiding bv mbt resetten niet paraat hebt:

https://www.toon.nl/media/1221/a5_handleiding_rookmelder.pdf
Toen ik de rookmelders van Toon1 naar Toon2 aan het overzetten was, kreeg ik ook met dit probleem te maken. Toon®️ zegt dan vrolijk dat de rookmelder (misschien) defect is. Meestal is die melding van Toon onjuist!
Na de verwijdering en reset van de melder werkte het weer perfect.
Reputatie 7
Badge +9
Rookmelders van Fibaro zijn voor mij totaal onbetrouwbaar geworden. Tot 3x toe gaat hij onterecht af, ook snachts. Hele gezin in rep en roer.. Voor mij geen Fibaro Smoke Sensor meer. Heb er nu tijdelijk een ouderwetse hangen, die het overigens op exact dezelfde plek geen enkele keer af is gegaan.

Wat betreft de slimme Smoke sensors stap ik naar:

Nest Protect.
Reputatie 7
Badge +8
Hier afgelopen woensdag (NACHT) gebeld en SMS ontvangen tijdens vakantie (3X). Ik mijn buren bellen. Komen in ons huis, geen rook melder die afging maar wel Toon scherm in Alarm.... Zeer vreemde zaak aangezien anderen dit op dezelfde manier ervaren.

Na een derde melding is deze van het plafond gehaald.
Toon ziet deze echter nog steeds actief.

En sinds donderdagmiddag een flatliner in het energieverbruik..
Top @Eneco!

@Mitchel graag jullie support in dit drama!
Reputatie 5
Badge +3
Ik heb vannacht hetzelfde gehad. 1 van de 3 rookmelders ging 2 keer af zonder dat er wat was.
Ik heb de batterij verwijderd en Toon denkt na 20 uur nog steeds dat de melder actief is. Vreemd!
Hoi Frank,

Op zich is dat niet vreemd. Op Toon®️ is de rookmelder immers niet softwarematig verwijderd. Het enige wat er is gebeurd dat de melder zelf geen lawaai meer kan maken.
Het is voor sommigen idd 1 groot drama. ?
Reputatie 5
Badge +3
Maar normaal gesproken geeft de rookmelder elke 6 uur zijn status door. Dit gebeurt nu niet maar Toon geeft hier geen melding van.
Klopt! Dat gebeurt dan idd ook niet meer.
Pas als de rookmelder uit Toon®️ is verwijderd; dan pas is de zaak genormaliseerd.
Reputatie 7
Badge +9
Komen er steeds meer bij, die problemen ervaren met de rookmelder.. Word tijd voor actie van Toon (Quby hun kant.) maar ook zeker van Fibaro hun kant.. Iets gaat er softwarematig niet goed. Dit is geen hardware gevalletje meer.. Dit is pure amateuristisch programmeerwerk.
Als Nest het verschil kan ontdekken tussen stof, tocht, stoom, of echte brand rook. Dan moet Fibaro dat ook zeker moeten kunnen.

Of is Nest gewoon 10 stappen verder dan Fibaro? Kan uiteraard, maar dat betekend wel dat Fibaro uit de markt lig, stil staan betekent dat je achterloop, achterlopen in de IT is dodelijk!
Reputatie 7
Badge +2
@Ton van Rijn

Prettig is anders, om tijdens je vakantie je buren te moeten alarmeren om een kijkje in je woning te gaan nemen 😓. Dat anderen dit ook ervaren roept vragen op. Inwerking van vocht, stof, tocht en temperatuurswisselingen/warmte (dit laatste kan nu een grote rol spelen) kunnen voor een valse melding zorgen. Herpositioneren van de rookmelder kan een oplossing bieden. Het lastige nu is dat we vrij weinig kunnen inzien nu je op vakantie bent.

Wat betreft de flatliner in je energieverbruik moet een soft reset van Toon (Toon herstart) de situatie verhelpen. Ook dit is lastig te doen nu je niet thuis bent 😞.

@VdB

Heb je toevallig al geprobeerd de rookmelder opnieuw te koppelen aan Toon of de rookmelder te herpositioneren? De reden voor herpositioneren lees je in deze zelfde post.

Groet, Urgel
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb al tijden 'domme' en slimme rookmelders (via het alarmsysteem) hangen en nog nooit bij een van de twee types een vals alarm gehad. Ik heb ze ook nog nooit schoongemaakt, uitgeblazen of wat dan ook, alleen regelmatig even testen en af en toe batterijen vervangen.
Ik kan niet beoordelen of het aan Toon of aan de rookmelder ligt maar de combo lijkt me niet geschikt voor dagelijks gebruik gezien de regelmatige meldingen over valse alarmen.
Reputatie 7
Badge +8
@Urgel

Prettig is anders, helemaal waar!om tijdens je vakantie je buren te moeten alarmeren om een kijkje in je woning te gaan nemen 😓. Dat anderen dit ook ervaren roept vragen op. waar jullie wat mee mogen doen!Inwerking van vocht, stof, tocht en temperatuurswisselingen/warmte (dit laatste kan nu een grote rol spelen) alleen dat laatste zou kunnen al lijkt me dat stug...kunnen voor een valse melding zorgen. Herpositioneren van de rookmelder kan een oplossing bieden. hangt al drie jaar op dezelfde plaatsHet lastige nu is dat we vrij weinig kunnen inzien nu je op vakantie bent.idd

Wat betreft de flatliner in je energieverbruik moet een soft reset van Toon (Toon herstart) de situatie verhelpen. Ook dit is lastig te doen nu je niet thuis bent 😞. klopt, nog even wachten..

Maar wat ik het meest gekke vind... Er worden door Toon alarmen gegenereerd welke er dus niet zijn....
Kijk daar heb ik nu de WiFi Coolcam voor genomen??
Reputatie 7
Badge +2
@Ton van Rijn

De frustratie is goed te begrijpen, zeker gezien het voor nu een machteloze situatie is. Of wij er ook echt wat aan kunnen doen, dat is de vraag. Het kan evengoed een Fibaro probleem zijn. Het signaal/alarmering komt namelijk vaak vanuit de rookmelder en niet vanuit Toon Voor nu kunnen we het moeilijk uitzoeken. Wat wel een feit is, is dat we lange tijd niet zo een warme zomer hebben mogen ervaren, wat dus kan zorgen voor een hoge luchtdichtheid (smog), temperatuurwisselingen/warmte.
Reputatie 7
Badge +4
Wat wel een feit is, is dat we lange tijd niet zo een warme zomer hebben mogen ervaren, wat dus kan zorgen voor een hoge luchtdichtheid (smog), temperatuurwisselingen/warmte.

Maar waarom hebben alle andere rookmelders hier dan geen last van? Deze klachten komen alleen maar van de combo Toon + Fibaro rookmelders.

Ik vind het iets te makkelijk om dat op het weer af te schuiven. In de winter kregen we deze signalen ook al.

Als deze 'brandmeldingen' inderdaad uit de rookmelder komen zou ik me afvragen of je die nog wel moet aanbeven aan je klanten? Deze foute meldingen doen het imago van Toon geen goed. Het komt m.i. te vaak voor om te negeren....
Ik denk aan nieuwe klanten die zich oriënteren op dit forum, die zien hier geregeld deze meldingen langskomen zonder noemenswaardige actie van Eneco (behalve zeer passief voorstellen om contact op te nemen met Fibaro om ze om te ruilen).
Dan gaan ze toch ook maar eens kijken naar andere thermostaten misschien?
Reputatie 5
Badge +3

@VdB

Heb je toevallig al geprobeerd de rookmelder opnieuw te koppelen aan Toon of de rookmelder te herpositioneren? De reden voor herpositioneren lees je in deze zelfde post.

Groet, Urgel

Dat heb ik nog niet gedaan. Op dit moment ben ik op vakantie. Helaas zonder werkende rookmelder. Ik wil niet het risico lopen dat ik voor nop op vakantie een brandmelding krijg.
Wordt vervolgd....

Reageer