Onoplosbare D01 na installatie nieuw Wifi | Eneco Community

Onoplosbare D01 na installatie nieuw Wifi

Het einde van mijn leven met Toon!

Na installatie van een nieuw Wifi netwerk moest Toon natuurlijk opnieuw verbinden, te meer omdat bij deze gelegenheid om veiligheidsredenen ook het Wifi wachtwoord weer eens werd veranderd. Dit verbinden is niet gelukt. En zal ook niet lukken!

Het nieuwe netwerk is Linksys Velo, 3 nodes, mesh technologie, wat onder meer tot gevolg heeft dat er 3 "netwerken" ontstaan met dezelfde naam (SSID) en hetzelfde wachtwoord. Verder gebruikt zo'n modern Wifi een mix van banden, in dit geval 1 x 2,4 GHz en 2 x 5 GHz.

Met name het gebruik van multiband technology is (volgens Toon Klantenservice) hier de oorzaak van het probleem; Toon kan alleen verbinden met een single band 2.4 GHz netwerk. Als je router daarnaast ook 5 GHz kan bieden, dan kan Toon wel verbinden met de 2,4 GHz, omdat er in zo'n opzet geen multiband technologie wordt gebruikt, maar er feitelijk twee afzonderlijke netwerken bestaan.

Mijn boodschap: na modernisering van je Wifi netwerk wordt Toon een klokthermostaat met een kleurenscherm, en is niet langer een met het internet verbonden, op afstand raadpleegbare en bedienbare energiemanager. Volgens Toon Klantenservice zijn er geen plannen om een versie van Toon uit te brengen die compatibel is met de nieuwe standaards op het gebied van Wifi.

Op zoek daarom naar een bruikbaar alternatief!

23 Reacties

Hoi Jan,

Ik weet uiteraard niet hoe vol je leven is met Toon®️, maar ik denk toch ff met je mee:

-is een lankabel aansluiten geen optie?
-een goedkope 2.4 GHz accespointje nemen puur alleen voor Toon®️?

Zelf ben ik er van overtuigd dat er bij Quby wel degelijk een oplossing komt.
Mesh en het heerlijk roamen is nu eenmaal de toekomst en is niet tegen te houden.?

Ps:
Bewust voor de Linksys Velo gekozen; ook aan de Orbi Home bv RBK50 gedacht?
Dank voor het meedenken!

- Ik heb de LAN poort overwogen, in combinatie met een Devolo (LAN over 230V) in een nabijgelegen stopcontact, en een routertje en een Devolo in de meterkast. In de volgorde van oplossingen staat deze niet vooraan!
- Ik probeerde Toon te verbinden met het (2.4 GHz) Wifi van de Ziggo Mediabox. Dit lukt niet. Ziggo Klantenservice geeft ook aan dat er weliswaar een Wifi in hun box zit, maar dat het niet de bedoeling is dat deze wordt gebruikt.
- Ik ga mijn "oude" Wifi weer aanzetten, specifiek voor Toon. We weten dat teveel Wifi ten koste gaat van bandbreedte in alle nabije netwerken en op 2.4 GHz is het aantal kanalen beperkt. Over energieverbruik wil ik het in Toonverband dan niet eens hebben.
- Veel vertrouwen in de toekomstplannen van Eneco/Quby heb ik na contact met Toon Klantenservice niet. Eneco/Quby zou er goed aan doen hierover duidelijkheid te verschaffen!
- In afwachting van wat komen gaat is een scheiding van Toon nog steeds een zeer reële optie!

Jan.
Multiband 2.4Ghz is een kreet die niet bestaat. Multichannel 2.4Ghz daarintegen wel (802.11n bijvoorbeeld). Toon kan inderdaad niet op een 5Ghz verbinden maar wel prima op een 2.4Ghz multichannel met hetzelfde SSID.

Onlangs wel bij een andere forum lid die een multichannel 802.11n op kanaal 11 had staan. Door de multiband kom je dan ook op deels kanaal 13/14 uit en dat werkte bij hem toen niet. Op kanaal 1 gezet, sinds dien heeft ie geen probleem.

Ik ga vanavond wel eens even testen op welke kanalen en welke modus de Toon nou precies problemen heeft. Maar het lijkt mij dus sterk dat de Toon niet werkt op de mesh netwerk van Linksys Velo.
Dank voor het meedenken!

- Ik heb de LAN poort overwogen, in combinatie met een Devolo (LAN over 230V) in een nabijgelegen stopcontact, en een routertje en een Devolo in de meterkast. In de volgorde van oplossingen staat deze niet vooraan!
- Ik probeerde Toon te verbinden met het (2.4 GHz) Wifi van de Ziggo Mediabox. Dit lukt niet. Ziggo Klantenservice geeft ook aan dat er weliswaar een Wifi in hun box zit, maar dat het niet de bedoeling is dat deze wordt gebruikt.
- Ik ga mijn "oude" Wifi weer aanzetten, specifiek voor Toon. We weten dat teveel Wifi ten koste gaat van bandbreedte in alle nabije netwerken en op 2.4 GHz is het aantal kanalen beperkt. Over energieverbruik wil ik het in Toonverband dan niet eens hebben.
- Veel vertrouwen in de toekomstplannen van Eneco/Quby heb ik na contact met Toon Klantenservice niet. Eneco/Quby zou er goed aan doen hierover duidelijkheid te verschaffen!
- In afwachting van wat komen gaat is een scheiding van Toon nog steeds een zeer reële optie!

Jan.

Graag gedaan Jan.
De Ziggo Mediabox XL 2.4 is idd een drama.
Wel vreemd dat men zegt: niet de bedoeling om te gebruiken......M’n  Iphone werkt er overigens prima op.

Je bedoelt de WiFi van je Ziggo modem om Toon®️ daarop te laten connecten?

En idd even een afwachtende houding aannemen is een optie.
Ik zal de vraag ook even bij Quby droppen.
@thehognl

Dit begrijp ik uit de documentatie: Linksys Velo stuurt het verkeer over een dynamische mix van 1 x 2,4 en 2 x 5 GHz. Op deze "banden" bestaan inderdaad "kanalen" en Velo optimaliseert de snelheid door, opnieuw dynamisch, de minst drukke kanalen te kiezen. Toon heeft hier geen last van eventueel verkeerde kanaalkeuzes op 2,4 GHz, maar van het ontbreken van een "zuivere" 2,4 GHz band (is mij verteld door de Toon Klantenservice). Misschien ten overvloede: in een Velo omgeving is de kanaalkeuze geen gebruikersoptie; het is de taak van de mesh-technology om hier te optimaliseren.
@Brandje
- Mijn iPhone connect ook met de Mediabox Wifi, maar Toon wil er niets van weten.
- Mijn "oude" Wifi is een Apple Airport - deze hangt nu via Ethernet aan een van de Linksys nodes vanwege de Time Capsule schijf in de Airport; de Ziggo router staat in bridge-mode en speelt geen rol in de Wifi-problematiek.
- Ik heb Quby vanmiddag gemaild met de vraag of de release kalender voor Toon voorziet in compatibiliteit met mesh technology.
Hoi Jan, @JanvL
Duidelijk!
Ja met de Apple Airport hoeft je modem idd niet uit de bridge mode gezet te worden.

Ik heb de vraag zelf ook namens jou bij Quby uitgezet.
Wordt vervolgd.

Ps:
In ieder geval leuk om te lezen dat je Toon nog niet geheel aan de kant hebt geschoven.😢
Een 'zuivere' 2.4Ghz.. 😃 Klinkt weer als een servicedesk die van je vraag af wil. Tegenwoordig in 2.4Ghz nergens meer zuiver.. tenzi je met je wifi op de noordpool zit (en je bluetooth telefoon wel uit hebt staan...)

Het enige wat me kan voorstellen is dat de Linksys de Toon wil 'band steeren' naar 5Ghz terwijl de Toon daar dus niet op wil. Je kan in de linksys band steering voor 2.4ghz uitzetten (dan krijg je op 2.4gz een losse SSID). Misschien is dat een optie?

Maar normaal gesproken zou een wifi dat aan band steering doet apparaten moeten negeren die niet naar 5ghz willen gaan. Geen ervaring met linksys velop wat dat betreft.

Ik denk eerder dat bij jou het een probleem is qua compatibiliteit op wifi standaard niveau (802.11b, 802.11g, 802.11n, 802.11ac). Nog niet ver genoeg in de docu van de Velop gedoken of je hier wat ook in kan veranderen.
Correctie, ik zat in de verkeerde manual. Je kan op de Velop niks aanpassen qua band steering (helaas).
Reputatie 5
Badge
Mijn Toon is verbonden met de Mediabox 2.4 GHz. Nergens problemen mee...
Mijn Toon is verbonden met de Mediabox 2.4 GHz. Nergens problemen mee...

Dan is het ingebouwde modem in jouw Mediabox xl vermoedelijk geactiveerd. Bij ts en bij mij namelijk niet.
@All:

Bovengenoemde Toon hangt al een hele tijd mooi te wezen als eenvoudige klokthermostaat. Zijn er inmiddels oplossingen voor het "Toon werkt niet met mesh Wifi" - vraagstuk?

Jan.
Zolang je geen aparte 2,4 GHz SSID in de lucht hebt, blijft Toon®️ problemen houden met het verkrijgen van een IPadres.
De laatste versie 5.0.4 had wel een WiFi aanpassing, maar betreft alleen voorkoming van de herhaalde opstarts.
Reputatie 6
Badge +2
Kennelijk is (een gedeelte van) het wifi probleem opgelost in nieuwere firmwares. Probeer je toon eens aan een ander netwerk te koppelen (bij de buren of zo) en een firmware update te doen.
Hier draaid al geruine tijd een deco M5 mesh router (3 stations) deze werkt sinds laatste update via multiband op 2,4 en 5GHz band. Toon connect keurig op de 3x 2,4GHz banden zonder probleem.

speciale leestekens in een ww is (kan) het probleem zijn daar toon daar niet goed mee overweg kan gaan.

Hoi Mark,

Het verschilt heel erg, want ik draai bv de witte Connectbox van Ziggo in duo-mode en Toon®️ laat zich echt niet verleiden om daar verbinding mee te maken. Dus 1 dezelfde WW op dezelfde SSID naam op 2.4 en 5 GHz.
Klopt Ton, de connectbox van ziggo is een brakke router. Toch is het mij in die 4mnd dat ik ziggo hier met internet had wel gelukt om via multiband te connecten. Was geen garantie dat hij er niet uitklapte. nu terug bij kpn geen enkele probleem.
Ik los het dsn ook op door de Connectbox op alleen 5Ghz te gebruiken. Heerlijk ivm IPv6 dubbele adressen op de iphone.
De rest draait op een losse dualband router en AP’s.
Ik heb nog steeds geen goede keuze kunnen maken uit een Mesh-systeem.
Alleen een 5GHz verbinding op de Experia V10a box gaat hier niet op. Merk dat de verbinding zeer zwak is. Heb een multiband connection onder 1 naam en een appart 5GHz verbinding onder gastnetwerk.

Mijn meshrouter is bedraad aangesloten aan de experiabox. Hier draaid alles wat verbinding met het internet heeft daaronder. Iphone en imac connect ik direct via het modem
Reputatie 5
Badge +3
Dan is het dus niet de toon die er problemen mee heeft maar de connectbox :-)
Hier ook de toon prima op multiband. Of laat ik zeggen alle toons die ik ooit in huis heb gehad (en dat zijn er nog best veel). Ook meerdere wifi routers gehad op multiband (behalve dan die connectbox 🙂 )
Alleen een 5GHz verbinding op de Experia V10a box gaat hier niet op. Merk dat de verbinding zeer zwak is. Heb een multiband connection onder 1 naam en een appart 5GHz verbinding onder gastnetwerk.

Mijn meshrouter is bedraad aangesloten aan de experiabox. Hier draaid alles wat verbinding met het internet heeft daaronder. Iphone en imac connect ik direct via het modem

Hoi Mark,@mpleizr

Ja, bij mij draait de extra router incl de AP’s ook bedraad op de Connectbox.
Wat opvalt is dat op de 5Ghz de Connectbox erg ver reikt.
Is jouw Mesh-router een AC2200 uitvoering?
Nee Ton, mijn model is M5. De opvolgende serie 9 weer wel.
Thx Mark, ik zag het net bij Coolblue, dat idd de 9 serie, nu een AC2200 is.

Update:
En Mark ik zie net dat het ook een tri-band is!

Reageer