Onnodig gasverbruik Toon (stookalgoritme) | Eneco Community
vraag

Onnodig gasverbruik Toon (stookalgoritme)

• 26 oktober 2014
  • 18 reacties
  • 997 Bekeken

beste,

eneco heeft bij ons afgelopen dinsdag toon geinstalend.

na een paar uur viel het mij al op dat er iets niet goed ging (ben zelf installateur). ik heb vandaag eindelijk tijd gehad om de cv ketel aan de computer te hangen om te kijken wat er allemaal gebeurd en hier ben ik best van geschrokken.

als de kamer themp. 21 graden is en de buiten themp 13 graden is en ik laat toon door verwarmen naar 22 graden stuur hij de ketel aan met een aanvoer themp van 60 graden??!!??!!??!!??!! hier bij zou 40 graden meer dan genoeg zijn. dit kost mij dus onbedoeld veel te veel gas.

ik heb in toon de max aanvoer themp. al terug gezet op 70 graden maar hier doet hij blijkbaar niks mee.

ik hoop dat jullie iets hebben om de stooklijn in toon aan te passen want anders verdwijnt toon weer heel erg snel van de muur af.

ik hoor graag wan jullie.

met vriendelijke groet,

M.Spanjersberg

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

18 Reacties

Reputatie 1
Badge
Heb je wel eens gehoord dat een slimme thermostaat tijd nodig heeft om in te leren?
Reputatie 3
Badge
Niet bepaald een logische actie: Toon gebruikt water van 60 graden om je huis warm te stoken, en dan zet je de maximum watertemperatuur op 70 graden. Het lijkt me vanzelfsprekend dat je dan weinig verschil gaat zien. Als je weet dat je huis met 40 graden aanvoer warm te houden is, dan stel je het systeem op 40 graden in en niet op een hogere temperatuur. Ik neem aan dat je VV of Jaga's hebt?
Ik snap werkelijk niets van zijn openingsbericht rekening houdend met zijn kennelijke kennis..........
Inderdaad Toon moet simpel weg inleren, net zoals iedere andere moderne thermostaat.
Staat duidelijk in de handleiding.

Ik vind het knap als je in Toon de maximale aanvoer temperatuur kunt instellen..............
Is hij niet in de war met de tapwatertemperatuur, die wel instelbaar is op Toon, maar waar niet elke CV op reageert, omdat fabrikanten afwijken van het OpenTherm protocol.

Al jaren stel ik OP DE KETEL de maximale aanvoer temperatuur voor de radiatoren in het voor en na seizoen in op 60 grd; pas als de temperatuur rond de plus 5 grd komt ga ik verhogen naar 70 grd en gaat het vriezen (uiteraard overdag) dan gaat de aanvoer temperatuur naar 80 grd. En dat was het wel zo'n beetje.

De retour temperatuur (belangrijk voor het rendement) zit, bij een aanvoer 60 grd , meestal op 42 grd.

Kijk dan bereik je het hoogste rendement!!!
Reputatie 7
Badge +6
Beste M.Spanjersberg,

Hartelijk welkom op het forum en bedankt voor je bericht. Zoals andere forumleden aangegeven hebben is Toon aan het inleren en de thermostaat in Toon heeft daar ongeveer een week voor nodig. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

Groet,

Folkert
oke......

toon heeft een week nodig om in te leren = hij hangt een week.
de max themp in stellen op 70 graden = de thermostaat maakt een stooklijn van 0 tot en met de max in gestelde aanvoer themp (dus 70 of 80 of 90 graden) als je dus een max aanvoer themp van 70 graden in stelt dan word de stooklijn verlaagt om dat de max (bij bv. min 20 graden) is verlaagt.

max themp van 70 graden = kan hem nu wel op 40 zetten en dan klopt het weer maar dan moet ik iedere week de themp aan passen aan het weer. dit is niet echt gewenst want dan doet de thermostaat het niet naar behoren.

mvg.

M.Spanjersberg
Reputatie 3
Badge
In de gemiddelde woning in Nederland hoef je echt geen 70, 80 of 90 graden in te stellen. Het lijkt wel alsof de gemiddelde installateur niet weet dat de keteltemperatuur naar beneden bijgesteld kan worden naar de behoefte van de woning. Hier heb ik de ketel een hele tijd op 55 graden gehad, dit jaar gaan we op 45 proberen. Met alle extra isolatie moet dat haast wel kunnen, als ik het nieuwe warmteverlies tenminste goed heb uitgerekend.

Terug naar je probleem: wat je wilt is feitelijk een weersafhankelijke regeling. Dit zit niet in Toon. Een weersafhankelijke regeling is in de praktijk bij een gewone woning trouwens zelden voordeliger als een normale thermostatische regeling.
oke......

toon heeft een week nodig om in te leren = hij hangt een week.
de max themp in stellen op 70 graden = de thermostaat maakt een stooklijn van 0 tot en met de max in gestelde aanvoer themp (dus 70 of 80 of 90 graden) als je dus een max aanvoer themp van 70 graden in stelt dan word de stooklijn verlaagt om dat de max (bij bv. min 20 graden) is verlaagt.

max themp van 70 graden = kan hem nu wel op 40 zetten en dan klopt het weer maar dan moet ik iedere week de themp aan passen aan het weer. dit is niet echt gewenst want dan doet de thermostaat het niet naar behoren.

mvg.

M.Spanjersberg

Volgens mij heb ik het geprobeerd toch anders aan je uit te leggen.
Ik probeer het nog eens. En voor alle duidelijkheid als ik 3 a 4 keer per jaar de aanvoer temperatuur van de CV moet wijzigen is het veel.

Dus nu en in het voorjaar straks, gewoon de CV afstellen op 60, minder mag ook, moet je zelf weten.
Pas als de buiten-temperatuur 4 a 5 grd is zou je de aanvoer met 10 grd dus naar 70 kunnen verhogen.

Als het dan in de nacht gaat vriezen lig je in je bedje en is het nergens voor nodig de aanvoertemperatuur te verhogen.
Toon die vanzelf dit inleert laat alleen de CV 's-morgens 5 minuten eerder aangaan om toch je gewenste ingestelde temperatuur te bereiken.

Pas als het buiten overdag gaat vriezen is het tijd genoeg om naar de 80 grd te gaan.

Probeer het eens een stookseizoen uit en je zal verbaasd zijn van het resultaat en mindergasverbruik.

En wil je dat niet dan is het voor een installateur toch een fluitje van een cent om een buitentemperatuurmeter te plaatsen voor een weersafhankelijke regeling..........
En....als je de begin gewenste temperatuur niet te hoog zet bv 19 a 19,5 zal je zien dat vlak na het aanslaan en aanwarmen van je huis er ook geen temperatuur boost is.

Na een uurtje de temperatuur afstellen op bv 20 grd en weer een extra beetje gas bespaard.
ik weet heel erg goed wat weersafhankelijk stoken is en dat wil ik niet is mijn installatie niet op gebazeerd (heb je thermostaat kranen nodig.)

kom op mensen. ik ga me verwarming toch niet in stapjes verhogen omdat toon het anders niet aan kan? dit gaat toch nergens over.

toon doet gewoon niet wat hij moet doen.

als ik me isens aan de ketel hangt werkt het wel dus als toon dit niet kan is het een zeer slechte kamer thermostaat.

mvg

M.Spanjersberg

ps: toon heeft al een buiten themp (schatting)
Reputatie 3
Badge
Zeg dan gelijk dat je een iSense hebt gehad. Even voor de duidelijkheid: we zitten hier op een forum. We kunnen alleen maar afgaan op wat je aangeeft, we kunnen niet zien wat je thuis hebt hangen laat staan wat je hiervoor had hangen.

De iSense is een vrij aparte thermostaat. De iSense stuurt niet alleen op de binnentemperatuur, maar stelt de vraagtemperatuur ook bij aan de hand van de deltaT van de installatie. Hierdoor bereiken ze voor een deel wat je beschrijft, omdat de deltaT nu eenmaal deels afhankelijk is van de buitentemperatuur.

De iSense wordt algemeen beschouwd als een van de beste opentherm thermostaten die verkrijgbaar zijn. Als je daar vanaf overstapt op een Toon, eigenlijk een energiemanager met als extra functie OT thermostaat, dan kun je een stapje terug verwachten. Toon zeer slecht? Nee. Maar ook zeker niet het beste dat er op de markt is.
ik weet heel erg goed wat weersafhankelijk stoken is en dat wil ik niet is mijn installatie niet op gebazeerd (heb je thermostaat kranen nodig.)

kom op mensen. ik ga me verwarming toch niet in stapjes verhogen omdat toon het anders niet aan kan? dit gaat toch nergens over.

toon doet gewoon niet wat hij moet doen.

als ik me isens aan de ketel hangt werkt het wel dus als toon dit niet kan is het een zeer slechte kamer thermostaat.

mvg

M.Spanjersberg

ps: toon heeft al een buiten themp (schatting)

Je begrijpt het niet of je wilt het niet begrijpen.
Toon is een modulerende thermostaat net als de meeste.
En een weersafhankelijke thermostaat aan een radiator, die ken ik niet, wel een die uit de zon tegen een buitenmuur zit.
Toon kan prima omgaan met het aanwarmen 's-morgens, want hij past zich meteen aan als je de aanvoer temperatuur lager instelt.

Toch heb je kennelijk nog nooit last van een temperatuurboost gehad, die 's-morgens op treedt als je CV probeert de ingestelde tempratuur te bereiken.
Dus dit alles wat ik als tip gaf heeft niets maar dan ook niets met Toon te maken.
Sterker nog, die volgt mijn bevelen gewoon op en gaat eventueel eerder aanwarmen, omdat ik de aanvoertemperatuur heb verlaagd. Heeft niets te maken weer met een slimme Toon of zoiets, nee iedere normale thermostaat doet dat.................

Het enige wat ik je probeer uit te leggen dat je los van Toon of iedere ander thermostaat die boost zelf kan reguleren. Dat is alles.

En nog een tip:

Ik zou me maar focussen op een iSense................:P
Reputatie 7
Badge +6
@M.Spanjerberg

Is het mogelijk voor je om de toegang klantenservice aan te zetten. Dit kan via Menu-Meer-Klantenservice, dan kijken we ernaar voor je.
Leon dank je voor je reactie.

die had ik idd over het hoofd gezien dat de isense met de delta T rekent.

voor de rest. dank voor de hulp. alleen jammer dat jullie mensen belachenlijk gaan maken als jullie zelf niet weten waar je over praat, maar dat terzijde.

moderator:

ik zet hem nu open voor je maar denk niet dat je er iets aan kan veranderen. aangezien het Delta T verhaal.

mvg

Martijn
Reputatie 7
Badge +6
@M.Spanjersberg

We hebben in ieder geval kunnen zien dat Toon zich houdt aan het stook algoritme. Goed dat het met behulp van LeonvB duidelijk is waarom het stoken op een andere manier gaat dan met je oude thermostaat.

Naast het ontwikkelen en onderhouden van de huidige/nieuwe functies van Toon wordt er ook gewerkt aan verbeteringen in de thermostaatfunctie. We kunnen nog geen verwachting uitspreken wanneer een dergelijke verbetering mee kan gaan in een software update.

@Allen

Ik wil jullie vragen de sfeer op het forum te bewaken en mede forumgebruikers met respect te behandelen.
De reacties die niets te maken hebben met dit topic heb ik verwijderd.