Onjuiste weergave verbruik bij Zon op Toon | Eneco Community
vraag

Onjuiste weergave verbruik bij Zon op Toon

• 11 september 2018
  • 1 reactie
  • 119 Bekeken

Badge +4
Ik heb op Toon 3 tegels, Zonnepanelen Nu, Stroomverbruik Nu en Teruglevering Nu.
De waarde van Stroomverbruik Nu verandert continu met grote sprongen terwijl het eigenlijke verbruik niet veranderd. Ik vermoed dat het komt omdat er steeds wolken voor de zon komen en dus de opwekking erg fluctueert. De Toon krijgt dan een nieuwe waarde van de oplevering binnen maar de terugleverwaarde van de slimme meter loopt dan blijkbaar achter. De rekensom Opwekking - Teruglevering = Verbruik klopt dan niet meer en lijkt het Verbruik tijdelijk veel hoger.
Ik heb dit aan de Helpdesk medewerker proberen uit te leggen maar hij vond het heel normaal dat je verbruik grote uitslagen maakt terwijl er in werkelijkheid nauwelijks iets verandert.
Heeft iemand dezelfde ervaringen?

1 Reactie

Hoi Henny,

Jouw conclusie is volkomen juist!

Het komt door de snelle afwisseling wolken en zon.
De data voor Zon op Toon®️ komen van verschillende bronnen. Je kWh-verbruiksmeter en je P1 poort van je slimme stekker.

Die data kan niet altijd gelijktijdig verwerkt en berekend worden. Scheelt altijd 1 of meer seconden.

Dus als je een gehele blauwe lucht hebt zal je zien dat het euvel zich niet voordoet.

In eerdere topic’s hebben we er ook aandacht aan geschonken.

Reageer