Onjuiste weergave stroom verbruik door switch naar laagtarief | Eneco Community

Onjuiste weergave stroom verbruik door switch naar laagtarief

• 2 februari 2013
  • 46 reacties
  • 2199 Bekeken

Badge
@ Moderator: Oops, deze had ik onder storingen willen plaatsen, kan een moderator dit bericht a.u.b. verplaatsen

In de overgang van dinsdag 29 op woensdag 30 januari gaf mijn toon verkeerde stroom verbruik weer, namelijk 1000 watt meer dan daadwerkelijk werd verbruikt. Ik zag dit net voordat we naar bed gingen en ging direct op zoek. Dit was de eerste keer dat ik dit mee maakte en dacht dat ergens in het huis een apparaat stroom aan het verslinden was. Bijna alle stekkers eruit en nog steeds gaf de toon iets van 1100 watt aan. Uiteindelijk de stekker van toon eruit en er weer in, toen bleef er nog maar 100 watt over. Conclusie: toon gaf 1000 watt meer aan, bug!

Vannochtend werd ik wakker zag een verbruik van zo'n 900 watt, dat is ongeveer 500 watt meer dan normaal met o.a. de tv aan, terugkijkend op de nacht is het gemiddelde gebruik ook zo'n 700 watt geweest. Zojuist heb ik de stekker van de toon eruit gehaald en het verbruik is direct 500 watt minder.

Ik vermoed dat er een bug in de software zit die net optreedt voor het switchen naar laagtarief.

Bewijs:
Dinsdag 29 Januari net voor 23:00

Vanaf 00:20 een voor een stekkers eruit en uiteindelijk even een reset van toon en het verbruik was weg.

Gisteren vanaf 23:00 ongeveer 500 watt erbij..

Een half uurtje geleden de stekker van toon eruit (wat warrig beeld want de wasmachine staat nog aan) maar ongeveer 500 watt minder verbruik.

Dit geeft een vertekend beeld in het verbruik...

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

46 Reacties

Reputatie 3
Badge
Instellingen blijven wel goed staan in Toon?
Als het een bug zou zijn, dan zouden meer mensen hier last van moeten hebben. Ik heb ook eens gekeken wat er bij mij bij de overgangen werd geregistreerd en kan geen afwijkingen constateren. Een normale overgang van normaal naar laag tarief zonder pieken.
Reputatie 7
Badge +6
@ Rfcdejong,

Bedankt voor de uitleg en de foto’s. Goed dat je zelf je verbruik hebt onderzocht en dat Toon uiteindelijk weer de juiste waarde aangaf nadat je de reset hebt gedaan.
Zoals Aaipad aangeeft is dit het eerste geval wat voorkomt. Ik heb jouw voorbeeld doorgestuurd naar de softwareontwikkelaars. Zodra er meer over bekend is, laat ik het je weten.
Reputatie 7
Badge +6
@ Rcfdejong,

De softwareontwikkelaars zien niet direct de oorzaak van de onjuiste meting van het stroomverbruik als Toon op de laagtarief overgaat. Je geeft aan dat je de stekker van Toon eruit hebt gehaald. Bedoel je daarmee de stekker bij de ketel? Of is het de meteradapter in de meterkast? En hoe vaak komt dit voor?
Mocht het weer gebeuren, zou je dan alleen de meteradapter kunnen resetten om te kijken of het verbruik daardoor mindert? Ik hoor het graag, dan kan het verder onderzocht worden.
Badge
Tot nu toe is het niet meer voorgekomen. Ik bedoelde met de stekker daadwerkelijk de stekker van de toon (die bij de ketel).
Reputatie 7
Badge +6
@ Rcfdejong,

Fijn dat het tot nu toe niet meer is voorgekomen. Mocht het wel zo zijn, dan horen we het graag.
Badge
@ Rcfdejong,

Fijn dat het tot nu toe niet meer is voorgekomen. Mocht het wel zo zijn, dan horen we het graag.

Helaas, het is weer voorgekomen. In de switch van laagtarief  naar hoogtarief. Dit keer heb ik rond 7 uur 's avonds in de meteradaptor even van het prik afgehaald, dat bleek ook voldoende. Omdat dit alleen bij mij (heel soms) optreed, is mijn meteradaptor toevallig niet 'defect'?

Badge
Bij mij is op 14 februari 2013 Toon geplaatst, ben met electra overgestapt van de Nuon naar Eneco.
Nu zie ik op de foto's twee meterstanden staan, bij mij is dit niet zichtbaar ik heb wel een dubbel tarief meter met een plak sensor.
Groeten Pim

Reputatie 3
Badge
Dat is alleen voor slimme meters 😉
Badge
Dat is alleen voor slimme meters ;)

Bedankt Jeroen, nu maar afwachten wanneer ik aan de beurt ben voor de omwisseling van de meters.

Groeten Pim,
Reputatie 3
Badge
Voor een betaling rond de 60 euro kan je ze eerder krijgen maar werken de plaksensoren niet voldoende?
Badge
Voor een betaling rond de 60 euro kan je ze eerder krijgen maar werken de plaksensoren niet voldoende?

Ik twee netwerkbeheerders dus dubble kosten, mijn plak sensoren werken goed, 
Ik heb hier precies hetzelfde probleem
Sinds zaterdag geeft mijn toon veel te hoge waarden aan. eerst zo rond de 1000, bij het slapen gaan waar het normaal onder de 200 zou moeten zijn.
Ik heb ook alle stekkers uit het stopcontact gehaald en toen zakte hij wel maar niet naar 0
Na 2 keer de stekker van de toon bij de ketel eruit gehaald te hebben schoot hij nog hoger (1600) en daar blijft hij ongeveer op staan nu.
Wie weet een oplossing? De sensor zit wel met tierips op mijn meter bevestigd door de monteur maar dit heeft maanden goed gewerkt.
Ook vind ik de nieuwe gasweergave niet prettig maar dit terzijde.
Bij mij is het opgelost, via een medewerker van Eneco ben ik er achter gekomen dat de instellingen van de sensor verkeerd stond.
ipv 900 omw stond deze op 300.
Reputatie 3
Badge
Dat is mij ook wel is overkomen. Na een update dus altijd even nakijken of de omwentelingen nog ok staan ingesteld. Tip van mijn kant.
Reputatie 2
Badge +1
Helaas, het is weer voorgekomen. In de switch van laagtarief  naar hoogtarief. Dit keer heb ik rond 7 uur 's avonds in de meteradaptor even van het prik afgehaald, dat bleek ook voldoende. Omdat dit alleen bij mij (heel soms) optreed, is mijn meteradaptor toevallig niet 'defect'?

@rfcdejong

Bedankt voor je bericht, de situatie wordt weer onderzocht.
Je hoort van ons als we meer weten.
Reputatie 2
Badge +1
Bij mij is het opgelost, via een medewerker van Eneco ben ik er achter gekomen dat de instellingen van de sensor verkeerd stond.
ipv 900 omw stond deze op 300.

@Mirelia

Leuk dat je de weg naar het forum hebt gevonden, welkom.
Fijn dat je zo snel achter de oplossing bent gekomen!
Reputatie 7
Badge +6
@ RfcdeJong,

De situatie is onderzocht en de softwareontwikkelaars zijn erachter gekomen dat de keren dat dit probleem zich voordoet, het verbruik niet naar nul springt, terwijl dit wel zou moeten, met de overgang naar het laagtarief. Zo komen er onjuiste weergaven. Voor nu is het een bug. De softwareontwikkelaars gaan kijken of ze dit kunnen ondervangen.
Badge
@ RfcdeJong,

De situatie is onderzocht en de softwareontwikkelaars zijn erachter gekomen dat de keren dat dit probleem zich voordoet, het verbruik niet naar nul springt, terwijl dit wel zou moeten, met de overgang naar het laagtarief. Zo komen er onjuiste weergaven. Voor nu is het een bug. De softwareontwikkelaars gaan kijken of ze dit kunnen ondervangen.

Dan wacht ik af op een bugfix :)

Het is inderdaad alleen onjuiste weergave op uur niveau, bij het bekijken van dag niveau is het wel weer goed. Zo gebruik ik (zie foto) misschien wel 35 kw over de gehele zaterdag (dankzij de bug), maar eigenlijk was het maar 12 kw.

Handig is anders, maar goed.. de bugfix komt eraan
Zie uiteindelijk maar 12 kw

Badge
@ Moderator: Oops, deze had ik onder storingen willen plaatsen, kan een moderator dit bericht a.u.b. verplaatsen

In de overgang van dinsdag 29 op woensdag 30 januari gaf mijn toon verkeerde stroom verbruik weer, namelijk 1000 watt meer dan daadwerkelijk werd verbruikt. Ik zag dit net voordat we naar bed gingen en ging direct op zoek. Dit was de eerste keer dat ik dit mee maakte en dacht dat ergens in het huis een apparaat stroom aan het verslinden was. Bijna alle stekkers eruit en nog steeds gaf de toon iets van 1100 watt aan. Uiteindelijk de stekker van toon eruit en er weer in, toen bleef er nog maar 100 watt over. Conclusie: toon gaf 1000 watt meer aan, bug!

Vannochtend werd ik wakker zag een verbruik van zo'n 900 watt, dat is ongeveer 500 watt meer dan normaal met o.a. de tv aan, terugkijkend op de nacht is het gemiddelde gebruik ook zo'n 700 watt geweest. Zojuist heb ik de stekker van de toon eruit gehaald en het verbruik is direct 500 watt minder.

Ik vermoed dat er een bug in de software zit die net optreedt voor het switchen naar laagtarief.

Bewijs:
Dinsdag 29 Januari net voor 23:00

Vanaf 00:20 een voor een stekkers eruit en uiteindelijk even een reset van toon en het verbruik was weg.

Gisteren vanaf 23:00 ongeveer 500 watt erbij..

Een half uurtje geleden de stekker van toon eruit (wat warrig beeld want de wasmachine staat nog aan) maar ongeveer 500 watt minder verbruik.

Dit geeft een vertekend beeld in het verbruik...

Hallo, ik heb een andere vraag, ik heb een slimme dubbel tarief meter, maar ik zie in mijn toon geen kleur verschil in hoog en laag tarief.
Reputatie 7
Badge +6
@Pim,

In dit topic wat je hebt aangemaakt heb ik gereageerd. Ik stel voor om daar verder te gaan.
Ik weet niet of het bij mij ook met nachtstroom te maken heeft. Ik zag vannacht de "Op dit moment"-meter varieren van 2000 tot ruim 12000 watt gedurende lange tijd. Ik snap best dat als de vaatwasser, de koelkast en de vriezer tegelijk aan staan en de boily misschien ook nog opwarmt dat het er niet veel toe doet dat het nacht is, maar dit lijkt meer op een wietplantage.
De schijf draait wel redelijk snel, maar 12000!? De uurgrafiek geeft een piek van 6000 watt aan.
Vandaag overdag al een paar keer gekeken maar dan lijkt het goed te gaan.
Nou ja goed, het zonnetje heeft het huis (met de deur open) netjes tot 22 graden verwarmt, ik vraag 21,5 en toch staat de kachel gas te verbruiken! (door vloerverwarming gebruik ik geen OpenTherm).
Ik gebruik makkelijk 12 kWh per dag. Dus wat is gedurende lange tijd?
Ik spreek niet over een dagverbruik, maar over wat de "Op dit moment" in het display toont.
De periode dat ik heb staan kijken beslaat ongeveer 1 uur, let wel op het moment dat iedereen van het gezin op bed ligt.

De urengrafiek laat gisteravond om 21.15u een piek van 11000 zien en tussen vannacht 0:00 en 2:30 pieken tot 6000, daarna wordt het rustig, nabij 200 schat ik met af en toe een piek naar 1500 (door de boily).
Maar om wat concreter te worden. Ik heb wat apparaten gemeten.
Gisteravond waren we om 21:00u aan het strijken, we hadden de TV aan en zoonlief waarschijnlijk de computer en de wasmachine draaide.
In rust ongeveer gebruiken we max.114 tot 160 watt (dwz wekkers en standby apparaten en Mechanische ventilatie, opladers, bedlampje, WiFi router, switch etc.)
computer 30 watt
Wasmachine (nog niet gemeten) max. 3600 watt
Strijkbout verwarmen 2150 watt
TV+versterker 225 watt
Schermerlampen 170 watt
Boily 1500 watt
Vriezer 36 watt
Koelkast 60 watt
Laat dit nu eens alles tegelijk verbruiken, dan kom ik op 7930 watt, en inderdaad laat de grafiek schommelingen rond de 5000 zien.
Dus daar ga ik niet over discusieren.
Maar hoe je dan op een piek van 11000 komt??

's Nachts stond zoals gezegd de Vaatwasser aan (max 2250, niet gemeten) en de vriezer en koelkast deden mee.
Als de boily ook zou hebben aangeslagen kom ik op 4005 watt.
Maar ik nam "Op dit moment"-weergaves waar van 200 naar ruim 2000, af en toe 3000 en af en toe 9000-12000 en dan weer terug naar 200 en zo op en neer.

Vanavond al de hele avond aan het volgen en de meter komt niet boven de 1700 als de boily even aanslaat en voor de rest rustig tussen de 159 en de 336.
Als ik ergens een lek zou hebben, moet ik toch veel vaker die pieken van 12000 tegenkomen?

Net de vaatwasser aangezet, meter schommelt nu tussen 350 en 400, ben benieuwd wat er gebeurt als hij warm water gaat nemen of gaat drogen.
Zo nou is het in ieder geval duidelijker. 
Sinds wanneer heb je de Toon?
Lag het wellicht aan het inregelen ban de sensoren/adapter?
Heb je domme of slimme meters?