Onduidelijk of de storing bij Toon of Stedin ligt. | Eneco Community
beantwoord

Onduidelijk of de storing bij Toon of Stedin ligt.

• 21 januari 2019
  • 38 reacties
  • 1830 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 8 reacties
Ik ben al sinds september bezig dat Toon en de slimme meters communiceren met elkaar. Zelfs nieuwe slimme meters gekregen en nog steeds niks.

Eneco zegt dat alles werkt aan Toon en dat het bij Steden ligt. En Stedin vind geen storing en zegt dat het aan Toon ligt. Twee weken beloofd door Eneco dat zij dit oppakken met Stedin en als je belt met klantenservice met Toon dan krijg je weer te horen dat het aan Stedin ligt bla bla bla.

Denk dat ik mijn abonnement van Toon maar op ga zeggen nu al 22,50 verspild aan Toon abonnement en geen gebruik er van kunnen maken. Hoop op meer inzet van Eneco naar Stedin toe.
icon

Beste antwoord door TinaC 22 januari 2019, 10:23

@Henfra

Gelukkig staat de externe toegang nog open en ben ik uit nieuwsgierigheid gaan kijken. Wat mij opvalt is dat de P1 kabel niet wordt herkent door Toon. De meetmodule is gekoppeld en heeft een goede verbinding. Kan je in de meterkast de meetmodule uit het stopcontact halen en de P1 kabel uit de meetmodule? Na ongeveer 30 seconden kan de P1 kabel weer terug in de module. Deze kan dan weer in het stopcontact.

Als je dit gedaan hebt kan je dan een seintje geven? Dan kijk ik het weer na.

Alvast bedankt voor de moeite.

Tina
Bekijk origineel

38 Reacties

Als je nooit van een abo hebt kunnen gebruik maken dan zal Eneco dat altijd achteraf willen crediteren.

Jouw issue betreft vermoedelijk dus een probleem in de communicatie module die de P1 poort bedient.
Soms is hier bekend dat je Netbeheerder dan dat geen storing vindt, omdat deze service bedoelt is voor een 3e partij; hun belang is 0,00. 😢

Maar zo werkt het niet, ook dit onderdeel dient te werken. Je betaalt immers huur voor deze apparatuur!!!!😳

Heb je al eens gedacht bij www.klacht.nl jouw klacht daar te deponeren.
Het schijnt dat de Netbeheerders daar best gevoelig voor zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Beste @Henfra,

Heel begrijpelijk dat het frustrerend is als je heen en weer gestuurd wordt. In je gegevens kan ik zien dat je vandaag contact hebt gehad met een collega. Zij heeft een melding gemaakt bij Stedin. Als er een antwoord komt vanuit Stedin dan zal zij contact met u opnemen.

Hiermee ga ik er wel van uit dat de meetmodule geheel verwijderd is en weer is gekoppeld na het plaatsen van de laatste nieuwe meters.

Groeten Chantal
Reputatie 6
Badge +1
@Henfra

Gelukkig staat de externe toegang nog open en ben ik uit nieuwsgierigheid gaan kijken. Wat mij opvalt is dat de P1 kabel niet wordt herkent door Toon. De meetmodule is gekoppeld en heeft een goede verbinding. Kan je in de meterkast de meetmodule uit het stopcontact halen en de P1 kabel uit de meetmodule? Na ongeveer 30 seconden kan de P1 kabel weer terug in de module. Deze kan dan weer in het stopcontact.

Als je dit gedaan hebt kan je dan een seintje geven? Dan kijk ik het weer na.

Alvast bedankt voor de moeite.

Tina
Hoi Tina,

Ik lees je bericht nu 's avonds laat. Ik heb je advies gedaan. Gebeurd niks.
Ik denk wat jij ziet hetgeen is wat ik van je collega's te horen krijg dat de P1 verbinding in storing staat op de slimme meter.

Vandaag nog een keer contact met Stedin gehad en weer geven zij aan dat zij geen storingen zien, en dat Eneco contact met hun moet opnemen. Dit is door een collega van je al twee weken geleden toegezegd dat hij dit ging doen. Ik zit daar nog steeds op een terugkoppeling van te wachten. Gister nog gebeld naar de klantenservice van Toon. Deze dame zou een notitie achter laten voor die collega om contact met me op te nemen. Maar helaas......

Ik begrijp van Chantal haar antwoord hierboven dat jullie ook inzicht hebben met wie ik contact heb gehad. Graag op ik dat jij/jullie hier achteraan kunnen zitten. Voor mij is het nu er op of er onder voor Toon anders is mijn abonnement zo opgezegd.
Reputatie 7
Badge +6
@Henfra

Ik kan helaas de collega niet bereiken, die dit voor je heeft uitgezet, hierdoor kan ik niet nagaan of hij een terugkoppeling heeft gehad. Ik heb een bericht gestuurd naar Stedin, ik laat het aan je weten zodra ik een antwoord van hen heb ontvangen.
Helaas nog steeds niks van jullie gehoord Folkert. Vorige week maar weer zelf met een collega van jullie gebeld. Die heeft Stedin aan de lijn gehad en die geven aan dat de monteur alles heeft getest bij installatie van de nieuwe meters en de P1 werkte. Geen idee hoe hij die getest heeft maar niet via Toon.

Nu begreep je collega vorige week van mij dat ik een ISKRA en een LANDYSS meter heb en dat daar misschien de communicatie daar mis gaat. Hij zou contact op nemen met Stedin, zou 2 a 3 dagen duren. Maar ik hoor maar weer niks.
Reputatie 4
Badge
@Henfra

Excuses voor de late reactie. Ik kan het me voorstellen dat je je verbruik wil inzien op Toon en dat het lang genoeg heeft geduurd. Zojuist contact gehad met de netbeheerder Stedin, er is geen storing met de slimme meters. Ook is de P1-poort in orde. Wil je de meetmodule uit de Toon verwijderen en opnieuw willen koppelen? Nadat je de meetmodule heb gekoppeld, kan je de P1-kabel aansluiten. Voor meer informatie zie Koppelen meetmodule

Hou je ons op de hoogte?

Groet,
Emel
Emel, ik heb dit zojuist gedaan en zoals verwacht werkt het niet. Geen sensoren gevonden. En dat had ik al kunnen zeggen want dat heb ik door iedereen die ik inmiddels aan de lijn steeds moeten doen.

Ik betaal abonnement voor Toon en huur voor de slimme meters en beide partijen geven aan dat het niet aan hun apparatuur ligt.

Dan maar abonnement opzeggen. Zo veel tijd en kansen gegeven om dit op te laten lossen.

Bedankt
Reputatie 4
Badge
@Henfra

Ik begrijp dat je heel veel tijd en energie erin heb gestoken. Toch wil ik om advies vragen bij de softwarebeheerders om te kijken of zij een oplossing kunnen bieden. Zo niet kunnen we de abonnementskosten ten alle tijden crediteren. Ik wil er alles aan doen om het werkend te krijgen.

Geef je mij een seintje als je ermee akkoord gaat?

Groet,
Emel
Een collega van je die ik 4 weken geleden gesproken heb zou het bespreken met de softwarebeheerders. Nooit meer wat gehoord. Mijn abonnement loopt 4 maart af, mocht je het nog voor elkaar krijgen dat het gaat werken voor 4 maart.....
Reputatie 6
Badge +1
@Henfra

We krijgen het advies om vanuit Eneco een monteur bij je langs te sturen om de situatie ter plaatse te bekijken. Op deze manier willen wij erachter komen aan welke kant de storing zit. De planning van het installatiebedrijf neemt contact met je op voor een passende afspraak.

Groeten,
Tina
Hoi Tina,

ik ben zojuist gebeld en morgen komt er al een monteur. Ben reuze benieuwd.

ik hou jullie op de hoogte
Reputatie 7
Badge +7
Ik ben al sinds september bezig dat Toon en de slimme meters communiceren met elkaar. Zelfs nieuwe slimme meters gekregen en nog steeds niks.

Eneco zegt dat alles werkt aan Toon en dat het bij Steden ligt. En Stedin vind geen storing en zegt dat het aan Toon ligt. Twee weken beloofd door Eneco dat zij dit oppakken met Stedin en als je belt met klantenservice met Toon dan krijg je weer te horen dat het aan Stedin ligt bla bla bla.

Denk dat ik mijn abonnement van Toon maar op ga zeggen nu al 22,50 verspild aan Toon abonnement en geen gebruik er van kunnen maken. Hoop op meer inzet van Eneco naar Stedin toe.

het zou heel luxxig zijn als je nieuwe slimme meters hebt gekregen terwijl het aan de p1 kabel zou liggen quanta costa
Hoi Jan,@jvdl

Ik volg het draadje al een tijdje en ik ben er eigenlijk van overtuigd dat het weer een storing in de P1 poort is. Dus de communicatie vwb uitlezen werkt; communicatie naar P1 poort niet.
Pas als de Netwerkmonteur met z’n laptopje ter plekke de P1 poort uitleest, kan hij dit vaststellen.
Reputatie 7
Badge +7
hoi Ton,
hier word de slimme meter op 13 feb ook vervangen ivm uitlees problemen ( slimme meter staat al vanaf december in storing volgens eneco waar ik toevallig achter kwam ivm mijn ingeschat verbruik ) ik moest hier zelf achterheen bij stedin !!!
iedereen weet het behalve de klant ???
@jvdl @Brandje @TinaC We hebben weer een vervolg....

Gister avond zat er een brief van Stedin bij de post en wat denk je? Er is een storing in uw slimmemeters en deze zullen vervangen moeten worden ivm uitlezen etc etc. Zojuist Stedin gebeld en de persoon aan de telefoon zag in ene systeem wel een storing staan en in de andere niet. Dit worden de 3e meters inmiddels. Wat er nadrukkelijk bij vermeld stond voor de monteur dat ze absoluut geen ISKRA meter meer mogen plaatsen. Helaas is de eerste datum pas 2 april.
Ik heb een collega van jullie gesproken van de klantenservice en die zou de monteur van vandaag afzeggen. Vertrouwende da het moet gaan werken mijn abonnement op Toon nog maar niet opgezegd.
Reputatie 7
Badge +6
@Henfra

Dank, dat je dit met ons deelt! Het duurt inderdaad nog een behoorlijke tijd voordat je meters worden vervangen, maar ik ga er van uit dat het na de vervanging van je meters is opgelost!

@jvdl

Dit is niet helemaal correct wat je schrijft. Je meter staat regelmatig in storing, al meer dan een jaar, en elke keer wanneer dat gebeurt, maken wij automatisch een melding aan je netbeheerder. Ik zie dat het daarna tijdelijk is opgelost, en dat de storing na dagen en soms weken opnieuw optreedt.
Maar mooi dat je netbeheerder nu actie onderneemt naar aanleiding van je contact.
Tja het verbaast mij niets @Henfra
Toen ik in dit draadje las dat het al sinds september vorig jaar loopt, sprak ik al mijn vermoeden uit. En gaf ik niet voor niets die link😉
Ook hier zal ongetwijfelijk weer blijken met Toon®️ en z’n randapparatuur niets mis te zijn.
@Folkert @TinaC

We zijn helemaal terug bij af.
Onlangs een uur aan de telefoon gezeten met een medewerker van Toon klantenservice en wat was het resultaat: Het is ons woord tegen die van Stedin, dus mijn advies: Toon abonnement maar opzeggen, en wachten in de toekomst als Stedin door iets een nieuwe meter zal plaatsen, dan weer Toon uitproberen.

Ik zelf had nog aangeven dat Toon in september 2 weken zijn werk wel had gedaan, en of er niet een nieuwe Toon geplaatst kon worden. Dat is me niet aangeboden. Dus abonnement nog opgezegd.

Waardeloze service dus.
Reputatie 6
Badge +2
@ricardo.kramer

Goed dat je hier een melding van maakt. Graag kijk ik in Toon mee. De externe toegang zet je aan via menu - Toon support - externe toegang AAN.

Groeten Chantal
@ChantalS

Ik weet niet wat je nog wilt doen, maar hij staat open

Groetjes
Ricardo
Reputatie 6
Badge +2
@ricardo.kramer

Bedankt voor het open zetten van de toegang. Ik heb een melding gemaakt bij Stedin. De P1 poort wordt niet herkent door Toon. Stedin heeft een reparatieverzoek aangemaakt en nemen binnen vijf werkdagen contact op.

Groeten Chantal
@ChantalS

Hoi Chantal,

Ik wacht wel af. Ik snap alleen niet waarom jou dit wel lukt en medewerkers van de Toon Klantenservice niet. Door Stedin werd steeds gezegd dat er niks mis was met de Slimme Meters.

Groetjes
Ricardo
Dat is nu eenmaal het verschil tussen de Klantenservice en de moderator hier op het forum.
Die kan toegang tot Toon vragen en dan tot de conclusie komen dat de storing in de communicatiemodule zit die de data aan de P1 poort ter beschikking stelt. Dat kan Stedin op afstand niet constateren.
Die denken er is niet aan de hand, want de standen komen dan namelijk wel binnen.
Als je als klant met hen belt is het dus de “kunst” om ze te overtuigen.

Slim idd om het abo optezeggen; stel dat het wel had doorgelopen dan crediteert Eneco bijna altijd de kosten.
@ChantalS

Hoi Chantal,

Wat ik al dacht; Nog niks vernomen van Stedin

Groetjes
Ricardo

Reageer