Na software update geen aanwijzing meer van gas en electra | Eneco Community
beantwoord

Na software update geen aanwijzing meer van gas en electra

Al zeer lange tijd geen update meer gemaakt, daardoor iemand op attent gemaakt.
Na de update geen aanwijzing meer van gas en elektriciteit. In eerste instantie een storingsmelding "toon niet verbonden met energiemeters". Het betreft hier een digitale meter.
Dit probleem opgelost volgens de instructie op toon.nl. Echter nog steeds geen aanwijzing.
Met de hulpdesk probleem besproken en diverse handelingen nogmaals uitgevoerd, zonder resultaat. Dan zal het wel in de kabel verbinding zitten, dus ik kreeg een nieuwe kabel.
Dit is het dus niet. Ik heb geen storing voor staan, maar meet ook geen verbruik.
Mogelijke conclusie, meteradapter stuk? maar wat heeft dit met de software update te doen.
Wie weet raad? Groet Joris
icon

Beste antwoord door Danielle 7 augustus 2017, 12:19

Hoi Joris,

We hebben achter de schermen bijgehouden wat er allemaal speelt rondom de meteradapter. Wat is onderzocht is dat er eigenlijk 2 problemen zijn en dat nu de meteradapter defect is.
Ik stuur je een nieuwe toe zodat je die kunt koppelen en hopelijk is het probleem dan verholpen en zie jij het stroom en gasverbruik weer! Binnen 2 weken heb je hem in huis.
Bedankt voor je tijd en moeite!
Bekijk origineel

40 Reacties

Hoi Joris,

Heb je Toon een harde reset gegeven?
Heb je de meteradapter in Toon verwijderd en opnieuw gekoppeld.
Ook geprobeerd het kleine knopje van de adapter even in te drukken.
Ook geprobeerd om de meteradapter te resetten door hem 30 sec stroomloos te maken.

Wat is de huidige firmware versie van je meteradapter?
Dank voor de snelle reactie.
Een harde reset geven, betekent dat HERSEL indrukken bij fabrieksinstellingen?
Ik heb toon een herstart gegeven, alle andere suggesties uitgevoerd.
Nummers op adapter PN 6500-1300-7200 en SN 14-25-020-259

Groet Joris
Een harde reset geef je door de Toon module bij je CV één minuut stroomloos te maken.

Je huidige firmware van je adapter vind je in je Toon bij Menu/instellingen/software.
In de harde reset had ik wel vertrouwen, maar helaas geen resultaat na 1 min. stroomloos.

Software versie 4.4.21 Firmware ketelmodule 37 en meteradapter -
Meteradapter --????
Dus op de plaats waar bv 35/39 hoort te staan, staat --

Dan zal de adapter toch opnieuw gekoppeld moeten worden.
Heb je deze koppeling eerder gedaan en heel dicht bij Toon?
Heb ik al een aantal malen gedaan, nu weer. Adapter met verlengkabel op 20 cm van toon.
Zwart knopje aantal malen ingedrukt. De melding is steeds "verwijderen" mislukt.

De tekst die staat in balk bij Meteradapter is "geen sensoren geconfigureerd"
Zwart knopje???
Onderzijde Toon?
Sorry, volgens instructie moet ik zwart knopje op adapter enkele malen indrukken.
Oké dat is wel juist.
Maar die koppeling moet soms meermalen gedaan worden.
Waarbij heeeel kort en heeeel snel op dat knopje gedrukt moet worden.
Dank je, dan ga ik dat morgen nog maar eens proberen. Voorlopig bedankt en anders dan meldt ik mij weer.

Groet Joris
Oké Joris!
En geef Toon tussen door als je gaat proberen een harde reset.
Er blijven soms resten software hangen en dan mislukt het zeker!

Suc6
Reputatie 5
Badge +3
@Joris,
Is het probleem inmiddels verholpen?
Gisteren gestopt met geen storing voor maar ook geen verbruik af te lezen
Vanochtend stond de storing " geen verbinding met de meteradapter" weer voor.
Gestart met harde reset, storing verdwenen, echter geen aanwijzing van verbruik.
Handelingen van gisteren herhaald, koppelen adapter
Inde cycles van verwijderen krijg ik steeds mislukt, ook bij een herstart.

Groet Joris
Reputatie 5
Badge +3
Bedankt voor de toelichting. Zie je zowel het elektriciteitsverbruik én het gasverbruik niet op Toon, of zie je één van de twee wel?
Sinds de software update 6 dagen geleden geen gas en electra aanwijzing meer.
Inmiddels alles uitgeprobeerd, tijd voor een monteur!
Reputatie 5
Badge +3
Oké, het enige wat nog zou kunnen werken is het verwijderen van de meteradapter uit Toon en dan opnieuw koppelen. Dit had Brandje ook al aangegeven maar ik kon niet uit jouw reactie opmaken of je dat al geprobeerd had?
Als je dat nog wilt doen, wie weet is het daar namelijk mee opgelost en het zou zonde zijn als we voor niets een monteur sturen. Ik hoor het graag!
Dat is juist, maar gisteren lukte het niet de adapter te verwijderen. Kreeg steeds verwijderen mislukt.
Daarom nu weer probeert en verwijderen en koppelen gelukt ( na aantal keren)
Meteradapter verbonden met stroom en ook de kwalteit van de verbinding geeft sterren, dat is voor het eerst, maar....
Geen aanwijzing electra en gas (waterkoker etc.) vervlgens harde reset gegeven en het nog maar eens proberen volgens brandje. Nu blijf ik steken bij het koppelen van adapter, wil na 10 x nog niet lukken. Nu verder geen tijd, wordt vervoldd
Helaas is het soms gewoon niet opgeven en herhalen, met name dat korte en en snelle drukken op het knopje is essentieel.
Toon meldt bv 3 keer, maar meerdere keren drukken is helemaal niet erg.
Reputatie 5
Badge +3
Het is even een gerommel, maar ik hoop dat het daarmee toch lukt. Laat je het ons weten?
Mogelijk ligt het probleem bij Stedin. Hier al bijna 2 maanden geen uitlezing. Het verschil met Joris is alleen dat wij een slimme(?) meter hebben. 29 Maart kregen we hier de slimme meter. Alles okay tot plots per 1 juni (tot nu) geen uitlezing meer. Wat van TOON vernieuwd kan worden is vernieuwd inclusief nieuwste software en firmware. Met de voorganger van de slimme meter, de digitale, hadden we geen enkel probleem. Onderstaande email kreeg ik van Stedin.

"Graag reageer ik op uw contact van 22 juni 2017 waarin u aangeeft dat uw meters niet communiceren met uw Toon.

Ik snap dat de ontstane situatie vervelend voor u is en bied u mijn excuses aan voor het ongemak.

Ik heb uw vraag neergelegd bij de verantwoordelijke afdeling Slimme Meter Helpdesk en zij hebben mij van een reactie voorzien.

De slimme meters worden geplaatst in een zogenoemde controlefase. Tijdens deze controlefase registreert uw elektrameter op 1 telwerk (nachttarief). Na 14 dagen (10 werkdagen) moet de meter gaan communiceren en is er ook verbruik zichtbaar op het 2e telwerk.

De meters zijn na plaatsing de controlefase door gekomen, alleen blijkt dat ze nu weer in controlefase zijn gesprongen.
Dit heeft vermoedelijk te maken met het bereik van het telecom netwerk. Deze maakt de communicatie met uw slimme meter helaas niet mogelijk.
Omdat de gasmeter gekoppeld is aan de elektrameter, zal ook deze niet gaan communiceren.
Verbruik is vaak niet zichtbaar op devices (zoals bijvoorbeeld Toon), internet of voor de leverancier.

Herhaaldelijk zullen we de aankomende tijd proberen om uw meters de controlefase door te laten komen. Mocht dit niet lukken, dan zal u van Stedin een brief ontvangen met meer informatie.

Helaas is niet exact aan te geven wanneer u deze brief kan verwachten.

Vriendelijk moet ik u vragen om uw begrip en geduld".

Kort geleden nog de volgende vragen en antwoorden.
Vragen;
De vraag blijft dan wel, waarom had ik daar bij de oude meter dan geen last van?

Tijdens de 1ste controle-fase en daarna werkte het goed. Weet niet hoelang hij in de 1ste controle-fase blijft?

Neem aan dat jullie ook een melding krijgen als er een fout optreed?

Volgens de mail zal herhaaldelijk geprobeerd worden om de meters door de controle-fase heen te helpen. Hoe vaak is dit nu gebeurd?

Antwoorden;
Dank voor je reactie. Jouw oude meter was geen slimme meter. Dit probleem hebben wij enkel met de slimme meter. Deze communiceert ook automatisch de standen door naar de leverancier. In principe blijft de meter 2 weken in de controle fase, echter is het bij jou het geval dat hij onverwachts weer in die status gaat. Wij krijgen niet altijd deze melding. Hier komen wij pas achter als de klant/leverancier de standen niet doorkrijgt. Het is verder voor mij niet te zien hoe vaak de meter al in de controle fase is geweest.

De situatie is nog steeds niet verbeterd.
Het vervelende hier is zoals zo vaak. Je hebt 3 partijen. Eneco, Toon en Stedin. Meer hoef ik niet te zeggen toch?

Hopelijk heb je hier iets aan.
groetjes René
Hoi René,

Jouw probleem heeft niets met het probleem van Joris te maken.

Jouw probleem zit in een storing van de communicatie module die zorgt dat je Netbeheerder je meters niet kan uitlezen en de energieverbruik data via de P1 poort niet aan je meteradapter verstrekt voor Toon.

Zolang jouw Netbeheerder dit in onderzoek heeft zal je Toon dus qua opgave verbruik niet werken.
@Brandje

Al dat gereset en adapters uit en in heeft bij mij geresulteerd in een blijvend zwart display. Gelukkig op advies en met de helpdesk aan de telefoon. Vandaar dat het hele Toon pakket hier is vernieuwd.

Toon haalt zijn info uit de meters. Dus een defect kan ook daar zitten?

Groeten René
Toon haalt zijn verbruikscapaciteit uit de meteradapter waarmee hij draadloos is verbonden.
De meteradapter is bij Slimme meters verbonden met een 4 aderige kabel met de P1 poort van je slimme stroommeter.
De communicatiemodule van de slimme stroommeter zorgt voor verbinding met je Netbeheerder en de P1 poort.
Dus storing op deze module, dan geen verbruiksdata op Toon.
Beste lezer,
Hier ben ik dan weer, had even wat andere zaken te doen. Alle acties hebben geen resultaat gehad, reset, adapter ontkoppelen en koppelen.
De situatie is nu dat ik de meteradapter met geen mogelijkheid gekoppeld krijg.
Mijn storingsanalyse is dat er wat mankeert aan toon. In de afgelopen week is het één maal gelukt de meteradapter te ontkoppelen en weer te koppelen. de kwaliteit van het signaal was goed en toch geen uitlezing van gas en Electra. Ik ben ook terug gegaan naar de fabrieksinstellingen (wel alle gegevens weg) maar ook dat heeft geen resultaat opgeleverd.
Is het advies nu de service desk te bellen voor een monteur?
Reputatie 7
Badge +6
@Joris Jansbeken 12,

Vervelend dat je er al even mee bezig bent en dat het nog niet lukt om het verbruik in te zien op Toon. Kun je op de externe toegang aanzetten via het Menu op Toon? Ik laat de softwareontwikkelaars het probleem onderzoeken en mogelijk is er op afstand een oplossing. Als ik meer weet dan laat ik het je weten!

Reageer