Na plaatsing slimme meters helemaal niets meer uit te lezen... | Eneco Community
beantwoord

Na plaatsing slimme meters helemaal niets meer uit te lezen...

• 24 september 2014
  • 34 reacties
  • 3286 Bekeken

Heeft iemand ervaring met het overstappen op slimme meters??

Gisteren heft stedin de gas- en electriciteitmeter vervangen door slimme meters omdat de oude meters niet goed werkte met Toon. Nu ziet de Toon helemaal niets meer.. De verbinding tussen Toon en de meteradapter is in orde. (groen vinkje) de communicatie tussen meteradapter en de slimme meter niet (rood kruisje) We hebben toch echt de bijgeleverde P1 kabel aangesloten tussen de meteradapter en de slimme meter. :(

Ook hebben we diverse malen geprobeerd om de meteradapter opnieuw te koppelen maar hij blijft weigeren om met de meter te communiceren. Stedin heeft de werking van de meter via de P1 poort gecontroleerd en die geeft gewoon verbruik door maar de Toon blijft zwijgen en op 0kW staan.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is??
icon

Beste antwoord door Folkert 24 september 2014, 16:47

@Doetiehetofdoetiehetniet

Leuk dat je de weg naar dit forum hebt gevonden! Je huidige meteradapter is niet geschikt voor het nieuwe type slimme meters, daardoor zie je je verbruiken niet. ik zorg ervoor dat je een nieuwe meteradapater toegestuurd krijgt. Deze ontvang je binnen enkele dagen.

Groet,

Folkert
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

34 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Doetiehetofdoetiehetniet

Leuk dat je de weg naar dit forum hebt gevonden! Je huidige meteradapter is niet geschikt voor het nieuwe type slimme meters, daardoor zie je je verbruiken niet. ik zorg ervoor dat je een nieuwe meteradapater toegestuurd krijgt. Deze ontvang je binnen enkele dagen.

Groet,

Folkert
Hoe weet ik of mijn meteradapter geschikt is voor mijn nieuwe slimme meter? Ik heb sinds 20 augustus een slimme meter, maar Toon geeft nog steeds geen verbruik aan.
Badge +5
Hallo Vrieswargerink, welkom op het forum.
Verrassend dat je zo lang wacht om te reageren.
Heeft Toon het voor die tijd wel gedaan en na plaatsing van de slimme meters geen uitlezing van beide?
Het kan zijn dat je meteradapter niet de juiste is.
Wat je kunt doen is de klanten service verbinding aan zetten en morgen de reactie van een moderator afwachten. Zij kunnen dan in je Toon kijken of je de juiste configuratie hebt etc.
Zorg er wel voor dat jouw P1 kabel verbinding heeft met meteradapter en kWh meter.

Houdt ons op de hoogte!
Reputatie 7
Badge +6
Beste vrieswargerink,

Welkom op het forum en bedankt voor je bericht. Ik heb het nagekeken en je huidige meteradapter is helaas niet geschikt voor het nieuwe type slimme meters. Ik zorg ervoor dat je een nieuwe meteradapter opgestuurd krijgt. Als je nog vragen hebt hoor ik deze graag.

Groet,

Folkert
Nieuwe meteradapter ontvangen, vrijdagavond geinstalleerd. Elektriciteit wordt nu getoond. Gas wordt niet getoond? We hebben heus wel een beetje gestookt dit weekend.
Badge +5
Nieuwe meteradapter ontvangen, vrijdagavond geinstalleerd. Elektriciteit wordt nu getoond. Gas wordt niet getoond? We hebben heus wel een beetje gestookt dit weekend.

Je hebt de meteradapter geïnstalleerd dus ook de P1 kabel verbonden, reset uitgevoerd en nog geen uitlezing van gas op Toon?
Er is een kans dat je gasmeter niet wakker is gemaakt en dus niet gekoppeld door je netbeheerder. Je kunt op een reactie wachten van de moderator en intussen je klantenservice aanzetten als het probleem blijft. Als de reactie van een van de moderators niet op maandag plaatsvind reageer dan met een herinnering naar Folkert of Danielle.
Het komt goed, het ergste heb je achter de rug!

Wat bedoel je met geinstalleerd?
Heb je dat op de Toon gedaan?
Heb je Toon voor de zekerheid daarna een harde reset gegeven door de module onder je CV even een minuutje stroomloos te maken?
Reputatie 7
Badge +6
@vrieswargerink

We ontvangen je gasmeterstanden ook niet via het p4 systeem, dit zou kunnen betekenen dat je gasmeter niet gekoppeld is. Kun je aangeven welk merk en type meters je hebt?
E: landis + gyr type zcf110
G: itron type g4 rf1
Reputatie 7
Badge +7
Er zou door Stedin/Eneco bij plaatsing van een nieuwer type meter automatie,s een nieuwe meteradaptor
geplaatst dienen te worden zonder al deze poespas.
hoe moeilijk kan het zijn.
hoi Jan,

Een nieuwe adapter kan vaak helpen, maar hier zit 'm de kneep toch nog gewoon dat de koppeling nog niet klaar is?
En dan moet je nig maar afwachten of het ook lukt. Er zijn genoeg situaties hier bekend dat het niet lukt.
Badge +5
Er zou door Stedin/Eneco bij plaatsing van een nieuwer type meter automatie,s een nieuwe meteradaptor
geplaatst dienen te worden zonder al deze poespas.
hoe moeilijk kan het zijn.

In mijn geval was dat niet nodig Jan. Ik had al de nieuwste in combinatie met de domme meters.
Reputatie 7
Badge +6
@vrieswargerink

Je kan proberen om de meters zelf te koppelen. Bij een Itron gasmeter werkt dit als volgt:

1 keer kort(1 seconde) op de rode knop drukken van de gasmeter

Vervolgens de rode knop 8 seconden ingedrukt houden(dit luistert zeer nauw)

Als het goed is wordt er nu rechtsonder op het display 1 pijltje en je meter is gekoppeld.

Wanneer er geen pijltje zichtbaar is en je wilt het nogmaals proberen, dan kan dat wanneer het scherm blanco is. Mocht het niet lukken om je gasmeter te koppelen, dan verzoeken we je netbeheerder om dit in orde te maken. Graag hoor ik of het geukt is.
Ik zie rechtsonder een pijltje, twee zelfs soms. Meer een huisje op zijn kant. Ik zie ook links een pijltje (een echte), maar niet altijd. Voor de zekerheid heb ik een melding bij Stedin gedaan. Bedankt zover.
Goedeavond, van de week zijn beide meters vervangen zowel gas als electra, voor slimme meters.
Echter zo slim zijn de meters schijnbaar niet, daar er na 2 dagen nog steeds na 2 dagen geen enkele meting meer te zien is op mijn Toon.

Stedin gaf aan dat het even kon duren, alles al eens gereset, maar nog steeds geen meting af te lezen :(

Toon zelf geeft aan dat alles groen en connected is ??
Heeft helemaal niets met slimheid te maken.
Ze worden pas slim als aan allerlei rsndformaliteiten is voldaan.
Bv.:

Wat is je laatste versie van Toon
Hoe lang heb je Toon al
Het koppelen van je gasmeter met stroommeter kan 14 dagen duren
Is de kabel op de p1 poort goed aangesloten
Wat is de versie van je adapter
Heb je Toon ook al een harde reset gegeven
Hi Brandje,

Toon is up to date, dus laatste versie.
Toon hebben we al ruim 2 jaar
14 Dagen kan het duren, lijkt me erg lang, als men deze info van te voren geeft , dan had ik de oude meters wel laten hangen, hoe moelijk moet het zijn om een connectie te kunnen maken !!
P1 kabel is aangesloten door de mannen van Joulz/Stedin.

Op de meteradapter zie ik niks staan ten aanzien van versie?

Toon is al diverse malen en harde reset gegeven.
De versie van je adapter staat in Toon.
Dus wat is het versienummer?
info in Toon ten aanzien van de meteradapter :
Productnummer : 6500-1102-0401
Serienummer : 12-21-006-801
Ik vroeg om het versienr.
Menu/systeem/software/firmware meteradapter
Firmware : 33/37
Kijk nou komen we ergens!
Je nieuwe slimme meters werken op MDRS 4.0
Daar kan jouw adapter met die versie nuet mee om gaan.
Dus maandag zal je Eneco om een nieuwe adapter moeten vragen. Die wordt per post verzonden en kan 14 dagen duren.
Haha Brandje, tja wat moet ik erop zeggen.

Ten eerste dank voor jouw info, en ik zal zeker Eneco dan maar eens gaan bellen.

Wat ik wel betreurenswaardig vindt, is dat men bij Eneco ook weet wat ik heb staan/ cq hun ooit geleverd heeft.
Zou voor hun klanten tevredenheid wel eens zo netjes zijn om de mannen die de meter dan komen vervangen, dit desnoods checken, en eventueel ook direct een goede/juiste meteradapter kunnen plaatsen.

Het komt er nu weer op aan dat de eind-gebruiker mag bellen/onderzoeken.

Maar nogmaals ben blij met jouw reactie.
Haha Brandje, tja wat moet ik erop zeggen.

Ten eerste dank voor jouw info, en ik zal zeker Eneco dan maar eens gaan bellen.

Wat ik wel betreurenswaardig vindt, is dat men bij Eneco ook weet wat ik heb staan/ cq hun ooit geleverd heeft.
Zou voor hun klanten tevredenheid wel eens zo netjes zijn om de mannen die de meter dan komen vervangen, dit desnoods checken, en eventueel ook direct een goede/juiste meteradapter kunnen plaatsen.

Het komt er nu weer op aan dat de eind-gebruiker mag bellen/onderzoeker.

Maar nogmaals ben blij met jouw reactie.

Graag gedaan, maar......

de mannen, die bij jou de slimme meters plaatsen zijn van Netbeheer (en kennen Toon onvoldoende; laat staan dat ze weten dat jij de juiste hardwareversie van je adapter hebt) en niet van Eneco
als je eerder dit forum had gevonden en je bv had ingelezen op dit topic had je het antwoord zelf ook gevonden.
nu heb je de pech dat het weekend was, want tijdens werkdagen had een moderator het op afstand kunnen zien.......
Deels mee eens. Men pushed hier hele wijken om mensen te voorzien van slimme meters, tevens hebben hele volksstammen hier Toon hangen, hoe moeilijk moet het dan zijn om die mannen van Netbeheer te instrueren, om even te checken bij de klant of een adapter wel/niet vervangen moet worden.

Ik hoef als eindgebruiker me toch niet te gaan inlezen, of er een eventueel probleem kan gaan optreden?

Maar goed, Maandag bellen en dan kan men als Eneco alsnog kosten maken, men had de verzendingskosten kunnen besparen als .... :)

Fijn weekend