Meterstand in Toon | Eneco Community

Meterstand in Toon

• 1 september 2014
  • 58 reacties
  • 2495 Bekeken

Badge
  • Liefhebber (level 10)
  • 22 reacties
Ik heb sinds vandaag een slimme meter en is ook Toon operationeel.
Als ik de meterstand opvraag in Toon komen die niet overeen.
Ik bedoel hiermee dat Toon aangeeft dat de meterstand voor bijvoorbeeld gas 124 M3 aangeeft terwijl de gasmeter op 0 staat, zo ook de electriciteitsmeter. hoe kan dit ? moet ik dit ergens zelf corrigeren ?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

58 Reacties

Is je slimme gasmeter al gekoppeld met je elektrameter?
Badge
Hoe bedoel je, de installatie van de gas/elektrameter is vandaag gebeurd. hoe kan ik zien dat die gekoppeld zijn
Dat hangt af van het type meters wat je hebt.
Met de koppeling van diverse gasmeters gaat sinds lange tijd veel mis.
Je bent pas nieuw op het forum; ik zou mezelf maar eerst even inlezen/rondkijken op het forum.
Reputatie 6
Badge +1
Beste Hubble,

Even een aantal dingetjes.
Geeft Toon op het scherm gas waardes aan?
Als je kijkt in het menu---energieadapter, geeft hij daar aan verbonden met stroom/gas of alleen verbonden met stroom.

Had je Toon eerder en is die voorheen op een domme meter werkend geweest? Is dit het geval dan moet je de energieadapter een keer uit toon verwijderen. Toon resetten (geen fabrieksreset!!! ) en dan de energieadapter weer toevoegen. Dit kan soms het probleem verhelpen. Zo niet dan kan het idd zijn dat de gasmeter nog niet gekoppeld is met de elektrameter.
Dit kan tot 14 dagen duren.

Ik hoor het wel
Als het 14 dagen wordt..............
Ik wilde hem al niet te bang maken en adviseerde dan ook eerst even in te lezen op te materie, lijkt me veel handiger.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Hubble,

Welkom op het forum. Je geeft aan dat de gasstand verkeerd staat in de Toon, staan je elektrastanden wel goed in je Toon? Het kan een gevolg zijn van dat je gas- en elektrameter niet gekoppeld zijn. Kan je de toegang klantenservice aanzetten via Menu-Meer-Klantenservice, dan kijken we ernaar voor je.

Groet,

Folkert
Badge +5
Ik heb sinds vandaag een slimme meter en is ook Toon operationeel.
Als ik de meterstand opvraag in Toon komen die niet overeen.
Ik bedoel hiermee dat Toon aangeeft dat de meterstand voor bijvoorbeeld gas 124 M3 aangeeft terwijl de gasmeter op 0 staat, zo ook de electriciteitsmeter. hoe kan dit ? moet ik dit ergens zelf corrigeren ?

Hoi Hubble, dit meterstanden probleem is in behandeling en Folkert is daarmee bekend en zal ongetwijfeld antwoorden. Ik heb hetzelfde probleem en het koppelen moet inderdaad nog gebeuren. Lees een en ander eens na op het forum.

Bericht is zojuist aangepast, Folkert heeft gereageerd.
Badge
Hallo,

Naar het zich nu laat aanzien is het probleem verholpen, de meters geven dezelfde standen aan.
Ik kon niet eerder antwoorden omdat mijn PC crashte. Een ieder bedankt voor zijn/haar reactie.
Badge +5
Hallo,

Naar het zich nu laat aanzien is het probleem verholpen, de meters geven dezelfde standen aan.
Ik kon niet eerder antwoorden omdat mijn PC crashte. Een ieder bedankt voor zijn/haar reactie.

@Hubble
@Folkert
Je bedankt de forumleden voor hun reactie maar zou je willen vertellen hoe het komt dat het nu wel werkt?
Deze situatie is bij mij al sinds 15 augustus en ook gas en elektra meterstand zie ik nog niet, wel verkeerde (!!!). Hoe kan dat zo snel opgelost zijn bij jou?

Wellicht kun je nog antwoorden op de vragen die aan je gesteld zijn in dit forum door mij, JVP, Brandje en Folkert.
Badge
Wat heb ik gedaan, eerst de connector P1 5 minuten van stroom af, daarna Toon gereset, niet de naar fabrieksinstelling maar Toon opnieuw opstarten. Toen leek het probleem nog niet verholpen, de meter van electra stond nog volgens toon op 98456 kwh terwijl de nieuwe slimme meter op 0 stond.Geld ook voor gas alleen andere waarden. In Toon gezocht waar ik wellicht de juiste waarden kon invullen maar die optie vond ik niet.

Boos mijn eerste bericht geschreven, en na het crashen van mijn pc keek ik weer eens op Toon en warempel De meters stonden allen op de gelijke stand als die op de slimme meter.Overigens zijn alle verdere instellingen door de eneco/toon monteur gedaan. zal morgen de andere antwoorden bekijken.
Badge +5
@Hubble, dank voor je reactie.
Kun je je voorstellen dat ik ook boos ben dat ik verkeerde meterstanden in Toon heb staan en sinds 15 aug probeer mijn gasstand te zien. Jij hebt het voor elkaar in 1 dag.

Ik communiceer me een ongeluk, moet overal achteraan en jij hebt zomaar de goede meterstanden en ook van gas.
Waarschijnlijk is jouw netbeheerder niet Stedin?

@Folkert,
graag een verklaring waarom mijn meterstanden van gas en telwerk 18.2 niet op nul staan. Er is uiteindelijk nog steeds een Stedin soap gaande en dat laatste vind ik al erg genoeg. :@

Wanneer wordt het tekstveld bij mij actief net als bij Mats 62? Zie eerdere berichten hiervoor.
Badge
Ik heb inderdaad geen stedin, mijn netwerkbeheerder is liander.
Maar als ik doordenk zou het probleem van jullie niet liggen bij stedin maar in de
Slimme meter die bij jullie is geplaatst. Controleer even of het dagverbruik gelijk is metde beide meters.
Dat wil zeggen als je vandaag 70 kwh electra hebt gebruikt volgens Toon is dat ook het geval in demeterstand?

Is dat niet zo dan zit het probleem m.i in de communicatie tussen
Toon en de meters.
Badge +5
Maar als ik doordenk zou het probleem van jullie niet liggen bij stedin maar in de
Slimme meter die bij jullie is geplaatst. Controleer even of het dagverbruik gelijk is metde beide meters.
Dat wil zeggen als je vandaag 70 kwh electra hebt gebruikt volgens Toon is dat ook het geval in demeterstand?

Toon en de meters.

Bij werkt alleen daltarief en wordt ook weergegeven in Toon, daar waar hoogtarief hoort te staan en gas staan in Toon fictieve getallen.
Het is bezopen en bijna onbeschoft dat Stedin 2weken nodig heeft om een probleem op te rekken als elastiek. Dat de oplossing kan zo maar maanden duren en niemand die je kan helpen, zelfs Eneco niet.
Onbegrijpelijk en ongrijpbaar.
Reputatie 4
Badge

Het is bezopen en bijna onbeschoft dat Stedin 2weken nodig heeft om een probleem op te rekken als elastiek. Dat de oplossing kan zo maar maanden duren en niemand die je kan helpen, zelfs Eneco niet.

Dit moet je toch ondertussen wel weten als je het forum (internet) zo leest. Klantonvriendelijk is het zeker wat Stedin doet op het moment. Maar zo zijn er meer bedijven, of ze het gaan oplossen? Ze zijn er wel mee bezig.
Badge
Het is wel zo dat mijn slimme meter een dag en nachtmeterstand hebben maar die moet je bijelkaar optellen om het totale verbruik af te lezen, ook zie ik dat in Toon. Bijvoorbeeld meter 1 : 8 kwh meter 2 : 2 kwh dus totaal verbruik is dan 10 kwh. maar dat is op mijn slimme meter hetzelfde. blijft voor mij staan dat het een comunivatiefout is tussen Toon en slimme meter. Weet alleen niet van welke zijde.

Toon en de meters.

Bij werkt alleen daltarief en wordt ook weergegeven in Toon, daar waar hoogtarief hoort te staan en gas staan in Toon fictieve getallen.
Badge
Beste Hubble,

Even een aantal dingetjes.
Geeft Toon op het scherm gas waardes aan? --- Nee, had ook nog geen gas gebruikt op de nieuwe meter, maar de totaal teller in Toon gaf iets van 124 m3 aan, nu geeft ie wel het juiste aan inmiddels----------
Als je kijkt in het menu---energieadapter, geeft hij daar aan verbonden met stroom/gas of alleen verbonden met stroom.------Voor zover ik me kan herinneren waren beide meters verbonden, ik had in ieder geval geen foutmelding--------------

Had je Toon eerder en is die voorheen op een domme meter werkend geweest? Is dit het geval dan moet je de energieadapter een keer uit toon verwijderen. Toon resetten (geen fabrieksreset!!! ) en dan de energieadapter weer toevoegen. Dit kan soms het probleem verhelpen. Zo niet dan kan het idd zijn dat de gasmeter nog niet gekoppeld is met de elektrameter.-------de Eneco monteur heeft idd eerst mijn oude meter geprobeerd mar die deed het niet dus daarom slimme meter gekomen binnen 1 week.---------------------------------
Dit kan tot 14 dagen duren.

Ik hoor het wel
Badge +5
@Hubble, je hebt het over een communicatiefout. Bedoel je te zeggen dat op Toon slechts één cumulatieve tellerstand wordt weergegeven en in de KWH meter beide meterstanden? :?
Badge
@Hubble, je hebt het over een communicatiefout. Bedoel je te zeggen dat op Toon slechts één cumulatieve tellerstand wordt weergegeven en in de KWH meter beide meterstanden? :?

Neen, op beide apparaten zijn 2 tellers tw 1 dag en 1 nacht. als je geen dag-nachttarief hebt moet je ze bij elkaar optellen.

Met communicatiefout bedoel ik dat een van beide apparaten verkeerde signalen stuurt naar de ander. Stedin staat er vlg mij deels buiten. Stedin cq Liander zorgt er alleen voor dat de door hen ingekochte energiestromen via jouw meter in huis komen. De P1 poort moet aan Toon doorgeven hoeveel dat is en welke stand de meter heeft.

Nu kan het zijn dat er een draadje los zit in het kabeltje wat de p1 poorten verbind of gekruist zit. Dit gebeurt bijv ook als je computers aan elkaar knoopt soms moet je dat met gewone utp of anders met crossed utp doen.

Het merk van mijn slimme meter is ISKRA.

Neen, op beide apparaten zijn 2 tellers tw 1 dag en 1 nacht. als je geen dag-nachttarief hebt moet je ze bij elkaar optellen.

Met communicatiefout bedoel ik dat een van beide apparaten verkeerde signalen stuurt naar de ander. Stedin staat er vlg mij deels buiten. Stedin cq Liander zorgt er alleen voor dat de door hen ingekochte energiestromen via jouw meter in huis komen. De P1 poort moet aan Toon doorgeven hoeveel dat is en welke stand de meter heeft.

Nu kan het zijn dat er een draadje los zit in het kabeltje wat de p1 poorten verbind of gekruist zit. Dit gebeurt bijv ook als je computers aan elkaar knoopt soms moet je dat met gewone utp of anders met crossed utp doen.

Het merk van mijn slimme meter is ISKRA.

Als je het forum naleest inzake koppelingsproblemen van slimme gasmeters met electra-meters dan lees je al gauw dat de problematiek simpelweg in de software zit die de koppeling in de weg zit!
Sommige mede forumleden zijn al maanden met hun netbeheerder in de slag hierover!
Reputatie 7
Badge +6
@Yobotje

Het probleem dat je de interne tellerstand ziet op de Toon, lost zichzelf op zodra de meters zijn gekoppeld. Doordat de gasmeter gekoppeld is bij Hubble worden nu de juiste standen weergegeven. Dat je de interne tellerstand van elektra ziet heeft er mee te maken dat Toon 2 standen verwacht, aangezien je voor Dubbeltarief in ons systeem staat. Dit is een ongewenste reactie van Toon op een probleem met je netbeheerder en dit wordt onderzocht door ons. Ook dat je het tekstveld niet ziet hangt hoogstwaarschijnlijk samen met dit probleem. Zodra ik meer hoor laat ik het je direct weten!
Hoi Theo,

Goed dat Folkert weer wat extra info heeft verstrekt, zodat je het gedrag van Toon op de niet koppeling toch weer beter kan plaatsen.
Badge +5
@Folkert
@Brandje

Het klopt, de meterstanden zijn nu goed in Toon, het tekstveld is in beeld. Het dubbeltarief is zichtbaar.
Kortom de meters zijn gekoppeld en Toon geeft goed weer muv een negatief gasverbruik in € van vandaag.
Wellicht is dit na 00:00 uur bijgewerkt maar misschien heb je daar antwoord op Folkert.

De Stedin Soap is bijna voorbij, ik ga nog even achter de coulance aan van 154 kWh te verrekenen tegen laag tarief.
Ik heb dat zwart op wit maar het vertrouwen met Stedin is tot diepvriestemperatuur gedaald.

Nu genieten van een compleet werkende Toon:P
Hoi Theo,

Zo dus eindelijk is vandaag een einde aan de soap to dom de koppeling gekomen.
Nu dus nog een paar rimpeltjes gladstrijken.
Badge +5
Hoi Theo,

Zo dus eindelijk is vandaag een einde aan de soap to dom de koppeling gekomen.
Nu dus nog een paar rimpeltjes gladstrijken.

Ja Ton, inderdaad. Ik heb nog een paar foto's toegevoegd aan het topic hierboven. Was ik helemaal vergeten.
Hoi Theo,

Mooie foto's!
Morgen zal het uitroepteken bij het gasverbruik ook weg zijn!