MAC-adres van TOON wijzigt steeds | Eneco Community
vraag

MAC-adres van TOON wijzigt steeds

• 17 maart 2019
  • 29 reacties
  • 549 Bekeken

• Liefhebber (level 10)
  • 10 reacties
Ik ben dagelijks 1 of meerdere malen mijn WIFI-verbinding kwijt, veel over gelezen maar niet mijn probleem kunnen vinden.
Wanneer de melding bovenin staat kijk ik bij de internet instellingen en zie dan dat mijn MAC-adres spontaan is gewijzigd. Na een reset (1x onderste knopje) staat het MAC-adres weer goed en heb ik dus ook weer verbinding met mijn router op het statische IP-adres.
Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen?

29 Reacties

Welk modem/router gebruik je?
De modem die ik gebruik is: Tenda AC9

Staat ook nog bij: 1200M 11ac

Gisteren had ik zelfs een mac-adres met alleen maar 00:00:00:00:00:00
Oke en dual mode modem.
Heeft de SSID voor de 2.4 en 5.0 dezelfde netwerknaam?
Heb je ook nagekeken op welk kanaal er voor de 2.4 wordt gebruikt?
Of is dat niet in te stellen?
Reputatie 6
Badge +3
Lijkt me onwaarschijnlijk. Het MAC adres is ingebakken in de hardware, elke NIC heeft een wereldwijd uniek MAC adres, en dat kan niet zomaar wijzigen. Dat de toon software dat niet herkent is een andere zaak, wellicht is je router aan het klooien, of kent-ie het gereserveerde ip adres stiekem toe aan een ander apparaat in huis. Misschien is je IP-pool te klein?

Echt statische IP-adressen doet een moderne router niet aan (tenzij je (semi)professionele netwerkapparatuur in huis gehaald hebt, dan kan het wel, maar is het nog steeds niet standaard) .

SID heeft verschillende namen. 2.4 werkt op kanaal 11 (vast)

Volgens de modem heeft de "binding" ip en mac
Dit is het originele MAC-adres

Zo was ie vanmiddag

SID heeft verschillende namen. 2.4 werkt op kanaal 11 (vast)

Volgens de modem heeft de "binding" ip en mac

Ziet er perfect uit.
Had je hiervoor een ander modem en werkte het toen probleemloos?
Als Toon®️ z’n Mac adres kwijt raakt geeft dat wel te denken.
Maar via het SSID van de buren gaat het dus wel goed? En ook langere tijd?
Hiervoor gebruikte ik de V10 van KPN (ZTE geloof ik) en had daarmee ook problemen.
Wifi van de Buren vond ik wel een leuke SSID maar is gewoon van mij.

Eerste foto van Toon is als ie goed werkt, de tweede wanneer het fout gaat.
Ik vind het zo vreemd dat er dan een ander MAC-adres staat. Heb ik nog nooit gehad bij een apparaat.
Maar nu nog een oplosing. Iemand???
Oké, duidelijk want ik zag al xxxx.101 in jouw router staan........

Is de 101 een IPadres buiten de range soms, omdat anderen via DHCP veel hoger zitten.

Is dat verkeerde mac adres in Toon soms gewoon van je router?

Heb je ook gewoon Toon®️ eens een harde reset gegeven; dus de stroom bij je ketelmodule er een minuutje vanaf gehaald?
Reputatie 6
Badge +3
Dat tweede MAC-adres in je toon scherm is die van de LAN poort. Als je wifi het niet doet probeert ie ook even of ie op de LAN poort een verbinding kan krijgen. Daarom zie je dat.
Mac adres beginnend met 000f11 = ProDrive is de maker van de Toon (en dus de ingebakken lan poort)
28c2dd = azurewave inc, de chipset van de wifi
Reputatie 6
Badge +3
Nou moet er nog een reden zijn waarom je toon de wifi steeds verliest. En dat probleem hebben meerderen en nog nooit echt goed opgelost. Mijn ervaring leert dat het aanpassen van je kanaal naar voornamelijk kanaal 1 ook kan helpen. Geen logische verklaring voor maar probeer het eens.

Is de 101 een IPadres buiten de range soms, omdat anderen via DHCP veel hoger zitten.

Heb je ook gewoon Toon®️ eens een harde reset gegeven; dus de stroom bij je ketelmodule er een minuutje vanaf gehaald?

Ip range 100-200
Harde reset ga ik morgen proberen.

Alvast bedankt
Dat tweede MAC-adres in je toon scherm is die van de LAN poort. Als je wifi het niet doet probeert ie ook even of ie op de LAN poort een verbinding kan krijgen. Daarom zie je dat.
Mac adres beginnend met 000f11 = ProDrive is de maker van de Toon (en dus de ingebakken lan poort)

Heeft het zin om daar een kabel in te doen naar de modem?
Reputatie 6
Badge +3
Je kan er een kabel in stoppen en dan werkt het gewoon. Als je wilt kan hem hem laten zitten en helemaal geen wifi meer gebruiken. Maar er zijn maar weinig dat dat echt mooi vinden 🙂
Nou moet er nog een reden zijn waarom je toon de wifi steeds verliest. En dat probleem hebben meerderen en nog nooit echt goed opgelost. Mijn ervaring leert dat het aanpassen van je kanaal naar voornamelijk kanaal 1 ook kan helpen. Geen logische verklaring voor maar probeer het eens.

Ga ik ook nog proberen, krijg het nog soort van druk 😥
Reputatie 6
Badge +3
Ja en dat terwijl de toon gewoon zou moeten werken. Ik zou de urenfacturatie gewoon naar eneco sturen 😉

Ip range 100-200
Harde reset ga ik morgen proberen.

Alvast bedankt

Oké, duidelijk.
Maar je moet “meenemen” in dit verhaal of het zeker ook na de problemen met je vorige modem, het gewoon aan Toon®️ zou kunnen liggen.
Heb je nog garantie op je Toon®️?

Heeft het zin om daar een kabel in te doen naar de modem?
Oké!
Maar je moet “meenemen” in dit geheel dat ook de vraag is of net als met je vorige modem, het wel eens gewoon aan Toon®️ zou kunnen liggen.
Heb je bv nog garantie op je Toon®️?

Ik heb 'm al een jaar of 4-5 dus denk niet dat de garantie nog geldig is.
In het verleden wel vaker last gehad, maar niet dagelijks. Best een beetje frusterend.
Aiii dat is jammer.
De garantie is 2 jaar namelijk.

We horen het morgen wel weer.
Fijne avond.
Reputatie 6
Badge +3
Maar even voor de duidelijkheid. Er is dus niks mis met je toon wat betreft MAC adres. Hooguit is je wifi chip stuk aan het gaan en dan is het jammer maar helaas, garantie verlopen. Je kan dan prima op LAN kabel werken maar of je dat wilt (ivm het uiterlijk ) is een tweede.

Persoonlijk zou ik nog even een aantal dingen proberen:
  • wifi op kanaal 1 zetten
  • een wifi hotspot op je mobiel en daar je toon op zetten (aan te tonen of het aan je toon ligt of niet)
  • de reservering van je toon in de modem verwijderen, gewoon automatisch laten doen
  • alle energiebesparingen etc van je modem/router uit zetten op wifi (als dat uberhaupt mogelijk is)
Reputatie 7
Badge +9
Je zal ook de app wifi analyzer even kunnen installeren op een mobiele telefoon, hiermee kan je kijken welk kanaal het rustigst is bij jou in de buurt.. Overigens heb ik slechte ervaringen met kanaal 11 en Toon. Ik heb mij 2,4Ghz op kanaal 6 staan, dat gaat nu toe perfect.
Hoi Ricardo,

Dat is zeker waar; hier heb ik ook met name voor Toon kanaal 6 ingebruik; kanaal 6 is ook degene met het sterkste signaal maar uiteraard is e.e.a. wel afhankelijk van de buren.
Zelf ben ik veel nieuwsgieriger naar de harde reset, die @Ervel vandaag zou uitvoeren.
Een schone opstart met uiteraard opnieuw installatie van alle drivers incl die van de WiFi module is mi veel belangrijker.
Het zomaar na een dag wegvallen van je macadres op Toon®️ kon daar wel eens inzitten.
Zie ook bv dit topic van 8 maanden geleden waar een ongeveer vergelijkbaar issue speelde.

https://forum.eneco.nl/storingen-en-oplossingen-112/wifi-verbinding-met-toon-19049#post195529

En lukt dat niet dan zou ik gezien de leeftijd van Toon®️ en de omwisselprijs van €145 bij Eneco, gaan voor een Toon1 op MP, die je voor €40 moet kunnen scoren. Uiteraard ben je je historie kwijt.
Ik zou niet graag met een Toon®️ en daaraan een gekoppelde utp-kabel willen zitten namelijk.

En dan is zijn sw versie nog niet ter sprake geweest, want ook een update zou verbetering kunnen opleveren, omdat Quby de afgelopen versies ook aanpassingen driver WiFI module heeft gedaan😉
Reputatie 6
Badge +3

Het zomaar na een dag wegvallen van je macadres op Toon®️ kon daar wel eens inzitten.

Hoi Brandje,
Zijn mac adres valt toch helemaal niet weg? Het is gewoon de display van de Toon die af en toe de MAC adres van de LAN poort of soms even geen MAC adres (00:00 etc) laat zien. Werkelijke MAC adres blijft er gewoon op staan.
Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar wat er na een harde reset gebeurt.

Want na een zachte reset komt z'n macadres van Toon®️ ook wel weer tevoorschijn, maar na 1 dag herhaalt zich dit weer.
Dus na een harde reset en 1 dag wachten daar ben ik nieuwsgierig naar.
Uiteindelijk was in het andere topic ook later het probleem (wegvallen Wifi verbinding Toon®️) over.
Dat is wat de ts ook graag wil bereiken.
Reputatie 6
Badge +3
Z'n macadres verdwijnt niet. Alleen op het scherm wissselt het mac adres omdat de Toon blijft wisselen tussen WIFI en LAN omdat de WIFI wegvalt. Maar een harde reset om de WIFI te aan te leren om eens de verbinding te behouden zou inderdaad kunnen helpen. Heeft alleen niks met het macadres te maken.

Zelf zou ik nog steeds een ander kanaal proberen, kanaal 6 inderdaad of kanaal 1(waar ik zelf beter ervaring in heb). Vanuit de theorie zou dit niks uitmaken maar helaas merk je wel vaker issue's met de toon op een hoger kanaal.

Reageer