Ketelmodule van de Toon. | Eneco Community
beantwoord

Ketelmodule van de Toon.

Toon eerste bericht

39 Reacties

Reputatie 3
Badge
Ook dat heb ik in het verleden al een keer gedaan, maar had ook geen resultaat. Inmiddels is de Toon alweer losgekoppeld van de cv ketel 😮 omdat het opnieuw weer niet goed werkt 🤔 Het houden van een contante temperatuur in huis is niet mogelijk. Ingestelde waarde op Toon is 21,5°c bij het bereiken van een temperatuur van 22,0°c blijft de Toon gewoon in vragend staan 😯 Het gevolg is dat het niet een constant op temperatuur blijft in mijn woonkamer en dat ik een afwijking van meer dan 0,5°c dan waarop in de Toon ingesteld heb 🤔Inmiddels de Remeha isense aangesloten en deze thermostaat kan dus wel de temperatuur contant houden, zelfs op 0,1°c nauwkeurig. Mijn conclusie is dat de Toon gewoon een waardeloze thermostaat is, of dat deze gewoon defect is 🤔 Ik heb nog een foto bijgesloten van wat ik bedoel dat de Toon blijft doordraaien terwijl de ingestelde waarde allang behaald is.

Dus Theo de Toon®️ gaat bij jou nu definitief met pensioen?
In het verleden waren er al problemen, zoals je zelf ook al meldde. Als ik dan hoorde of zag dat bij de iSense of tewel de “eigen” thermostaat je CV naar behoren werkte dan eist ik het wel weer.
Uit m’n hoofd dat heeft toch met de “bus”-structuur te maken?

Hang Toon®️ gewoon in de werkkast en gebruik ‘m als monitor, ja toch?
Reputatie 3
Badge
Dat heb ik ook gedaan Ton, zodat ik mijn gebruik toch een beetje in de gaten kan houden. Het enige wat het probleem nog kan zijn is dat ik geen gebruik maak van een originele thermostaatkabel 🤔maar ik denk niet dat dat echt een probleem kan zijn, anders zou de isense ook niet goed kunnen werken? Ik ga dit morgen wel voor een originele thermostaat/cv kabel vervangen.
Begrijp ik Theo!
Ik denk dat vervangen zinloos is.
Over de 1e de beste bel-kabel doet Toon®️ het ook prima. De doorvoerspec’s zijn niet hoogdravend.
Hier loopt momenteel een soort gelijk probleem, wat zoals nu lijkt met een corr/corr methode is verholpen. Zou je aanraden dit ook nog eens uit te voeren.

https://forum.eneco.nl/storingen-en-oplossingen-112/aanvraag-nieuwe-inleerproces-toon-20698#post211038

Daarnaast denk ik niet dat dit alleen gerelateerd is aan toon. Heb in het verleden diverse thermostaten mogen testen.

bij de meeste modelen die over zelfleermodes beschikken speelt dit probleem. Hoe deze is aangesloten maakte niet uit. Zowel op aan/uit als OT kwam dit naar voren. Wel is er izm OT het issue dat deze wat al eerder in dit topic is aangegeven de min aanvoertemperatuur een spelbreker en de cv dit niet aankan. Per type kan dit resulteren in (neem het liever niet in de mond pendelen) aangezien per model een ander doorloop is.

Hier staat toon in de ochtend op 19 ingesteld en wanneer deze is gehaald is zie ik geen afwijkingen. Vanaf de middag moet de temp. op 19.5 staan en dan merk je dat er een afwijking bestaat van +0.3gr maar toon houd deze wel keurig op niveau
Reputatie 3
Badge
Ik stop met experimenteren met de Toon, heb de afgelopen jaren veel opties en tips mogen ontvangen, maar niets heeft echt goed geholpen. Ik heb nu een goed verwarmt huis, zonder temperatuur schommelingen en ik heb geen stress meer nu, alleen jammer dat deze thermostaat niet vanuit mijn luie stoel is te bedienen 😂
Je hebt helemaal gelijk Theo! 👍
Rust in de tent!!😉
En zoals eerder besproken; nu eerst je gezondheid prio one!
Reputatie 3
Badge
Dat is inderdaad nu veel belangrijker, ongeveer de 2e helft van februari mag ik weer onder het mes. Ik zal nog even een grafiekje sturen van de temperatuur meting gemeten in mijn huis met de Netatmo naast de thermostaat met de Toon en van de Isense. Dat is best een groot verschil is stabiliteit van de temperatuur. De grafiek tot 20:00 uur is die van nu op dit moment met de Isense. en de andere is van een week geleden toen de Toon nog aangesloten was op de cv ketel. Allebei de thermostaten waren ingesteld op 21,5°c

Ongelofelijk Theo wat een verschil in stabiele gekozen temperatuur.
Ik begrijp dat je daar niet vrolijk van wordt.

Ps als ik je niet meer spreek: sterkte!!
Reputatie 5
Badge +3
Zonder schaal zegt mij zo'n grafiek niks 🙂 vanhetzelfde is de ene grafiek helemaal ingezoomed en de andere uitgezoomed
Reputatie 3
Badge
Ik hoop dat het nu iets duidelijker is 🤔 23-01-2019 is met de Toon en 31-01-2019 is met de Isense. vanaf ongeveer 13:00 uur gaat de thermostaat meestal op 21,5°c

Reputatie 5
Badge +3
Ik zie tussen 17u en 20u bij de toon ook een strakke lijn. Alles er voor en erna zie je een spontane dal in temperatuur. Dat kan ook simpel worden verklaard door een open tussendeur of iemand bij de voordeur of een open raam.
Reputatie 3
Badge
Nou sorry hoor, maar ik krijg nu een beetje de indruk dat ik niet meer serieus genomen wordt. Als de buitendeur even open gaat heeft dit totaal geen invloed op de temperatuur in de woonkamer, de tussendeuren staan altijd open, en je gaat in de winter echt niet even een raam open zetten 😯 En deze meting is gedaan met de Netatmo en de censor direct naast de thermostaat. Ik wens iedereen een fijn weekend.

Reputatie 5
Badge +3
Als de buitendeur open gaat met deze kou (zoals op de 23e het geval was in ieder geval) trek je zo een hele lading kou naar binnen en dat heeft zeker invloed op de temperatuur in de woonkamer.

Ik zeg echt niet dat de toon niet slecht is in het goed op temperatuur houden. In tegendeel, als je mijn andere posts ziet moet je weten dat ik ook de twijfels trek over de nauwkeurigheid van de toon. Namelijke de sensor zelf, maar ook doordat hij veel te laag aanvoer vraagt via opentherm aan de CV ketel.

Het enige wat ik wou afgeven aan je dat als je een meting doet je wel eerlijk moet zijn (eerste post liet je geen schaal zien) en begrijpen wat nog meer invloed kan hebben op je meting.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen