Ketelmodule van de Toon. | Eneco Community
beantwoord

Ketelmodule van de Toon.

• 15 januari 2019
  • 39 reacties
  • 857 Bekeken

Reputatie 3
Badge
Na lange tijd de Toon niet gebruikt te hebben, de Toon werkte nooit goed op mijn cv ketel. en doet dat nog steeds niet. De O/T functie werkt al helemaal niet met de cv ketel, dan blijft de pomp op de cv ketel heel de dag draaien. In de aan / uit stand werkt de cv ketel wel veel beter, maar de ketelmodule van de Toon reageert vaak heel raar. Bij het aansturen van de cv ketel slaat de module vaak gelijk weer uit en daarna weer aan dit is te horen aan de klik op de module bij de aan / uit stand. Ik heb dit probleem al heel lang, en ben ook vaak hier op het forum geweest, maar er is eigenlijk nooit een oplossing geweest voor dit probleem. Nu denk ik zelf dat de ketelmodule niet goed werkt? en misschien wel defect is? hoe kan ik een een andere ketelmodule komen zodat ik kan uit proberen of deze echt defect is? Ik neem aan dat Eneco deze module's zelf heeft en een andere kan opsturen naar mij?
icon

Beste antwoord door ChantalS 15 januari 2019, 09:18

Beste @Theo Speet

Er is een nieuwe ketelmodule besteld voor je. Deze ontvang je binnen maximaal tien werkdagen.
Laat ons weten of dit de oplossing is geweest.

Groeten Chantal
Bekijk origineel

39 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Beste @Theo Speet

Er is een nieuwe ketelmodule besteld voor je. Deze ontvang je binnen maximaal tien werkdagen.
Laat ons weten of dit de oplossing is geweest.

Groeten Chantal
Reputatie 3
Badge
Dank voor de snelle reactie 😀 zodra de nieuwe module binnen is zal ik laten weten of deze wel naar behoren gaat werken.
Zo Theo ga je het toch weer proberen?
Goed om je hier weer te zien/treffen😏👍
Reputatie 3
Badge
Ja Ton, ze zeggen wel eens de aanhouder wint 😀 Maar ik ben nu een tijd in de ziektewet en ben een beetje aan het experimenteren met de Toon omdat deze eigenlijk nooit goed heeft kunnen concurreren met mijn oude thermostaat de Remeha Celcia 20. deze was te verstellen per 0,2 graden. De Toon kon ook nooit echt goed de temperatuur constant houden in de woonkamer. Misschien ook een oorzaak dat de module misschien niet goed werkt 🙄 Maar ik heb nu van de Toon een vrijstaande thermostaat gemaakt zodat de Toon betere luchtcirculatie krijgt dan als deze aan de muur zou hangen. En ik moet zeggen dat dat echt goed werkt, omdat ik nu wel een constante temperatuur in de woonkamer heb met maar een afwijking van 0,1 graden in het houden van de stabiele temperatuur 😀Maar dit werkt alleen maar in de aan / uit stand, zelfs met een raar werkende ketel module. Dus ik hoop dat straks met de nieuwe module weer de O/T functie te kunnen gebruiken? Groetjes Theo

Aiiii ziektewet is minder Theo!😢

Dr communicatie loopt natuurlijk via de ketelmodule, maar zelf heb ik het vermoeden dat dat niet verl zal uitmaken.
Maar je hebt gelijk proberen maakt je wijzer!😏

Trouwens dat heb je leuk opgelost om Toon®️ zo solitair opgesteld te krijgen.
Zie ik dat nu goed heb je daar een flamco rail voor gebruikt🤔??

Kijk Theo met de Toon1 doe ik het zo:

Reputatie 3
Badge
Het is gewoon een plankendrager met een blokje hout, en daaraan heb ik de Toon gemonteerd. Heel simpel, maar het werkt goed. Ben herstellende nu van zware operatie's afgelopen zomer, en ik moet nog een keer onder het mes, en dan zal alles weer goed komen 😀

Ach nu zie ik het idd!😳
Goed dat je nu herstellende bent Theo!
En hopelijk is het straks afdoende.

Nou ik ben benieuwd straks of je nu weer een reguliere Toon®️ gebruiker blijft. 😉

Fijne avond!
Reputatie 3
Badge
Bedank Ton, gaat helemaal goed komen. Als straks de O/T functie ook weer goed gaat werken dan zal ik de Toon zeker blijven gebruiken zoals het nu gaat. En anders blijft de aan / uit functie gewoon actief. Zal wel iets duurder zijn in gebruik? Fijne avond nog en leuk dat we elkaar weer eens gesproken te hebben 👍🏼
Nog even eeen reactie op je vraag Theo!

Eigenlijk is het verschil in verbruiksprijs zeer gering; het is meer het gevoel van comfort en betere gelijkmatige temperaturen die het grootste verschil uitmaken. 😉
Reputatie 3
Badge
Dacht ik al, de hoeveelheid op te warme ruimte blijf het zelfde 😉 Goede morgen Ton 🍮
Reputatie 3
Badge
Snelle service van Eneco 👌🏼 binnen één dag al de nieuwe ketelmodule ontvangen 👍🏼Deze gelijk aangesloten, en wat denk je 🤔 De cv ketel werkt gewoon weer zoals het moet zijn 😀 De ketel komt gewoon in rust bij het behalen van de ingestelde temperatuur, en blijft niet meer onnodig doordraaien in die code 8, en dat gewoon in de O/T stand. Zou toch echt fijn zijn als het probleem dat al jaren aan de gang was nu toch echt opgelost is. Nu ook afwachten of de Toon ook echt de temperatuur in de O/T stand stabiel kan houden 🤔 Dit kan ik meten doordat ik mijn Netatmo temperatuur sensor naast de Toon heb gezet, en dan kan ik altijd terug kijken of de temperatuur stabiel blijft in huis. Het zou best fijn zijn als de meting van de temperatuur op de Toon ook per 0,1°c te zien zou zijn i.p.v. 0,5°c Ik weet dat de Toon ook per 0,1°c meet, maar dat is helaas niet direct terug te zien in de display 😥 Misschien is dat in een update een keer mogelijk om dat aan te passen 🤔
Hé Theo, nou dat is zeker super snel.
Zou er dan toch in het communicatie deel van jouw module een afwijking gezeten hebben.
Laten we het hopen.
Ik ben benieuwd Theo wat je bevindingen zijn.

Een veel gevraagde optie Theo om de temperatuur in 0,1 eenheden te tonen. Nooit heeft Quby dat willen wijzigen.
En idd je kan die pagina wel activeren en hij blijft keurig staan, maar verversen ho maar. 😭
Je moet eerst de pagina weer verlaten voordat de actuele temp weer zichtbaar wordt😳
Reputatie 3
Badge
Goede morgen, Helaas na een paar dagen testen van de nieuwe ketelmodule is het dus niet opgelost. Tot aan een ingestelde temperatuur van 19°c gaat het goed en komt de ketel gewoon in rust. Maar als ik een hoger ingestelde waarde heb ingesteld (20°c of hoger) gaat het niet meer lukken, en blijft de ketel heel vaak doordraaien. Dit is dan in de O/T stand. Het valt mij ook op dat in de O/T Stand het vlammetje op de Toon dan ook altijd blijft branden, zelfs als de ketel geen warmte vraag heeft, en daarom blijf de ketel dus doordraaien en die code 8. Ook het houden van een stabiele temperatuur in huis is dan niet mogelijk. In de aan / uit stand is het geen probleem voor de Toon, en slaat de ketel maar af en toe aan om optewarmen. Ook blijft de temperatuur in huis veel stabieler. Ik heb het nu opgegeven, en laat de Toon maar gewoon in de aan / uit stand werken. Fijn weekend voor iedereen die dit leest, en geniet van de aankomende winter periode ❄☃⛄
Reputatie 6
Badge +3
Dit is een vaak voorkomend probleem en het komt doordat de Toon in opentherm een zeer lage aanvoer temperatuur vraagt aan de ketel zodra hij bijna bij z'n setpoint is. De ketel kan die lage aanvoer niet leveren EN je radiatoren kunnen die geringe warmte niet afgeven. Gevolgd, code 8 (en pendelen).

Aan/uit is dan een oplossing. Maar eigenlijk zou Eneco/Quby hier eens naar moeten kijken en de minimale laagste aanvoertemperatuur (via wellicht een gebruikersinstelling) wijzigen. Alleen een warmtepomp (zoals de Elga of de Warmtewinner) kunnen voor lange tijd dergelijke lage temperaturen aanvoeren.
Goede morgen, Helaas na een paar dagen testen van de nieuwe ketelmodule is het dus niet opgelost. Tot aan een ingestelde temperatuur van 19°c gaat het goed en komt de ketel gewoon in rust. Maar als ik een hoger ingestelde waarde heb ingesteld (20°c of hoger) gaat het niet meer lukken, en blijft de ketel heel vaak doordraaien. Dit is dan in de O/T stand. Het valt mij ook op dat in de O/T Stand het vlammetje op de Toon dan ook altijd blijft branden, zelfs als de ketel geen warmte vraag heeft, en daarom blijf de ketel dus doordraaien en die code 8. Ook het houden van een stabiele temperatuur in huis is dan niet mogelijk. In de aan / uit stand is het geen probleem voor de Toon, en slaat de ketel maar af en toe aan om optewarmen. Ook blijft de temperatuur in huis veel stabieler. Ik heb het nu opgegeven, en laat de Toon maar gewoon in de aan / uit stand werken. Fijn weekend voor iedereen die dit leest, en geniet van de aankomende winter periode ❄☃⛄
Ook goedemorgen Theo,

Ik begrijp dat je het opgeeft en dat nadat een je aanvankelijk nu een goede ketelmodule (dacht) te hebben...

Maar ja Theo de sw versie 35 is al vele jaren niet gewijzigd dus eigenlijk moest het wel ijdele hoop zijn.
Wel stoer dat je Toon®️ nu wel aan de muur laat hangen.
Jij ook een fijn weekend enn vooral straks weer een goed herstel!
We spreken elkaar vast wel weer eens.
Reputatie 3
Badge
Het is de beste optie die er is op dit moment 🤐 Ik zal zeker nog wel eens terug keren hier, maar eerst gaan voorbijrijden voor een nieuwe operatie. Iedereen bedankt voor de service en tips die ik afgelopen tijd heb mogen ontvangen van iedereen 👍🏽
Reputatie 5
Badge +1
@Theo Speet

Jammer dat een nieuwe ketelmodule niet heeft geholpen. Ik snap dat je nu iets anders aan je hoofd hebt, met een nieuwe operatie op komst. Is het een idee dat wij hiernaar kijken,, zodat we een oplossing voor dit probleem kunnen vinden?

Wil je het me laten weten (na je operatie mag ook hoor)?

Alvast veel sterkte toegewenst!

Groet,
Mitchel
Reputatie 3
Badge
Goede morgen, ik vind het echt super dat er zoveel mensen zijn die meedenken om dit te kunnen oplossen. Maar in de afgelopen tijd ( maanden en zelfs jaren) hebben we al zoveel geprobeerd, en niets wat echt geholpen heeft. Maar ik heb nog een vraag, de Toon staat in de aan / uit stand. Wie stuurt nu de cv ketel aan? is dat de ketel module of is het de Toon zelf? Ik bedoel, wie van de twee bepaald nu in wat voor stand de cv ketel moet draaien? Omdat ik nu net ook weer hoorde dat de ketel was draaiende, ik hoor de module uit klikken en daarna gelijk weer aan klikken 🤔 (Dit probleem had ik ook met de vorige module) Dit is ten eerste niet goed voor de cv ketel, en ten tweede denk ik nu, als de Toon zoals ik verwacht de aansturende factor is wat de ketel moet doen, dat er een fout zit in de Toon zelf?
Reputatie 6
Badge +3
De toon praat tegen de ketelmodule en de ketelmodule schakelt de cv ketel. Het is dus ook de ketelmodule die opentherm praat of op aan/uit staat. Maar de toon verteld tegen de ketelmodule wanneer, hoe en wat. De toon heeft de intelligentie dus.

Ketelmodule is dus eigenlijk een 'gateway'. Vertaalt de vraag van de toon in een verzoek naar de ketel (in opentherm of aan/uit).

Het komt inderdaad voor dat de ketelmodule soms korstondig de ketel uit en aan zet (of andersom). Daar moet je echt niks van aantrekken. Een oude kwikthermostaat zou het zelfde doen. Hiervoor hebben cv ketels een 'anti-pendel' functie. Ze antwoorden daardoor voor een (vaak instelbaar) aantal minuten een nieuw verzoek niet als er zojuist een verzoek is ontvangen.
Reputatie 6
Badge +3
Misschien wel even leuk voor leer en vermaak. Ik meet het gedrag van mijn toon thuis. Dit is de grafiek van gisteren.
In het blauw staat de gemeten temperatuur. In het rood is de setpoint (waar staat de toon op qua vraag temperatuur).
In het oranje en geel de gevraagd modulatie en aanvoertemperatuur (via opentherm) wat bij aan/uit niet van toepassing is.
In het groen staat of de ketel aan moet of uit moet (in aan/uit situatie).

Zo zie je dat, ook als is de temperatuur rond 10:00u boven de setpoint, de toon nog kortstondig de ketel aanstuurt. Vlak daarna begint de zon in de woning te schijnen en gaat de temperatuur daardoor omhoog en blijft de toon uit.
Je ziet ook duidelijk een na-ijl effect (het wordt pas warmer een half uur nadat de ketel is aangezet), dat komt door mijn vloerverwarming.

Reputatie 3
Badge
Oké, dat is duidelijk. Dus het was eigenlijk niet eens nodig dat ik een andere ketel module heb ontvangen? en dat het misschien de Toon is waar een fout in zit? Of dat het gewoon puur is dat de Toon niet kan samen werken met de Remeha zoals dat ook al een keer is gezegd tegen mij?
Reputatie 6
Badge +3
Nee er niks mis met de toon of de ketel. Het enige is dat de toon in opentherm stand een te lage temperatuur vraagt aan je CV ketel als ie de setpoint is benaderd. In aan/uit gaat het prima.
Reputatie 3
Badge
En die instelling is dus helaas niet aan te passen in de Toon? Jammer. Dan maar gewoon in de aan/uit stand laten draaien. Bedankt en nog een fijne Zondag 👍🏼
Reputatie 6
Badge +3
Dat weet alleen Eneco en ik heb ze die vraag al vaker gesteld maar nooit antwoord op gekomen.
In feite doet de Toon niks fout hoor. Je kan ook stellen dat je CV ketel stuk is. Die kan de temperatuur niet leveren :-)

Maar in de praktijk is het wel zo dat geen enkele gas CV-ketel deze lage temperaturen kan bereiken dus is het maar de vraag of het wel zo slim is dat de Toon hierom vraagt.

Gewoon op aan/uit zetten. Is in zulke gevallen de beste oplossing. De remeha zelf is slim genoeg op ook op aan/uit nog voldoende terug te moduleren. Het enige wat je nu kwijt bent is dat de Toon je kan vertellen dat er een foutcode op je ketel staat en dat je niet kan zien dat er warmwater in gebruik is.

Wil je perse opentherm, dan zal je moeten uitzoeken hoe je die lage temperatuur toch kan gebruiken:
  • meten is weten, uitzoeken hoe snel je water opwarmte en de retour te hoog wordt e.d.
  • goede waterzijdig inregeling is dan een must
  • LTV radiatoren zouden een uitkomst zijn
  • hybride warmtepomp ernaast die wel die lage temperatuur kan vasthouden
Zoals gezegd werkt opentherm bij andere thermostaten prima (omdat ze vaak een hogere aanvoer vragen) en de toon met opentherm in andere huizen wel prima werkt (heeft te maken met ketel specificaties, goede waterzijdige inregeling en andere factoren).
Reputatie 7
Badge +7
Oké, dat is duidelijk. Dus het was eigenlijk niet eens nodig dat ik een andere ketel module heb ontvangen? en dat het misschien de Toon is waar een fout in zit? Of dat het gewoon puur is dat de Toon niet kan samen werken met de Remeha zoals dat ook al een keer is gezegd tegen mij?

Toon werkt prima met een remeha ketel op O.T. ( tenminste op de mijne een nieuwe avanta 28 c
misschien de instellingen in het menu van Toon betreffende cv water temperatuur en opwarm snelheid anders instellen ( op handmatig )
Mvg, jan

Reageer