Ketel blijft stoken (Hotfix 2.2.24) | Eneco Community

Ketel blijft stoken (Hotfix 2.2.24)

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

691 Reacties

Inderdaad, de grafiek in mijn foto is het toonbeeld voor de manier waarop een slimme meter zijn informatie in Toon laat zien.
Heeft niets met OpenTherm of Aan/Uit te maken. Mijn Toon en ketel zijn OpenTherm aangesloten.
Uit deze weergave is absoluut niet op te maken of OpenTherm al dan niet goed werkt.
Wat je in één blok ziet is het totaal verbruik aan gas in het uur daarvoor.
Wat heb je aan die informatie? Helemaal niks. Door het verschil in tijd kun je het zelfs niet relateren aan de temperatuurinstellingen op Toon.
Voor gas heb je eigenlijk alleen iets aan het totale gebruik over een dag.
Aardig detail is het blokje in de grafiek van 02.00 uur tot 03.00 uur, dat geeft (globaal) het verbruik weer van 01.00 tot 02.00 uur.
De verwarming stond in dit geval al uren op slapen, dus de verwarming is niet aan geweest (vanwege goede isolatie, appartement) koelt het maar langzaam af.
Nee, dit is het verbruik van uitsluitend tandenpoetsen rond 01.00 uur. Ik spoel met lauw warm water. Als je naar de grafiek kijkt, een belachelijk verbruik.
Reputatie 3
Badge
Om on topic te gaan heb ik eneco gebeld n op dag moment stopte toon met stoken alsof hij voelde dat ik zijn baasje aan bellen was haha... Enige tip die ze gaven was om de stekker boven eruit te trekken zodat de adapter gereset werd. Maar de klanten hier met echt oplopende temperaturen hebben dit volgens mij al geprobeerd. Of niet???
Ik zag dat Brandje gemiddeld op 400 zit. Ik zit op dit moment gemiddeld op 250. Leuke nieuwe discussie ga hem meteen aanmaken.

Ho ho, het gemiddelde is bij jou; ongeveer 300.
De ruimte is 250 tot 500 en het streepje zit ongeveer 1/5 boven de 250
Mijn excuses. Zat idd niet goed te kijken.
Oké, het is ook heel lastig aftelezen; ik hoop ook eigenlijk dat bij een volgende update er meer differentiatie in zit.
Desnoods met een scroll mogelijkheid aan de top.

Hetzelfde geldt voor je week verbruik; het is heel lastig het juiste getal te vinden; behalve als je net rondom de streep zit.
En nog iedere week controleer ik dat vandaar mijn ervaring op dit gebied.
Badge
Inderdaad, de grafiek in mijn foto is het toonbeeld voor de manier waarop een slimme meter zijn informatie in Toon laat zien.
Heeft niets met OpenTherm of Aan/Uit te maken. Mijn Toon en ketel zijn OpenTherm aangesloten.
Uit deze weergave is absoluut niet op te maken of OpenTherm al dan niet goed werkt.
Wat je in één blok ziet is het totaal verbruik aan gas in het uur daarvoor.
Wat heb je aan die informatie? Helemaal niks. Door het verschil in tijd kun je het zelfs niet relateren aan de temperatuurinstellingen op Toon.
Voor gas heb je eigenlijk alleen iets aan het totale gebruik over een dag.
Aardig detail is het blokje in de grafiek van 02.00 uur tot 03.00 uur, dat geeft (globaal) het verbruik weer van 01.00 tot 02.00 uur.
De verwarming stond in dit geval al uren op slapen, dus de verwarming is niet aan geweest (vanwege goede isolatie, appartement) koelt het maar langzaam af.
Nee, dit is het verbruik van uitsluitend tandenpoetsen rond 01.00 uur. Ik spoel met lauw warm water. Als je naar de grafiek kijkt, een belachelijk verbruik.

Ik vind het zeer vervelend dat het gas verbruik niet actueel is. Ook al geeft de 'slimme' gasmeter dit maar 1 keer per uur door, vind ik dat de toon wel mag uitrekenen o.b.v. historisch verbruik. De toon weet immers wanneer hij de ketel aanzet en wanneer hij deze uitzet.

Het verbruik per 10 seconde moet de toon kunnen uitrekenen door te meten wanneer de ketel een uur lang aan staat en deze waarde te delen door 360. Het verbruikte gas voor tapwater lijkt mij vrij gering. Desnoods is het maar een nauwkeurige schatting. Dit is nog altijd beter dan 1 keer per uur.

Het zou ook wel handig zijn om te zien hoe OpenTherm uitgevoerd wordt, weet toon de 'stand' van de modulerende ketel?
Reputatie 3
Badge
Heb je hier al en bericht achter gelaten?

https://forum.eneco.nl/suggesties-ideea-n-verbeterpunten-113/toon-wensen-ideea-n-4894/

Het zou ook wel handig zijn om te zien hoe OpenTherm uitgevoerd wordt, weet toon de 'stand' van de modulerende ketel?

@rfcdejong,

Bij de systeem instellingen/thermostaat moet je toch op geven of je opentherm gebruikt?
Dus daar controleert Toon dan toch???
Badge
Zoals afgesproken post ik hierbij weer een plaatje en de bijbehorende gegevens welke het probleem van dit topic duidelijk weer geeft: "Toon gaat door met stoken terwijl er geen warmte wordt gevraagd"

Achtergrond info:
Stookplan deze dag:
0650: Thuis:   19,5
1500: Weg:    11.0
1730: Thuis:   19,5
1900: Comfort:21.0
2030: Slapen:  14.0

Op dit plaatje (21,34):
buiten -3 graden.
Toon volgt het programma " slapen", heeft de opdracht te zorgen voor 14 graden, het is in de kamer 18 graden.
De volgende opwarm vraag komt pas over 9 uur.
Toch stookt hij lustig 2729 Liter gas per uur weg..

Hg
Hans
Hier klopt nog iets niet.

Onder de temperatuur van 18,0 grd met het rode vlammetje staat:

Volgt programma: 14,0

Dat klopt niet, want de programma instelling Slapen is rood; dus actief

Dan dient onder de 18,0 grd te staan:

Volgt of tijdelijk op Slapen > 14,0

Dus Hans hoe zit dit??
Badge
Hier klopt nog iets niet.

Onder de temperatuur van 18,0 grd met het rode vlammetje staat:

Volgt programma: 14,0

Dat klopt niet, want de programma instelling Slapen is rood; dus actief

Dan dient onder de 18,0 grd te staan:
Brandje:  het programma onderdeel slapen heeft 14 graden als streef getal

Volgt of tijdelijk op Slapen > 14,0

Dus Hans hoe zit dit??

In de tabel achtergond info staat: slapen 14 graden
Op dit tijdstip volgt Toon het programma: slapen 14 graden
Wat klopt er dan niet?

Goede morgen trouwens!
Ook goeiemorge,

Ik heb uiteraard jouw actieve programma ook even gekozen. 
Toen viel me dat verschil op. En dan ga je al gauw denken waarom verschilt dat??
Badge
[quote]Ook goeiemorge,

Ik heb uiteraard jouw actieve programma ook even gekozen. 
Toen viel me dat verschil op. En dan ga je al gauw denken waarom verschilt dat??

He Ton,
het is misschien het tijdsip, of de kou.. maar: ik snap je niet helemaal: je praat over een verschil, welk verschil?
Toon moest die bewuste nacht op slapen schakelen vanaf 2030 naar slapen 14 graden. Op het moment van de foto is het 22.34, 18 graden, Toon volgt het programma: slapen, moet naar 14 graden en stookt volop.
Probleem toch?

Hg
Hans 
Hoi Hans,

Ja oké, maar lees eens terug wat ik letterlijk schrijf en vergelijk dat eens met jouw scherm. 
De tekst onder de temperatuur klopt toch niet!
Waarom omdat "Slapen ingesteld staat en rood is en dus actief
Badge
Hoi Hans,

Ja oké, maar lees eens terug wat ik letterlijk schrijf en vergelijk dat eens met jouw scherm. 

Nou, dan werkt jouw Toon anders dan die van mij: als Mijn Toon het programma volgt staat er onder de huidige temperatuur: "volgt programma> 14 graden" en niet: "volgt programma slapen> 14 graden" Het symbool van slapen is rood, het slotje open
Nu, op dit moment volgt hij het programma thuis: er staat nu: volgt programma> 19,5 graden en niet "volgt programma thuis> 19,5 graden"  Het symbool van thuis is rood, het slotje open.

Hieronder de huidige stand van zaken
Allen,
Wij hebben het zelfde probleem. Hoewel wij hem pas een 4 dagen hebben is het probleem bij ons niet normaal te noemen. Voorbeeld hij gaat naar de slaapstand op de klok en volgt het programma op 13 graden. Echter worden wij nu elke nacht wakker van de warmte in het huis terwijl de radiatoren op de slaapkamers uit staan. Temperatuur is dan ruim 23 graden en de thermostaat zegt 13 graden en volgt het programma. wanneer je de klok uit zet en handmatig bediend stopt de ketel wel. ander krijg je hem met geen mogelijk uit en blijft hij vol doorstomen. Inleren oke, maar dit is absurt. Gisteren al even gebeld met Eneco, maar zal nu nogmaals gaan bellen en dan mogen ze het probleem oplossen.
Kijk ook maar eens naar je gasverbruik per uur dat de ketel niet zou moeten draaien. hieraan zie je ook dat hij de hele tijd doordraaid.
Lijkt mij een software probleem en wellicht de communicatie tussen de thermostaat en de unit onder de CV ketel. Wij hebben een Itho climax cv kete,l welke altijd goed heeft gefunctioneerd op een modulerende klokthermostaat.
Reputatie 3
Badge
Gebruik tijdelijk een smartphone indien je de temp eerder aan wilt hebben. Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Wat was de reactie van eneco via de telefoon?
Ik gebruik nu ook tijdelijk mijn smartphone met de App. Eneco heeft mij gevraagd de klok uit te zetten en te zien wat er dan gebeurt. Wanneer het met de klok uit wel goed zou gaan en met de klok aan blijft fout gaan, moest ik weer bellen. Ze gaven wel aan dat zo'n groot verschil niets met inleren te maken zou hebben. Dit mag in het begin een paar graden schelen maar niet zoveel.
Ik ga weer bellen en zal de uitslag melden.
Reputatie 3
Badge
Fijn dat je ook aan terugkoppelen doet. Eneco is er mee bezig dus geniet van Toon zonder de klokfunctie en hou de temp in de gaten
Beste mensen,

Ik heb de toon ook enige tijd en een en al ellende, veel verstoken, ivm vloerverwarming kan de toon niet in open therm maar alleen op aan en uit. Hij houdt zich niet aan de progamma's en doet maar wat. Al 3 nieuwe toons gekregen maar het blijft hetzelfde. Ik moet nu met de app de verwarming aan zetten vlak voor dat we naar huis gaan en dat is dus niet de bedoeling. Ook de internetberbinding valt weg en dan moet ik opnieuw resetten. Als ik dus een paar dagen weg ga dan houd ik mijn hart vast! Ik heb in de weken dat ik toon heb dus voor een vermogen weggestookt! Toon is werkelijk onbetrouwbaar en met dit apparaat kun je dus niets want de software is erg slecht! Maandag over een week komt de monteur opnieuw, maar als hij komt dan ga ik toon maar retour geven!! En dat zou iedereen moeten doen, Dit kun je als eneco natuurlijk niet verkopen, wat een slechte service om een produkt op de markt te brengen wat het helemaal niet doet. Bovendien heeft Eneco iedereen belazerd want er is enorm veel extras gestookt door iedereen! Of de oude thermostaat terug of overstappen naar essent, die e-thermostaat schijnt het enorm goed te doen! Slecht hoor van Eneco, wat een teleurstelling in dit bedrijf!
Hoi Hans,

Nou, dan werkt jouw Toon anders dan die van mij: als Mijn Toon het programma volgt staat er onder de huidige temperatuur: "volgt programma> 14 graden" en niet: "volgt programma slapen> 14 graden" Het symbool van slapen is rood, het slotje open
Nu, op dit moment volgt hij het programma thuis: er staat nu: volgt programma> 19,5 graden en niet "volgt programma thuis> 19,5 graden"  Het symbool van thuis is rood, het slotje open.

Hieronder de huidige stand van zaken

Hoi Hans,

Ik heb het mis dus, want bij mij is "Thuis"nu actief. En er staat volgt programma. Gelijk nu dus aan jou!
Beste mensen,

Ook de internetberbinding valt weg en dan moet ik opnieuw resetten. Als ik dus een paar dagen weg ga dan houd ik mijn hart vast! 

@kenneth smit,

Los van alle problemen, wat doe je aan het wegvallen van de wifi verbinding?
Hier gelezen hoe je dat oplost?
Badge +2
Hier het zelfde probleem ben er al maanden mee bezig (wordt het zat):mad:
eindelijk komt er een monteur.
Monteur zou gisteren (Vrijdag 18-01-2013) komen is niet geweest
weer gebeld monteur komt zatterdag (vandaag) belt 14.30 op wat is er aan de hand met Uw toon
ik uit gelegt wat er aan de hand is oke komt heel veel voor slechte toon we hebben nieuwere type
maar helaas zijn op ik heb ze niet meer kan maandag komen dan heb ik ze weer
ik zal maar niet zeggen wat ik gezegt hebt :mad::mad:
wordt al maanden aan het lijntje gehouden ik over weeg om heel het zooitje er af te halen en retour te geven
maandag maar even belen met eneco

gr karst
Dus de monteur maakte onderscheid met een zg oud en nieuw type?
Dat hebben we hier Eneco nog niet horen vertellen. 
Reputatie 3
Badge
Nieuw type? Waar dan mag eneco wel is met uitleg komen en niet waar dan mag eneco hun installatie monteurs wel is flink aanpakken