Ketel blijft stoken (Hotfix 2.2.24) | Eneco Community

Ketel blijft stoken (Hotfix 2.2.24)

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

691 Reacties

Reputatie 3
Badge
Fijn brandje voor je altijd duidelijke uitgebreide antwoorden. Ik ga het zo is lezen allemaal. Waar heb jij deze kennis vandaan.
En aangezien er maar weinig huisinstallaties voorzien zijn van een buitenvoeler heeft de ketel uiteraard wel een knop, in mijn geval tiptoetsen om de ingestelde keteltemperatuur naar gelang de buiten-temperatuur te verhogen of te verlagen.
En je hoeft dit niet rigide uit te voeren, maar als je het behoorlijk bijhoudt dan ontstaat er zo ook een extra besparing op het gas.
Maar 1 ding is zeker zonder buiten voeler/thermometer gebeurt het echt niet automatisch............

Want het is inmiddels denk ik wel bekent dat een ketel op 60 grd het meeste rendement geeft.
Maar nu met een vorst van rond de -5 grd kom je met 60 grd toch echt te kort..........
Dus handmatig nu even de keteltemperatuur op bv 80 zeten.
En wie alle 2 soorten (weersafhankelijke) sysytemen nog even wil nalezen, hier een link.
Maar let op 1 situatie is voor ons niet relevant, want die werkt zonder thermostaat en wij hebben nou juist Toon! 

http://centrale-verwarming-combiketels.welke-kiezen-kopen.nl/weersafhankelijke-regeling-cv-ketels.php
ook bij mij heeft de toon last van een overshoot aan temperatuur,
als ik de thermostaat instel op 17 graden is het niet raar dat het 18 graden word in huis,
de eerste maanden ging het wel goed maar nu is het echt een drama.
ik hoop dat ze dit snel gaan oplossen want, op deze manier besparen we natuurlijk geen euro.

verders ben ik zeer tevreden over de Toon. alleen wat hij als hoofdzaak goed zou moeten doen doet hij momenteel ff niet

gr kevin

Waar heb jij deze kennis vandaan.

Mijn zoon is gediplomeerd verwarmings/installatie monteur. Ik zit dicht bij het vuur, maar ik heb mij altijd enorm op energiezaken gefocusd.
En als iemand soms overtuigd moet worden dan google ik het even en geef die info er ook even bij.

Want ik hang het credo aan: "Je kan niet alleen alles weten"
En je moet zeker niet denken het allemaal alleen te weten, want dan ben je eigenwijs!!

Tsjonge wat een wijsheden zeg, zo kan ie wel weer.................
Badge
Zoals afgesproken post ik hierbij weer een plaatje en de bijbehorende gegevens welke het probleem van dit topic duidelijk weer geeft: "Toon gaat door met stoken terwijl er geen warmte wordt gevraagd"

Achtergrond info:
Stookplan
0650: Thuis:   19,5
1500: Weg:    11.0
1730: Thuis:   19,5
1900: Comfort:21.0
2030: Weg:    11.0

Zoals je ziet op dit plaatje van 4 min voor 12 is het buiten -12 graden.
Toon volgt het programma "weg", heeft sinds 3,5 uur de opdracht te zorgen voor 11 graden, het is in de kamer  16,5 graden.
De volgende opwarm vraag komt pas over 7 uur en toch stookt hij lustig 2830 Liter gas per uur weg..

Hg
Hans
Hoe kan de instelling "Weg" (met open slotje) nu actief zijn?
"Slapen" dient toch actief te zijn??
Badge

Ik gebruikte toen weg in de nacht.
Is inderdaad onduidelijk op deze manier, sorry, verbeter ik even.
Hallo Ton,

Ook bij mij komt dit regelmatig voor, dan weer dagen niet. Gisteren voor het eerst, ook overdag. Stond op weg, 18 gr., maar ging gewoon door met branden. Mogelijk is Eneco bezig met vegroten van de omzet op afstand?

Groet, Gerard.
Ik zou weg niet op 18 grd zetten, want met de vorst nu heb je gauw de kans dat de ketel toch aanslaat.

@Hans H,

Je ziet he; ik houd je in de gaten......................
Badge

@Hans H,

Je ziet he; ik houd je in de gaten......................

Inderdaad: heeel scherp!
Ik had van de week ook ineens een zeer warme zolderkamer, dit viel op omdat meestal de verwarming niet de kans krijgt warmte af te geven aangezien het beneden snel opwarmd. Blijkt dus dat Toon de ketel de gehele dag heeft laten stoken, de instelling was 'weg' met 17 graden, maar het was mooi 20 graden in het gehele huis!!! Bijna 6 kuub gas weggestookt door Toon! Hoe kan dit nou??? Nu kunnen we toch de Toon niet vertrouwen? Moeten we nu Eneco aansprakelijk gaan stellen voor grote afwijkingen in het gasverbruik t.o.v. vorig jaar? Beetje te gek dit allemaal....

Alex
Reputatie 3
Badge
Blijft me opvallen dat van 18 nar 19 de ketel opstookt en dan stopt maar bij 20 graden Toon gewoon blijft branden. Als ik toon op 21 zet stookt hij ook en stopt hij. bij 20 graden blijft toon een beetje aanmodderen heb ik het idee.

Ik heb nu 0.5 graden temp correctie toegepast dus het is nu 19.8 graden werkelijk maar heb toon op 20.3 staan na correctie en hij blijft stoken. ook doet hij dit zonder correctie.

Rare is wel dat bij een ingestelde temp van 18 of 19 toon wel netjes stopt bij bereiken temperatuur.

Edit: inmiddels 20.5 graden en blijft doorstoken
Reputatie 3
Badge +4

Ik zie dat Toon Econoom een andere grafiek heeft als die van ons ?
Klopt die heb ik ook. Zo vormt je grafiek als je je ketel aan/uit aanstuurd.
Ik zag dat Brandje gemiddeld op 400 zit. Ik zit op dit moment gemiddeld op 250. Leuke nieuwe discussie ga hem meteen aanmaken.
Reputatie 3
Badge +4
Onze ketel wordt opentherm aangestuurd ps kan jij die foto zien?
Nee, zie wel een icoon van een afbeelding.
Dit is mijn verbruik van vandaag (was even weg tussendoor)
Door de isolatie/stokende buren zakt de temperatuur bij afwezigheid of slapen eigenlijk nooit onder de 18 graden.
Reputatie 3
Badge +4
Dit is mijn verbruik van vandaag (was even weg tussendoor)
Door de isolatie/stokende buren zakt de temperatuur bij afwezigheid of slapen eigenlijk nooit onder de 18 graden.
hoe voeg je een foto bij ?  Ik moet een url bijvoegen als die foto in dropbox zet en de url kopiër krijg die niet te zien?
Onder het balkje waar je typt op geavanceed klikken.
Reputatie 3
Badge +4
Dit is onze grafiek van vandaag ( vrouwtje was de hele dag thuis). De ketel wordt opentherm aangestuurd . Als ik jullie grafieken bekijk zijn die veel blokkiger.  Heb de Toon 31-12 terug gezet in fabrieks instellingen dus moet eerst nog 2 maanden wachten voor me juiste verbruik.
Zit me nu te bedenken dat het ook de slimme meter kan zijn. Deze geeft maar een keer per uur het gasverbruik door.
Reputatie 3
Badge
Klopt. Met een slimme meter wordt het verbruik een uur achteraf pas getoond in en blok. Voorheen had ik een domme meter en ook die gemiddelde zijn nu in de grafieken als uur zichtbaar. Dus mijn verleden is aangepast in Toon na in gebruikname van slimme meter.