Ketel blijft stoken (Hotfix 2.2.24) | Eneco Community

Ketel blijft stoken (Hotfix 2.2.24)

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

691 Reacties

Reputatie 3
Badge
Idee had ik ook al. Dan is mijn melding de zoveelste 😉
Reputatie 7
Badge +6
@Jeroen

Als het 20 graden in je woning is en Toon merkt dat temperatuur aan het dalen is kan de ketel aanslaan om het op temperatuur te houden. Als het erg koud is dan zal in de regel de temperatuur in je woning sneller dalen en kan je ketel wat vaker aanslaan.
@folkert, zoals ik het leest heeft hij de temperatuur naar benden gezet en bleef toon toen doorstoken.
@Jeroen

Als het 20 graden in je woning is en Toon merkt dat temperatuur aan het dalen is kan de ketel aanslaan om het op temperatuur te houden. Als het erg koud is dan zal in de regel de temperatuur in je woning sneller dalen en kan je ketel wat vaker aanslaan.

Vandaar ook mijn melding inzake een te hoge temperatuur instelling voor Slapen. Hij stond bij haar op 18 grd!!

Staat die daarna op bv 13 grd en slaat de ketel dan nog aan, dan zou ik toch echt eens een algehele reset uitvoeren, ja toch......
Reputatie 3
Badge
Nee nee, ik had hem op 20 staan maar hij bleef de hele avond verwarmen. Temp liep niet op maar stoppen deed hij ook niet. Maar pas het laatste uur heb ik het actief getest
Heb jij een modulerende ketel? Iets minder geïsoleerd huis? En met deze kou je ketel temperatuur laag staan? Kan daar misschien aan liggen. Of was hij vol gas aan het stoken?
Reputatie 3
Badge
Ik zit net te kijken. Hij is al weer een tijdje op 20 graden en blijft branden. Modulerend en volgens mij niet op zijn hardst aan branden. Wat me opviel is dat van 16 naar 18 snel gaat n dan stopt hij direct maar van 18 naar 20 duurd lang en blijft lang duren

aan de ander kant wordt nu kouder buiten en zal hij (het huis) dus ook afkoelen maar ik twijfel 
Reputatie 3
Badge
Bedenk me wel dat toon aan de muur hangt waarbij het aan de andere kant (gang) kouder is dus toon zal ook wel beïnvloed worden denk ik.
En als je de temperatuur van je ketel terugzet op waar hij is ingeleerd? Misschien blijft hij dan iets stabieler? In mijn ketel.instructies staat dat deze bij vorst hoger moet. Daarnaaast moet ik mijn mechanische ventilatie harder zetten. (Stuur mijn ketel wel.aan/uit aan)
Reputatie 3
Badge
Ik heb de temp van de ketel nog niet aangepast. was ik nog wel van plan. Fijn dat je mee wil denken
Reputatie 3
Badge
Hij brand nog steeds. Schoot zonder dat er iets veranderde zoals deuren open/dicht enz enz even naar 19.5 en weer terug naar 20. Ik ga nu dan toch twfijelen met deze kou of die muur geen invloed heeft. op de dag gaat het natuurlijk nog wel een beetje. maar ik hou het in de gaten.
Zou heel goed mogelijk kunnen zijn. Heb bij mij ook al gemerkt dat toon snel van de wijs is door de temperatuur van de muur. Kun je die handmatig nameten?
Reputatie 3
Badge
Zou ik moeten kijken. de babyfoon gaf begin avond 20 aan en nu 21 maar die staat verder ivm stopcontact in de kamer en richting de verwarming dus die 20 graden is wel netjes gemeten van toon. alleen waarom stopt hij bij 18 graden wel veel sneller.

vannavht aantal keer wakker en toen had ik 16 ingesteld en dan hoorde k soms de cv gaan en dan weer niet. dus dat was wel netjes. het is echt die 20 graden waarop hij lang blijft stoken. of het is puur toeval ivm kou, zie al -5 op de toon staan.
Ik heb de temp van de ketel nog niet aangepast. was ik nog wel van plan. Fijn dat je mee wil denken

@Jeroen,

Ja Jeroen je moet het toch eens gaan wijzigen hoor.......

Nu met aanhoudende vorst en 's-nachts zelfs rond de -8 grd heb ik de keteltemperatuur nu op 80 grd staan! Overdag (en die temperatuur is uiteraard van belang) is/was het bij ons -4 grd.

Toon staat nu 60 minuten op "Slapen" en onze huiskamer temp is nog 20 grd.
De comfort stand is bij mij nu 20,5
Nou is dat mooi moduleerend of niet???

https://[/img]
Reputatie 3
Badge
Ik zat te kijken bij temp correctie. op de toon gaf hij 19.6 aan en op het homescreen dus 20. Ik denk nu snap ik waarom toon blijft stoken. ik heb er en correctie van 0.5 gedaan omdat mijn babayfoon op die plek (nu naast de thermosstaat) op 21 staat.

daarna heb ik toon op 21 gezet. na enkele minuten werd het dus in het homscreen als 20.5 en was de werkelijke temp 19.8 Met de correctie van 0.5 zat ik dus op 21.3 en gaf hij in het homesceen dus 20.5 aan.

Toon is dus 0.2 gaan stijgen maar zie dat als een een halve graad op toon terug.

Maar mijn buurman had het erover dat een modulerendde thermosstaat ook het ketelwater zelf aanpast. dus soms op 65 graden en soms op 80. Klopt dit niet???

Maar mijn buurman had het erover dat een modulerendde thermosstaat ook het ketelwater zelf aanpast. dus soms op 65 graden en soms op 80. Klopt dit niet???

@Jeroen,

Dan ben ik toch bang dat jouw buurman er geheel naast zit.
Bedoelt ie niet het tapwater temperatuur?

Zoals ik al vertelde kan de keteltemperatuur alleen automatisch worden geregeld als er een aparte buitentempratuurvoeler op de ketel wordt aangesloten.
En anders is het gewoon handwerk!!
Kijk anders maar even in de handleiding van je verwarming.
Reputatie 3
Badge
Nu gaf toon gemeten 20.0 aan en plus correctie dus 20.5. ik heb de correctie erafgehaalf zodat de werkelijk gemeten temp 20.0 graden was. daarna ook toon weer op confort (20) gezet maar het vlammetje blijft. ik heb het idee dat toon blijft stoken als je 20 graden selecteerd.
Nou bij mij niet hoor. Soms blijft het vlammetje wel eens branden en is er geen gebruik van gas, maar dan is de pomp de restwarmte gewoon aan het rondpopmpen.
Na een paar minuten is het vlammetje daarna weg en volgens mij hoort het ook zo!!

En wat vind je van m'n foto????
Ook maar even een plaatje van mijn Toon over dezelfde dag.
Wat vind je daarvan, behalve dat ik zo te zien minder gas verstook (alleen CV-ketel, kook niet op gas).
Welke conclusies zijn daaruit af te leiden v.w.b. de regeling. Wel evenwichtig, toch.

http://farm9.staticflickr.com/8219/8391118794_e93dc67d7c_b.jpg
Reputatie 5
Badge +3
Enkele weken is het goed gegaan maar helaas vannacht is Toon weer blijven stoken. Hij stond vannacht op 'Slapen' (17 graden) en Toon gaf aan dat het 18.5 graden was. Maar Toon gaf opdracht om te stoken (Vlamsymbool).

Vanochtend was er 4 kuub gas door heen gejaagd (vanaf 0.00 uur). Toon stond nog op slapen en het was 19 graden en de ketel was aan (vlamsymbool). Reset onder Toon hielp niet. Bij keteladapter stroom eraf hielp ook niet.

Het enige wat hielp was het automatische programma er af te halen. Toen ging vlam uit.

De stelling van Eneco is dat Toon €3.50 kost maar je wel tot €15.00 kan besparen.
Maar zo kost Toon alleen maar meer geld en verspilt nutteloos energie!!!

Graag op korte termijn een oplossing want dit geeft Toon een onbetrouwbaar imago!!!

Ik krijg zo echt de neiging om Toon van de muur te halen en mijn oude thermostaat op te hangen!
Graag een reactie van Eneco wanneer dit opgelost wordt.
Helaas zeer herkenbaar. Sinds plaatsing op 8 oktober, werkt Toon wisselend wel/niet goed. Soms wel doorstoken, ondanks anders ingesteld programma, eerst alleen 's anonds, gisteren ook overdag. Gaat juist meer energie (geld) kosten ipv besparen. Ook valt regelmatig de internet verbinding weg. Kortom ik durf niet echt op Toon te vertrouwen, maakt mij zeer onrustig en af en toe 's nachts wakker, wanneer Toon het weer ongewenst warmer maakt, dan ik wil. Incl. installatie is er nu 3 x een monteur geweest, echter blijft wisselvallig. Dinsdag met Eneco gebeld, echter nog geen monteur gezien of gehoord. Ook ik krijg de neiging Toon weer van de muur te laten halen en restitutie van het tot heden betaalde en een schadevergoeding te vragen. 

Enkele weken is het goed gegaan maar helaas vannacht is Toon weer blijven stoken. Hij stond vannacht op 'Slapen' (17 graden) en Toon gaf aan dat het 18.5 graden was. Maar Toon gaf opdracht om te stoken (Vlamsymbool).

Vanochtend was er 4 kuub gas door heen gejaagd (vanaf 0.00 uur). Toon stond nog op slapen en het was 19 graden en de ketel was aan (vlamsymbool). Reset onder Toon hielp niet. Bij keteladapter stroom eraf hielp ook niet.

Het enige wat hielp was het automatische programma er af te halen. Toen ging vlam uit.

De stelling van Eneco is dat Toon €3.50 kost maar je wel tot €15.00 kan besparen.
Maar zo kost Toon alleen maar meer geld en verspilt nutteloos energie!!!

Graag op korte termijn een oplossing want dit geeft Toon een onbetrouwbaar imago!!!

Ik krijg zo echt de neiging om Toon van de muur te halen en mijn oude thermostaat op te hangen!
Graag een reactie van Eneco wanneer dit opgelost wordt.
Reputatie 5
Badge +3
@Jeroen, Dan ben ik toch bang dat jouw buurman er geheel naast zit. Bedoelt ie niet het tapwater temperatuur? Zoals ik al vertelde kan de keteltemperatuur alleen automatisch worden geregeld als er een aparte buitentempratuurvoeler op de ketel wordt aangesloten. En anders is het gewoon handwerk!! Kijk anders maar even in de handleiding van je verwarming.

Volgens mij stuurt een modulerende thermostaat wel de ketelwatertemperatuur. Op de ketel staat deze temperatuur ingesteld op bv 80 graden. Dat is dan de maximale temperatuur van het ketelwater. Tijdens het verwarmen zal de thermostaat (bv Toon) de ketelwater temperatuur niet verder op laten lopen dan nodig is aan warmte. De thermostaat  zorgt dan dat de ketel tijdig terug moduleert.

Het verschil tussen een aan/uit thermostaat en een modulerende (Openterm) thermostaat is dat de eerste alleen de tijd regelt dat de ketel aan moet om de temperatuur te bereiken en de tweede regelt op ketelwatertemperatuur en uiteindelijk ook op tijd.

Een modulerende thermostaat zal de ketel langer laten branden op een lagere temperatuur. Hierdoor wordt de temperatuur gelijkmatiger geregeld en wordt het HR principe van de ketel beter gebruikt wat dus gas bespaart.
Bij mij is de ketel de laatste keer op aan/uit gezet, maar blijft het stook gedrag hetzelfde als bij opentherm. Dus start de ketel al voor de ingestelde tijd. Niet meer stoken, behalve bij weer programma niet volgen, zie vorige bericht, stopt pas op de ingestelde tijd.  

Volgens mij stuurt een modulerende thermostaat wel de ketelwatertemperatuur. 

Ik zal je nog een stukje tekst laten lezen. Wellicht dat het dan duidelijker is wat hier bedoelt wordt :

https://[/img]