Ketel blijft stoken (Hotfix 2.2.24) | Eneco Community

Ketel blijft stoken (Hotfix 2.2.24)

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

691 Reacties

Hij heeft domme meters dus die info komt realtime!
Dat klopt en ik heb het voor de zekerheid nog even geprobeerd door de warmwaterkraan aan te zetten.
Reputatie 6
Badge +1
Hij heeft domme meters dus die info komt realtime!

oke Ton, maar gaan dan dus ook realtime zijn vlammetjes oplichten bij de temperatuur en naast de "opvangbak ". Zodra er, op welke manier dan ook, gas wordt gevraagd.
namelijk
Als ik mijn warm water kraam open zet blijven de vlammetjes weg, maar ik heb een slimme meter, dus dat  is dan een verschil. 
Klopt helemaal!!
Reputatie 6
Badge +1
Klopt helemaal!!

Help, ik wil terug naar een domme meter:p, want dat zou wel prettiger zijn dan nu het geval is. Nu weet ik nooit wat warm water aan gas verbruikt, omdat toon dat niet realtime laat zien, ook niet dmv de vlammetjes.
Ben maar zuinig op je domme meter ton!
Klopt helemaal!!

Help, ik wil terug naar een domme meter:p, want dat zou wel prettiger zijn dan nu het geval is. Nu weet ik nooit wat warm water aan gas verbruikt, omdat toon dat niet realtime laat zien, ook niet dmv de vlammetjes.
Ben maar zuinig op je domme meter ton!

Klopt dat roep ik ook altijd. 
Ik vind die blokken in m'n grafiek helemaal niets. 
Reputatie 7
Badge +6
@Toon Econoom,

Er bestaat inderdaad geen verschil aan instellingen, waardes e.d. tussen een softreset en een hardreset van Toon wat ook in mijn vorige post stond.
Bij een softreset wordt Toon opnieuw opgestart en bij een hardreset wordt Toon stroomloos gemaakt en opnieuw opgestart.

Bedankt voor het meedenken. In de bestaande topics wordt vaak al aangegeven of een reset helpt om het probleem op te lossen. Het is niet de oplossing voor ieder probleem in eenzelfde situatie, vandaar dat het lastig is om er een overzicht van te maken welke van de 3 resets helpt. Soms kan het ook een bug zijn en heeft resetten geen zin.
Helaas was het net voor het eerst sinds tijden weer mis. Hij bleef stoken. Ik heb software versie 2.3.29.
Temperatuur lager instellen door hem op "Slapen" te zetten hielp niet. Reset (d.m.v. knopje aan onderkant) hielp wel.
Ik meld het maar even, voor het geval meer mensen dit probleem ervaren. Als het zeer weer voordoet, zal ik het ook melden.
Zoals je ziet, staat hij niet alvast voor te verwarmen, want de volgende fase duurt nog ruim 5 uur.
Het is ook niet zo dat er iemand staat te douchen of zo. De verwarming voelt duidelijk heet aan en het stoken duurt al even.

Het probleem lijkt opgelost en het lag niet aan Toon maar zeer waarschijnlijk aan een slordige montage door de Toon-monteur.

Voor dit type ketel is het noodzakelijk dat er een weerstand zit over contactpunt 2 en 4 omdat er eigenlijk een driedraadsthermostaat bij hoort. Die weerstand zat er al bij de vorige thermostaat met twee draden (Chronotherm III).
Ik heb vandaag onze ketelservice gebeld omdat hij weer bleef doorstoken. De monteur haalde het beschermkapje bij de aansluiting van de thermostaat op de ketel weg, tikte tegen de draad en hij ging branden (zonder dat Toon om warmte vroeg). Weer een beetje rommelen en hij ging uit. We kwamen samen tot de conclusie dat er iets met de draad niet in orde was. Hij stelde voor de draad te vervangen. Heb ik toen op zijn aanraden maar zelf gedaan en ik heb toen ook extra gecontroleerd of de weerstand wel goed vastgeschroefd zat. Alles lijkt het nu goed te doen.
Op de foto de situatie voor het vervangen van de draad: De rode en blauwe draadjes gaan naar Toon. De weerstand zit over 2 en 4.
UIteraard laat ik het horen als de storing weer terug zou komen, maar ik heb hier een goed gevoel over.

https://
Badge
Blijkbaar probeert Toon in uit/aan stand, een fictief modulatie principe na te bootsen. De ketelmodule gaat dan volgens mij pulseren. Aan de hand van de pulsverquentie zou hij dan dus bekijken ofdat hij veel - minder of weinig gas verbruikt.

Ik weet het niet zeker. Wat ik wel zeker weet is dat als Toon 1 vlammetje laat zien ( of klein vlammetje bij de temperatuur ) de uitstroom cv water kouder is dan dat Toon 3 vlammetjes geeft. Als ik dan de werkelijke uitstroom temperatuur meet ( bij de buis die uit de ketel komt en naar de eerste radiator gaat) is die veel warmer dan in situatie 1.
Daaruit kan ik niets anders concluderen dan dat de ketelmodule de cv ketel op een andere manier pulseerd. Want het gegeven blijft dat de ketel aan/uit gestuurd word.

Nee, het is veel simpeler. Als er gas verbruikt wordt, gaan er één of meer vlammetjes "branden". Dus ook als er heet water nodig is, zie je dat daar (bij de grafiek). Je ziet dan dus geen vlammetje rechtsboven bij de temperatuur.
Hij haalt die info gewoon bij de gasmeter vandaan. Hoe harder die draait, hoe meer vlammetjes.
zo is het maar net!
Ik heb Toon NIET modulerend staan, maar heb weldegelijk verschillende gebruikswaarden. Elke ketel, ook een ketel welke NIET modulerend word aangestuurd, moduleerd weldegelijk de hoeveelheid gas, dus het aantal omwentelingen. Dit, al naar gelang de vraag. Zo heb ik 3 vlammetjes tijdens het douchen en s,ochtends tijdens het opwarmen van de installatie. De rest van de dag heb ik een gematigder vlam, dus 1 of 2 vlammetjes. En dat alles ZONDER de modulerende optie van Toon ingeschakeld te hebben.
Het enige wat ik nog niet begrijp (in dit verband) is, hoe het komt dat het vlammetje bij de temperatuur rechtsboven groter en kleiner kan zijn. Of wordt dit alleen bepaald door het verschil in gevraagde en huidige temperatuur?
Reputatie 6
Badge +1
Het enige wat ik nog niet begrijp (in dit verband) is, hoe het komt dat het vlammetje bij de temperatuur rechtsboven groter en kleiner kan zijn. Of wordt dit alleen bepaald door het verschil in gevraagde en huidige temperatuur?

Het vlammetje bij de temperatuur heeft ook 3 standen, klein, middel, groot.
Deze staat gelijk met de 3 vlammetjes bij de verzamelbak gas. Het verschil zit dus in hoeveel gas de ketel op dt moent verbruikt.

Het vlammetje bij de temperatuur heeft ook 3 standen, klein, middel, groot.
Deze staat gelijk met de 3 vlammetjes bij de verzamelbak gas. Het verschil zit dus in hoeveel gas de ketel op dt moent verbruikt.

Nee, want ze branden niet bij de temperatuur als er gedouchet wordt en die bij de staafgrafiek/verzamelbak wel.
Reputatie 6
Badge +1

Nee, want ze branden niet bij de temperatuur als er gedouchet wordt en die bij de staafgrafiek/verzamelbak wel.

Nee dat klopt, dat heeft te maken omdat je nog een domme meter hebt. Maar de gasvlam grote  bij de tempertuur heeft dezelfde functie en wordt op dezelfde manier aangestuurd. Dus hoe harder je gasmeter draait, hoe groter de vlam.
Toon weet dat hij de ketel aan het aansturen is, dus daar is dan ook het gasverbruik van
Allen bij gas vragen via warm water etc  branden dus de 3 vlammen bij de verzamelbak. Hoe harder je meter draait hoe meer vlammetjes jij op toon zal zien.
Hallo eneco.

Willen jullie de hotfix naar mijn toon sturen?

Het word hier veel te heet elke dag.

M.v.g.
Die "hotfix" bestaat uiteraard niet meer.
Het topic is ook 3 jaar oud.
In Toon®️ versies sindsdien zit alles gewoon verwerkt.
Dus is het slim om via menu/support je externe klantentoegang aan te zetten.
Externe toegang heb ik aan gezet