Ketel blijft stoken (Hotfix 2.2.24) | Eneco Community

Ketel blijft stoken (Hotfix 2.2.24)

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

691 Reacties

Heel goed samengevat Hans. 
Jammer dat ik van Carla verder geen reactie heb gezien............
Badge
@Michael, ik denk dat die gedachte een beetje kort door de bocht is. Ik ga er vanuit dat de ontwikkelaar van Toon alle stappen heeft genomen om een goed produkt in de mark te zetten. Je hebt er als produkontwikkelaar namelijk niets aan om een flop te lanceren! Wellicht had er toch meer getest moeten worden. Zomaar software klonen kan en mag niet eens tenzij het open source is. In een ander topic is al eens iets voorbij gekomen over de software. Ik kan het alleen niet meer vinden..... Gelukkig lijkt Toon niet op andere thermostaten. Ik hou niet van eenheidsworst. We rijden tenslotte ook niet allemaal in een Ferrari om maar eens een merk te noemen.
Ik hoop net als jij wel dat de problemen met de software snel tot het verleden zullen behoren. Ik ga er vanuit dat de ontwikkelaars daar hun best voor doen :o

EDIT: over de software van Toon https://forum.eneco.nl/software-releases-bug-fixes-111/open-source-software-toon-4838/

Misschien mag het dan allemaal wel niet, maar je hebt er vrij weinig aan om een touchscreen thermostaat op de markt te brengen die zich feitelijk nog in een beta/uitprobeer/oplos fase bevind. Allemaal leuk en aardig maar ze hebben ondertussen wel 40.000 stuks ( of meer ) van de toon verkocht en dan begeef je toch wel in een positie waar je goed weet wat je moet doen en dat je een behoorlijke verantwoording hebt over het functioneren van je product.

Ik wil de toon helemaal niet afkraken maar op regel gebied is het misschien gewoon handiger om gebruik te maken van andere volwaardige ontwikkelde thermostaten.
Reputatie 1
Badge
Het volgende interview met de CTO van Quby Arjen Noorbergen beantwoordt veel van je vragen omtrent de ontwikkeling van Toon en waarom het zo lang duurt (Eneco).

http://www.baldopinions.com/projects/show/baldopinions/0/752654/Y
Reputatie 3
Badge
Bedankt voor de link. Ga deze straks even bekijken als ik thuis ben.
Badge
Het volgende interview met de CTO van Quby Arjen Noorbergen beantwoordt veel van je vragen omtrent de ontwikkeling van Toon en waarom het zo lang duurt (Eneco).

Het enige wat ik daar uit haal is dat eneco traag is met besissingen waardoor de ontwikkeling niet wilt vlotten door bepaalde afwegingen die eneco maakt.. Trouwens die Vincent Everts weet  zelf niet eens waar hij het over heeft,  en wat zijn smaak van mooi vinden komt ergens uit 1998 ( bewired verhaal. ) Zeer slechte interviewer voor een zelfbenoemde gagdet freak. Heeft iemand de mogelijkheid om hem te ontslaan ? Nee..? Jammer. ;-)

Bon.

Bedankt voor de link. Zo 30 minuten lang zeg. 
Mij is nu veel meer duidelijk geworden over Toon. 
In feite is Eneco de vertragende factor, maar begrijpelijk, zij willen zorgvuldig zijn en van oudsher zijn het natuurlijk energiebedrijven. Gelukkig is er een goed constructief contact met Quby. Eigenlijk staan we pas aan de wieg van dit hele gebeuren en staat ons ons veel te wachten; de vraag is of de ontwikkeling zo traag zal blijven gaan. 
Ideeen zijn er genoeg; ook werd terecht het forum aangehaald. 
Alles draait om volumes; acceptatiegraad grote publiek; veiligheid; want met een paar te technische gebruikers kom je er niet. Vandaar dat Domotica ook onvoldoende van de grond komt. 
Maar hoedan ook een leerzaam videootje!!
Leuk interview. Ben het met @Michael eens. Interviewen is een kunst! Deze interviewer moet nog aan de bak...
De inhoud van het interview beviel me in zoverre dat Eneco en Quby druk doende zijn om Toon te verbeteren. Ben ook benieuwd naar de Tablet-versie van de Toon-app.
Ik zeg; Laat maar komen! Als op (tablet)app gebied beta-testers gezocht worden dan bied ik mij bij deze aan 😉
Badge
Lekker, zo'n forum: op deze manier tip je elkaar, nu weer met een verd.. intressant videootje van een hyper mannetje en een rustige techneut.
Met name in de laatste heb ik wel vertrouwen: inderdaad: er kan en komt in de toekomst nog veel meer, we zitten dus goed met onze keuze voor Toon.

Hg
Hans
Om even terug te komen op het onderwerp.

Ik heb vandaag hetzelfde probleem ervaren.
Vanmorgen (toen het buiten dus een stuk kouder was) bleef Toon stoken terwijl hij af hoorde te slaan, omdat hij op "Weg" stond. Ook blijkt hij vannacht behoorlijk doorgestookt te hebben. Af en toe een periode aan en dan weer uit. Ik denk dus dat hij het op een bepaalde ondergrens wilde houden. Hoeveel weet ik niet.
Omdat hij dus door bleef stoken, terwijl we weg gingen, heb ik hem handmatig nog lager gezet en toen stopte hij. Overdag heeft hij (terwijl we weg waren) niet gestookt en hij is keurig op tijd begonnen met verwarmen, zodat toen we thuis kwamen het goed op temperatuur was.
Reputatie 3
Badge
Hou dit topic in de gaten. Eneco heeft het inmiddels opgepakt en onderneemt actie
Volg het forum regelmatig en kom het onderwerp "toon niet te stuiten" of wat er op lijkt voortdurend tegen. Vanavond is het met "onze" Toon weer eens zover. Wat ik ook probeer: zachte reset (knopje onder Toon), harde reset (de stekker eruit), of wat erger is zelfs het overschakelen naar handmatige bediening het helpt allemaal niet. Toon handmatig laag gezet (op 16 graden) en bij een gemeten temperatuur van 21 graden blijft hij doorstoken. Dat is nu al zeker de vijfde keer. Ik heb Toon overigens sinds september 2012.
Met een zeer koude nacht voor de boeg houd ik mijn hard vast.
Inmiddels is mijn vertrouwen in Toon toch wel behoorlijk geschaad. 
Reputatie 3
Badge
Ik bedoel het niet verkeerd en het is ook als grapje bedoeld maar waarom heb je niet eerder gereageerd? 😉 hoe meer mensen dit melden hoe serieuzer het aangepakt wordt. Elke melding zal hoop ik serieus bekeken worden maar als een groot deel niets meld dan zal de urgentie niet zo hoog zijn.

Nee ik ben blij dat hè het meld. Hou dit topic in de gaten en hopelijk komt eneco snel met een oplossing. Welkom op het forum trouwens. Voor de rest wel tevreden met Toon?
Ik bedoel het niet verkeerd en het is ook als grapje bedoeld maar waarom heb je niet eerder gereageerd? 😉 hoe meer mensen dit melden hoe serieuzer het aangepakt wordt. Elke melding zal hoop ik serieus bekeken worden maar als een groot deel niets meld dan zal de urgentie niet zo hoog zijn.

Nee ik ben blij dat hè het meld. Hou dit topic in de gaten en hopelijk komt eneco snel met een oplossing. Welkom op het forum trouwens. Voor de rest wel tevreden met Toon?

Als ie deze heel vervelende kuren niet vertoont is het natuurlijk een geweldig mooi apparaat maar inmiddels heb ik wel een paar heel veel gas verstookt. Morgen overdag (en vannacht in bed) toon via de smartphone maar goed in de gaten houden.
Reputatie 3
Badge
Vermeld nog even je ketel en type voor de moderators
Vermeld nog even je ketel en type voor de moderators

Intergas HRE 36/30 (geplaatst februari 2011)
Reputatie 3
Badge
Om even terug te komen op het onderwerp.

Ik heb vandaag hetzelfde probleem ervaren.
Vanmorgen (toen het buiten dus een stuk kouder was) bleef Toon stoken terwijl hij af hoorde te slaan, omdat hij op "Weg" stond. Ook blijkt hij vannacht behoorlijk doorgestookt te hebben. Af en toe een periode aan en dan weer uit. Ik denk dus dat hij het op een bepaalde ondergrens wilde houden. Hoeveel weet ik niet.
Omdat hij dus door bleef stoken, terwijl we weg gingen, heb ik hem handmatig nog lager gezet en toen stopte hij. Overdag heeft hij (terwijl we weg waren) niet gestookt en hij is keurig op tijd begonnen met verwarmen, zodat toen we thuis kwamen het goed op temperatuur was.

Wat is jou type en merk ketel. Of eneco deze info kan gebruiken weet ik niet maar niet iedereen heeft problemen dus vandaar
Reputatie 3
Badge
Ik zag nu vanavond mijn toon is te bekijken vanaf de bank. Om 23.00 was het 20 graden maar de ketel staat aan. Nu is het 23.43 uur en nog steeds brand hij. Temp blijft wel 20 graden. Nu had ik hem een kwartier geleden wel even snel op 15 gezet en ketel stopte meter maar op 20 graden stookt hij nu weer. Kan dit te maken hebben dat nu in de nacht de warmte door kou buiten sneller verdwijnt? Of is dit ook niet goed???
Vanavond was ik toevallig nog wat laat aan het werk thuis, en ik merkte dat de verwarming bleef branden. De nachtstand stond aan (deze gaat op 18 graden 's nachts) maar inmiddels was het 19,5 graden en hij bleef maar stoken.
Eerst heb ik de temperatuur op handmatig 17 graden gezet, maar dat haalde niets uit. Ook de vakantiestand hielp niet. In een uur tijd was er al bijna 3 kuub gas verstookt!
Toen geprobeerd met de stroom even van de meterkast afhalen, zodat de Toon opnieuw ging opstarten. Maar dit hielp niet.

Uiteindelijk heb ik van het "metertje" of zendertje wat bij de ketel zit (ik weet niet precies hoe dit heet) even de stroom afgehaald en daarna was het euvel weg. Maar dat neemt niet weg dat mijn gasverbruik de afgelopen dagen gigantisch hoog was. Er is kennelijk al enige nachten gestookt zonder dat ik het door had.
En ik vertrouw nu absoluut de Toon niet meer.
Reputatie 3
Badge
Hoelang heb jij toon en welk merk cv ketel heb je?
Om even terug te komen op het onderwerp. Ik heb vandaag hetzelfde probleem ervaren. Vanmorgen (toen het buiten dus een stuk kouder was) bleef Toon stoken terwijl hij af hoorde te slaan, omdat hij op "Weg" stond. Ook blijkt hij vannacht behoorlijk doorgestookt te hebben. Af en toe een periode aan en dan weer uit. Ik denk dus dat hij het op een bepaalde ondergrens wilde houden. Hoeveel weet ik niet. Omdat hij dus door bleef stoken, terwijl we weg gingen, heb ik hem handmatig nog lager gezet en toen stopte hij. Overdag heeft hij (terwijl we weg waren) niet gestookt en hij is keurig op tijd begonnen met verwarmen, zodat toen we thuis kwamen het goed op temperatuur was. Wat is jou type en merk ketel. Of eneco deze info kan gebruiken weet ik niet maar niet iedereen heeft problemen dus vandaar

Vannacht geen problemen gehad en zojuist bij het weggaan was de ketel ook uit.

Type ketel kan ik even niet vinden (moet ik waarschijnlijk de kap er af halen) maar merk Junckers (waarschijnlijk uit 1995).
We hebben Toon vanaf 21 december 2012.
Hoelang heb jij toon en welk merk cv ketel heb je?

Onze ketel is een Bosch HRC 30, met aan/uit schakeling (zo is ook de Toon ingesteld).

Wij hebben Toon vanaf oktober, in december heb ik een update gedaan en de iPhone app gedownload. Vanmorgen stond hij op "weg" op 18 graden maar ik zag dat hij bleef stoken, zojuist nog naar 19,5 graden. Nu net via de app op 16 graden gezet, en nu is ie eindelijk opgehouden. Maar het blijft raar. 18 graden is 18 graden en dan moet ie gewoon stoppen. Zijn programma is dat hij vanmiddag om 14.30 op 20 graden moet zijn.

Vannacht is hij trouwens om ongeveer 02.00 uur weer gaan stoken. Het lijkt wel alsof de besturing het zekere voor het onzekere neemt zodat het om 6.30 uur echt wel 20 graden is.
Net zoals vanmorgen, misschien is ie bang dat het anders om 14.30 niet  warm is, dus begint iet nu alvast maar. Ja zo kan ik het ook. Lekker voor Eneco al dat gas verstoken.

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat wij altijd al veel gas verstoken. Vorig jaar toen we nog de Chronotherm IV hadden, merkte ik ook wel eens dat de ketel al om ca. 04.00 uur aansloeg om het op tijd warm te krijgen. Maar zo extreem als met de Toon heb ik nooit eerder gemerkt. Ook dat ie gewoon niet doet wat hem opgedragen wordt en een soort zelfdenkend systeem wordt, daar hou ik niet van.  
Of de Toon in de nacht aanslaat is wel of niet terecht als je vermeldt. 
Dus "Slapen staat op?
Wat was de temperatuur in de kamer?
Of de Toon in de nacht aanslaat is wel of niet terecht als je vermeldt. Dus "Slapen staat op? Wat was de temperatuur in de kamer?

Slapen (18 graden) stond vannacht op (gaat om 23.00 uur in). Om 24.00 uur gaf de Toon aan dat het 19,5 graden was en is nog steeds verder aan het opwarmen.

Zoals nu ook, heb hem handmatig via mijn iPhone inmiddels op 13 graden gezet (normaal "weg" op 18 graden). Nu zie ik nog steeds een vlammetje en is staat hij op 19 graden en verbruikt nog steeds gas.
Vind je de instelling Slapen 18 grd niet iets te hoog. IK weet dat is persoonlijk, maar door de bank genomen is 15 grd hoog zat.
Deskundigen zeggen zelfs dat het nog lager moet zijn.
Hangt ook samen uiteraard met de mate van isolatie van de woning.
Inleren kan niet, want je hebt Toon al sinds oktober.

Dan zou ik toch nu eerst kiezen voor een reset van de ketelmodule en Toon zelf.
Als je een fabrieksreset doet, houdt dan rekening met een nieuwe leerperiode uiteraard.
Ik zag nu vanavond mijn toon is te bekijken vanaf de bank. Om 23.00 was het 20 graden maar de ketel staat aan. Nu is het 23.43 uur en nog steeds brand hij. Temp blijft wel 20 graden. Nu had ik hem een kwartier geleden wel even snel op 15 gezet en ketel stopte meter maar op 20 graden stookt hij nu weer. Kan dit te maken hebben dat nu in de nacht de warmte door kou buiten sneller verdwijnt? Of is dit ook niet goed???

@jeroen, denk het niet want toon heeft geen buiten sensor. Of het moet via buienradar komen maar dat zou ik heel erg omslachtig vinden. Hij slaat gewoon aan als de temperatuur te laag is en uit als deze is bereikt. Denk dat je toon aan het spooken was.