Ketel blijft stoken (Hotfix 2.2.24) | Eneco Community

Ketel blijft stoken (Hotfix 2.2.24)

Reputatie 3
Badge
  • Top poster (level 15)
  • 4169 reacties
Geachte moderators van Eneco.

Vergeef mij dat ik een "nieuw" topic open met verwijzingen naar alle bestaande topics over dit onderwerp. Mogelijk kunnen jullie deze topics samenvoegen. De reden waarom ik dit gedaan heb, is om duidelijkheid te krijgen. De laatste 24 uur zijn alleen onderstaande topics al gebruikt om een bericht in te plaatsen.

Jullie hebben ook gezien dat ik regelmatig om een reactie van Eneco heb gevraagd, maar helaas nog zonder resulaat. Niet dat jullie mij een antwoord verplicht zijn, zeker niet maar ik denk dat een grote groep mensen toch wel benieuwd is na de status van dit probleem.

https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/toon-s-nachts-de-weg-kwijt-4843/
https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/toon-gaat-zijn-eigen-gang-4630/
https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/toon-programma-werkt-niet-4998/
https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/temperatuur-bereikt-maar-verwarming-blijft-doorgaan-4917/

@Hans H, bedankt voor de foto!

Waar gaat het precies mis?

Hebben de problemen te maken met het gebruik van de klokfunctie icm bepaalde type ketels? Heeft het met inleren te maken? Ik denk dat een groot aantal forumgebruikers blij zou zijn met een antwoord.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Ruiter

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

691 Reacties

Badge
Jeroen,
Ls,

Hartelijk dank voor je nimmer aflatende ijver om "ons" forum tot een nuttige ontmoetingsplaats te maken.
Ik zou denken dat Eneco je eigenlijk zou moeten betalen voor je ijver, dan wel je minstens een prijs zou moeten geven.
Dit topic is weer een voorbeeld van jouw verhelderende inzet.

In mijn wanhoop richtte ik mij afgelopen dagen weer tot dit forum, en zag tot mijn afgrijzen dat er diverse topics waren met eigenlijk hetzelfde onderwerp: "Toon luistert plotseling, onvoorspelbaar, niet naar zijn programma".
Ik was bang dat, wanneer dit onderwerp zo gefragmenteerd in tijd en plaats over het forum verspreid is,  de moderators / Eneco het gemakkelijk kunnen negeren / over het hoofd zien.
Daarom besloot ik gister, in arremoede, in al deze topics dezelfde reactie/ foto te plaatsen: duidelijk een vervuiling van “ons forum”, maar een noodgreep.

Jij hebt de Koninklijke weg gekozen: een nieuw, samenvattend topic: Toon luistert niet naar zijn klok programma.
Ik beloof dat ik niet meer aan forum vervuiling zal doen, alleen nog dit topic zal gebruiken voor mijn geweeklaag over ons te ijverige/ eigenwijze  vriendje.

Om de zaak onder de aandacht te blijven houden publiceer ik hier regelmatig een fotootje met een "bewijs" van zijn misdragingen.

Hopend dat daardoor ook andere forum bezoekers op deze plek, dit onderwerp onder de aandacht van Eneco blijven brengen zodat er spoedig een oplossing komt zodat ik meer kan genieten van ons nieuwe speeltje!

Hartelijke groeten, fijne zondag
Hans
Reputatie 3
Badge
Ik beloof dat ik niet meer aan forum vervuiling zal doen, alleen nog dit topic zal gebruiken voor mijn geweeklaag over ons te ijverige/ eigenwijze  vriendje.

dit zijn niet mijn woorden. Ik doe ook wel eens iets off topic maar ik probeer te zoeken naar bestaande topics en wil eneco een handje helpen.

bedankt voor je compliment. Altijd leuk om te horen.
Eens met Hans H!
Reputatie 3
Badge
Hier hetzelfde met een Bosch HR ketel 42, hebben nu een maand toon en heel vaak snachts springt opeens de ketel aan.
Het programma staat dan op slapen, wat 15 graden moet zijn, toon geeft aan 17 graden en begint opeens op te warmen!?
Je ziet gewoon ook het vuur icoontje naast de 17 graden staan en gaat soms uit en weer aan.

Normaal overdag werkt het prima.

Vind het erg raar en vind het jammer dat hier nog geen oplossing voor is, iemand enig idee zover?

Mvg,
Michiel 
Reputatie 3
Badge
Dit bericht had je toch al eerder geplaatst?
Reputatie 3
Badge
Ja ik dacht dat ze allemaal bij elkaar in een nieuw topic moesten 😛 my bad!
Reputatie 3
Badge
Maakt niet uit. De moderators hebben ook nog niet gereageerd.
Reputatie 1
Badge
Vanmiddag  rond half 5 checkte ik even mijn toon in een moment van even wachten op mijn computerscherm op het werk.
Programma weg 12C en kreeg 19C met een vlammetje.

Vanavond keek ik op het overzicht en daar zag ik dat hij om 16.00 al was gaan branden, terwijl het programma thuis pas per 17.00 ingaat.

https://www.dropbox.com/s/1okm1ttejgnppgd/2013-01-14%2021.54.43.jpg
https://www.dropbox.com/s/nvuk6q24b9vzstl/2013-01-14%2016.44.45.png

Ook is te zien dat hij tot 10 uur heeft staan branden, terwijl het programma om 8.15 op weg gaat.
Bij mij is het een paar weken goed gegaan (dacht dat de software update het probleem verholpen had), maar afgelopen nacht begon Toon weer te stoken terwijl de temperatuur op 19 graden stond en het programma op 'slapen' (15 graden). Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het 'leren' want het valt me op dat dit verschijnsel zich (bij mij althans) voordoet wanneer het  wat kouder begint te worden. Als het nu weer gebeurt zal ik de ketelmodule eens resetten. Kijken wat er dan gebeurt want het enige wat tot nu toe hielp was het uitzetten van het programma.

Wordt vervolgd...
Of wellicht slapen lager dan 15 grd zetten??
Reputatie 3
Badge
@brandje ga je dan niet het probleem omzeilen in plaats van aanpakken? Het probleem waar eneco wederom nog niet op gereageerd heeft blijft dan wel bestaan.
Badge
Volg dit topic ook met interesse. Heb de Toon sinds afgelopen donderdag en maak nu nog gebruik van handmatig schakelen door de problemen die ik lees met het gebruik van het programma. Verbaas mij er over dat dit probleem al enkele weken op het forum wordt besproken maar dat Eneco / een Moderator maar geen reactie geeft. Ben op zich zeer tevreden met de mogelijkheden van het apparaat, maar als de basis functionaliteit (het programmeren van temperaturen) niet werkt dan is dat op zijn zachtst gezegd toch jammer.

Helpt het als je het programma weer uitschakelt wanneer zich problemen voordoen?
Badge
Ja, / Nee: jammer genoeg helpt het niet om het programma uit en dan weer aan te zetten. Na een half uur gaat Toon wederom zijn eigen gang.
Ook het instellen van een lagere temp dan 12 graden helpt niet: Toon gaat zijn eigen gang..

Hier maar weer eens een foto van het probleem: Toon geeft warmte s' avonds om 3 over half 10 terwijl hij volgens het programma moet zorgen voor 16,5 graden en het is inmiddels 18,5 graden.
De ( nood) procedure: Toon van automatich klokprogramma afhalen en op vaste stand zetten.
Gevolg: volgende ochtend 0600: "Schat, moet je nu weer uit bed om die kachel aan te gaan steken?, Je had toch 120 euries betaald om een "betere" thermostaat te kopen?, nou die grafiekjes zijn leuk, maar als tie zo iets simpels als op tijd de kachel aansteken niet kan, vind ik het een waardeloze thermostaat!
Wat zeggen ze bij Eneco er van?"

Tja, tot nu toe niets, schat.....
Ik had gister het omgekeerde probleem, Ik kwam thuis rond 20:00 uur. Programma stond ingesteld op 19:45 confort 21graden (gewoon lekker). in plaats daarvan gaf toon aan dat het op thuis 19.5 graden stond. Na handmatig het programma op confort te hebben gezet sprong alles wel aan.

Ik vermoed dus dat er ergens een hele grote bug in de code zit.

Eneco is er al iets bekend?
@brandje ga je dan niet het probleem omzeilen in plaats van aanpakken? Het probleem waar eneco wederom nog niet op gereageerd heeft blijft dan wel bestaan.

@Jeroen,
Nee dat is buiten kijf, maar ik opperde dat als een soort tussen oplossing.
Ook ik hoop uiteraard op een update in de volgende versie!

Niet om "zout in de wonde" te strooien, maar ik heb van begin af altijd kunnen stoeien met de programmering. Ik gebruik de programmering dan ook elke dag. En binnen de dag wijzig ik nog wel eens de stand. Gaat de lopende tijd over bv de ingestelde comfort tijd heen, dan pakt Toon trouw die temperatuur.

Gezien de vele mankementen die Toon op dat gebied heeft, ben ik bijna bang om het heir te melden.

En met de vle voorgangers hier vraag ik met ook steeds af waarom er geen reactie kont van de moderators?
Zitten ze erzelf ook mee?
Ongetwijfeld!!
Maar geef dan op z'n minst een reactie................
Reputatie 1
Badge
Wederom net even gekeken vanaf het werk hoe het er thuis voorstaat.

Programma "weg 12C", het is 18 C en er staat een vlammetje bij.
Om 5 uur moet hij het volgende programma gaan volgen.

Is dit dan het zelf lerende onderdeel is en dat hij er voor zorgt dat het om 5 uur 20C is?? Hij begint dan wel erg vroeg!!!

Onze bedoeling met het programmeren is geweest dat hij om 5 moet gaan warmen dat zodra wij om thuis komen het een goede temp is.

Op deze manier is het geen bezuinigen met de Toon en komt er in ipv een credit factuur een bijbetaling uit.
Reputatie 2
Badge +1
De afgelopen weken zijn er op het forum meerdere reacties/topics verschenen over Toon die doorstookt of niet het ingestelde programma volgt. Momenteel is de softwareontwikkelaar van Toon het probleem aan het analyseren. Om een idee te krijgen wat het probleem veroorzaakt en om het algoritme te verbeteren hebben we voorbeelden nodig. Er zijn in verschillende topics voorbeelden gepost waar we veel aan hebben. Bedankt voor jullie bijdrage. Het kan zijn dat we met sommige van jullie contact opnemen, om een aantal aanvullende vragen te stellen rond de specifieke situaties.
Degene die problemen ondervinden kunnen het best het programma voorlopig uit zetten en de Toon handmatig bedienen, totdat er uitsluitsel is. Ik kan me goed voorstellen dat dit niet de ideale oplossing is. Voordat de situatie volledig geanalyseerd is, is er helaas geen andere oplossing. De app maakt het gelukkig een stuk makkelijker om de Toon handmatig te bedienen.

Ik wil graag nog even benadrukken dat Eneco de situatie uiterst serieus neemt, en er hard gewerkt wordt door alle betrokken partijen om tot een oplossing te komen. Via dit topic houden we jullie op de hoogte.
@Carla

Je maak volgens mij een denkfout.
Met een goede thermostaat (en Toon is dat heus wel) is het bij de programmering zo dat de tijd die je kiest dat dat de tijd is waarop de gekozen temperatuur is bereikt.
Dus een voorbeeld:

Wij willen het 's-morgens na het opstaan in de huiskamer om 09:30 19 grd hebben.
Dus Toon staat op "Opstaan" 09:30   19 grd

Dus in jouw geval moet je niet aangeven wanneer hij moet gaan verwarmen (dat kan je trouwens niet), maar je moet aangeven wanneer je thuis bent.

Naar gelang de buitentemperatuur zal de ketel het ene moment om 09:00 uur aanslaan en soms om 09:15.
Nu met -4 grd, hoor ik 'm soms 45 minuten eerder al aanslaan.
Perfect dus!
En dit alles zit in het inleer proces!

En dan stoei ik ook nog met de keteltemperatuur hoe kouder hoe hoger; nu staat ie op 70 grd.
Straks als de temperatuur weer boven de 3 a4 grd komt zet ik de keteltemperatuur weer op 60 grd.
Let op dat kan niet op Toon dat moet op de ketel zelf gebeuren!!!

Ik wil graag nog even benadrukken dat Eneco de situatie uiterst serieus neemt, en er hard gewerkt wordt door alle betrokken partijen om tot een oplossing te komen. Via dit topic houden we jullie op de hoogte.

Hoi Joep,

Bedankt voor de reactie.

Eindelijk!!
Nu weten we tenminste dat dit zeer seriues genomen wordt!
Reputatie 3
Badge
Bedankt Joep
Reputatie 3
Badge +1
Joep, ook bedankt, had tot nu toe geen last , tot afgelopen nacht. Ik zal nu ook programmering uitzetten en ga nog eens kritisch naar het verleden kijken, want ik heb de indruk dat ik meer verstook ipv minder. Heb Toon sinds de zomer met aan/uit ketel.

Ruud
Joep, Held! eindelijk :obendankt.
Badge
De afgelopen weken zijn er op het forum meerdere reacties/topics verschenen over Toon die doorstookt of niet het ingestelde programma volgt. Momenteel is de softwareontwikkelaar van Toon het probleem aan het analyseren. Om een idee te krijgen wat het probleem veroorzaakt en om het algoritme te verbeteren hebben we voorbeelden nodig. Er zijn in verschillende topics voorbeelden gepost waar we veel aan hebben. Bedankt voor jullie bijdrage. Het kan zijn dat we met sommige van jullie contact opnemen, om een aantal aanvullende vragen te stellen rond de specifieke situaties.
Degene die problemen ondervinden kunnen het best het programma voorlopig uit zetten en de Toon handmatig bedienen, totdat er uitsluitsel is. Ik kan me goed voorstellen dat dit niet de ideale oplossing is. Voordat de situatie volledig geanalyseerd is, is er helaas geen andere oplossing. De app maakt het gelukkig een stuk makkelijker om de Toon handmatig te bedienen.

Waarom moet jullie ontwikkelaar het wiel opnieuw uitvinden als er al thermostaten op de markt zijn die geweldig werken ? ( isense, moduline 400  ) waarom cloont jullie ontwikkelaar niet gewoon alle handige en logische functies en de werking van de thermostaten ? Dan moet alles toch opgelost zijn ?

Waarom moet jullie ontwikkelaar het wiel opnieuw uitvinden als er al thermostaten op de markt zijn die geweldig werken ? ( isense, moduline 400  ;) waarom cloont jullie ontwikkelaar niet gewoon alle handige en logische functies en de werking van de thermostaten ? Dan moet alles toch opgelost zijn ?

@Michael, ik denk dat die gedachte een beetje kort door de bocht is. Ik ga er vanuit dat de ontwikkelaar van Toon alle stappen heeft genomen om een goed produkt in de mark te zetten. Je hebt er als produkontwikkelaar namelijk niets aan om een flop te lanceren! Wellicht had er toch meer getest moeten worden. Zomaar software klonen kan en mag niet eens tenzij het open source is. In een ander topic is al eens iets voorbij gekomen over de software. Ik kan het alleen niet meer vinden..... Gelukkig lijkt Toon niet op andere thermostaten. Ik hou niet van eenheidsworst. We rijden tenslotte ook niet allemaal in een Ferrari om maar eens een merk te noemen.
Ik hoop net als jij wel dat de problemen met de software snel tot het verleden zullen behoren. Ik ga er vanuit dat de ontwikkelaars daar hun best voor doen :o

EDIT: over de software van Toon https://forum.eneco.nl/software-releases-bug-fixes-111/open-source-software-toon-4838/
Badge
Ook namens mij; Joep, bedankt voor je reactie.
Ik heb er vertrouwen in dat de software ontwikkelaars druk bezig zijn met het aanpassen en de puntjes op de i.

Ik roep iedereen op om problemen rond het gebruik van de timer functie van Toon hier te blijven melden: hoe meer diverse informatie, hoe sneller men de onvolkomenheden zal kunnen oplossen.

@ Carla; Ik ben het helemaal eens met de reactie van Brandje over het door haar ingebrachte gedag van Toon: Ook mijn ervaring is dat Toon VOOR het tijdstip waarop de temperatuur bereikt moet zijn,  gaat "aanwarmen". Dat is hoe Toon werkt. Wanneer je vind dat dat te vroeg is, kan je altijd de timing daar op aanpassen.
Voorbeeld: je wilt dat het om 1800 lekker is in je huis: dan kom je meestal thuis.
Afhankelijk van een grote reeks van variabelen ( ketel thermostaatstand, capaciteit ketel, huidige temp in huis, capaciteit radiatoren, enz.) kan Toon 10 minuten, maar ook gerust een uur van te voren aan gaan.
Wanneer je Toon, in samenwerking met jouw installatie, wat leert kennen, kan je daar de timing nog wat op aanpassen.
Ik kom 1800 uur thuis, heb Toon op 1815 getimed om de gewenste temp te bereiken.
Als ik binnen kom is hij al lekker aan het werk: eer ik mezelf op de bank heb geinstalleerd, ( met een versnapering) is het 18.30 en zijn Toon en ik op stoom.

Hg
Hans