Jaarrekening totaal anders dan verbruik Toon! | Eneco Community
beantwoord

Jaarrekening totaal anders dan verbruik Toon!

• 11 september 2014
  • 24 reacties
  • 1524 Bekeken

Reputatie 2
Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 156 reacties
Ik ben eerlijk gezegd verbijsterd en teleurgesteld... Vorig jaar juli zijn we in ons huis komen wonen. In september 2013 ben ik klant geworden van Eneco en vlak daarna is mijn Toon geïnstalleerd. Ik betaalde een voorschot van € 170,- per jaar (de vorige eigenaar zei dat hij bij Essent € 150,- per jaar betaalde).

Een jaar lang heeft mijn Toon bijna continu aangegeven dat mijn verbruik zowel qua gas als elektriciteit tussen de 20 en 25 procent lager lag dan door Eneco was ingeschat. Ik kreeg de tip om mijn voorschot te verlagen, maar dat heb ik niet gedaan. Ik had liever in september van dit jaar bij de eerste jaarafrekening een leuk geldbedrag terug. Ik had uitgerekend dat ik dan dus tussen de € 400,- en € 500,- zou terugkrijgen.

Deze week ontving ik de jaarrekening. Ik keek snel hoeveel ik precies zou terugkrijgen, maar tot mijn verbijstering moet ik € 178,- bijbetalen en wordt bovendien mijn voorschot verhoogd naar € 210,- per maand.

Hoe kan dit in hemelsnaam?? Ik weet dat Toon niet helemaal 100% het exacte verbruik weergeeft, maar tussen € 450,- terugkrijgen en bijna € 180,- bijbetalen zit een wel heel enorm verschil. Ik snap er helemaal niets van! Is er een probleem met mijn Toon? Of kan het zijn dat Eneco een enorme fout heeft gemaakt bij het opstellen van de jaarnota?
icon

Beste antwoord door Danielle 12 september 2014, 11:20

@Jeroen76,

Allereerst van harte gefeliciteerd!

Vervelend dat Toon niet overeenkomt met de jaarnota. Het verschil met wat je had verwacht is inderdaad erg groot.
De reden van dat verschil zit hem in de Z-Wave verbinding tussen de meteradapter en Toon. Er zijn veel onderbrekeningen te zien tussen die 2, waardoor er vaak geen momentaan verbruik op Toon geregistreerd is. De verbruiken worden altijd wel opgehaald van de slimme meter, maar zijn niet doorgestuurd naar Toon door die storingen. Daardoor is er minder verbruik op Toon genoteerd en afgezet tegen het ingeschatte verbruik zijn daar grote verschillen in ontstaan.
De laatste dagen lijkt de Z-Wave verbinding goed te gaan. Maar om Toon te allen tijde goed te laten functioneren, adviseer ik om onze monteur langs te laten komen die een repeater plaatst om de Z-Wave verbinding te versterken.
Komt het uit dat mijn collega na het weekend contact opneemt om een afspraak in te plannen? Of wil je er liever op een later moment op terug komen? (Ik kan me voorstellen dat het een hectische periode is).
Ik verneem het graag.
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

24 Reacties

Reputatie 1
Badge +1
omg! ik betaal op 6 euro na het zelfde bedrag en ook hier geeft toon aan dat we rond de 500 euro zouden moeten terug krijgen. over +-5 dagen moeten wij ook de jaar nota krijgen, ik hou mijn hart vast!
Reputatie 3
Badge
Wat is het verbruik volgens Toon, en wat is het werkelijke verbruik als je naar de meters kijkt?
Reputatie 1
Badge +1
Ik had ook een vraag, heeft u domme of een slimme meter?
Reputatie 2
Badge
@Marcel: een slimme meter. @Leon: daar zal ik morgen eens naar kijken. Ik ben vorige week vader geworden, dus door alle hectiek reageer ik niet altijd even snel momenteel...
Reputatie 1
Badge +1
@Marcel: een slimme meter. @Leon: daar zal ik morgen eens naar kijken. Ik ben vorige week vader geworden, dus door alle hectiek reageer ik niet altijd even snel momenteel...

Allereerst gefeliciteerd!! leuk hoor:D wij hebben ook een slimme meter, maar als mijn jaar rekening ook zo afwijkt hebben ze direct mijn rechtsbijstandverzekering op hun dak, kan gewoon niet begrijpen dat het ZOVEEL afwijkt! 40 euro ala, maar zoveel honderd euro zou ik niet slikken. dat toon iets afwijkt kan, maar niet zoveel. Ben zeer benieuwd hoe Eneco hierop gaat reageren.
Reputatie 4
Badge
Ik ben vorige week vader geworden,
Dat is ook mooi nieuws, en gefeliciteerd. Geniet ervan, ondanks dat je het waarschijnelijk nu best wel druk zal hebben.
Reputatie 7
Badge +6
@Jeroen76,

Vervelend dat Toon niet overeenkomt met de jaarnota. Het verschil met wat je had verwacht is inderdaad erg groot.
De reden van dat verschil zit hem in de Z-Wave verbinding tussen de meteradapter en Toon. Er zijn veel onderbrekeningen te zien tussen die 2, waardoor er vaak geen momentaan verbruik op Toon geregistreerd is. De verbruiken worden altijd wel opgehaald van de slimme meter, maar zijn niet doorgestuurd naar Toon door die storingen. Daardoor is er minder verbruik op Toon genoteerd en afgezet tegen het ingeschatte verbruik zijn daar grote verschillen in ontstaan.
De laatste dagen lijkt de Z-Wave verbinding goed te gaan. Maar om Toon te allen tijde goed te laten functioneren, adviseer ik om onze monteur langs te laten komen die een repeater plaatst om de Z-Wave verbinding te versterken.
Komt het uit dat mijn collega na het weekend contact opneemt om een afspraak in te plannen? Of wil je er liever op een later moment op terug komen? (Ik kan me voorstellen dat het een hectische periode is).
Ik verneem het graag.

Hoi Jeroen,

Danielle heeft inmiddels de uitleg gegeven en m.i. is dat duidelijk.
Hoewel je hoofd er nu niet naar staat geef ik je toch in overweging om je standen in Toon even de komende tijd te controleren/monitoren dus.
Neem zondagavond eens per week/14 dagen de stand op van je slimme meter. Zondagavond 24:00 uur start Toon met een nieuwe weekcyclus, dus de volgende zondagavond kan je precies controleren of Toon nu (na bv de repeater) wel z'n werk goed dot t.v.v. weer een bijbetaling de volgende keer!
Reputatie 2
Badge
Beste Daniëlle, dank je voor je reactie en uitleg. Het valt nog steeds behoorlijk tegen, maar nu begrijp ik in elk geval wat de oorzaak is.

De hele komende week heb ik nog verlof, dus als de monteur dan ergens kan komen, zou dat prima zijn...
Reputatie 2
Badge
Goede tip, Ton! Dank je wel!
Goede tip, Ton! Dank je wel!

Graag gedaan!:D
Reputatie 1
Badge +1
Gelukkig is de oorzaak gevonden, jammer dat u verwachting van de teruggave anders uitviel:( ik heb "gelukkig" die uitvallers niet gehad, dus bij mij is die optie niet mogelijk als mijn jaarnota zo extreem mocht uitvallen:$
Reputatie 7
Badge +6
@Jeroen76,

Ik had je graag ander nieuws willen geven, maar helaas 😞.
De opdracht staat uit om een afspraak met je te maken. Hooguit word je maandag gebeld en de afspraak proberen we volgende week plaats te laten vinden.
Reputatie 1
Badge +1
Gisteravond viel de jaarnota ook bij te zien in mijn eneco. Ik heb mij nog niet echt verdiept maar krijg zowieso flink terug en het termijnbedrag gaar ook met 20 euro omlaag. Kortom, toon heeft ons erg goed laten besparen dit jaar🆒
Reputatie 3
Badge
Waarom geeft Toon eigenlijk geen foutmelding als de verbinding telkens wegvalt en zelfs het ophalen van meterstanden niet lukt? Dat lijkt me beter dan maar aanmodderen met halve cijfers.
Gisteravond viel de jaarnota ook bij te zien in mijn eneco. Ik heb mij nog niet echt verdiept maar krijg zowieso flink terug en het termijnbedrag gaar ook met 20 euro omlaag. Kortom, toon heeft ons erg goed laten besparen dit jaar🆒

Kijk dat zijn weer prettige berichten, want daar doen we het natuurlijk voor!!
Maar let op er komt een moment dat je op de bodem zit qua besparen............
Maar dan is het weer de kunst om het te consolideren, toch.............
Reputatie 1
Badge +1
er komt een moment dat je op de bodem zit qua besparen............
Maar dan is het weer de kunst om het te consolideren, toch.............

Precies, ik ga wel iets omhoog met mijn maandtermijn, ze hebben hem nu op 141 euro gezet en wil liefste naar 150 euro zodat ik altijd 9 euro meer kan verbruiken indien nodig. Maar dat regel ik deze week even via Danielle 🙂
Reputatie 6
Badge +1
@Jeroen76,

Ik verneem het graag.

Beste Danielle,

Ik snap even 1 ding niet goed. Hij heeft een slimme meter. In toon worden deze standen ook getoont.als deze standen toch overeen komen met de standen in Toon dan is het voor toon toch steeds optellen en of aftrekken, om te komen tot het verbruik. Uiteindelijk in de jaarnota is het dan ook weer aftrekken van de standen vorige jaarnota, en doen zou het moeten kloppen.Of is dat te simpel gedacht.
Ook handig om een buffertje in te bouwen.
En als dat gedekt is dus met een iets hoger voorschot zal Toon alleen maar duimpjes laten zien.

Eigenlijk hoop ik dat we snel de mogelijkheid krijgen om die bedragen in Toon zelf aan te passen.
Reputatie 4
Badge
Cool toch, het is altijd leuk om te zien/horen dat je geld terug krijgt.
Heeft toon toch weer zijn nut bewezen.
Reputatie 7
Badge +6
@Jvp,

Om het verbruik op Toon weer te geven met slimme meters wordt elke keer het verschil in meterstanden berekend. Als er een storing in de Z-Wave verbinding is, worden de verbruiken niet doorgestuurd naar Toon en dat wordt later ook niet gecorrigeerd. Zo ontstaan er gaten in het verbruik.
De meterstanden voor de jaarnota gaan via een apart systeem en staan los van Toon, vandaar dat er een verschil kan ontstaan.
Reputatie 7
Badge +6
@LeonvB,

Als de Z-Wave verbinding onderbroken wordt, verschijnt er een storingsmelding. Zodra de verbinding hersteld is, verdwijnt de melding weer. Het kan zijn dat het misschien niet opvalt, maar de waarschuwing wordt wel gegeven. De meterstanden worden wel opgehaald, alleen vanaf de meteradapter wordt het verbruik niet doorgestuurd naar Toon.
Reputatie 2
Badge
Vandaag is de monteur van Eneco geweest. Hij heeft eerst geprobeerd een Z-Wave versterker te plaatsen, maar de koppeling lukte niet. Ook het opnieuw koppelen van de meteradapters lukte niet. Blijkbaar was er iets mis met mijn Toon. Hij heeft uiteindelijk maar een nieuwe Toon geplaatst, en daarna de Z-Wave versterker. De verbinding is nu van 2 naar 5 sterren gegaan. Als het goed is, zou nu alles stabiel moeten werken.

Ik ben wel mijn verbruiksgegevens kwijt hierdoor, maar aangezien er afgelopen vrijdag zonnepanelen zijn geplaatst op mijn woning, wordt het verbruik nu toch totaal anders...
Vandaag is de monteur van Eneco geweest. Hij heeft eerst geprobeerd een Z-Wave versterker te plaatsen, maar de koppeling lukte niet. Ook het opnieuw koppelen van de meteradapters lukte niet. Blijkbaar was er iets mis met mijn Toon. Hij heeft uiteindelijk maar een nieuwe Toon geplaatst, en daarna de Z-Wave versterker. De verbinding is nu van 2 naar 5 sterren gegaan. Als het goed is, zou nu alles stabiel moeten werken.

Ik ben wel mijn verbruiksgegevens kwijt hierdoor, maar aangezien er afgelopen vrijdag zonnepanelen zijn geplaatst op mijn woning, wordt het verbruik nu toch totaal anders...

Hoi Jeroen,

Fijn dat uiteindelijk een nieuwe Toon dus soelaas bood. En nu hopen dat de zWave verbinding voldoende sterk blijft om Toon te voeden, zodat je nu van je Toon kunt gaan genieten.
Straks de uitbreiding in begin 2015 voor zonnelevering op Toon en jij bent klaar voor de toekomst!