Is de temperatuur van Toon begrensd? | Eneco Community

Is de temperatuur van Toon begrensd?

• 12 februari 2017
  • 28 reacties
  • 764 Bekeken

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

28 Reacties

Dank Brandje en mAiden! Maar gaat dat ook het probleem van de (enorm traag stijgende) hogere temperatuur oplossen?

Het wisselen van die aansluitingen zal trouwens geen probleem zijn.

Als het goed is wel!
Het moduleren zorgt voor een veel regelmatige temperatuur. Zeker als je met de aanvoertempetatuur gaat stoeien. Ik noemde het al in de start van dit topic.
Nu met een buitentemperatuur van 9,4 grd heb je genoeg aan 55 a 60 grd als aanvoer.
Je CV condenseert dan bijna maximaal en dus wordt het hoogste rendement bereikt. Scheelt ook gasverbruik.
Intergas is een top ketel in samenhang met Toon®️.

Bij je keuze van radiatoren kies je eventueel handmatig als je het aantal grd per uur zelf wilt instellen.
Kies je standaard voor een snellere hogere temperatuur, dan verhoog je de aanvoertemp idem.
Als jouw radiatoren de voldoenden vermogen niet kunnen afgeven, dan zal je nooit de 25 of 30 graden behalen in de woonkamer.
Met 90 graden aanvoer, dan verwacht jouw ketel iets van rond de 70 graden retour, als de radiatoren niet voldoende kunnen afkoelen of zijn warmte afgeven aan de omgeving dan gaat jouw ketel pendelen. Dat betekent vol branden, noodstoppen en alleen rond pompen (heel lang rond pompen!) totdat de brander weer vrijgegeven wordt om weer te kunnen branden. Dat kost je behoorlijk veel gas, en slijtage van jouw ketel wegens de hoge brander temperaturen, en geen condens. Onzin dus, al die sprintes.
Oplossing, zorg voor veel grotere radiatoren met drie platen (T33), of Jaga's zodat de ketel zijn warmte kwijt kan en het tropisch kan worden in de woonkamer.
Ik vind het niet zo gek dat zulke temperaturen niet behaald worden, maar dat ligt niet aan de Toon, maar aan de beveiliging van jouw ketel.
Ah, en dicht getimmerd radiatoren met de fancy omkastingen van de bouwmarkt helpen het ook niet.
Het inbouwen van radiatoren heb ik zelf ook nooit zo goed begrepen - dan kun je ze net zo goed in de schuur zetten of zo :)

Grotere radiatoren zitten er voorlopig niet in. Aan de andere kant haalde ik die hoge temperaturen wel met de vorige thermostaat.

Enfin, de tussenstand: Aanvoertemperatuur omlaag gebracht naar 60 graden en Opentherm aangezet. Resultaat: Maximaal behaalde temperatuur is 22,5 graden...

Of moet Toon nu eerst weer twee weken inleren?