Is de temperatuur van Toon begrensd? | Eneco Community

Is de temperatuur van Toon begrensd?

• 12 februari 2017
  • 28 reacties
  • 764 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 13 reacties
Zo nu en dan moet ik de temperatuur in mijn woonkamer flink opschroeven. Maar wat ik ook probeer, deze wordt nooit hoger dan 21,5 graden. Resetten van ketel en ketelmodule lost het probleem niet op en de aanvoertemperatuur staat zoals ie was vóór Toon geïnstalleerd werd. Is er nog een andere optie om het tijdelijk warmer te krijgen?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

28 Reacties

Uit m'n hoofd op 30 grd.

Lukte het met je vorige thermostaat wel?
Ja, probleemloos. Daarom vind ik het ook zo raadselachtig dat het nu niet meer lukt.
Was de vorige thermostaat een aan/uit en Toon staat nu op Opentherm? Wat is/was de aanvoertemperatuur? Hoe warm wil je het hebben eingelijk? Wat voor ketel heb je? Hoe goed of slecht is jouw huis geïsoleerd?

Wegens storing op onze kristallen bol, zou het wel makkelijker zijn met wat meer gedetailleerd informatie...
Reputatie 7
Badge +6
Beste Bagtuss,

Je geeft aan dat de gewenste temperatuur niet gehaald wordt, we kijken graag met je mee. Kun je via Menu>Toon Support de toegang klantenservice aanzetten? Ook willen we graag weten wanneer de temperatuur niet gehaald werd.

Groet,

Folkert
@Folkert: We hebben dit weekend geprobeerd om boven die 21,5 graden te komen en zullen dat vandaag weer doen. Na de radiatoren ontlucht te hebben en ook de correctie temperatuurmeting aangepast bleef Toon bij 22 graden steken.

Toegang klantenservice staat inmiddels open - bedankt alvast!
Reputatie 7
Badge +6
@Bagtus,

De instellingen zie ik terug van 25 graden en dat dat inderdaad niet gehaald wordt, net als afgelopen zondag.
We kunnen testen of het beter gaat als we Toon opnieuw laten inleren. Wel is het zo dat je opnieuw het programma in moet stellen. Daarnaast kun je dan Toon 2 weken op een programma alten staan, zodat we na kunnen gaan of het dan beter gaat.
Vind je dat een goed idee?
Ik heb Toon zondag een harde reset gegeven dus dat opnieuw inleren zou vanzelf moeten gaan nu.

Gisteren geprobeerd om de temperatuur naar 30 graden te krijgen (gewoon om te testen). Het duurde van 11 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds voor ie op 24,5 bleef steken. Met een aanvoertemperatuur van 90 graden (het maximum van de ketel) zou dat toch gewoon veel sneller moeten gaan?
Reputatie 7
Badge +6
@Bagtus,

Ik zie niet dat Toon is terug gebracht naar de fabrieksinstellingen. Of bedoel je dat je alleen de ketelmodule stroomloos hebt gemaakt? Dat is een harde reset. Anders had je opnieuw de ketelmodule moeten koppelen, Wifi instellen en de activatiecode van Toon in moeten voeren.
Met een harde reset door de ketelmodule stroomloos te maken leert Toon niet opnieuw in, dus als je dit wilt testen dan verneem ik het graag zodat het hopelijk beter gaat.
Even een harde reset op deze draad:

Voorheen: Zet thermostaat op 30 graden en korte tijd later IS het ook 30 graden.

Nu: Toon is al een paar maanden ingeleerd, werkt verder prima, maar bij handmatig instellen van een hoge temperatuur duurt dat A: érg lang (als in - serieus - 'n uur of zes) en B: wordt de gewenste temperatuur gewoon niet gehaald. Het blijft hier tussen de 24,5 en 25 hangen.

Wat is in dit geval het verschil tussen Toon en een andere thermostaat? Want (tijdelijk) handmatig instellen zou toch geen enkel verschil moeten maken?
Reputatie 7
Badge +7
beste @ Bagtus

staat je ketel en Toon op opentherm of aan / uit ??
op opentherm ( heb je de ketel instellingen in Toon wel goed ingesteld staan ) ??

zoals @ Berny al schrijft,

"Wegens storing op onze kristallen bol, zou het wel makkelijker zijn met wat meer gedetailleerd informatie..."
Wat een moeilijke discussie is dit hier, zeg.
Gevraagde info komt er niet.
Het voorstel tot zg totale resetten van het inleerproces wordt niet begrepen......
Zo wordt het nooit wat....
Inderdaad wat miscommunicatie denk ik: Het verband tussen dat inleren en 'n thermostaat buiten het programma om tijdelijk (en dus handmatig) te verhogen ontgaat me een beetje. Maar bij deze de info die ik bij elkaar heb weten te sprokkelen:

Ketel: Intergas Kombi Kompakt HR 28/24, geschikt voor opentherm
Toon: Opentherm staat aan
Aanvoertemperatuur: 90 graden
Huis: Goed geïsoleerd
Harde reset: Zojuist uitgevoerd (was even in de war met een softwarematige reset, vandaar)
Externe toegang klantenservice: aan

Helpt dit?
Ik heb dezelfde CV.
Hiervan is bekend dat er geen enkel probleem is met Communicatie/werking Toon®️.
Aanvoer temperatuur 90 grd, veel te hoog!
60 a 70 grd is meer dan voldoende en het rendement wordt hoger maar dat even terzijde.

Ik zou nu eerst het volledig resetten van het inleren wat Danielle voorstelde, doen.
Daarmee verlies je alle programma instellingen en die stel je gewoon later opnieuw in.

Daarna kan je fine tunen hier in dit topic weer oppikken.
Er kennis genoeg aanwezig om je daarbij te helpen.
Reputatie 7
Badge +6
@Bagtus,

Wat mij wel opvalt achter de schermen is dat als je handmatig de temperatuur op 20 graden instelt, dat prima en snel wordt gehaald door Toon, net als gisteren ochtend. Of ervaar je bij zo'n temperatuur ook problemen?
Is er een reden voor dat je soms de temperatuur op 25 of zelfs 30 graden zet? Is dat puur om het te testen of deed je dat vaker ook met de oude thermostaat? Het opnieuw inleren heb ik nog niet in gang gezet omdat een lagere temperatuur wel goed werkt naar mijn weten, vandaar eerst deze vragen.
Bij lagere temperaturen geeft Toon inderdaad geen problemen. Het komt alleen af en toe voor dat ik (tijdelijk) even wat flink hogere temperaturen nodig heb. Hij staat nu op 30 graden om te zien of die reset gewerkt heeft maar het is de bedoeling dat ie één a twee maal per week zo op de 26 terecht moet komen (wat ook weer niet langer duurt dan 'n uur of twee).
Reputatie 7
Badge +6
@Bagtus,

Oké vandaar. Ik zie dat op de momenten dat je een hogere temperatuur vraagt de ketel wel maximaal aan het stoken is uren achter elkaar, maar dat de kamertemperatuur niet snel genoeg stijgt. Ik denk dat het een kwestie van aankijken is want met de hogere temperaturen buiten gaat het ook steeds beter. Daarnaast zie ik dat het opnieuw inleren geen zin heeft omdat Toon daar al mee bezig is vanaf 12 februari.
OK, dus even voor alle duidelijkheid: Het is nu twee weken wachten voor ik de temperatuur tijdelijk kan verhogen?

Gister nog een poging gedaan namelijk en het duurde ongeveer een half uur tot drie kwartier per halve graad dus dat leek weinig zin te hebben.
Reputatie 7
Badge +5
@Bagtus

Inderdaad, Toon heeft echt die twee weken nodig om opnieuw in te leren zonder handmatige aanpassingen. Wacht het dus nog even af en laat vooral weten wat de bevindingen zijn na deze twee weken. Mocht het niet geholpen hebben, dan pakken we het graag verder op.
@Bagtus,

Ik heb dezelfde ketel en thermostaat als jou... hier draait de Toon lekker in de aan/uit stand en dat werk hier goedkoper en aangenamer...
Waarom aan/uit zou je zeggen, nou...? Dit huis is zo goed geïsoleerd dat geen enkele modulerende thermostaat in staat is het hier comfortabel warm te houden... Ik heb al diverse merken thermostaten getest. Van goedkope tot hele dure aan toe.
Dus ik heb de Toon weer lekker op de aan/uit stand gezet en het huis is snel op temperatuur en door de aan/uit stand houd de Toon het ook lekker op temperatuur door ongeveer 3x in het uur eventjes de ketel te laten branden voor een minuutje of 2.
Door eventjes de boel op te stoken voor 2 minuten haalt de thermostaat net even die koude trek om de benen weg. Deze koude trek ontstaat al snel i.v.m. de WtW installatie hier in huis.
Deze WtW creëert een luchtcirculatie die niet altijd als prettig word ervaren.
Dit huis koelt ongeveer een halve graad per 4 uur af bij dit soort buiten temperaturen.

Probeer het eens.... Intergas en een modulerende thermostaat zijn vaak geen goede vrienden van elkaar. Veel problemen hierover zijn veel te vinden via Google.
OK, we zijn nu vier weken verder en het probleem is nog steeds hetzelfde: Bij 24 graden blijft de teller steken en zelfs dat duurt 'n uur of drie. Ook als ik de mechanische afzuiging hier in huis (waarvan ik dacht dat dát misschien de oorzaak was) uit zet.

Ben er inmiddels wel achter dat OpenTherm uit staat en niet aan zoals eerder vermeld...

Ben er inmiddels wel achter dat OpenTherm uit staat en niet aan zoals eerder vermeld...

Hoi Bagtus,

Zoals ik eerder schreef heb ik dezelfde Intergas, die reeds 5 jaar op OpenTherm staat met Toon®️.
Toon®️ volgt de Intergas automatisch.
Je ziet het woordje OpenTherm dik gedrukt.
Kan je niet eens een foto plaatsen waar je kan zien hoe de instelling is.

Ik bedoel deze:

Bij deze. Helpt dit?
Perfect!
Je hebt (uiteraard) gelijk; jouw Intergas is dus inderdaad Aan/uit aangesloten.
Als jij OpenTherm wilt dan zal je dus de thermostaat draden op een andere plek op het aansluitbloc moeten zetten.
Kijk even in je handleiding.
Lukt dat niet, dan hoor ik wel en zoek ik die van mij erbij.
Reputatie 7
Badge +9
Mocht je Toon OpenTherm willen proberen (wat ik je wel aanraad.), dien je de klemmen 11 en 12 te hebben.. Voor wat duidelijkheid hebben ik wat printscreens gemaakt, uit de handleiding..
Dank Brandje en mAiden! Maar gaat dat ook het probleem van de (enorm traag stijgende) hogere temperatuur oplossen?

Het wisselen van die aansluitingen zal trouwens geen probleem zijn.