Internetverbinding met Toon valt weg | Eneco Community

Internetverbinding met Toon valt weg

• 14 september 2012
  • 238 reacties
  • 13314 Bekeken

Vooraf: Eneco verkoopt 20.000 Toons (€ 2,2 miljoen omzet) en levert vervolgens geen enkele service en support. Het e-mailadres van de support blijkt niet te werken. De supportmedewerker aan de telefoon heeft geen enkel verstand van het systeem (5 keer contact gehad). Vervolgens moet je via een forum proberen uit te vinden hoe het probleem kan worden opgelost. Daar blijkt een moderator aanwezig te zijn die ook maar gist naar mogelijke oplossingen. Ik vind het werkelijk schandalig. Zodra een andere leverancier met een Toon op de markt komt, overwegen we over te stappen.

Toch proberen via het Forum het antwoord voor het probleem te vinden. Regelmatig valt de verbinding met het servicecentrum weg. Deze komt ook niet automatisch terug. Deze is alleen te herstellen door de router aan en uit te zetten. De draadloze verbinding tussen Toon en router is het probleem niet. Die is sterk en de Toon vind hem altijd direct. Op de Toon staat bij de antenne ook dat de verbinding bestaat. Ik heb inmiddels de Toon en vast ip-adres in de router gegeven. (Dat was na 5 keer bellen de suggestie van de telefonische helpdesk). Het probleem van het wegvallen van de verbinding en niet opnieuw contactleggen met het servicecentrum blijft ook met vast ip-adres bestaan. De internetverbinding is stabiel (valt nooit weg). Hij hebben glasvezel van KPN.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

238 Reacties

Badge
Beste Ruud,

Het kan zijn dat, ondanks dat je geen last hebt bij het surfen op het internet, je internetverbinding toch niet perfect stabiel is.
Wil je eens een web-radio-stream enkele uren laten spelen?
Bijvoorbeeld RADIO 2:
http://radioplayer.omroep.nl/radio2/
Zitten hier totaal geen haperingen in, dan is het aannemelijk dat je internetverbinding stabiel is!
Zitten er haperingen in en verliest Toon zijn verbinding, dan is er iets mis en moet je verder gaan kijken...

Vriendelijke groet,

Marco H.
Marco,

Dank voor je reactie.
We hebben glasvezel en kijken via de glasvezel (dus internet) naar de TV. Geen vuiltje aan de lucht. Eneco heeft gebeld dat het mogelijk aan de channelkeuze ligt.
Dat ga ik proberen.

Ruud
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb daar ook last van gehad. Omdat er zo ontzettend veel draadloze netwerken in de buurt online kwamen moest ik gedwongen ook een andere channel kiezen. Standaard staat de router volgens mij op 7.

channel 9 of 11 zijn in iedergeval veilige keuzes
Badge
Een overdaad aan wireless networks kan inderdaad stabiliteitsproblemen geven.
Het gratis eenvoudige programma inSSIDer biedt inzicht in rondwarende draadloze netwerken in de buurt. In mijn huiskamer tel ik er al 10.
    http://www.metageek.net/products/inssider/
Het kanaal waar oudere routers meestal standaard op staan ingesteld is 6. Moderne routers kiezen meestal zelf, afhankelijk van de omstandigheden, dynamisch een kanaal. Dit is trouwens vaak niet het beste kanaal! InSSIDer helpt bij de keuze van het beste kanaal.

Je digitale TV setop-box is waarschijnlijk niet draadloos dus bedraad aangesloten? Dat zou in het geval van wireless problemen verklaren waarom internet-TV géén hinder ondervindt. Daarom adviseer(de) ik om op een draadloze PC eens enkele uren een radio-stream af te spelen.
Ik heb inmiddels ook op advies van Eneco het router op een vast kanaal gezet. Hij stond op auto. Ik hoop dat het probleem nu verholpen is. Ik wacht nog even af. Met WIFI-analyser (android) heb ik gecontroleerd op netwerken en dat aantal valt wel mee.
Badge
Ik heb hetzelfde probleem met Toon, hij verdwijnt regelmatig van het netwerk en kan dan ook geen netwerk meer vinden.
Zelfs de monteur die Toon heeft geinstalleerd kreeg Toon niet met het netwerk verbonden, nadat de monteur weg was
ben ikzelf maar gaan spelen met Toon, een reset van Toon gedaan, en ziedaar verbinding.
Om zeker te weten dat het niet mijn router is, heb ik een Apple Extreme er tussen gehangen, dit geeft een zeer stabiele
verbinding met mijn Ipad door het gehele huis, maar Toon vliegt er regelmatig uit, en vind dan geen enkel netwerk meer.
De meest snelle manier om weer verbinding te krijgen is om Toon even los te klikken van de montageplaat, hij start dan weer op
en ik heb dan gelijk weer verbinding.
Volgens mij is het probleem niet de router, maar is het probleem Toon, die geen stabiele verbinding heeft.
Hallo,

Op oudere routers kan je inderdaad het kanaal voor de wifi wijzigen, dit kan je zeker proberen. Als je een nieuwere router hebt kiest deze zelf het (beste) kanaal. Echter zie ik als de router zelf kiest dat mijn wifi signaal sterkte in huis heel erg schommelt. Op toon zie ik de signaalsterkte vaak variëren. Hij blijft bij mij gelukkig wel net verbinding houden. Bij mij zou een vast kanaal mogelijk werken.

Ps Tevens hebben nieuwere routers 2 verbindingen , 1 keer normaal en 1 op 5G (veel sneller, alleen een veel minder bereik)

Gr
Badge
Hallo,

Op oudere routers kan je inderdaad het kanaal voor de wifi wijzigen, dit kan je zeker proberen. Als je een nieuwere router hebt kiest deze zelf het (beste) kanaal. Echter zie ik als de router zelf kiest dat mijn wifi signaal sterkte in huis heel erg schommelt. Op toon zie ik de signaalsterkte vaak variëren. Hij blijft bij mij gelukkig wel net verbinding houden. Bij mij zou een vast kanaal mogelijk werken.

Ps Tevens hebben nieuwere routers 2 verbindingen , 1 keer normaal en 1 op 5G (veel sneller, alleen een veel minder bereik)

Gr

Ook op nieuwe routers kun je (kortgezegd: in bepaalde configuraties) zelf het kanaal wijzigen. Alleen geavanceerde nieuwe WiFi routers (zoals de Cisco Linksys E4200) hebben een Dual Wireless Access Point waarvan er één voor de 5 GHz band en één voor 2.4 GHz band kan worden geconfigureerd. Het bereik is mede afhankelijk van 802.11a/b/g/n.
Badge
Ik heb hetzelfde probleem met Toon, hij verdwijnt regelmatig van het netwerk en kan dan ook geen netwerk meer vinden.
Zelfs de monteur die Toon heeft geinstalleerd kreeg Toon niet met het netwerk verbonden, nadat de monteur weg was
ben ikzelf maar gaan spelen met Toon, een reset van Toon gedaan, en ziedaar verbinding.
Om zeker te weten dat het niet mijn router is, heb ik een Apple Extreme er tussen gehangen, dit geeft een zeer stabiele
verbinding met mijn Ipad door het gehele huis, maar Toon vliegt er regelmatig uit, en vind dan geen enkel netwerk meer.
De meest snelle manier om weer verbinding te krijgen is om Toon even los te klikken van de montageplaat, hij start dan weer op
Volgens mij is het probleem niet de router, maar is het probleem Toon, die geen stabiele verbinding heeft.

In alle gevallen van storing:
Reset Toon door het kortstondig indrukken (bijvoorbeeld met een cocktail-prikker) van het resetknopje aan de onderkant van Toon. Alle gegevens blijven bewaard!
Badge

In alle gevallen van storing:
Reset Toon door het kortstondig indrukken (bijvoorbeeld met een cocktail-prikker) van het resetknopje aan de onderkant van Toon. Alle gegevens blijven bewaard!

Regelmatig resets gedaan, maar even van de wandhouder lichten komt volgens mij op hetzelfde 
neer, Toon doet dan een restart en alle instellingen blijven bewaard, ik vind het zo sneller gaan
Reputatie 3
Badge
Met je vinger lukt het ook om het knopje in te drukken. Voor het contact met de wandhouder lijkt het me niet al te goed om de wijze zoals hierboven beschreven toe te passen.
Badge
Daar heb je een punt:)

maw is dat dan inderdaad beter...
Reputatie 3
Badge
Maar ja, steeds moeten resetten is ook niet de bedoeling. Maar mij lukt het dus met 1 vinger. Knap he. 😉
Badge
Maar ja, steeds moeten resetten is ook niet de bedoeling. Maar mij lukt het dus met 1 vinger. Knap he. ;)

Eerlijk gezegd heeft hij de afgelopen week constant verbinding gehad,
dus nog niet moeten resetten.
Ziet er dus hoopvol uit.
Reputatie 3
Badge
Beste Ruud,

Het kan zijn dat, ondanks dat je geen last hebt bij het surfen op het internet, je internetverbinding toch niet perfect stabiel is.
Wil je eens een web-radio-stream enkele uren laten spelen?
Bijvoorbeeld RADIO 2:
http://radioplayer.omroep.nl/radio2/
Zitten hier totaal geen haperingen in, dan is het aannemelijk dat je internetverbinding stabiel is!
Zitten er haperingen in en verliest Toon zijn verbinding, dan is er iets mis en moet je verder gaan kijken...

Vriendelijke groet,

Marco H.

Is het niet zo dat het per apparaat nog verschillend kan zijn? Mijn vrouw haar smartphone heeft regelmatig wifi problemen en ik (zelfde type) heeft dit niet. Ik kan zelfs op zolder (door 2) ondervloertjes met alluminium folie nog prima bereik hebben en mijn vrouw direct naast de router al problemen ondervinden. Zou dit met toon ook niet zo kunnen zijn? Ook hoor je regelmatig dat iets verschuiven van een voorwerp het probleem al zou kunnen oplossen.
Badge
Draadloze signalen worden afgezwakt door zaken als betonnen muren en bouwstaal in de zoldervloer. Ook als de draadloze router (in de meterkast) vlak bij metalen leidingen hangt, worden signalen afgezwakt omdat metalen buis het signaal erg absorbeert.

Hang in de meterkast de draadloze router tegen één van de zijmuurtjes op ongeveer 1,50 meter hoogte. Als de router (nog) twee antennes heeft, wijs dan één antenne omhoog en één antenne opzij. Zo wordt een zo groot mogelijk stralingsveld opgebouwd. Ook kan het helpen om de router iets van de muur af te hangen.

Een vel aluminiumfolie achter de router (als deze tegen de buitenmuur hangt) kan de veldsterkte iets vergroten en een vel aluminiumfolie achter een ontvanger kan de ontvangst iets vergroten. Door het pad van het draadloze signaal tussen router en ontvanger na te gaan is enigszins te beredeneren of er problemen te verwachten zijn. Als de router in de meterkast hangt en het signaal door de lengte van een betonnen muur moet, kan een smartphone in de keuken ontvangstproblemen hebben, terwijl een PC op de eerste verdieping een perfecte ontvangst heeft.

Een magere oplossing voor het 'verlengen' van een UTP/netwerkkabel is de "Ethernet over Power" technologie.
Een perfecte oplossing voor het vergroten van draadloos bereik is het gebruik van een WiFi-Repeater.
Reputatie 3
Badge
wat kost de wifirepeater ide eneco aanbied? is deze te vergelijken met de modellen die je via internet kan aanschaffen? ik heb er 1 nodig maar ben benieuwd of die van eneco niet goedkoper en beter is... iemand daar wat over?
Voor zover ik weet, biedt Eneco geen WiFi-repeaters aan. Als je de repeater die zo nu en dan wordt gebruikt bij Toon bedoelt, dan is dat geen WiFi-repeater.
Die repeater van Eneco wordt gebruikt om het signaal van de meteradapter beter door te geven bij een grote afstand tussen meteradapter en Toon-display.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van het Z-Wave protocol. Draadloze signaaloverdracht op 868,42MHz
Eneco gebruikt hiervoor de Everspring AN157-2
http://www.ezhome.nl/everspring-z-wave-tussenstekker-schakelaar.html
Eigenlijk is dit geen echte repeater, maar een aan/uit schakelaar. Omdat iedere Z-wave module zowel ontvanger als zender is van signalen, wordt daarvan gebruik gemaakt.
Het signaal van de meteradapter wordt ontvangen door die Aan/Uit-schakelaar en vervolgens door diezelfde schakelaar weer uitgezonden en daarna ontvangen door Toon.
Voor WiFi heb je er niets aan. Andere frequentie en ander protocol.
Als je een WiFi-repeater zoekt, is dit wel een goede keus
http://tweakers.net/pricewatch/287901/avm-fritz!wlan-repeater-300e-(de-interface).html#tab:info
Hou er wel rekening mee dat repeaters de datasnelheid vrijwel kunnen halveren.
Een repeater is echt een laatste optie.
Een draadloos accesspoint (Wifi) in de meterkast is bepaald geen goede zaak.
Meestal is plaatsing buiten de meterkast met een vaste kabel wel een mogelijkheid.
Plaats deze dan wel zo hoog mogelijk.
Reputatie 3
Badge
Off topic.: van mij hangt in de woonkamer maar goed dit is voor een ander forum bedoeld. Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga is op zoek.
Badge
Ziet er dus hoopvol uit.

Hoop is vervlogen, verbinding was weer weg,
en Jeroen bij mij is het ook met 1 vinger gelukt  om te resetten:)
Badge
Ziet er dus hoopvol uit.

Hoop is vervlogen, verbinding was weer weg,
en Jeroen bij mij is het ook met 1 vinger gelukt  om te resetten:)

Sinds de reset geeft hij nu een constant gasverbruik van 1583 aan,
en dat al gedurende meer dan 2 uur, huidige temperatuur instelling
is 12 gr en huidige temp binnen is 22,5 gr,
maar het waakvlammetje bij de huidige temperatuur brandt niet,
en het enige wat bij mij op gas gaat is de CV

Wederom maar weer een reset gedaan, en nu is het weg.

Het blijft leuk speelgoed:o

Curl
Warmt op
18 Reacties

nog even en ik zit tegen het kookpunt  :-))
Reputatie 3
Badge
Moet jij niet gewoon even een hele nieuwe toon krijgen of zijn het echt je sensors?
Badge
Moet jij niet gewoon even een hele nieuwe toon krijgen of zijn het echt je sensors?

Ik heb geen idee, maar zo vlot en goed erop mijn "stekkerdozen" is
gereageerd, kan het nooit meer lang duren dat ze hier op reageren:o
De Toon heb ik nu met een vast IP-adres ingesteld. Je kunt dat doen door in de router het MAC-adres van Toon (dat kun je vinden bij het menu instellingen van de Toon) een vast IP-adres te geven. De draadloze router stond bij channelekeuze op automatisch. Ik heb nu een vast Channel ingesteld. Dat is even wat uitzoekwerk, want je moet zorgen dat je niet op hetzelfde kanaal zit als draadloze routers in de buurt. Als je hetzelfde channel neemt, wordt de verbinding erg traag. Je kunt met het gratis programma inSSIDer welke draadloze netwerken in de buurt zitten (dank voor de tip Marco H.). Je kunt het programma downloaden op: http://www.metageek.net/products/inssider/
Sinds die tijd is de Toon internet verbinding stabiel.

Oplossing dus:
1. vast IP-adres
2. vast channel
Badge
De Toon heb ik nu met een vast IP-adres ingesteld. Je kunt dat doen door in de router het MAC-adres van Toon (dat kun je vinden bij het menu instellingen van de Toon) een vast IP-adres te geven. De draadloze router stond bij channelekeuze op automatisch. Ik heb nu een vast Channel ingesteld. Dat is even wat uitzoekwerk, want je moet zorgen dat je niet op hetzelfde kanaal zit als draadloze routers in de buurt. Als je hetzelfde channel neemt, wordt de verbinding erg traag. Je kunt met het gratis programma inSSIDer welke draadloze netwerken in de buurt zitten (dank voor de tip Marco H.). Je kunt het programma downloaden op: http://www.metageek.net/products/inssider/
Sinds die tijd is de Toon internet verbinding stabiel.

Oplossing dus:
1. vast IP-adres
2. vast channel

Regelmatig had ik slechte verbinding met mijn Ipad, ik heb dit opgelost door een
Apple Extreme achter mijn Linksys E3000 (daarop draadloos uitgezet) te plaatsen,
daarna heb ik nooit meer een slechte verbinding gehad, de Apple herkent ook onmiddelijk  Toon, Ipad en mijn PC's

inSSIDer gebruik  ik al langer, daardoor zit ik op een ander kanaal dan
mijn buurtgenoten, ik heb dan ook een constante draadloze verbinding van 72,0 Mbps.

Maar als Toon de verbinding verbreekt ziet hij geen enkel netwerk meer, die ziet
hij pas weer als ik een reset doe.

Ik denk dan ook niet dat het probleem in mijn netwerk zit.