Instellingen Toon na reset | Eneco Community
vraag

Instellingen Toon na reset

• 20 december 2012
  • 10 reacties
  • 3907 Bekeken

Gisteren een nieuwe AWB ketel geïnstalleerd (cw5) met Toon. Alles werkte prima, maar kon met Toon op afstand niet inloggen. Vandaag een nieuwe activatiecode gekregen van Eneco. Hiervoor moest ik wel Toon herstellen naar de fabrieksinstellingen. Nu ben ik daar niet zo benauwd voor, maar gaandeweg de procedure zag ik instellingen voorbijkomen waar ik in de oude situatie niet naar gekeken had.

Tijdens de installatie kon Toon geen contact krijgen met de sensoren op de meters. Die heb ik dus gereset volgens de handleiding en zag een opmerking dat bij één instelling alleen de monteur wijzigingen mocht doen. Die heb ik toch zelf moeten instellen, anders ging het niet werken. Het was inmiddels na 17 uur en natuurlijk geen hulp op afstand.

Op de bijlage zie je dat de elektriciteitsmeter is geïnstalleerd. Hij gaf aanvankelijk de optie puls aan, terwijl ik toch echt een draaischijf heb. Die heb ik dus ook geselecteerd.

http://www.hupkato.nl/temp/toon_energiemeters.jpg

Vraag 1: De standaardwaarde stond op 300 omwentelingen. Een blik op mijn meter zei dat dat 480 moest zijn. Mag je dit zelf instellen of moet hier persé een monteur voor komen?

Vraag 2: Ik zie geen sensor waarden voor de gasmeter in beeld, terwijl bij in bedrijf zijnde ketel er wel een vlam en balk op het display worden getoond ten teken dat er gas wordt gebruikt.
Moet de sensor nog "inregelen" zodat hij later wordt getoond in dat scherm? Ik heb verzuimd te kijken wat de instellingen voor reset waren!

Hoop dat iemand antwoord kan geven.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

10 Reacties

Ja, ze moeten eerst inregelen. En als deze waarde op je meter staat c=480 , zou het goed moeten zijn.

hierna gaan ze pas goed aangeven, bij mij duurde het volgens mij een dagje.

ik weet alleen niet of ze bij het inregelen wat aangeven. En uiteraard zul je even moeten wachten op je update van gas en stroom. Deze gegevens zijn als het goed is door de reset verloren gegaan.
Reputatie 3
Badge
Het is verstandig om bij een reset van toon ook de stroom van de meteradapter te halen is mij gezegd. eerst toon herstarten en dan de meteradapter terug. dit geld dan niet als je alleen de toon herstart omdat deze vastloopt. maar bij mij was de meteradapter die soms uitviel. daarna raakte toon ook van slag.

de instelling stonden in de boeken dat deze door monteur gedaan moest worden maar als je eneco belt kan je telefonisch wordfen geholpen en hou jij je nejtes aan de regels. als we her zwartwit bekijken.

inregelen van gas kan langer duren. als je op toon alles netjes hebt ingesteld kan je eventueel de meteradapter opnieuw instellen door deze 10 sec stroomloos te maken.
Het is verstandig om bij een reset van toon ook de stroom van de meteradapter te halen is mij gezegd. eerst toon herstarten en dan de meteradapter terug.

@Jeroen, dat heb ik gedaan. Daarmee wis je ook de gegevens van de sensoren in Toon. Ik heb dus niet gekeken wat de initieële instellingen waren. Ik ga zo maar even bellen. Ik zal het antwoord hier posten.
Contact gehad met Sven van het Eneco GroenAdvies team. Hij heeft uitermate zijn best gedaan! Toppie. Toon draait alsmede de app op 3 iDevices.
De fabrieksinstelling had ik goed gedaan, evenals de instelling van het aantal omwentelingen van de elektrameter. Ik moest alleen Toon zelf even resetten middels de knop aan de onderzijde om de melding te laten verdwijnen dat de sensoren werden ingeregeld. Dat was al gebeurd namelijk. Na de reset verscheen er keurig in het beeld dat er verbinding was met de sensoren.

Wat mij betreft mag hier een slotje op. Bedankt voor de reacties.
Reputatie 3
Badge
Namen van medewerkers mogen niet genoemd worden. Hou er tekening mee... :) Al heb ik als klant daar geen problemen mee. maar resetten via de onderkant? Ken die knop maar dat dit het probleem oplost is toch wel vreemd. Althans dat je een soft reset nodig hebt nadat je alles hebt ingesteld.
@Jeroen,  het kan ook Jan, Piet of Klaas geweest zijn :p Waarom zou je iemand die zijn best heeft gedaan geen schouderklopje mogen geven. Gebeurt veel te weinig in deze maatschappij!

vwb de soft reset het volgende; na de ontvangst van de nieuwe activatiecode heb ik een fabrieksherstel gedaan. Hierna zag ik op het tabblad Energiemeters dat Toon geen contact had met de sensoren. Dus de handleiding geraadpleegd en "illegaal" de sensoren opnieuw ingeregeld (snap trouwens niet waarom je dat als klant niet zou mogen. Je hoeft er werkelijk geen raketgeleerde voor te zijn. Alleen oppassen dat je het goede aantal omwentelingen invult die je kunt aflezen van je meter). Hierna bleef de melding in beeld (inmiddels een nacht en een ochtend verder) dat de sensor ingeregeld moest worden.

toen maar weer gebeld met .... Juist, dezelfde. Op zijn aanraden stekker uit de meteradapter in de metekast en er weer in. Hierna gaan de sensoren weer opnieuw inregelen. Vervolgens soft reset gedaan en voila... een correct werkende Toon. 
Of het zo allemaal in de goede volgorde is gegaan zal mij de bekende worst zijn, feit is dat het werkt :D E dat S... zijn werk (voor mij) goed heeft gedaan.
Hoi Aaipad,

Dat je de resetknop hebt gebruikt is volgens mij ook niet zo bijzonder. Toen de monteur bij mij bezig was met de installatie, ging het op een gegeven moment ook niet naar z'n zin en heeft hij ook een (soft) reset gegeven!

Maar het belangrijkste voor jou is dat de zaak werkt. Gefeliciteerd!!
Reputatie 3
Badge
Ik verzin de huisregels niet maar zie zo af en toe dat namen toch verwijderd worden. Ik zie ook het probleem niet in van namen noemen als dit met respect gebeurd. We hebben niet voor niets een naam.

nu reset ik toon niet meer maar moest dit regelmatig doen om toon werkende te houden. Toch kreeg ik bericht dat resetten niet nodig zou zijn. Nu werkt toon met slimme meter perfect. Twijfel alleen over mij gasverbruik. Ik heb idee dat dit toch teveel is dan voor Toon. Maar goed je let er nu ook meer op natuurlijk
Hallo!!, Alle Toon gebruikers.

Ik ben hier net op de 4e december bij jullie Toon gebruikers,
Ik vind het tot nu toe prima werken,Ik denk dat iemand die dat besteld,bij eneco,
Ook een slimme meter in huis moet hebben!.
Want dan werkt het (bij mij geweldig)goed.tot nu toe
Ik woon in Bussum.
.... en volgens mij bied eneco ook een gratis slimmehuismeter aan!?
zoniet lees ik dat graag!

Gr uit Bussum
Hallo!!, Alle Toon gebruikers.

Ik ben hier net op de 4e december bij jullie Toon gebruikers,
Ik vind het tot nu toe prima werken,Ik denk dat iemand die dat besteld,bij eneco,
Ook een slimme meter in huis moet hebben!.
Want dan werkt het (bij mij geweldig)goed.tot nu toe
Ik woon in Bussum.
.... en volgens mij bied eneco ook een gratis slimmehuismeter aan!?
zoniet lees ik dat graag!

Gr uit Bussum

Een slimme meter voor Toon is nergens voor nodig!

Ik zelf heb Toon 2 jaar meer dan perfect werkend op domme meters gehad.

Nu zit ik el op slimme meters, maar dat komt omdat ik sinds kort teruglever.

Eneco biedt soms een gratis ombouw naar Slimme meters aan als Toon echt niet zou werken.

Je mag uiteraard wel op eigen kosten ±75 euro slimme meters aanvragen.
Ik zou gewoon wachten tot je Netbeheerder in de wijk waar je woont gratis de ombouw komt verrichten