Installatieproblemen met Toon | Eneco Community

Installatieproblemen met Toon

• 15 augustus 2012
  • 17 reacties
  • 1533 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 304 reacties
Na lang wachten was het dan gistermiddag eindelijk zover en zou Toon bij mij worden geïnstalleerd. De ketel werd netjes aangepast voor het Opentherm protocol, de sensoren werden op de meters geplaatst en Toon zelf werd netjes op de plaats van mijn oude thermostaat gehangen.
Vervolgens werd Wifi ingesteld en Toon geactiveerd. Daarna moesten er nog 2 updates gedaan worden waarbij de monteur al aangaf dat de 2e lang zou duren. De eerste update ging goed en de tweede update waarbij ook de meteradaptor geüpdatet moet worden duurde inderdaad erg lang. Je ziet ook niet of er uberhaupt wat gebeurt. De melding software downloaden en bijwerken ik ok maar aangeven wat de voortgang van het bijwerken is zou toch echt zichtbaar moeten zijn. De monteur vond dat het te lang duurde en heeft Toon vervolgens gereset. Je krijgt daarna te zien dat de update is mislukt maar als je die dan nog een keer wilt starten geeft Toon geen updates meer weer. De monteur wist niet precies welke software versies de meest actuele waren dus dat was ook niet te controleren. De monteur heeft daarna de metersensoren gekoppeld, dit ging goed echter de status van de sensoren bleef  “sensoren worden ingeregeld”
De monteur heeft vervolgens Toon naar fabrieksinstelling teruggezet en alle stappen opnieuw doorlopen (behalve de updates want die blijven actief). Ook nu bleven de sensoren “sensoren worden ingeregeld” aangeven.
Hierna heeft de monteur zijn reserve Toon uit de auto gepakt en weer alle stappen doorlopen en weer bleven de sensoren “sensoren worden ingeregeld” aangeven.
Inmiddels waren we bijna 2 uur verder en de monteur gaf aan een vervolg afspraak te willen maken, dan zou hij een geheel nieuwe Toon meenemen. Deze werd gemaakt voor vandaag voordat hij aan zijn normale werkdag zou beginnen. Mogelijk was door het onderbreken van de update de firmware van meteradaptor verminkt.
Vanmorgen zijn op de ketelmodule na alle Toon onderdelen vervangen en nog steeds de melding “sensoren worden ingeregeld”.
De monteur geeft aan dat dit normaal gesproken niet zo lang duurt en geen opties meer te hebben.
Met de monteur afgesproken dat we tot vanmiddag aankijken of het alsnog vanzelf goed komt, zo niet dan wordt mijn oude thermostaat teruggeplaatst.
Jullie begrijpen dat ik dat liever niet wil en dat ik het gewoon werkend wil hebben.
Iemand nog ideeën?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

17 Reacties

Reputatie 3
Badge
Nieuwe toon uit de auto laten halen. Hier moesten ook 4 toons aan de pas komen. Uiteindelijk moet het werken. Het waren allemaal andere problemen. Internet die hij niet kond vinden. Andere toon kreeg geen verbinding met de meteradapter. na 4 toons ging het werken.
Reputatie 3
Badge
Alleen raar dat bij de 4e toon de nieuwste software al geinstalleerd was en ik geen meteradapter (update) had...
Reputatie 2
Badge +2
Nieuwe toon uit de auto laten halen. Hier moesten ook 4 toons aan de pas komen. Uiteindelijk moet het werken. Het waren allemaal andere problemen. Internet die hij niet kond vinden. Andere toon kreeg geen verbinding met de meteradapter. na 4 toons ging het werken.

Ja en die monteurs hebben alleen vaak de basiskennis die nodig is om een installatie uit te voeren, best irritant. Probleem moet toch op te lossen zijn, ik heb een oud huis dus houten vloeren en alles zit redelijk dicht bij elkaar. Je zou toch mogen verwachten dat de monteurkan terugvallen op een 2e lijns ondersteuning. Ik vindt weghalen gewoon te kort door de bocht1
Reputatie 3
Badge
Waar ik mee zit, is dat er 4 toons waren met allemaal een ander probleem. althans 3 van hem. De instalatie ging ok en de ervaring kennis was er zeker.
Reputatie 3
Badge
Kennis was er dus wel en mijn monteur bleef tot het opgelost was. Waarom jou meteradapter een update nodig had en die van mij niet en dat mijn toon al helemaal up to date was en de eerste 3 niet??? Ik heb zo mijn vraagtekens. Ik denk dat een toon die niet werkt gewoon opnieuw geprobeerd wordt bij een ander. Zou ik zeer schandelijk vinden. De eerste 3 waren nog in een verpakking maar de 4e kwam hij zo mee aanzetten.

Ik zou bij de nieuwe afspraak een nieuwe doos laten openmaken en ook de adapter bij de ketel laten vervangen. Alles nieuw en hele proces opnieuw langslopen.
Reputatie 2
Badge +2
Gebeld door Joep van Eneco, samen met hem de uitlijning de electra sensor bekeken. Deze sensor bleek er iets naast te zitten. Ik heb dit aangepast en de sensor werkte direct. Jippie dachten we, hetzelfde zal dus wel met de gassensor aan de hand te zijn. Ook die bleek er iets naast te zitten, maar zelfs na dit gecorrigeerd te hebben wilde de sensor het niet gaan doen. Ik heb toen maar de metersensor adaptor even uit het stopcontact gehaald en weer teruggeplaatst. Dit had tot gevolg dat ook de electra sensor het niet meer deed. Nogmaals de uitlijning gecontroleerd en dat ziet er naar mijn idee goed uit.
Vreemd eerst doet ie het en dan ineens niet meer en mijn gasmeter heeft toch echt een spiegeltje op de 0.
Joep gaat nog even overleggen met een collega en belt mij later vandaag terug.
Het zit niet mee, maar er is nog hoop, wordt vervolgd.
Reputatie 3
Badge
Natuurlijk gaat het bij jou ook werken. Jammer dat alleen even duurd. Nogmaals een fabrieksreset?
Reputatie 2
Badge +2
Dit verzin je niet, spontaan geeft ie ineens weer de verbruikte electra weer en ook het lichtje op de metersensor adaptor is van de electra uigegaan.
Nu het gasverbruik nog!
Reputatie 3
Badge
Heb jij je pilletje wel op tijd ingenomen vanmorgen haha... Heb je nog wel wat vertrouwen erin? Test de energie eve door de waterkoker bijvoorbeeld. Daarna met iets anders zoals een lamp. Als hi alleen grote verschillen weergeeft is het nog niet goed.
Reputatie 2
Badge +2
Ja ik heb mn pilletje vanmorgen ingenomen maar misschien moet ik er maar nog een innemen haha
Als ik de waterkoker aanzet spring het verbruik omhoog, zet je dan een lampje aan nadat ie weer genormalisserd wordt, duurt het wel een tijdje voordat je dat ziet, maar dat is logisch omdat dar rode streepje natuurlijk veel langzamer draait.
Reputatie 2
Badge +1
@Paul Plevier

Zoals je zelf hebt samengevat heb ik je meerdere keren gesproken. Het probleem ligt in de plaatsing van het plastic houdertje waar de sensor in zit. Voor het elektriciteit is het probleem verholpen. De sensor leest het verbruik uit en communiceert dit naar Toon. Voor het gas zijn we er niet uitgekomen. Om dit op te lossen ga ik een monteur langs sturen.
Laat je het weten in dit topic wat de uitkomst is?

@Jeroen

Bedankt voor het meedenken
Reputatie 2
Badge +2
@Joep

Net gebeld door Tempus, morgenochtend staat er weer een monteur op de stoep.
Afwachten maar weer.
Reputatie 3
Badge
Laat je het even weten. Ik ben benieuwd

Ik ben ook even benieuwd of je bij een firmwire update van de meterkastcentrale je ook binnen 2 meter van de toon moet zitten of dat dit alleen voor de koppeling noodzakelijk is? Waarom is het trouwens nodig om de centrale van de meterkast binnen 2 meter van toon te activeren.
Reputatie 2
Badge +2
Nadat ik vanmorgen warm water uit de CV had gebruikt zie ik ineens dat dit gas verbruik nu wél door Toon wordt weergegeven. Ik heb in de systeem instellingen gekeken en zie dat de sensoren nu beide goed zijn ingeregeld. Ik snap hier niets van. Gisteravond toen ik naar bed ging was de gassensor niet ingeregeld, ik heb de hele nacht geen gas gebruiikt (geen waakvlam) en dan is het in deochtend ineens wel ok. Nou zometeen staat de monteur voor de deur ben benieuwd of hij hier iets zinnigs over kan zeggen.
Reputatie 2
Badge +2
Zo maar weer even het log bijwerken
Nou de monteur van Tempus zou tussen 8 en 13 uur komen, dus toen ik om 14:15 nog niemand had gezien maar weer even met Tempus gebeld. Na lang wachten kon de medewerkster mij vertellen dat er iets was fout gegaan en dat de bon niet bij de monteur was aangekomen. Zij zou ervoor zorgen dat er wel nog vandaag iemand kwam. Irritant daar gaat weer een dag van voor niets wachten voorbij, bloed begint te koken. Maar goed alles werkte inmiddels dus monteur hoefde alleen nog maar de sensoren wat beter vast te zetten.
Nadat dit was gedaan wilde eerst het electra gebruik niet meer zichtbaar worden waarna de metersensor adaptor gereset is. Hierna moeten de sensoren weer inregelen en dat duurde voor electra ongeveer 10 minuten en voor gas ongeveer 20. Nu zijn de sensoren dus ingeregeld maar het gasverbruik wil maar niet zichtbaar worden.
Monteur is weggegaan met de afspraak dat als het morgen nog niet werkt ik weer contact opneem met Tempus.
Goed dit was installatiedag 3 en dus van de regen in de drup (het werkte verdorie) .
Ik hoop maar dat het vannacht weer spontaan gaat werken en dat anderen dit geduvel niet hebben. Misschien heb ik hier last van aardstralen of zo 😉
Reputatie 3
Badge
Ik denk dat je toch een ander pilletje moet innemen 😉 hahaha Jeetje wat vervelend zeg. Zo maak je geen leuke start met Toon. Hier inmiddels veel schik ervan maar daar heb jij weinig aan.
Reputatie 2
Badge +2
Zo eindelijk het werkt!
Maar niet vanzelf, na gisteravond toch nog maar een keer de metersensoradaptor gereset te hebben was het gasverbruik ineens zichtbaar, maar het energiegebruik niet meer. Nogmaals de adaptor gereset en daarna waren beide zichtbaar.

Zo nu hopen dat het blijft werken en vooral niet meer aankomen!