Inschatting problemen | Eneco Community
vraag

Inschatting problemen

Reputatie 3
Beste Eneco,

Via deze weg dan nog maar een poging. Lang verhaal, maar het probleem mag van mij helder omschreven worden - en ik zit al ongeveer 2.5 maanden te kl***n met dit probleem, dus er is ook aardig wat te vertellen en uit te leggen.

Ik heb al een aantal keer contact gehad met de telefonische helpdesk van Toon, maar er wordt keer op keer gezegd "Oh, ja, dit is gek. Ik bel u binnen 3 dagen terug!". Vervolgens word ik niet terug gebeld. Uiteraard begint dat me een beetje de keel uit te hangen. De laatste medewerker die ik sprak (halverwege September) beloofde ook binnen 3 dagen terug te bellen en zeker "begin Oktober", maar ook daar is weer niets van gekomen. Ik heb de 3 dagen zien verstrijken, en begin Oktober nu ook; wederom he-le-maal niets.

Mijn vraag gaat zowel over Toon alsmede om mijn normale contract.

Ik krijg ook steeds een uitleg waar ik helemaal niets mee kan.
Het probleem is als volgt:
Ik heb bij jullie een energiecontract afgesloten voor x kWh aan stroom en x m3 aan gas. Mijn ingeschat verbruik hebben jullie echter zonder het mij te vragen sterk verhoogd, inclusief het maandbedrag. Hierop heb ik contact gehad met de klantenservice, en daarop hebben jullie mijn maandbedrag aangepast.
Maar wat blijkt? Jullie hebben dat maandbedrag verlaagd gekregen door veel minder stroom en iets meer gas in te schatten dan wat er op mijn contract is besproken.
Nee, dat is niet de bedoeling. Ik sluit met jullie een contract af voor x verbruik met een x maandbedrag, dan moet het niet zo blijken dat dit opeens niet met elkaar overeenkomt...

Na herhaaldelijk vragen kreeg ik steeds te horen "Ja, maar de netbeheerder schat een ander verbruik in."
Nou en? Wat kan mij het schelen wat m'n netbeheerder zegt? Ik heb met *jullie* een contract afgesloten, niet met mijn netbeheerder. Al zegt de netbeheerder dat ze denken dat ik 10.000kWh ga afnemen, dan nog zal het me plat gezegd een rotzorg zijn. Ik heb met jullie te maken en met niemand anders.
Daarnaast grijpt de netbeheerder het verbruik puur uit de lucht, want deze hele wijk is geheel nieuwbouw. Ik baseer me daarentegen op mijn vorige verbruik (met dezelfde apparatuur) en heb daarboven op nog een extra marge genomen om eventuele fluctuaties op te vangen. Redelijk ruim ingeschat dus. Ik heb niets te maken met die netbeheerder, en wil gewoon dat Eneco mijn contract honoreert. Keer op keer weigert de klantenservice hier in mee te gaan en blijft maar zeggen "We zullen een inschatting maken als er meer verbruik van u bekend is."
Nee, dat wil ik helemaal niet. Ik wil gewoon dat mijn inschatting exact overeenkomt met hetgeen op het contract staat vermeld. Dáár heb ik een contract voor afgesloten, daar was mijn maandbedrag op gebaseerd - en derhalve wil ik daar dan ook m'n termijnen op afstemmen.

Na vier medewerkers erdoorheen gejaagd te hebben kwam ik in contact met iemand die het probeerde aan te passen.
Wat bleek? De berekening voor het maandbedrag dat jullie intern hanteren week zeer sterk af van de inschattingen die op de website worden vermeld. De medewerker wilde niet spreken van misleiding, maar dacht dat de fout in de interne rekenmethode zat. Immers als hij de stroom en het gas omlaag zette, dan nog kwam er een veel hoger bedrag uit per maand. Dat kan niet kloppen.
... Het zou uitgezocht worden, ik zou binnen 3 dagen teruggebeld worden en daarmee zou het opgelost zijn.
Niet dus.

Dit hele akkefietje is zeer vervelend, maar zorgt er ook voor dat Toon de weg kwijt is.
Vorige maand dacht hij nog dat m'n totaal ingeschatte verbruik per jaar aan stroom ongeveer de helft minder was dan wat er afgesproken was. En het gas lag 1.6 keer hoger. Dat klopte niet.
Op dat moment heeft iemand van de Toon helpdesk "het opgelost", maar wat blijkt? Nu staat er ongeveer 1.5 keer zoveel stroom in het systeem en ruim 3x (!) zoveel gas als ingeschat verbruik.

Met andere woorden: de berekeningen die de Toon laat zien voor of ik het wel of niet ga redden met mijn verbruik slaan helemaal nergens op. Ik betaal dus al een tijdje voor deze service, maar heb er echt helemaal niets aan. Dat vind ik zonde van m'n geld, want het Toon abonnement vind ik niet goedkoop.
Daarnaast werd mij medegedeeld: "Ja maar wij kunnen niet én uw verbruik aanpassen naar wat u heeft ingeschat, én het juist maandbedrag pushen. Het is een van de twee, maar beiden kan niet: want dat komt nou eenmaal niet overeen". Ja maar wacht eens even! Bij het afsluiten van het contract is het zo afgesproken, dus als het nu opeens niet overeenkomt dan zorgen jullie maar voor een oplossing - waarom wordt het probleem op mijn bordje gedumpt? 😶 Daarnaast heb ik een nieuwe proefberekening gedaan op de website met exact hetzelfde verbruik: en warempel, het maandbedrag komt op een paar cent na nog steeds prima overeen! Het bedrag dat volgens jullie KS niet klopt, maar voor een veel lager verbruik bedoeld is - dus of ik zou meer moeten betalen per maand óf het bijbehorende verbruik moet omlaag... Nou, dacht dat ik niet... Waarom kan het op de website en bij het afsluiten van mijn contract wel, maar na het afsluiten van het contract en in de Toon opeens niet en zouden de bedragen op de website niet kloppen? Als jullie lagere bedragen aangeven op de website, dan is er wel degelijk sprake van misleiding... Die bedragen horen gewoon overeen te komen, dus "het kan niet, want het klopt niet" - daar ga ik uiteraard niet mee akkoord.

Ik wil dan ook graag een oplossing vanuit Eneco.
1.) Zorg dat Toon de inschatting voor mijn totale jaarverbruik aan stroom en gas overneemt mét het bijbehorende maandbedrag. Ik hoop dat Toon dan wél goed kan inschatten of ik meer of minder verbruik dan waar ik voor betaal. (Ik snap overigens dat Toon in de ene maand minder en in de andere maand meer toont aan "ingeschatte kosten", daar ben ik me van bewust. En dat is heel goed! 🙂 Maar dat is het probleem hier dus niet; hij baseert hier het termijnbedrag namelijk blijkbaar op een veel te hoog aantal kWh/m3)
2.) Ik wil ook dat dit nu rechtgezet wordt in jullie backend. Het afgesproken aantal kWh met het afgesproken m3 aan gas hoort gewoon overeen te komen met het maandbedrag dat via jullie website én telefonisch bij het afsluiten van het contract overeen is gekomen tussen mijzelf en Eneco. Dus niet meer van het een, en minder van het ander - al helemaal niet *veel* minder, maar ook het tegenovergestelde niet. Het moet gewoon *exact* overeen komen, punt. En al staan er vijf netbeheerders te springen omdat zij denken dat ik veel meer ga verbruiken op basis van hun "inschattingen": dat zal mij oprecht een worst wezen, want met hen heb ik niets te maken... Enkel met jullie. 😉

Kan dit nu eindelijk na 2.5 maanden eens opgelost worden, of blijft dit in een cirkeltje gaan?
Nogmaals: ik heb (op dit moment) *geen* behoefte aan een nieuwe berekening. Ik wil dat er uitgegaan wordt van wat ik met Eneco overeen ben gekomen, en niets anders. En ik wil dat Toon zichzelf daar ook op baseert.
Als Toon zich namelijk op compleet andere waardes baseert, dan slaat die hele vergelijking en dat duimpje natuurlijk ook helemaal nergens op: leuk zo'n duimpje, maar als je 1.5x zoveel stroom en 3x zoveel m3 gas als schatting hebt staan: dan weet je toch nog niets? 😉 Dan verschijnt dat duimpje, ben ik bang, er altijd. 😕

Graag een oplossing.
Oh, enne... Misschien eens tegen jullie klantenservice medewerkers zeggen dat beloven terug te bellen en dit vervolgens niet doen ronduit asociaal is. Al helemaal niet als blijkt dat er intern van alles mis gaat met jullie berekeningensysteem (volgens jullie KS medewerker), dan bel je gewoon netjes even de klant terug met een oplossing. Dit is nu een paar keer voorgekomen, en het is buitengewoon frustrerend.

Credit where credit is due, in de eerste maand heeft Eneco me heel goed geholpen, zeer netjes te woord gestaan en een probleem met de facturatie voor Toon opgelost - en zelfs een extra korting gegeven vanwege de problemen. *Dat* is service. Die kleine korting als gebaar hoefde niet eens perse, maar altijd een erg leuk extratje. ... Maar van de service in die eerste maand, daar is nu helemaal niets van over. 😞 De goodwill die gekweekt werd, is nu eigenlijk wel weer flink vervlogen. Ik kan er niet aan doen, en moet het zeggen, dat het idee me nu wel bekruipt dat er aardig werd gedaan op het moment dat ik het contract nog kon opzeggen - maar nu die termijn verstreken is het Eneco opeens allemaal niet meer boeit of ik wel/niet tevreden ben.
Het kan pure toeval zijn, en ik hoop nog een oplossing - maar zo als het nu gaat ga je niet met je klanten om...

Dus ik hoop dat de webcare hier op het forum mijn laatste redmiddel is, en het probleem wél voor de volle 100% gaat oplossen. En mocht ik een nieuwe berekening willen als blijkt dat mijn verbruik teveel/te weinig is? Dan zal ik daar ter zijner tijd, wanneer ik dat wil, uiteraard contact over opnemen.

Bij voorbaat dank voor de reactie 🙂

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

21 Reacties

Reputatie 1
Badge
Same here
Toon kan Niet op mijn verbruik ingesteld worden, omdat negatieve waardes niet mogen.
De afgelopen zomer maanden was voor mij 6x negatief verbruik.
Dus zit ik er hard over na te denken om het abo optezeggen.

Info die die juist is en daar geld voor vragen vind ik niet juist.
Zoals eerder gezegd met een rekenmachine kan ik goedkoper berekenen.

Ik gebruik toon op het moment als thermostaat. En die optie is gratis
Reputatie 7
Badge +6
@Metaljesus

Dat is inderdaad een heel verhaal, maar wel heel duidelijk. Ik heb de juiste verbruiken naar je Toon gestuurd en je termijnbedrag ongemoeid gelaten, dit kun je als het goed is vandaag zien in je Toon. Mocht ik daar nog iets aan moeten wijzigen dan hoor ik het graag. Dat de netbeheerder een ander verbruik inschat komt wel eens voor maar jij als klant bent natuurlijk leidend hierin en we horen dit aan te passen op verzoek. Ook hoor je uiteraard ten alle tijden terug gebeld te worden wanneer dit beloofd wordt, ik heb de collega's die dit betrof van je topic op de hoogte gesteld.
Reputatie 3
Hi Folkert,

Dank! Ik zie inderdaad dat de Toon nu het juiste aantal kWh/m3 weet te vermelden.
Maar is dit dan nu wel in combinatie met het juiste maandbedrag? Dus weet Toon wat ik maandelijks betaal in combinatie met dat verbruik? Want volgens je collega's aan de telefoon zou het pushen van die waardes ervoor zorgen dat Toon *niet* uit kan gaan van het afgesproken termijnbedrag - omdat dit (om de een of andere vage reden) niet overeen zou komen.
Gezien dit meerdere malen tegen mij gezegd is (en ik dus ook nog geen antwoord heb op de vraag waarom het dan op de website én tijdens afsluiten contract *wel* overeen kwam) maak ik me daar wel zorgen om.

Ook dank voor het doorzetten naar de collega's.
Het blijkt een nogal consistent iets te zijn... Ik had gister namelijk gebeld over een storing met mijn Toon, en na diagnose van je collega's bleek dat de Zon op Toon module blijkbaar kapot is.
... Ik zou dezelfde dag nog terug gebeld worden. Het is nu 24 uur later - en niet terug gebeld, dus moet ik er wéér zelf achteraan bellen. 😞
Reputatie 3
Bovenstaande is nu ook opgelost 🙂 Medewerker had verkeerd gecommuniceerd - normaliter wordt er bij een kapotte Toon binnen 3 dagen contact opgenomen, en daarna binnen 1 dag staat er vaak iemand voor de deur. De medewerker had dit omgedraaid - binnen een dag (zelfde dag nog) wordt je gebeld om een afspraak in te plannen die binnen 3 dagen plaatsvindt. :)
Foutje, kan gebeuren. Afspraak is nu ingeplanned.

Mijn vraag mbt het maandbedrag staat nog wel open :)
Bvd!
Reputatie 3
Folkert wrote:

@Metaljesus

Dat is inderdaad een heel verhaal, maar wel heel duidelijk. Ik heb de juiste verbruiken naar je Toon gestuurd en je termijnbedrag ongemoeid gelaten, dit kun je als het goed is vandaag zien in je Toon. Mocht ik daar nog iets aan moeten wijzigen dan hoor ik het graag. Dat de netbeheerder een ander verbruik inschat komt wel eens voor maar jij als klant bent natuurlijk leidend hierin en we horen dit aan te passen op verzoek. Ook hoor je uiteraard ten alle tijden terug gebeld te worden wanneer dit beloofd wordt, ik heb de collega's die dit betrof van je topic op de hoogte gesteld.

Beste Folkert,

Je hebt blijkbaar toch mijn maandbedrag gewijzigd.
Er wordt opeens toch weer €23,50 meer afgeschreven dan de afspraak is na deze wijziging...

Word er nu wel een beetje moedeloos van, waarom is het zo moeilijk voor Eneco om dit gewoon goed te regelen conform de afspraak?
Reputatie 7
Badge +6
@MetalJesus

Ik heb aangegeven je termijnbedrag niet gewijzigd te hebben, deze stond de afgelopen maanden op 123 euro en staat dat nu nog steeds. Wanneer je dit wil veranderen naar een ander bedrag hoor ik het graag.
Reputatie 3
*diepe zucht* 1... 2... 3... 4... 5... 6... 7... 8... 9... 10... *diepe zucht*
Poeh, ik ga proberen het nog een beetje rustig en niet al te boos te houden. Stomverbaasd ben ik.

Beste Folkert,

Jammer dat je niet goed naar mijn account hebt gekeken en het verhaal blijkbaar niet hebt gelezen.
Misschien moet je ook even kijken naar mijn betalingen over de afgelopen maanden, dat komt niet eens in de buurt van €123 - dus geen idee hoe je daar nu bij komt. Het is wel tekenend voor Eneco, en dat is dan ook *exact* de reden dat ik er zo moedeloos van word... Jullie communiceren intern blijkbaar niet, maken geen notities en als tickets steeds worden beëindigd voordat ze opgelost zijn ("Ik zie het probleem, u heeft gelijk! Er gaat iets mis bij de berekening. Ik bel u binnen een week terug" en vervolgens niets meer horen.) blijf ik steeds met de problemen lopen. Intussen alweer 4 maanden lang.

Het is heel erg simpel:
Overeengekomen met Eneco, en dat is overigens ook wat jullie website stelt, is dat ik een energiecontract heb voor 2250kWh - 500 kWh geschatte eigen opwek = 1750kWh en 1000m3 gas. Hier zou een maandbedrag aan vast zitten van ongeveer €90 (€88 geloof ik inclusief Toon, maar dan moet ik m'n notities gaan opzoeken - en ik heb even geen zin om moeite te doen voor jullie gezien jullie ook geen moeite doen voor mij.) Dit zou, volgens jullie verkoopmedewerker, ruim geschat zijn en dus een marge hebben - ik zou daar makkelijk mee moeten uitkomen en aan het einde van het jaar nog wat overhouden. Nadat ik het had nagerekend aan de hand van de prijs per kWh en m3 klopte dat inderdaad, de marge zou zo'n €5 per maand zijn.

Jullie hebben na akkoord voor deze waardes, opeens eenzijdig en zonder enig overleg met mij zomaar het termijnbedrag met zo'n €25 verhoogd en ik kreeg te horen dat jullie een nieuwe berekening hadden gemaakt op basis van wat de netbeheerder doorgeeft voor geschat verbruik - dit lag veel hoger dan mijn werkelijke verbruik. Zoals ik in mijn post hier al had aangestipt: het interesseert mij helemaal niets wat de netbeheerder zegt. Dit zijn gloednieuwe woningen waarvan ik de eerste bewoner ben, en ik weet zelf wel hoeveel ik verbruik - daar heb ik het nattevinger werk van de netbeheerder niet bij nodig.

Dit hebben jullie, na lang overleg en zo'n 5x bellen (met dat betaalde 0900 nummer van jullie... Ook zo fijn.), met terugwerkende kracht terug gedraaid - ik heb de afgelopen maanden dus geen €123 betaald maar €94. Daarvoor was het door jullie fout overigens €117, dus waar die €123 van jou vandaan komt is me echt een raadsel - dat heb ik echt nog nooit betaald.

Jullie hebben dat echter opgelost door een *lager* verbruik in te stellen dan wat er overeengekomen is. En dat is ook de bedoeling niet, daar ben ik het uiteraard niet mee eens... Dat is goochelen met cijfertjes, en het kan ook niet kloppen: waarom, om het termijnbedrag goed te krijgen, moeten jullie een lager verbruik instellen dan wat jullie website weergeeft, wat jullie telefonische verkoop zegt en wat er overeengekomen is? Dat kan toch niet!? Hoe kan het zo zijn dat het bij die twee kanalen uitkomt op iets van €86 + toon (€89,50) - maar bij jullie interne berekeningen komt hetzelfde aantal kWh/m3 uit op iets van €113,50 + toon (€117)? Dat is nogal een verschilletje, toch? Waar gaat het mis, en waarom lossen jullie dat niet op? Dit is dus precies de reden dat ik echt een beetje pissig begin te worden, zeker omdat dit probleem volgens jullie al bekend was - maar ik vervolgens nooit terug gebeld ben en het probleem nu nog altijd lijkt te bestaan.

Een collega van je heeft gezegd dat er iets niet klopte, omdat de berekening voor het maandbedrag op de website (en bij telefonische verkoop) NIET overeenkomt met hetgeen jullie interne systeem berekent voor het maandbedrag. Op de website ligt het maandbedrag *veel* lager. Dit blijkt misleiding te zijn, daar ga ik namelijk vanuit gezien jullie ook hierover mij weer niet teruggebeld hebben met een antwoord hoe dit veroorzaakt wordt en hoe jullie het gaan oplossen.

Dus, nog eenmalig dien ik het in:
Ik eis dat Eneco mij het aantal kWh en m3 levert dat overeengekomen is, tegen het overeengekomen tarief en via het telefonisch overeengekomen maandbedrag. (Dat ook wordt bevestigd door de berekeningen op jullie website.)
Dat is als volgt:
1750kWh stroom (na aftrek eigen oplevering)
1000m3 gas
€90/maand + €3,50 Toon == €93,50 per maand.

Daarnaast moet dat zo ook in mijn Toon gezet zijn:
2250kWh electra, 1000m3 gas, 500kWh geschatte eigen opwek.
Tegen datzelfde maandbedrag - en op basis van die combinatie (verbruik + maandbedrag) moet Toon berekenen of ik wel of niet goed bezig ben. Anders heb ik niets aan Toon. Ik heb nu dus blijkbaar ook wederom allemaal onzin op m'n Toon staan als ik je goed begrijp, want blijkbaar denkt Toon dat ik een maandbedrag van €123 heb in plaats van €90,50. 😑 Dat slaat nergens op.

Overigens, volgens jullie website is het nu zelfs €84 per maand. Plus Toon zou €87,50 per maand zijn. Dus met €93,50 per maand heb ik een paar euro marge per maand, wat ik helemaal prima vindt gezien de opwek waarschijnlijk een stuk hoger uitvalt - en het gasverbruik een stuk lager.

Ik doe er nog even screenshotjes bij van de site.

Dus, Folkert, hoe gaan we dit nu oplossen?
Ik wil gewoon betalen wat er overeengekomen is, en ik wil dat mijn Toon zich ook baseert op dat verbruik + dat maandbedrag. Als dat niet kan, dan gaan we het contract ontbinden omdat jullie dan gewoon niet waar kunnen maken wat er is afgesproken. Ik ben er nu klaar mee, dit is echt de allerlaatste kans die ik aan Eneco geef om het op te lossen.

Ik wil trouwens ook het bedrag dat ik deze maand teveel heb betaald retour ontvangen op mijn bankrekening. Bij voorbaat dank.
Hallo, ook hier een soortgelijk probleem, toongeeft aan dat ik structureel meer stroom verbruik dan ingeschat en gas wisselt heel erg (misschien logisch soms kook ik wel soms niet enz.) toch even via mijn Eneco de termijnberekening (ingeschat) gecheckt en daar zag ik een stroom gebruik van € -0,55 staan, onzin natuurlijk. gas stond op € 65,- en bijkomende kosten het overige, totaal €111,- dit termijn bedrag klopte wel met wat er afgesproken is. mijn inzicht in verbruik kan dus voor geen meter kloppen.
gebeld met klantenservice (een heel vriendelijke dame) zij snapte er ook niet veel van maar kwam met het verhaal dat het uiteindelijk er om ging dat het maandbedrag klopt. ik heb haar uitgelegd dat ik daarvoor TOON niet heb aangeschaft maar wel afgesproken om een tussentijdse afrekening te laten maken. prachtig ik kreeg geld terug,alleen is daarmee het probleem niet opgelost, ik weet nog steeds niet of mijn verbruik waarheidsgetrouw wordt weergegeven. tot mijn grote schrik en verbazing zie ik dat er afgelopen maand een verhogin van mijn termijnbedrag heeft plaatsgevonden van ruim € 60,- en dat zonder mij daarover te informeren laat staan te overleggen. eerlijkheid gebied dat ik hierover nog geen contact heb gehad met Eneco, maar vind dit absoluut niet kunnen engetuigd zeker niet van klantvriendelijk handelen. (en dan druk ik mij nog zachtjes uit)
Reputatie 3
Ik denk dat dit misschien te maken heeft met stompzinnige uitleg van de klantenservice over hoe de Toon berekening tot stand komt. Als dat zo is, dan hebben ze me wederom onnodige frustratie bezorgt. Die beweren namelijk dat Toon rekening houdt met het maandbedrag.
Nu ik er, wederom uit eigen beweging terwijl dit eigenlijk Eneco's taak is, nog eens diep naar ben gaan kijken zou het best eens kunnen dat Toon een *redelijk* accurate besparing weergeeft. Al is daar ook grote twijfel over.

Ik weet niet OF dit klopt, maar het zou wat verklaren.
Toon berekent niet op basis van je maandbedrag, maar rekent als volgt:
- Tarief per kWh hoog
- Tarief per kWh laag
- Tarief per m3 gas
- Teruglevering is altijd hoog tarief (tot 3000kWh geloof ik.)

Nu weet toon "Deze klant heeft 2250kWh, 500kWh teruglevering en 1000m3 op het contract staan".
Op basis daarvan gaat Toon berekenen wat je bespaard **qua daadwerkelijk verbruik** in vergelijking met waarvoor je bent afgesloten op je contract, maar zegt daarbij helemaal NIETS zinnigs over of je wel of niet zoveel bespaard in combinatie met je maandbedrag.
Immers, met dit type berekening kan Toon enkel zeggen wat ik bij benadering *in totaal* over het jaarverbruik bespaar en hoeveel dat dan is; maar kan Toon me niet vertellen of ik bespaar op basis van mijn maandbedrag.

Of ik nou €94 of €123 betaal per maand zal Toon dus een rotzorg zijn, die kijkt enkel naar de tarieven en berekent op basis daarvan je "besparing". Als ik maar €20 per maand betaal, wat veel en veel te weinig zou zijn, dan nog zou Toon zeggen dat ik "bespaar". En dat klopt ook, want ik bespaar immers geld op wat ik uiteindelijk daadwerkelijk zou moeten betalen als ik inderdaad 2250kWh stroom verbruik, 500kWh teruglever en 1000m3 gas verbruik. Als mijn verbruik *exact* zou zijn wat is ingeschat, dan heeft Toon helemaal gelijk aan wat ik bespaar.

Toon zegt dus niet iets over wat je bespaart ten opzichte van je maandbedrag, maar vertelt enkel iets over wat je bespaart over je totaalverbruik. En *dan* zou de berekening van Toon enigszins kunnen kloppen.
Dat maakt het wel een stuk ingewikkelder omdat je dan nog steeds niet weet of je maandbedrag goed is, en slaat dat duimpje dus werkelijk waar helemaal nergens op, maar dan kunnen we eigenlijk niet stellen dat Toon verkeerde informatie toont - hij baseert zich alleen op een andere berekening dan waar wij ons op baseren om onze besparing te berekenen.

Ik heb het net uitgerekend. Mijn totale besparing *tot nu toe* na 4 maanden is €124,90, opwek is daarmee verrekend.
Toon zegt echter dat mijn totale besparing €84 is. Dat is €40 te weinig.

Nu kan ik Toon hier echter nog het voordeel van de twijfel geven, omdat Toon probeert rekening te houden met "dure" en "goedkope" maanden - de winter maanden zijn immers duurder. Dat Toon daar een inschattingsfout maakt: Okee, dat kan ik Toon wel vergeven - al vind ik dan dat Eneco ervoor zou moeten zorgen dat Toon een optie heeft die je daadwerkelijk *totale* besparing ten opzichte van je geschatte verbruik weergeeft. (Dus: ingeschat zou je gemiddeld gezien nu 583kWh verbruikt moeten hebben - maar je hebt 470 verbruikt. Je hebt dus 113kWh minder verbruikt, wat gelijk staat aan ongeveer €20 besparing. Daarnaast zou u inschat nu 333m3 gas verbruikt moeten hebben. U heeft slechts 227m3 verbruikt. U hebt 106m3 minder verbruikt, wat gelijk staat aan ongeveer €67. In totaal heeft u, tot nu toe op basis van uw huidige gegevens, €87 bespaart.)

Als Toon *wel* rekening houdt met het maandbedrag, en denkt dat ik €119,50 per maand betaal (123 inclusief Toon, volgens Folkert), dan zou ik op dit moment in totaal bespaard hebben: €284,84.
Gezien Toon slechts €84 besparing weergeeft, €200 minder 😶, kan ook dat niet kloppen.

Nu is het grappige dat die €87 die ik bespaard heb als ik kijk naar het *gemiddelde*, heel dicht bij de €84 ligt die Toon denkt dat ik bespaard heb. Je zou dus zeggen "Oh, hij is accuraat - slechts €3 foutmarge!".
Maar ook dat is niet waar... Immers heb ik net berekend op basis van:
((2250 - 500) / 12) * 4 = 583kWh. Maarrrrr, juist *omdat* Toon er rekening mee houdt dat de wintermaanden duurder zijn, rekent Toon met andere waardes. Dan zou mijn besparing dus een stuk hoger moeten liggen dan die €84. En dat doet het ook, zoals ik al heb aangegeven geeft Toon ongeveer €40 minder weer qua besparing. 😂

Dus hoe ik het ook bekijk, Toon blijft onjuiste waardes weergeven...
Ik vind het allemaal maar een beetje complex zo, en er is geen touw aan vast te knopen hoe Toon nou daadwerkelijk je verbruik meet/berekent.
Het zou fijn zijn als er een optie komt die je daadwerkelijke besparing laat zien, maar nog fijner als je ook gewoon een berekening krijgt die werkelijk rekening houdt met je maandbedrag. Toon is makkelijker als indicatie of je het redt met je maandbedrag, dan een indicatie of je minder stroom verbruikt op je inschatting. 😛 Maar die functies heeft Toon blijkbaar niet!
En als hij er wel rekening mee houdt, dan zoals ik eerder heb vermeld geeft Toon dan veel te weinig besparing aan ten opzichte van het bedrag dat volgens Folkert in het systeem staat. :')

Het komt dus eigenlijk nooit uit, hoe ik het ook bereken. 😞 En dat is echt balen.
Hoe meer ik er over nadenk, hoe nuttelozer ik Toon ga vinden en hoe minder ik voor mezelf kan verantwoorden dat ik zoveel betaald heb voor zo'n dom apparaat.

Waar ik me overigens ook aan erger is dat Toon totaal geen rekening lijkt te houden met het verschil tussen hoogtarief en laagtarief. Als ik hier op het forum zoek dan zie ik mensen die beweren dat Toon hier prima rekening mee moet kunnen houden... Nou echt niet. 😂 Bij mij geeft hij alles weer als één soort tarief, en daar zit geen verschil is.
Reputatie 3
Raar, ik had een paar correcties doorgevoerd in mijn post hierboven - maar die wijzigingen zijn weer niet opgeslagen. En nu kan ik het niet meer wijzigen. Lekker verhaal. 😑
Zitten twee verkeerde aannames in en 1 verkeerde berekening. Niet dat het heel veel boeit, gezien de essentie nog hetzelfde is - maar toch.
Daarnaast is het probleem met hoog/laag tarief weergave intussen al opgelost. :)

@J. Vink:
Nee dat zonder overleggen verhogen van het maandbedrag, daar erger ik me ook mateloos aan. Waar bemoeien ze zich mee?
Ik sluit een contract af voor x verbruik, x opwek en x gas met daaraan aan bepaald maandbedrag. Mijn verbruik is expres hoger ingeschat dan ik werkelijk verbruik, mijn opwek expres lager. En het maandbedrag heb ik ook expres hoger gezet. Waarom Eneco er dan opeens tussen gaat zitten en zomaar allerlei waarden gaat zitten veranderen is mij een raadsel. Maar het blijkt dat die mooie berekening die je krijgt op de website en bij de verkoop niet het termijnbedrag is dat Eneco wil dat je betaald. Voornaamste reden zodat je meer geld oppot bij Eneco onder het mom "leuk spaarpotje". Ja, leuk spaarpotje indeed - als je tig klanten hebt die dat allemaal doen heb je als bedrijf zijnde een jaar lang een leuk bedrag om rente over te vangen en proberen rendement te vangen via investeringen. Maar ik ben geen klant om Eneco extra te spekken, enkel om af te nemen en te betalen wat *ik* wil.
Daarnaast was ik natuurlijk enorm pissig dat Eneco zonder mijn toestemming te vragen zomaar mijn inschattingen heeft verhoogd "want de netbeheerder...". Ik heb niets te maken met de netbeheerder, punt. En daarna om mijn maandbedrag kloppend te krijgen hebben ze al helemaal achterlijke waardes in hun systeem gezet. Ik vind dat niet kunnen, dan moeten ze maar zorgen dat de bedragen op de website overeen komen in plaats van lokkertjes om klanten binnen te slepen - maak van jullie probleem niet het mijne a.u.b.!

Met betrekking tot Toon denk ik dus dat er misschien een misverstand is. Misschien ben ik het slachtoffer geworden van domme klantenservice medewerkers. En jij misschien ook. Maar zeker weten doe ik het niet...

Technisch gezien kun je dus eigenlijk nooit een touw vastknopen aan dat duimpje van Toon en de ingeschatte verbruikswaarden voor een specifieke maand, het is puur een gimmick functie: maar je hebt er eigenlijk helemaal niets aan als je iets zinnigs wilt weten over je verbruik en hoe je ervoor staat - dat moet je zelf berekenen, want blijkbaar heeft Eneco niet de moeite genomen dat in te bouwen. Je hebt er, als je je financiële positie wilt weten, dus helemaal niets aan... En daar betaal je dan €3,50 per maand voor. 😂 Een zeer storingsgevoelig apparaat met een verkooppraatje dat hij oh zo goed je op de hoogte houdt van je verbruik en relatie tot wat je betaald: maar blijkbaar slaan al die berekeningen nergens op en is je "besparing" iets om met een korreltje zout te nemen. :(

Anyway, als wat ik hierboven schreef inderdaad is hoe Toon werkt (enkel uitgaan van "besparing" op jaarbasis gebaseerd op tarieven, maar op geen enkele wijze rekening houden met je maandbedrag)... Dan baal ik wel enorm dat klantenservice medewerkers me daar maanden mee hebben lastiggevallen en het niet gewoon eerlijk gezegd hebben - maar bleven volhouden dat Toon rekening houdt met mijn maandbedrag. Nou, dat doet ie dus niet. Evident niet, alles nagerekend zit Toon in alle gevallen ernaast en zet onzin op het scherm. Ik heb serieus iets van 8 scenario's doorgerekend waarmee Toon zou kunnen rekenen - in alle gevallen waren de waardes van Toon fout; en in 3 gevallen waren mijn eigen aannames/berekeningen niet 100% accuraat door een miscalculatie met de opwek. (Waarvan er 1 in de post hierboven zit.) Dankzij deze info van de KS ben ik nu al maanden aan 't proberen een oplossing te krijgen voor een probleem dat kennelijk niet eens op te lossen valt en een heel ander probleem is dan de KS me vertelt heeft...
Tenzij Toon inderdaad rekening houdt met je maandbedrag, maar dan zit ie ook altijd fout als ik het nareken. 😂 Hoe je het ook bekijkt: Toon geeft informatie waar je eigenlijk helemaal niets aan hebt.

Anyway... We gaan het zien. Ik ben benieuwd wat Eneco voor verklaring heeft. En als ik gelijk heb dan mag:
1.) Er wel een excuus komen. Ze hebben me dan voor niets maanden lang achter een probleem aan laten jagen, en daarbij ook nog eens extreem asociaal geweest in hoe ze mij behandeld hebben. (Hoorn erop gooien, niet terugbellen, leugens verspreiden, et cetera.)
2.) Toon wel eens gefixed worden om ook daadwerkelijke waardes te tonen, dat is wel zo eerlijk in plaats van de onzin die nu op je scherm verschijnt.
3.) Ergens ver weg is dan misschien een excuus aan Folkert op z'n plaats, alleen kan ik het niet helpen dat zijn collegae me dan al maanden onzin op de mouw zitten te spelden - ik vind het niet terecht dat ik daar dan m'n excuses voor zou moeten aanbieden omdat ik knettergek wordt van de frustratie die Eneco veroorzaakt door al 4 maanden lang de boel niet op orde te hebben. (En nu weer m'n maandbedrag ongevraagd verhoogd hebben!)

Mijn maandbedrag moet dus gewoon weer teruggezet worden naar wat het was, plus wil ik het teveel betaalde bedrag terug gestort krijgen op mijn rekening...
... En ga ik even nadenken of ik Toon wel wil houden. Ik voel me eigenlijk opgelicht dat ik zoveel geld moet betalen voor een dienst die dus gewoon volslagen onzin produceert en helemaal NIETS zegt of je wel/niet goed bezig bent. Dat duimpje is echt waardeloos als hij geen rekening houdt met je maandbedrag. (En dat doe ie niet, dat heb ik nagerekend. :'))

Als dit waar is snap ik ook meteen waarom Eneco zo enorm bleef draaien rond dit verhaal, en maar bleef pushen dat ik vooral in December eens terug moest bellen voor een nieuwe berekening. Tig keer uitgelegd dat nieuwe berekeningen van Eneco me geen hol interesseren en ik daar totaal geen interesse in heb, enkel mijn eigen berekeningen doen er toe en daar hou ik aan vast; hoe graag Eneco ook wil dat ik uitga van hun eigen berekeningen. Ik bepaal hoeveel ik betaal, en overeengekomen is *waarvoor* ik betaal. Dat ze zo'n enorme moeite doen om maar de waarheid te verhullen is dan werkelijk godsgeklaagd, en dan ga ik me toch even beraden op eventuele vervolgstappen gezien ze me dan dubbel misleid hebben; zowel met de termijnen, de uitleg van Toon alsmede met de verkoop van een apparaat dat totaal niet doet wat ze me beloofd hebben.
Reputatie 7
Badge +6
@MetalJesus

Excuses ik had een hele andere klant voor me, een foutje van mijn kant. Ik zorg dat het termijnbedrag wordt teruggedraaid naar 94 euro. Dit had uiteraard niet gewijzigd mogen worden. Toon houdt rekening met je maandbedrag zolang je maandbedrag overeenkomt met de inschatting die wij hebben staan in ons systeem. De reden dat Toon er naast kan zitten, is wanneer wij bij een Toongebruiker een verlaging of verhoging invoeren in plaats van de inschatting aan te passen. En inderdaad wordt je totale verbruik verdeeld over een badkuip waardoor je op basis van je maandbedrag elke maand een andere inschatting ziet . Ik met eerlijk zeggen dat ik je verhaal niet helemaal volg, je geeft aan dat wanneer je 20 euro per maand zou betalen dat Toon nog steeds zou aangeven dat je bespaart. Het is me niet duidelijk waar je dat op baseert. Wanneer iemand 1200 per jaar betaalt(100 euro per maand) dan wordt dat omgerekend naar een jaarverbruik en dit jaarverbruik wordt verdeeld over fracties, in stookmaanden ligt dat hoger dan je werkelijk betaalt en in de zomermaanden lager. Het kan dus zijn dat je in december 200 euro aan gas mag verbruiken, wij gaan dan niet zeggen dat je te weinig betaalt(jn dit geval100 euro) omdat dat simpelweg niet zo is. Wij geven op deze manier aan dat je nog steeds goed zit met het termijnbedrag en dat het een normaal verbruik is. Wanneer Toon in de wintermaanden bij iedereen zou aangeven dat ze 75%-125% boven het maandbedrag zitten dan moeten we een hoop klanten gaan geruststellen. Wanneer j eij aangeeft met welke inschatting Ton moet rekenen dan zet ik dat vast voor je en zorg ik dat deze waardes niet overschreven kunnen worden behalve op jouw verzoek.
Reputatie 3
Beste Folkert,

Dank!
Wordt het teveel betaalde bedrag geretourneerd?

Toon houdt rekening met je maandbedrag zolang je maandbedrag overeenkomt met de inschatting die wij hebben staan in ons systeem.

Wat houdt dat precies in? M.a.w.: wat hebben jullie staan qua inschatting dan?

Ik met eerlijk zeggen dat ik je verhaal niet helemaal volg, je geeft aan dat wanneer je 20 euro per maand zou betalen dat Toon nog steeds zou aangeven dat je bespaart. Het is me niet duidelijk waar je dat op baseert.

Dat is het geval als Toon geen rekening houdt met het daadwerkelijke maandbedrag.
Dus stel ik neem 3000kWh en 1500m3 gas af, en ik betaal slechts €20 per maand aan termijnbedrag - dan zal Toon zeggen dat ik aan het besparen ben als ik maar 2000kWh en 1100m3 gas heb verbruikt. Ik bespaar wel op mijn inschatting qua verbruik, maar niet op mijn inschatting qua maandbedrag.

Wanneer j eij aangeeft met welke inschatting Ton moet rekenen dan zet ik dat vast voor je en zorg ik dat deze waardes niet overschreven kunnen worden behalve op jouw verzoek.

Wat ik natuurlijk wil is dat Toon rekening houdt met de inschatting voor mijn verbruik in combinatie met het maandbedrag dat ik daadwerkelijk betaal. Ik betaal nu dus 94, waarvan 3,50 voor Toon is. Ik weet niet of Toon rekening moet houden met 94 of 90,50 - maar 1 van die 2 moet Toon dus gebruiken om te berekenen of het uitkomt in combinatie met mijn inschattingen.
Reputatie 3
Ha Folkert,

1.) Had je hier nog naar gekeken?
2.) De waardes zijn weer niet goed. Toon zeurt dan ook dat er teveel stroom wordt verbruikt terwijl, zeker met de badkuip methode, er juist nog een riante marge over is vergeleken met de inschattingen.
Reputatie 7
Badge +6
@Metaljesus

Excuses je reactie van december heb ik gemist. Qua inschatting hebben we staan 1600 kWh op jaarbasis, dit is naar je Toon gestuurd en dit mag je verbruiken + de verwachte opwek die je zelf hebt ingevuld. Voor gas hebben we 990 m3 ingeschat op jaarbasis.
Reputatie 3
Hallo Folkert,

Okee, dat klopt niet helemaal.
Dat moet 1750kWh (Plus 500 opwek, die heb ik ingevuld inderdaad) zijn en 1000m3 gas. Die 1000m3 staat goed in Toon, alleen elektriciteit nog niet.

Mijn maandbedrag overstijgt zowel 1750 kWh als 1000m3, dus dat zit wel snor.

Ik vroeg me trouwens af, en vandaar ook mijn bericht in December, wat je hebt aan deze functie van de Toon op deze wijze.
Immers is mijn maandbedrag voor een hoger verbruik dan de inschattingen; dan klopt de informatie die Toon geeft over wat ik "bespaar" (en of ik dus veilig zit) toch niet?

Op zich is het niet zo erg, immers als Toon dan een besparing aangeeft dan zou je kunnen stellen dat je dat *bovenop* wat je sowieso al teveel betaalt hebt bespaard; maar als we het abstract bekijken slaan de getallen die genoemd worden eigenlijk nergens op, althans zo ervaar ik het.
Reputatie 7
Badge +6
@Metaljesus

Ik zorg dat er ook 1750 in je Toon terecht komt, wat betreft het maandbedrag dat heb ik intern voorgelegd dat lijkt inderdaad niet goed te gaan. Ik kom hier op terug.
Reputatie 3
Hallo Folkert,

Al nieuws?

Net even wat onderzoek gedaan, en de info die Toon me geeft blijkt inderdaad helemaal nergens op te slaan.
Ik had al het idee dat Toon de besparingen veeeeeel rooskleuriger in laat zien dan het in werkelijkheid is, en al een tijdje het vermoeden dat er geen donder klopt van de informatie die dat apparaat weergeeft; en dat de complete functie dus redelijk waardeloos is. (Misschien bewust? Denken mensen dat ze besparen en wat minder hoeven op te letten... Leuk voor Eneco bij de jaar afrekening...)

Deze maand helemaal te gek, ik zou €45 aan gas bespaard hebben. Ja, nog ff. 😂 Heel leuk allemaal, en jeetje... Schouderklopje aan MetalJesus omdat ie oh zo zuinig bezig is en lekker bespaart op z'n jaarrekening; behalve dan dat die besparingen helemaal nergens op slaan en z'n jaarrekening waarschijnlijk een stuk minder hoge terugbetaling oplevert dan Toon durft te beweren... Nu ben ik eens aan het rekenen geslagen en heb gekeken waar Toon z'n ideetjes vandaan tovert.

Ik heb dus de inschattingen qua m3 van elke maand bekeken, en deze bij elkaar opgeteld. Nog best een grafwerk, want voor sommige maanden moet je dan terugrekenen wat je verbruik was en wat Toon mekkert dat je bespaart. Afijn.
Als ik alles bij elkaar optel, dan komt Toon rond de 1200m3 uit...

... Dat is heel gek, want ik probeer nu al sinds Augustus ervoor te zorgen dat dat kreng rekent met 1000m3! Rekent hij wel met 1000m3? Dan denkt hij blijkbaar dat ik ~€0,13 per m3 meer betaal dan ik daadwerkelijk doe. 😂 Hoe dan ook: er klopt echt helemaal niets van.

200m3 meer per jaar, of €0,13 meer per m3, is ongeveer €130 waard. Als je dat over de 5 duurste maanden qua gas (November, December, Januari, Februari, Maart) gaat verspreiden is dat zo'n €26 per maand waard. Goed, hij zal met die badkuip methode ook iets meer in andere maanden gooien; dus laten we zeggen €20 gemiddeld per maand die Toon teveel aan besparing aangeeft in die duurste maanden. Dat is nogal wat. :')

Zo veel verzoeken ingediend, zo vaak gevraagd of Eneco er gewoon voor kan zorgen dat het wérkt.
Maar nee, zelfs als ik er 50m3 naast zit (grafiek is hier en daar wat lastig af te lezen) is het nog steeds zo'n €100 per jaar teveel waar Toon mee rekent. Ja, dan snap ik wel dat ie af en toe spontaan een prachtige besparing van €40 kan laten zien ja.

Gaat dit nog een keer opgelost worden? Ik betaal nu al 8 maanden voor een systeem dat steeds volslagen onzin toont en steeds opnieuw verkeerde inschattingen maakt. Nu met de nieuwe software is het helemaal een ramp omdat je nergens kan kijken waarmee dat ding beweert te rekenen, dus moet ik het notabene nog zelf uit gaan rekenen ook. Ik heb Toon gekocht om me accurate info te tonen (moet je nog per maand voor bijbetalen ook.), niet zodat ik met pen en papier bij de meterkast mag gaan kijken om te zien waar dat ding het in godsnaam over heeft - en er dan achter komen dat je helemaal niet zoveel bespaart.

Het gaat maar om €30 die ik heb uitgegeven aan abonnementskosten voor een volslagen waardeloze functie, maar eigenlijk vind ik dat niet kunnen. Zeker omdat dat hele abonnement nergens op slaat. Toon rekent alles lokaal uit, er blijkt niet eens een back-up gemaakt te worden naar jullie systemen. Waar betaal je dan voor? Toon zelf is al niet bijster goedkoop in aanschaf voor een relatief primitief apparaat, maar ik betaal al helemaal voor jan met de drieletterige achternaam.

Zullen we afspreken dat alle besparing die Toon teveel aangeeft in mindering worden gebracht op m'n jaarrekening? (Over het hele jaar gezien zal dat dus zo'n €130 teveel zijn.) Of kan Eneco toch niet garanderen dat die functie, waar je €42 per jaar boven op de aanschaf t.w.v. €375 voor moet dokken, naar behoren werkt? 😉
Reputatie 7
Badge +6
@Metaljesus

Er is op de achtergrond iets misgegaan met de berekening van je maandbedrag, waardoor de inschatting en de waarde die het vertegenwoordigd niet overeen kwamen met wat je betaalt, dit is nu opgelost het probleem is alleen dat jij dat pas gaat merken na de eerstvolgende jaarnota omdat dit ook al in rekening gebrachte termijnbedragen betrof. Ik zorg ervoor dat je abonnement tot en met de volgende jaarnota wordt gecrediteerd. Ik zie inderdaad dat de maandfracties niet overeenkomen met het jaarverbruik dat in Toon hoort te staan. Ik heb nu gezorgd dat de maandfracties verdeeld zijn over 1000m3. Dit zie je vandaag in je Toon terecht komen. Deze zijn dan als volgt opgebouwd van januari tot en met december in m3: 158:140:122:87:48:27:19:18:29:67:110:145.
Reputatie 3
Beste Folkert,

Dank! Het lijkt er op dat Toon nu in ieder geval een stuk realistischer beeld weergeeft. Voor Februari is de besparing ook met zo'n €25 afgenomen.

Ik hoop heel hard dat het nu een stuk beter zal gaan met de inschattingen, en zal opletten wat er gebeurt na de jaarrekening.

Op hoop van zege dan maar 🙂
Reputatie 3
Beste Folkert,

Het lijkt er op dat de creditering geen doorgang heeft gevonden.
Reputatie 7
Badge +6
@MetalJesus

Excuses dat het nog niet uitgevoerd is, dat is bij deze meteen gebeurd.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen