Ingeschat verbruik met Toon Zon is opeens veel hoger | Eneco Community
beantwoord

Ingeschat verbruik met Toon Zon is opeens veel hoger

• 1 januari 2016
  • 27 reacties
  • 520 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2
  • Kind aan huis (level 12)
  • 170 reacties
Mijn toon meet wel goed maar zegt dat mijn ingeschat verbruik veel lager is dat ingeschat.
Nu gebruik ik al jaren rond de 2100 kWh per jaar maar op mijn eneco word ik tegenwoordig op 3800 kWh ingeschat.
De termijn bedragen kloppen wel.
Maar iedere maand zegt toon dat ik tientallen euro minder gebruikt heb.
Kunt u de 3800 kWh naar de door mijn verbruikte waarde van vorige jaar bijstellen?
Ik heb een vermoeden dat het met mijn zonnepanelen te maken heeft en de laatste update.
icon

Beste antwoord door Danielle 5 januari 2016, 14:00

@Bertus1,

Het is een beetje lastig om uit te leggen hoe het Status Verbruik in elkaar steekt op Toon.
Maar het ingeschatte verbruik wat je daar ziet, is inclusief de teruglevering berekend. Het is wel een beetje vertekend in de grafieken omdat het ingeschatte door ons een stuk hoger staat dan wat je verbruikt, maar het ingeschatte is het verbruik met de teruglevering erbij en dat is wat je in een maand mag verbruiken.
Vandaar ook dat je er altijd onder zit. Je hebt al een tijdje zonnepanelen waardoor de inschattingen zijn gebaseerd op 3 voorgaande jaarnota's met teruglevering, waardoor de inschattingen goed zijn.
Ik hoop dat je mij kunt volgen, anders verneem ik het graag!
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

27 Reacties

Als je zonnepanelen hebt, dan dient je netto jaarverbruik verhoogd te worden met de jaaropwek van je panelen.
Vervolgens kan je je opwek zelf invullen op je Toon.
Reputatie 4
Badge +2
Ik begrijp het niet zo goed wat je bedoeld.
Eneco zelf schat mij te hoog in.
De rode lijn in de grafiek als ik op maand klik staat op eenzame hoogte in de grafiek.
Ik heb bij de opbrengst van mijn panelen 2900 kWh ingevuld.
De toon kijkt zelf net als op mijn eneco naar het verbruik van vorige jaar.
Daar gaat sinds kort ineens iets fout.
Je zegt dat je tientallen euro's minder hebt verbruikt volgens Toon.

Logisch want al die maanden vermoedelijk sinds je Toon Zon hebt is de data bij I bij overzicht status dus verkeerd.
Sinds je Toon Zon hebt dient Toon te weten wat je jaarlijkse verbruik is wat je uiteindelijk nog moet afrekenen na verbruik eigen opgewekte stroom en saldering teruglevering.
Het zg netto verbruik wat je dus jaarlijks nog moet afrekenen.

Dat verbruik wat daar dient te staan is dus in jouw geval 2100 + 2900 = 5000

Als dat door een moderator wordt gepushed dan pas zal Toon perfect je status elke maand aan je presenteren.

Ik zelf heb er een tijdje terug een uitgebreid topic over gehouden.
Reputatie 4
Badge +2
Oke, hopelijk leest er een moderater mee.
Anders maandag maar in de telefoon klimmen.
Want ik heb er weinig verstand van.
Oké, maar let op dat je dus uit moet gaan van de netto jaarlijks afterekenen aantal kwH's.

Dus dat is het aantal kWh wat overblijft nadat je rekening hebt gehouden met de opwek die je meteen zelf opsoupeert en het aantal kWh's wat je terug hebt geleverd en gesaldeerd wordt.

Als je hier aan voldoet, zal Toon perfect op je verbruik en opwek acteren en daar gaat het om!

Let op dat de klantenservice dit zelf ook soms niet begrijpt.
Ik heb uitvoerig met Folkert hier over van gedachten gewisseld.
Suc6
Reputatie 4
Badge +2
Ik weet niet hoeveel van mijn opgewekte stroom gelijk gebruikt wordt.
Heb je even het linkje van het draadje wat je hieraan besteed heb.
Dan kan ik dat eens rustig door lezen.
Alvast bedankt voor je hulp tot hier toe.
Ik weet niet hoeveel van mijn opgewekte stroom gelijk gebruikt wordt.
Heb je even het linkje van het draadje wat je hieraan besteed heb.
Dan kan ik dat eens rustig door lezen.
Alvast bedankt voor je hulp tot hier toe.

Dat weet ik ook niet precies, maar daar heb ik Toon voor en die bepaalt dat exact en toont dat mij en houdt bij de berekening van het statusbedrag per maand daarmede dus rekening.

Ook je slimme meter weet dat niet, want die levert alleen de standen op van de stroom, die je verbuikt en de stroom die je terug levert.

Voor de eerder genoemde berekening heb je het aantal kwh wat je direct opsoupeert niet nodig.
Ik vertelde daar alleen maar hoe je stroomverbruik uiteindelijk loopt..........

Toon wil dus alleen maar weten wat je jaarlijks aan kwh bruto opwekt en wat je jaarlijkse aan kwh met Eneco afrekent.
Die 2 aantallen tel je bij elkaar op en dat is alles!
Ik zal de link even proberen op te snorren.
Hier is de link, waar ik na wat heen en weer discussiëren met Folkert uiteindelijk met hem de juiste aantal kWh's bij de I van status verbruik heb laten pushen!

https://forum.eneco.nl/servicevragen-mijn-eneco-meterstanden-andere-vragen-90/jaarnota-samenstelling-nwe-termijnbedrag-schatting-verbruik-toon-9708?sort=dateline.asc#comments
Reputatie 7
Badge +6
@Bertus1,

Het is een beetje lastig om uit te leggen hoe het Status Verbruik in elkaar steekt op Toon.
Maar het ingeschatte verbruik wat je daar ziet, is inclusief de teruglevering berekend. Het is wel een beetje vertekend in de grafieken omdat het ingeschatte door ons een stuk hoger staat dan wat je verbruikt, maar het ingeschatte is het verbruik met de teruglevering erbij en dat is wat je in een maand mag verbruiken.
Vandaar ook dat je er altijd onder zit. Je hebt al een tijdje zonnepanelen waardoor de inschattingen zijn gebaseerd op 3 voorgaande jaarnota's met teruglevering, waardoor de inschattingen goed zijn.
Ik hoop dat je mij kunt volgen, anders verneem ik het graag!
Reputatie 4
Badge +2
Het is nog niet helemaal duidelijk .
Komt het omdat ik erg veel terug levert dat de ingeschatte lijn zo hoog staat?
aks ik zeg maar even veel terug zou leveren als ik zou gebruiken zou het wel goed gaan?
Het haat pas goed als de juiste waardes bij de I van status verbruik staat.
Als je meer terug levert op jaar basis dan je verbruikt dan wordt het getal 0 plus je jaaropwek.
Reputatie 4
Badge +2
Ik begrijp er helaas niet zo veel van.
moet ik nu iets veranderen of niets doen.
Sorry maar ik ben er niet zo held in.
Bedankt voor jullie hulp.
Even voor de duidelijkheid ik verbruik tussen de 2000 a 2100 kWh.
Mijn opwek was afgelopen jaar 3110 kWh.
Dan laat je dus 5200 kWh pushen naar Toon en het is opgelost!!
Zou heb ik het inmiddels al 2 maanden en de statustegels werken nu perfect.

Danielle wil het vast wel even naar je Toon pushen.
Reputatie 4
Badge +2
Als dat kan zou dat mooi zijn.
Super bedankt voor je hulp.
Werkt dat dan met terugwerkende kracht?
Of zie ik het pas na een maand?
Als het verwerkt is gaat de werking meteen in.
Je moet natuurlijk wel Toon Zon hebben met de kWh verbruiksmeter anders gaat het alsnog fout.
Dus tot plaatsing en werking Toon Zon moet het terugwerken.
Reputatie 4
Badge +2
Ja ik heb toon zon.
Danielle zou u het voor mij willen wijzigen?
Moet ik de toon daarvoor open zetten of werkt dat met een mail op de toon?
Hartelijk bedankt voor de hulp.
Je hoeft verder niets te doen.
Gewoon afwachten tot Danielle weer reageert.
Reputatie 7
Badge +6
@Bertus1

We kunnen momenteel niets pushen vanwege de storing met het servicecenter we komen er nog op terug. We hebben nu een verbruik van rond de 1400 naar je Toon gestuurd, dit was het verbruik op je laatste jaarnota. Je opwek is daarbij opgeteld en zo komt Toon op een verbruik van 3800 dat je aan elektriciteit mag verbruiken. het lijkt mij ook niet verstandig om een verbruik van 5200 kWh naar je Toon te pushen.
Reputatie 4
Badge +2
Oké ik ga als ik tijd heb even kijken en wacht rustig af.
Alvast hartelijk bedankt
Reputatie 4
Badge +2
Ik heb net gekeken maar er is nog niets veranderd.:(
Na de update kan ik trouwens ook mijn cv niet meer op aan/uit inschakelen.
Hij brand nu veel meer waardoor het stroomverbruik van de ketel veel hoger is en het gasverbruik niet lager is.
Als ik de knop op "aan uit" zet gaat hij gelijk weer terug als ik de pagina sluit.
Kunt u me daar mee helpen?
Ik heb net gekeken maar er is nog niets veranderd.:(
Na de update kan ik trouwens ook mijn cv niet meer op aan/uit inschakelen.
Hij brand nu veel meer waardoor het stroomverbruik van de ketel veel hoger is en het gasverbruik niet lager is.
Als ik de knop op "aan uit" zet gaat hij gelijk weer terug als ik de pagina sluit.
Kunt u me daar mee helpen?

Vermoedelijk staat je Toon op Opentherm ingesteld en dan is het zeer onverstandig de keuze Aan/Uit te maken.

Vermeld anders je merk en typenr. van je CV even, dan is meedenken makkelijker.
Reputatie 4
Badge +2
Ik had vroeger een honeywell 4 thermostaat die gaat toch ook alleen maar aan of uit?
Ik ga zoeken welke installatie ik heb kom er zo op terug.
Reputatie 4
Badge +2
De ketel is een Remeha Avanta 28c CW4
6-28 KW

Ik heb trouwens niet goed gekeken hij staat nu wel op "aan uit".
Maar wat kan dat voor kwaad dan?
Hallo. Kunnen jullie mijn Toon bijwerken zodat het verbruik ten opzichte van ingeschat correct is. Er staan nu nog oude gegevens in. Dank.
De ketel is een Remeha Avanta 28c CW4
6-28 KW

Ik heb trouwens niet goed gekeken hij staat nu wel op "aan uit".
Maar wat kan dat voor kwaad dan?

Kwaad kan het nooit.
Maar als Toon op Opentherm instelling met je Remeha kan communiceren kan er kort door de bocht een gasbesparing worden bewerkstelligd en er is dan een regelmatiger temperatuursverloop in je huiskamer.

Of houw Toon dat ook kan kan je nalezen op de vele topos die over Remeha zijn geweest.
Steek daar je licht dus even op!