Ineens last van (kleine) overshoots met Toon | Eneco Community
beantwoord

Ineens last van (kleine) overshoots met Toon

• 25 januari 2019
  • 17 reacties
  • 231 Bekeken

Reputatie 1
Hoi,

Ik ben al jaren een tevreden toon gebruiker en alles werkt altijd prima maar sinds twee weken heb ik ineens last van overshoots. De temperatuur staat ingesteld op 20 graden, ik zie dat toon de ketel uiteindelijk tot 80 graden aan stuurt een tijd lang (heb een grote convector) waardoor er echt een warmtestoot de kamer in komt en de temperatuur overschiet met 0,5 - 1 graden. Vervolgens daalt de temperatuur weer langzaam en begint het van voren af aan.

Ik heb gelezen dat Toon continu leert hoe hij moet stoken maar dit is dus niet goed. Hoe kan het dat Toon dit gedrag ineens vertoont en hoe los ik dit op of gaat het zichzelf oplossen?
Bedankt alvast!
icon

Beste antwoord door ChantalS 28 januari 2019, 18:51

@kwinten

Hierbij wil ik laten weten dat de softwarebeheerders hebben aangegeven dat het binnen de geaccepteerde marge valt. Ook is er drie weken geleden een kleine overshoot geweest.
Mocht je toch kiezen om Toon opnieuw in te laten leren dan kan je dat hier laten weten. Echter raden wij dit niet aan. Je kan dan je temperatuur namelijk twee weken lang niet aanpassen.

Groeten Chantal
Bekijk origineel

17 Reacties

Je zou kunnen beginnen door Toon®️ een harde reset te geven. Wellicht dat dat al voldoende is.

Soms na bv controle moderator op afstand kiest men om Toon geheel opnieuw in te laten leren.

Je zegt al jaren dat Toon®️ goed functioneert; heb je nooit geprobeerd om simpelweg bv de aanvoertemperatuur iets te verlagen?
Reputatie 1
Bedankt voor je antwoord.
Een hardereset (stroom er af) heb ik al geprobeerd een aantal dagen geleden, ik zal het echter nog een keer doen, wie weet.
Ik verlaag in de lente de aanvoertemp altijd maar in de winter heb ik echt een hogere aanvoertemp nodig om die convector z'n werk goed te laten doen. Met een aanvoertemp van 60 graden red hij het niet op koude dagen. Maar zelfs als ik de aanvoertemp wijzig dan houdt toon het normaal gesproken prima op temperatuur en heeft hij nooit overshoots. Op dit moment lijkt het toon gewoon niet snel genoeg te gaan en voert hij te snel de aanvoertemp omhoog.
Ik begrijp het!
Heb je ook 70 grd geprobeerd?
Heb je ook voor de zekerheid je CV even stroomloos gemaakt?

Als je morgen via menu/support de klantentoegang even aan zet dan kan een mod op afstand (laten) bekijken of het opnieuw inleren een optie is.
Reputatie 1
Ja cv ook al van stroom gehad.
Ik kan hem op zich wel op 70 graden zetten en ik vermoed dat het dan automatisch al beter zal gaan, alleen ik vind het zo vreemd dat hij ineens na al die tijd deze overshoots krijgt.

Ik zal de externe toegang aanzetten, bedankt weer!
Schiet me nog te binnen dat er net een nieuwe update is uitgerold; versie 5.0.4.
Heb je die al?
Anders zou ik die eerst toch even aanvragen en uitproberen.
Reputatie 6
Badge
Goedemorgen @kwinten

Ik ben blij om te lezen dat je via deze weg hulp zoekt wat betreft je Toon. Overshoots mogen een jarenlang plezier aan Toon niet bederven, dus ik ben heel nieuwsgierig wat er precies gebeurd. Je geeft zelf aan dat de aanvoertemperatuur hebt verhoogd, je grote convectoren hebt en hierdoor een warmtestoot vrijkomt. Dit kan simpel gezegd de oorzaak zijn van de overshoots. Als je voor mij de externe toegang aanzet (Menu > Toon Support) dan kijk ik even met je mee.

Groet, Urgel
Reputatie 1
Goedemoren @Urgel,

Bedankt dat je even voor me wil kijken.
Misschien niet helemaal duidelijk van me, maar de aanvoertemp staat al sinds november/december op 80 graden. De convector werkt beter met een hogere temperatuur en als de aanvoertemp op 65 graden staat duurt het soms erg lang voor ik het wat warmer gestookt krijg als het buiten koud is.

Ik heb de aanvoertemp nu op 65 graden gezet en inderdaad, de overshoots zijn weg, maar de 80 graden was tot nu toe nooit een probleem, toon vroeg als de woonkamer op temperatuur was altijd netjes om 40-60 graden maar nu stuurt hij al snel naar de 80 wat dan de overshoot veroorzaakt.

Externe toegang staat open.
Nogmaals dank.
Reputatie 6
Badge
@kwinten

Dank voor de extra informatie. Ik heb het voor je nagekeken en ik zie inderdaad wat je bedoelt. Maar ook dat mijn constatering daarin juist was.

De afgelopen 2 weken is het wat kouder geworden, wat, i.c.m een aanvoer temp van 80 graden, invloed heeft op de werking van Toon. Je hebt al langer een aanvoer temp van 80 graden, maar de ketel kwam vaak maar tot 65 graden, omdat hoger niet nodig was. Met 65 graden kom je dus prima uit de voeten.

Sinds het kouder is geworden schiet de ketel ontzettend vaak naar 80 graden (deze mogelijkheid heeft ze momenteel ook) waardoor er een hogere warmtestoot vrijkomt. Dit i.c.m. je grote convectoren resulteert in de overshoots.

Zoals je aangeeft zijn de overshoots gestopt nu je de aanvoer temp op 65 graden hebt ingesteld. Je kunt de aanvoer temp eventueel verhogen naar 70 graden (zoals @Brandje adviseerde) om na te gaan wat de werking dan is. Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen toelichten en wat eventueel de resultaten zijn met een verhoging naar 70 graden.

Groet, Urgel
Precies daar ben ik ook nieuwsgierig naar, maar @Urgel jij kan zien of de sw al op 5.0.4 staat, want bij Mark (@mpleizr ) is dat wellicht ook al afdoende.
Reputatie 6
Badge
@Brandje

Goed dat je het nog aanstipt. De sw staat inderdaad al op 5.0.4. @mpleizr heb ik vanochtend, in zijn gestarte topic, bericht over zijn situatie dus daar ben ik ook heel benieuwd naar :-D

Groet, Urgel
Reputatie 1
@Urgel, bedankt dat je even hebt gekeken. Ik heb vandaag de hele dag de aanvoertemp op 65 graden staan maar heb nog steeds kleine overshoots. De "warmteboost" is nu wel minder dus het is al wel comfortabeler maar dit gedrag ben ik eigenlijk niet gewend. Normaal is 20.5 graden ook echt 20.5 graden en houdt Toon de kamer echt heel netjes op temperatuur. Nu schommelt het toch wat meer.
Reputatie 5
Badge
@kwinten

Jammer dat dit niet heeft geholpen. Wil je de externe toegang aanzetten op Toon zodat ik de softwarebeheerder naar dit fenomeen kan laten kijken? Wat is trouwens het merk/type van de ketel?

De toegang zet je aan via het menu > Toon Support > externe toegang klantenservice > Aan?

Geef je een seintje zodra je dit hebt gedaan?

Groet,
Mitchel
Reputatie 1
Hoi @Mitchel,

Externe toegang staat als het goed is open.
De overshoots zijn met een aanvoertemp van 65 een stuk minder, de temperatuur was gisteren behoorlijk constant. Ik heb vanochtend echter de aanvoertemperatuur toch weer op 80 graden gezet, met 65 graden komt het huis gewoon heel slecht/langzaam op temperatuur. (en als het echt koud is buiten zelfs niet)

Bedankt alvast!
Reputatie 5
Badge +1
@kwinten

Bedankt voor het aanzetten van de externe toegang. Kan je ons nog doorgeven het merk/type van de ketel?

Alvast bedankt.

Tina
Reputatie 1
@TinaC
Intergas HREeco 36
Reputatie 6
Badge +1
@kwinten

Hierbij wil ik laten weten dat de softwarebeheerders hebben aangegeven dat het binnen de geaccepteerde marge valt. Ook is er drie weken geleden een kleine overshoot geweest.
Mocht je toch kiezen om Toon opnieuw in te laten leren dan kan je dat hier laten weten. Echter raden wij dit niet aan. Je kan dan je temperatuur namelijk twee weken lang niet aanpassen.

Groeten Chantal
Reputatie 1
Hoi @ChantalS ,

Bedankt voor je reactie. Ik ga het nog even aankijken, vandaag lijkt hij het al weer stukken beter te doen.
Het verbaast me wel dat ze zeggen dat de overshoots binnen de marges vallen. Zoals Toon afgelopen weekend aan het verwarmen was dat was echt waardeloos namelijk, van warm naar koud en terug. :)
Maar goed, in ieder geval bedankt voor het meekijken. Mocht ik toch opnieuw willen inleren meld ik me.

Groeten, Kwinten.

Reageer