Ik heb problemen met Wifi | Eneco Community

Ik heb problemen met Wifi

Reputatie 7
Badge +7
  • Top poster (level 15)
  • 3858 reacties
Beste mede forum leden.
na het laten plaatsen van de slimme meters vorige week.
Metertype: ZMF120ABDS2 electr.
Metertype: UNIFLO G6SRV + G4SRV gas.
lijkt bij mij het probleem voor te doen van een weg/uit vallende wifi.
op de laptop en op 2 android telefoons.
modem is een kpn expiria Arcadyan ARV7519.
deze hangt ook in de meterkast 
wifi signaal sterkte is goed tot zeer goed.
na het opnieuw opstarten van modem tijdelijk probleem weg ,andere dag weer het zelfde.
zijn er meer mensen met deze problemen.
en zoja hoe hebben jullie dit opgelost.
want ik ben toch wel bang als mijn Toon komt dat dit ook problemen gaat opleveren.
en dan ligt het niet aan Toon maar aan de slimme meters !!!
mvg,
jan

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

35 Reacties

Badge
Volgens mij gebruiken die slimme meters helemaal geen wifi en ook geenbluetooth of zo, maar geeft de gasmeter zijn gegevens door aan de electrometer en deze geeft ze door aan de neytbeheerder via het electriciteitsnet. Ik denk dus dat het oteval is en raad je aan om op je androidtelefoon eens de app wifianalyser te installeren en te kijken of het kanaal wat er gebruikt wordt niet te veel gestoord wordt door wifimodems van buurtbewoners. Je kunt dan het kanaal op je draadloze modem ivast instellen op een ander kanaal ipv het automatisch te laten kiezen, want dat werkt niet altijd heel goed bij alle soorten modems.
Badge
AaaH foutje de gasmeter geeft zijn gegevens wel draadloos, de vraag of dat op de 2.4 ghz zit,  door dus dat zou de veroorzaker kunnen zijn, maar ik heb er geen last van. Maar toch even met wifianalyser kijken zou ik zeggen.
Reputatie 3
Badge
Heb ook problemen sinds kort maar wil niet beweren dat het daardoor zou komen. Alleen mijn extender die ik net gekocht hebt lost het probleem niet op. Ik heb last van trage en slechte verbinding. 1 streepje
Reputatie 7
Badge +7
Heb ook problemen sinds kort maar wil niet beweren dat het daardoor zou komen. Alleen mijn extender die ik net gekocht hebt lost het probleem niet op. Ik heb last van trage en slechte verbinding. 1 streepje

Goedenavond allemaal.
inmiddels het wifi kanaal van automatisch afgehaald en een kanaal gekozen.
wat aanbevolen werd door de app wifi analyser.
( dankje joop558).
op welk frequentie bereik de gasmeter werkt weet ik niet.
ik zie hem niet op de wifi analyser dus niet in de 2,4 gigaherz band.
nu maar afwachten wat het gaat doen.
ook heb ik in het wifi instellings menu van m,n modem nog iets veranderd .
iets met bandbreedte stond op 20 nu op 20/40.
maar ik zag weinig verschil kwa signaal sterkte.
wel kun je in het kpn Arcadyan ARV7519  modem ook het een en ander instellen voor een extender/repeater.
succes jeroen
mvg,
jan
Reputatie 3
Badge
Ik ga is kijken maar zoveel verstand heb ik nu helaas ook weer niet ervan.

Goedenavond allemaal.
( dankje joop558).
wel kun je in het kpn Arcadyan ARV7519  modem ook het een en ander instellen voor een extender/repeater.
succes jeroen
mvg,
jan

Hoi @jvdl,

Ik lees nergens dat het IP-adres van Toon op statisch staat.
Ik zou dat maar als eerst regelen. Het wegvallen zal dan wel over zijn, mits de sterkte van het WiFi signaal sterk genoeg is. Kies in ieder geval ook kanaal 6; dat is de beste. Als je SSID tenminste draait op 2,4 Ghz
Reputatie 7
Badge +7

Goedenavond allemaal.
( dankje joop558).
succes jeroen
mvg,
jan

Hoi @jvdl,

Ik lees nergens dat het IP-adres van Toon op statisch staat.
Ik zou dat maar als eerst regelen. Het wegvallen zal dan wel over zijn, mits de sterkte van het WiFi signaal sterk genoeg is. Kies in ieder geval ook kanaal 6; dat is de beste. Als je SSID tenminste draait op 2,4 Ghz

hoi brandje
ik heb nog helemaal geen Toon die is besteld.:)
ik kreeg na het plaatsen van de slimme meters het probleem.
dat onze htc android telefoons en hp laptop af en toe geen verbinding meer kregen met het modem.
nu alles op het modem anders ingesteld bij mij op kanaal 4 (beste signaal en tussen 2 buurt
signalen in).
tot nu toe geen problemen , afwachten wat morgen brengt.
mvg,
jan
De data van de slimme meters loopt toch via internet?
WifI valt af en toe weg?
Dan is toch meestal de zaak statisch maken de oplossing.
Reputatie 7
Badge +7
De data van de slimme meters loopt toch via internet?
WifI valt af en toe weg?
Dan is toch meestal de zaak statisch maken de oplossing.

nee de data loopt via gprs/gsm.
dus niet via mijn internet verbinding.
als ik het goed heb.:)
anders heeft de monteur me verkeerd voorgelicht .
Ja dat zou kunnen; ik twijfelde al. Ik heb namelijk geen slimme meters.
Overigens heb ik nog steeds geen antwoord gehad of je IP-adressen statisch staan.
Dat is een eerste vereiste als zomaar WiFi verbindingen weg vallen, want dat is toch nog steeds de issue?
Op welke frequentie je gasmeter zit weet ik niet. Het gebruikte protocol zou ik ook niet weten. Wat ik wel weet en dit is een vermoeden: slimme meters geven hun signaal door (de gehele meter. Niet gas) via gprs. 2g. Je router zit waarschijnlijk in de zelfde meterkast en zend ook uit in die band. Er komt dus een enorme bak straling uit je meterkast en dat zal vast hier en daar aan de randen overlappen. Vergelijk het met je telefoon naast de radio als je wordt gebeld. Frequentie aanpassen kan werken. Anders je router verplaatsen. Misschien heb je je meter nog niet aangemeld en probeert hij constant verbinding te zoeken? Is een gok.
Van de communicatie met slimme meters zou je bij Wifi in principe geen last moeten hebben.
De gasmeter communiceert één keer per uur naar de elektriciteitsmeter via M-bus in de 868-870 MHz SRD band.
Op de 2,4 GHz ga je dus niets vinden met een analyser, ook je magnetron niet die wel in die buurt werkt.
Communicatie met de leverancier van stroom en gas loopt via het elektriciteitsnet met Power line carrier (PLC).
In zijn meest simpele vorm worden daarmee ook de straatlantaarns geschakeld.
Voor Wifi zal je van beide weinig last ondervinden, maar in de meeste meterkasten zijn wel allerlei andere stoorsignalen te vinden.
Het beste is dan ook om een Wifi accesspoint buiten de meterkast te plaatsen.
Hou er bij het gebruik van Wifi extenders/repeaters wel rekening mee dat die wel de sinaalsterkte kunnen versterken (betere spreiding), maar dat de snelheid bijna gehalveerd wordt.
Hoe zit dat dan met de frequenties? Las ergens dat WiFi tegenwoordig aardig dicht bij het telefoon netwerk komt. Vandaar mijn vermoeden.
Reputatie 7
Badge +7
Op welke frequentie je gasmeter zit weet ik niet. Het gebruikte protocol zou ik ook niet weten. Wat ik wel weet en dit is een vermoeden: slimme meters geven hun signaal door (de gehele meter. Niet gas) via gprs. 2g. Je router zit waarschijnlijk in de zelfde meterkast en zend ook uit in die band. Er komt dus een enorme bak straling uit je meterkast en dat zal vast hier en daar aan de randen overlappen. Vergelijk het met je telefoon naast de radio als je wordt gebeld. Frequentie aanpassen kan werken. Anders je router verplaatsen. Misschien heb je je meter nog niet aangemeld en probeert hij constant verbinding te zoeken? Is een gok.

beste jacob .
meter is aangemeld .
en ik neem aan dat wifi en gprs 2 verschillende frequentie banden gebruiken .
maar klopt straling genoeg in de meter kast .
Tot nu toe gaat alles goed en hebben we geen problemen.
ben benieuwd morgen ochtend als de laptop en telefoons weer aangaan met de wifi wat er dan gebeurd.
oja voor dat brandje gaat slapen .
ik zou moeten kijken of het alles op een vast ip adres staat volgens mij wel maar kweet het niet zeker zal morgen/vandaag ff kijke :)
toch maar ff gekeken en ja hoor alles heeft een vast ip adres.

mvg,
jan
Reputatie 7
Badge +7
Van de communicatie met slimme meters zou je bij Wifi in principe geen last moeten hebben.
De gasmeter communiceert één keer per uur naar de elektriciteitsmeter via M-bus in de 868-870 MHz SRD band.
Op de 2,4 GHz ga je dus niets vinden met een analyser, ook je magnetron niet die wel in die buurt werkt.
Communicatie met de leverancier van stroom en gas loopt via het elektriciteitsnet met Power line carrier (PLC).
In zijn meest simpele vorm worden daarmee ook de straatlantaarns geschakeld.
Voor Wifi zal je van beide weinig last ondervinden, maar in de meeste meterkasten zijn wel allerlei andere stoorsignalen te vinden.
Het beste is dan ook om een Wifi accesspoint buiten de meterkast te plaatsen.
Hou er bij het gebruik van Wifi extenders/repeaters wel rekening mee dat die wel de sinaalsterkte kunnen versterken (betere spreiding), maar dat de snelheid bijna gehalveerd wordt.

laten we niet hopen dat het nog met power line carrier (plc werkt) !
dat is een bron van storing en mag ook niet meer gebruikt/geleverd worden in de slimme meters.

aanvulling wiki

Oudere meters (vóór DSMR 4.0, Dutch Smart Meter Requirements) communiceren mogelijk via PLC/BPL met de netbeheerder. Sinds versie 4.0 van de DSMR specificatie[13] wordt PLC niet meer gebruikt in slimme meters, en worden uitsluitend GPRS en Ethernet gebruikt voor communicatie met de netbeheerder. Het gebruik van PLC staat erom bekend regelmatig hevige storingen bij radiotoepassingen te veroorzaken, vooral tussen 2 tot 30 MHz (Korte golf), die voornamelijk veroorzaakt worden doordat de frequenties van PLC die van de Korte golf overlappen, elektriciteitskabels over het algemeen niet afgeschermd zijn, er zeer veel ongewenste harmonischen optreden bij PLC[14][15][16][17]. Vooral radioamateurs ondervinden hier regelmatig hinder van, doordat hun ontvangstapparatuur erg gevoelig is. Ook radioastronomie-, ruimtevaart-, tijdsynchronisatie-, scheepvaart-, luchtvaart-, en defensiediensten maken gebruik van deze frequentieband[18], en ondervinden ook met enige regelmaat hinder van PLC-installaties[19][20][21].
Wel wees er van overtuigd dat er nog steeds heel veel meters zijn die met PLC werken.
Verder is er nog veel onduidelijkheid over de standaardisering voor slimme meters.
Oudere slimme meters (van voor 2012) werken vrijwel allemaal nog via PCL.
Meters vanaf 2012 hebben veelal een verwisselbare interface. Die hebben nog DSMR 2(.2+).
Vanaf 2013 wordt langzamerhand DSMR 4 toegepast/uitgerold. Pas in 2015 gaat het er op lijken als DSMR 5 er komt, hopelijk als EU standaard.
In september 2012 heeft Stedin bij mij een Landis+Gyr E350 ZMF120ABdFs2 geplaatst, maar de interface zit achter de verzegeling.

Storingen door PLC zijn inderdaad bekend en de meeste last ondervinden de radioamateurs zoals je hebt beschreven. Voor het versturen van data is het protocol niet veel storingsgevoeliger dan andere wijzen van datatransport. PLC is trouwens ook de basis voor de ook in thuisnetwerken bekende Homeplug-apparaten.
Voor de integriteit van de verstuurde data hoef je niet bang te zijn. In de meterkast is vaak veel meer apparatuur aanwezig die heftiger stoort op het WiFi-signaal. Voor de harmonischen van PLC ben ik daarvoor niet zo bang.
Mocht het aantoonbaar wel zo zijn, dan zullen netbeheerders echt niet overgaan tot vervanging van je meter. Ze zullen je dan vertellen dat Wifi niet thuishoort in “hun” meterkast.
Ga die discussie maar niet aan en zoek je heil in verplaatsing van je accesspoint buiten de meterkast.
Reputatie 7
Badge +7
Wel wees er van overtuigd dat er nog steeds heel veel meters zijn die met PLC werken.
Verder is er nog veel onduidelijkheid over de standaardisering voor slimme meters.
Oudere slimme meters (van voor 2012) werken vrijwel allemaal nog via PCL.
Meters vanaf 2012 hebben veelal een verwisselbare interface. Die hebben nog DSMR 2(.2+).
Vanaf 2013 wordt langzamerhand DSMR 4 toegepast/uitgerold. Pas in 2015 gaat het er op lijken als DSMR 5 er komt, hopelijk als EU standaard.
In september 2012 heeft Stedin bij mij een Landis+Gyr E350 ZMF120ABdFs2 geplaatst, maar de interface zit achter de verzegeling.

Storingen door PLC zijn inderdaad bekend en de meeste last ondervinden de radioamateurs zoals je hebt beschreven. Voor het versturen van data is het protocol niet veel storingsgevoeliger dan andere wijzen van datatransport. PLC is trouwens ook de basis voor de ook in thuisnetwerken bekende Homeplug-apparaten.
Voor de integriteit van de verstuurde data hoef je niet bang te zijn. In de meterkast is vaak veel meer apparatuur aanwezig die heftiger stoort op het WiFi-signaal. Voor de harmonischen van PLC ben ik daarvoor niet zo bang.
Mocht het aantoonbaar wel zo zijn, dan zullen netbeheerders echt niet overgaan tot vervanging van je meter. Ze zullen je dan vertellen dat Wifi niet thuishoort in “hun” meterkast.
Ga die discussie maar niet aan en zoek je heil in verplaatsing van je accesspoint buiten de meterkast.

Goedemiddag , alle mede forum leden die dit volgen.

inmiddels van morgen de wifi van de telefoons en van de laptop opgestart.
en gelukkig geen problemen:)
ze melden zich zonder problemen aan en vallen niet uit.

na dus het veranderen van het wifi kanaal van automatisch naar kanaal 4 in het modem.
en het veranderen van de modem instellingen , betreffende de band breedte.

de stedin monteur had het bij mij over een simkaart die er in zit dus ik neem aan gprs/gsm.

ik snap het dat er nog heel veel meters hangen met plc.

ik wacht het af of mijn problemen nu overzijn , het ziet er goed uit. 

mvg,
jan
Badge
Jeroen, dat je hem niet ziet op de wifi analyser wil niet zeggen dat die niet op de 2.4 ghz zit. Alleen als die het wifi protocol volgt wordt die gezien. Als ik als rc hobbyist mijn 2.4 ghz rc zender aanzet krijg ik ook enorme storing op sommige kanalen, maar dat ziet de wifi analyser niet bewust omdat er geen ssid aanhangt volgens het wifi protocol, wel neemt dan de sterkte van het signaal van die kanalen door interferentie af. En volgens mij worden de gegevens van de slimm meters gewoon via het electriciteits net doorgegeven, vanaf de stroommeter dan, want de gas meter geeft het dus draadloos door aan de stroommeter. Maar de wifi analyser is een goed hulpmiddel om te bepalen welk kanaal geschikt is. Wel moet je dat af en toe weer bekijken want de omstandigheden kunnen natuurlijk weer wijzigen. Bij Toon  krijg je er ook trouwens nog een eventuele storingszender bij want de adapter die aan de meter gekoppeld wordt, zendt de gegevens over het gebruik weer via een soort bluetooth signaal, ook op de 2.4 ghz frequentie door aan Toon en kan dus ook interfereren met je wifi signaal.
interferentie een woord wat je niet zo vaak hoort! Mijn lessen maritime comunicatie van de zeevaartschool komen allemaal weer boven drijven.

De adapters van toon zitten allemaal in de 900MHz band. (Z-wave) protocol.
De slimme meter comunicatie tussen gas en electra meter zal dit waarschijnlijk ook zijn.

Maar het singaal van je slimme meter kan  niet via het electristeitsnet worden verstuurd. Dit wordt echt via GPRS gedaan!! (Doorgaans 2.5G)
Je wifi zit op 2.4G dus aan de randen van het singaal gaat storing optreden.
Maar het singaal van je slimme meter kan  niet via het electristeitsnet worden verstuurd.O, nee? Homeplug, Powerline, etc. bestaat ook niet? Misschien toch nog even terug naar school, om te beginnen maar naar Wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Power_line_communication
o, mijn excuses wist niet dat dit bestond. Maar in het geval van slimme meters (de nieuwste dan) weet ik zeker dat dit gebeurt via GPRS.
@ toon econoom: Ik heb dat stuk ook nooit gehad op school :o weinig kabels op zee!
Ik heb even de wikki bestudeerd en idd:Koppeling van elektriciteitsmeters wordt het allemaal uitgelegt.
Ze worden ook nog steeds geleverd. De laatste generatie Landys+Gyr voor gewone consumenten is de E350 serie, die ook door Stedin (Enecogroep) wordt geplaatst.
Deze beschikken over een verwisselbare interface, nl. voor PLC, GPRS en Ethernet.
Hier de brochure van die meter met in het voorbeeld de meter met een PLC interface.
http://style.landisgyr.com/apps/products/data/pdf2/D000011396_Residential_d_en.pdf
Wat er in mijn meter zit, weet ik niet want dat zit achter een verzegeld kapje van Stedin.

@jacob,

De adapters van toon zitten allemaal in de 900MHz band. (Z-wave) protocol.
De slimme meter comunicatie tussen gas en electra meter zal dit waarschijnlijk ook zijn.

Maar het singaal van je slimme meter kan  niet via het electristeitsnet worden verstuurd. Dit wordt echt via GPRS gedaan!! (Doorgaans 2.5G)
Je wifi zit op 2.4G dus aan de randen van het singaal gaat storing optreden.

Precies, vandaar dat er met een simmetje wordt gewerkt. De energiebedrijven verzenden hun data met mobielenrs die op zijn. 
per is al besloten dat er straks 12 nummers komen, zodat ook de energiebedrijven voldoende nrs hebben. 

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen