Iedere dag storing in de weergave van gas en elektra verbruik. | Eneco Community
vraag

Iedere dag storing in de weergave van gas en elektra verbruik.

• 30 december 2013
  • 24 reacties
  • 1376 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 14 reacties
Sinds juli 2013 TOON in gebruik. Op eigen kosten slimme meters laten plaatsen door Stedin. Toon heeft een week of 3 goed gefunctioneerd. Daarna doffe ellende.
In overleg met Eneco een repeater laten plaatsen. (afstand meteradaptor tot de Toon is slechts 5 meter, met 1 kalkblokken tussenmuur). Toon geeft alleen gasverbruik aan, dan weer alleen elektra verbruik, dan totaal geen verbruik. Als elektraverbruik en gas al samen wordt aangegeven, iets wat  een grote uitzondering is, dan blijven de verbruiken 'hangen' . Elektra toont geen fluctuatie, en gasverbruik telt niet meer op, ondanks draaiende verwarming. Veelvuldig zowel de meteradaptor als de repeater verwijderd uit het geheugen van de Toon, alles gecontroleerd, en met een 'schone' Toon, eerst de meteradaptor en dan de repeater aangesloten. Alles wordt door de Toon bevestigd met een accoord. Maar na 10 minuten weer dezelfde ellende. De meteropnemer met een verlengsnoer buiten de meterkast geplaast: geen oplossing voor het probleem.  Wat nu te doen? Hadden de advertentiekosten van de Toon niet beter gestoken kunnen worden in een beter product dan nu geleverd wordt?
Als ik inlog in mijn profiel op Slimmemeterportaal.nl, zie ik keurig mijn verbruiken per uur, zowel gas als elektra. De slimme meters werken dus naar behoren.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

24 Reacties

De repeater en de adapter werken op het zWave protocol op 868 Ghz, daar waar ook alarmen en draadloze weerstattions e.d. op werken.
Op zich zou 5 meter best haalbaar moeten zijn zonder repeater, heb je dat ook getest, toen je de adapter buiten de werkkast had?
Heb je ook geprobeerd de afstand van de repeater te wijzigen; let op dat de repeater niet te dicht bij de adapter zit.
Ook de richting die de repeater uitwijst kan versterking van het signaal opleveren.
Reputatie 7
Badge +7
@ Dento,
ip adres Toon vast instellen in modem ?
wifi kanaal in modem niet op auto , maar een vast en weinig in de buurt gebruikt kanaal zetten (te controleren met een wifi app op een smartphone/tablet)
zeker als Toon 3 wkn goed heeft gewerkt eens naar je wifi kanaal kijken.

@ Brandje

Ton,
geen 868 ghz maar 868 mhz 🙂
Dank voor de snelle reactie. Ik heb een E- gecertificeerd alarmsysteem. Dus dat zou geen problemen moeten opleveren. Zeker ook omdat het niet in de rij van vereisten voor de werking een Toon van Eneco staat. Maar om toch alles uit te sluiten heb ik mijn instalateur laten komen, en tijdelijk, alle sensoren gedeactiveerd, alsmede het alarm en de noodstroomvoorzieningen. Het probleem met de Toon blijft zich voordoen.
De repeater zit op 3 meter van de meteradaptor, en dus ongeveer 2 meter van de Toon. Ook de stand van de meteradaptor heb ik gewijzigd. Ik heb op 2 muren in de meterkast stopcontacten, dus paralellel of haaks op de Toon, en dan de meteradaptor links of rechts in het stopcontact alles maakt geen verschil. Helaas......
Goedemiddag jvdl.

Het protocol van communicatie tussen Toon en meteradaptor staat toch los van de router?
De communicatie van de Toon met het internet, en met de applicatie op iPad etc is ook geen probleem. Dat werkt goed. Juist die communicatie is, wat mij betreft, van ondergeschikt belang. Weersinformatie of verkeersinformatie kan ik ook via andere bronnen bekijken. Voor mij gaat het om het actuele verbruik.
Mocht je nog andere ideeën hebben, dan lees ik die graag.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken, en goede jaarwisseling.
Reputatie 7
Badge +7
Goedemiddag jvdl.

Het protocol van communicatie tussen Toon en meteradaptor staat toch los van de router?
De communicatie van de Toon met het internet, en met de applicatie op iPad etc is ook geen probleem. Dat werkt goed. Juist die communicatie is, wat mij betreft, van ondergeschikt belang. Weersinformatie of verkeersinformatie kan ik ook via andere bronnen bekijken. Voor mij gaat het om het actuele verbruik.
Mocht je nog andere ideeën hebben, dan lees ik die graag.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken, en goede jaarwisseling.

even nog een aanvulling,
er hangen nu verschillende zendertje,s in en rond de meterkast
met verschillende uitzend frequentie,s
deze kunnen met elkaar gaan interferreren .
en weer bij producten ( stoor signalen) genereren.

Dus zorgen dat je wifi signaal goed is ten opzichte van de buurd is gewoon goed.
eventueel modem breedbandig laten uitzenden .
en wifi kanaal van Toon vast in je modem zetten.

ook lamp dimmers kunnen storen !

p.s. is de p1 kabel niet defect
of een foutje in de slimme meter ? ( p1 ingang niet goed)

dan geven de slimme meters wel gewoon alles goed door aan je slimmemeterportaal
maar niet wat er van Toon / meter adaptor vandaan binnnen zou moeten komen.

of als eerste de meter adaptor van Toon  eens laten vervangen 
lijkt me naar aanleiding van je problemen ook de boosdoener kunnen zijn.

fijne jaarwisseling

mvg,
jan
Hallo Jan,

dank voor je vervolg bericht. Ik heb een vrijstaand huis, geen interferentie qua buurt met de wifi. Wel een paar repeaters in huis om overal, ook achterin de tuin, goede wifi ontvangst te hebben. Zoals al gezegd, dat werkt prima, ook de wifi in combinatie met de TOON.
De p1 kabel is een normaal telefoonsnoer met alle 4 de kernen doorverbonden toch? Weet jij of er een maximale lengte is die gebruikt kan worden? Een optie lijkt mij, als er geen echt maximale lengte is, om de adaptor pal achter de muur te plaatsen van de TOON, en dan met een lange kabel te verbinden. Als dit nog geen oplossing geeft dat een nieuwe meteradaptor aanvragen.

Goede jaarwisseling !

@ Brandje

Ton,
geen 868 ghz maar 868 mhz :)

Hoi Jan,

Tikfout, ik vermeld het ook zo vaak hier en dan sluipt het erin.
Hallo Jan,

dank voor je vervolg bericht. Ik heb een vrijstaand huis, geen interferentie qua buurt met de wifi. Wel een paar repeaters in huis om overal, ook achterin de tuin, goede wifi ontvangst te hebben. Zoals al gezegd, dat werkt prima, ook de wifi in combinatie met de TOON.
De p1 kabel is een normaal telefoonsnoer met alle 4 de kernen doorverbonden toch? Weet jij of er een maximale lengte is die gebruikt kan worden? Een optie lijkt mij, als er geen echt maximale lengte is, om de adaptor pal achter de muur te plaatsen van de TOON, en dan met een lange kabel te verbinden. Als dit nog geen oplossing geeft dat een nieuwe meteradaptor aanvragen.

Goede jaarwisseling !

De maximale lengte ligt rond de 3 meter.
Als je net slimme meters hebt kan de software daarvan nog problemen hebben met Toon; daarvoor dient de kabel uit de P1 poort gehaald te worden; een minuutje wachten en weer aansluiten.
Ook de adapter verwijderen uit Toon en opnieuw aanmelden biedt soms soelaas.
Hallo,

dank voor de volgende tip. Jammer dat de kabel niet langer mag zijn.... Maar het scheelt in ieder geval weer uitproberen.
Zojuist de kabel uit de p1 poort gehaald, 5 minuten gewacht en nu weer terug geplaatst. Nu wel in de TOON verbruiksgegevens, kijken hoelang dit nu blijft.
De slimme meters zijn in juli van dit jaar geplaatst door Stedin, is dat TE recent om goede software te hebben?
Reputatie 7
Badge +7
Hallo,

dank voor de volgende tip. Jammer dat de kabel niet langer mag zijn.... Maar het scheelt in ieder geval weer uitproberen.
Zojuist de kabel uit de p1 poort gehaald, 5 minuten gewacht en nu weer terug geplaatst. Nu wel in de TOON verbruiksgegevens, kijken hoelang dit nu blijft.
De slimme meters zijn in juli van dit jaar geplaatst door Stedin, is dat TE recent om goede software te hebben?

Bedankt @ Brandje
voor de aanvullingen :)

@ Dento

ben benieuwd of jou slimme meter met de nieuwste software is uitgerust ?
dsrm 4.0 geloof ik .
met de eerdere slimme meter software heeft Toon geen problemen 
maar met de nieuwe wel 
zover ik gelezen en gehoord heb.
er moet ergens op dit forum meer over staan.
Het speelt voor zover ik weet alleen bij de nieuwste geplaatste silmme meters.
Er is bekend dat er een aanpassing voor moet komen om beter te communiceren met Toon, maar of dat ook voor jouw reeds 6 maanden oude slimme meters, tja......
Maar als het nu wel soelaas biedt, is dat mooi mee genomen.
Je kan je lengte van de kabel wel langer maken, maar het probleem zit 'm op het beperkte kracht van het signaal; hoe langer de kable, hoe slechter de data uit de Pi poort binnen komt op de adapter.
Het is natuurlijk uit te proberen, ja toch..............
De repeater en de adapter werken op het zWave protocol op 868 Ghz, daar waar ook alarmen en draadloze weerstattions e.d. op werken.
Op zich zou 5 meter best haalbaar moeten zijn zonder repeater, heb je dat ook getest, toen je de adapter buiten de werkkast had?
Heb je ook geprobeerd de afstand van de repeater te wijzigen; let op dat de repeater niet te dicht bij de adapter zit.
Ook de richting die de repeater uitwijst kan versterking van het signaal opleveren.

Goedenavond, na een maand van wederom experimenteren gevolgd door een steeds groter wordende ergernis wend ik mij nogmaals tot het forum.
Gisteren is door de Eneco monteur een 2de repeater geplaatst, dit alles om een afstand van knap 6 meter te overbruggen voor een unit die ons bewust moet laten omgaan met energie, maar wel 2 extra repeaters (lees energiegebruikers) nodig heeft. Ook is de meteradaptor vervangen. Alles is uit het geheugen van de TOON gewist, en opnieuw, onderdeel voor onderdeel gekoppeld door de monteur. Dit alles werkt voor 15 minuten. Dan blijken de repeaters totaal verdwenen uit de Toon, ook de meteradaptor is verdwenen, en met behulp van de knopjes, in een stopcontact dichtbij, moet alles opnieuw worden gekoppeld, daarna in volgend stopcontact gezet, en de Toon ziet dan inderdaad de 3 units, maar naar 2 uur is alles weer weg........  Nu inmiddels 4 middagen vrij genomen voor deze grappemakerij, iedere maand keurig die bijdrage betalen, en waarvoor??? de verkeersinfo op de Toon.....
Zoals ik al eerder heb gezegd: ENECO steek meer geld in een goed product, dan in de veelvuldige reclame.

Heeft iemand anders nog een ander idee dan contact zoeken met één van de consumenten programma's? Ik hou mij van harte aanbevolen!
Ik durf te stellen 2 repeaters op 6 meter dat gaat niet goed!
Dank voor je reactie, maar begrijp je dan dat Eneco een monteur stuurt, die eerst 2 niet werkende repeaters uit de auto haalt, nummer 3 doet het dan wel, terwijl hij zou moeten weten dat 2 repeaters geen zin heeft op 6 meter......
Er zit nu 1 repeater in het stopcontact, 1 meter van de Toon vandaan, en eentje halverwegen.
Jouw advies? Diegene die vlakbij de Toon zit, loshalen, en softwarematig ook verwijderen?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken....
De repeater dichtbij Toon zou ik verwijderen; ook uiteraard in Toon zelf.
Daarna Toon softreset geven; ook de adapter!
Goedemorgen Ton,

dank voor je advies van gisterenavond laat. Vandaag eerst de normale werkzaamheden, maar vanavond ga ik jouw advies opvolgen.
Uitslag van alles zal ik wederom laten weten.
Beste Dento,

Ik tob met hetzelfde probleem, bij mij is de afstand wel groter (10m)  maar gebruik ook 2 repeaters. Deze week 1 repeater een meter buiten de meterkast geplaatst, deze wordt door Toon wel gezien maar de adapter niet, als ik deze even uit het stopcontact haal en weer terug dan ziet Toon hem weer wel, maar voor hoelang is de vraag.
ik heb werkelijk alles geprobeerd maar niet helpt. Ik ga kijken of ik mijn contract kan ontbinden of er moet nog een slimme oplossing komen van Eneco.
Hallo, goedenavond... Dank voor je reactie.

In tegenstelling tot wat hier in het forum wordt gezegd heb ik het snoer tussen de slimme meters en de adaptor langer dan 3 meter gemaakt, namelijk 6 meter.
Zodoende zit mijn adaptor nu veel dichter bij de Toon, ik heb één van de twee repeaters verwijderd, ook uit de TOON verwijderd, en tot nu toe, ben 3 dagen verder, lijkt het te werken.
Ik heb zowel gas als elektraverbruik in de TOON.  Ik juich nog niet te vroeg, maar misschien is dat bovenstaande een oplossing om ook een te proberen. Ik heb als snoer een kant en klaar, plat telefoonsnoer gebruikt.

Succes !
Dank voor de snelle reactie , je tip is goed maar werkt denk ik alleen bij een slimme meter.
mijn adapter krijgt de info via 2 plakkers op de meters en dit zijn snoeren met aparte stekkertjes. Ik ga eens kijken of ik die kan verlengen. 

Als dit lukt en tot succes leidt meld ik dit nog.

Groet Mart.
Reputatie 7
Badge +7
Dank voor de snelle reactie , je tip is goed maar werkt denk ik alleen bij een slimme meter.
mijn adapter krijgt de info via 2 plakkers op de meters en dit zijn snoeren met aparte stekkertjes. Ik ga eens kijken of ik die kan verlengen. 

Als dit lukt en tot succes leidt meld ik dit nog.

Groet Mart.

een stuk verlengen met goede kabel moet geen problemen op leveren
eventueel afgeschermde kabel gebruiken.
Beste Dento,

Ik tob met hetzelfde probleem, bij mij is de afstand wel groter (10m)  maar gebruik ook 2 repeaters. Deze week 1 repeater een meter buiten de meterkast geplaatst, deze wordt door Toon wel gezien maar de adapter niet, als ik deze even uit het stopcontact haal en weer terug dan ziet Toon hem weer wel, maar voor hoelang is de vraag.
ik heb werkelijk alles geprobeerd maar niet helpt. Ik ga kijken of ik mijn contract kan ontbinden of er moet nog een slimme oplossing komen van Eneco.

Hoi Dento,

Jouw probleem zit uiteraard in de afstand tussen adapter en Toon en is 10 meter, begrijp ik.
In principe zou 1 repeater genoeg moeten zijn. Als je een repaeter te dicht bij de adapter zet krijg je meteen problemen; dus m.i. is 1 meter nog te diecht bij.
Ook is het handig om met de richting van de adapter te spelen; scheelt soms behoorlijk!
Reputatie 7
Badge +6
@Dento,

Creatieve oplossing om de kabel te verlengen! Ik ben benieuwd of het nu beter blijft gaan met de verbinding.
Reputatie 7
Badge +6
@martenine,

Jammer dat het niet vlekkeloos werkt het de verbinding tussen de meteradapter en Toon. Hoe gaat het tot nu toe nadat je wat aanpassingen hebt gedaan?
@martenine,

Jammer dat het niet vlekkeloos werkt het de verbinding tussen de meteradapter en Toon. Hoe gaat het tot nu toe nadat je wat aanpassingen hebt gedaan?

Ik ben er nog niet toe gekomen, eerst de goede kabel (2x) vinden, ik wil zoveel verlengen dat ik door de eerste muur heen ben en dat vraagt wat voorbereiding.

Groet Mart.