Hoger verbruik bij niet thuis zijn | Eneco Community
vraag

Hoger verbruik bij niet thuis zijn

• 11 december 2015
  • 10 reacties
  • 430 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 316 reacties
Ik ben een gepensioneerde man en bijna de gehele dag thuis. Voor mij is het logisch dat je dan het programma van Toon uitzet c.q. temperatuur lager zet als je een tijdje niet thuis bent. Nu is mij opgevallen dat bij het niet thuis zijn, er meer gasverbruik is dan als je thuis bent. Geconstateerd bij "programma uit" (2x) ( en temperatuur handmatig een paar graden lager) en geconstateerd in de periode "weg" (2x) ( periode wat lager gezet). Het blijkt dat bij die wijzingen ( programma uit en periode weg) er circa 3 M3 gas meer verbruik is geweest aan het einde van de dag. Normaal staat mijn Toon bij alle periodes op 19,5 graad. Savonds een graadje meer. Overdag is hier in het huis de temperatuur nog nooit onder de 18,5 graad is geweest. Komt dit probleem vaker voor? Conclusie van mij is nu, beter om niets te wijzigen in de temperatuur op Toon als je een paar uur niet thuis bent.? Kan een techneut het bovenstaande verklaren/bevestigen? Misschien omdat de ketel
( weer) "hard" moet draaien om op de temperatuur te komen van de gevraagde periode? Ik snap het niet.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

10 Reacties

Reputatie 5
Badge +5
Hoi Arno,

Heb je dit "verbruik" al eens bijgehouden op de gasmeter?
Ik mag tenminste aannemen dat je het "verbruik" in dezen van Toon hebt gehaald.
Reputatie 3
Badge +3
dat je het "verbruik" in dezen van Toon hebt gehaald.
Inderdaad. De grafiek "dag" gaf voor mij gisteren 3m3 meer aan dan de dag en dagen er voor. Gisteren ben ik een paar uur niet thuis geweest ( de dag er voor de gehele dag thuis) en dus het programma "uit" gezet. Onderweg naar huis ( 5 minuten voor thuiskomst) middels de app het programma weer aangezet. Meterstanden opnemen ( van Toon en slimme meters ( voor vergelijk)) doe ik 2x per week. Het hogere verbruik gebeurde dus ook een tijdje geleden bij weg zijn. Ik blijf het vreemd vinden.
Reputatie 7
Badge +7
Arno,
heb je ook rekening gehouden met het weer ?
hier ook meer gasverbruik afgelopen dagen i.v.m. de harde wind.
dus een snellere afkoeling van de woning.

mvg,
jan
Reputatie 5
Badge +5
Het verbruik is natuurlijk ook mede afhankelijk van de buitentemperatuur. Maar dat wist je zelf natuurlijk ook al:P
Ik weet wel de grafiek altijd "na ijlt" dat komt doordat de gasmeter één maal per uur z'n verbruik doorgeeft aan Toon.
En opstoken kost in verhouding veel energie omdat de ketel in laagstand een hoger rendement haalt dan in deel/hoogstand.
In bepaalde situaties is het dan ook verstandiger om de temperatuur niet lager te zetten, maar gewoon te laten staan, als je maar een paar uurtjes weg bent.
Bij goed geïsoleerde huizen is het daarom ook verstandig om de temperatuur in de nacht niet te laag te zetten.

Het blijft toch lastig om bepaalde dagen met elkaar te vergelijken, je hebt vaak toch verschillende omstandigheden.
Reputatie 3
Badge +3
Arno,heb je ook rekening gehouden met het weer ?
De laatste dagen ( in ieder geval woensdag en donderdag) was er weinig verschil in de weersituatie hier in het Noorden. Temperatuur op het weerstation was ook gelijk. Zelfs gisteren wat meer zon gezien dan de dag er voor. Dus de omstandigheden van beide dagen waren zo goed als gelijk, dus van daar uit gezien kan het verschil niet zijn opgetreden. Ik denk dat vooral het lager zetten bij weg gaan en bij thuiskomst weer aanzetten c.q. temperatuur verhogen dat dit een grote verhoging van gasverbruik geeft. En dat blijft voor mij enigszins vreemd. Voortaan ( zoals ook al voorgesteld) programma maar niet uitzetten of verlagen bij vertrek van een paar uur. Hoe dat is als je de gehele dag niet thuis bent en bij thuiskomst, dan het programma aanzetten,weet ik niet. Ga ik misschien ook eens uitproberen. Ben toch benieuwd of een Toon-techneut hier iets over kan schrijven.
Badge +5
Hoi Arno, ik heb niet de ervaring zoals jij dat met het lang verlagen van de temperatuur naar 15 °C er later meer gestookt moet worden. In ons geval gaat het om een tussenwoning met 184 m² woonoppervlak gebouwd in 1995.
Ik pas wel de water temperatuur van de CV aan op de buitentemperatuur waardoor de CV de zaak steeds snel op temperatuur krijgt en houdt en ik voel ook aan de radiatoren dat het weinig moeite kost de temperatuur aan te houden.
Bovendien bouw ik de temperatuur in de namiddag geleidelijk op dmv slapen 19 °C, thuis 19,5 °C en comfort 20,5 °C.
Pas als blijkt dat we het warmer willen hebben gaat er een stapje bij van 0,5 °C.
Weg staat op 15 °C en wordt in de nacht en overdag gebruikt. In de praktijk blijkt die 15 °C ook nu bij 8 °C buitentemperatuur niet gehaald te worden als we een hele dag weg zijn. 18 °C blijkt wel de laagste waarde over 10 uur geen verwarming aan op Weg.
Hier staat Weg en Slapen op 15grd. Ook slaat de CV hier dan nooit aan.
De laatste keer is geweest toen we 15grd vorst hadden.
Dat was overigens 16 januari 2013!! In die week stookten we
54 m3 gas op.

Ook als we een uurtje weg gaan, gaat Toon op Weg dus 15 grd

Dat een CV een grotere overbrugging qua warmtelevering zou moeten maken, vooral in de nacht, als 's-morgens de CV weer opstart, is een fabel.
Google er maar eens op!
Het enige wat Toon doet is ivm een sterkere daling van temperatuur tijdens nachtvorst dat het aanwarmen iets eerder begint. Toon acteert daar prima op.

De CV uitzetten, zeker bij afwezigheid van 1 uur of meer levert altijd nog de meeste besparing op.
Reputatie 3
Badge +3
De CV uitzetten, zeker bij afwezigheid van 1 uur of meer levert altijd nog de meeste besparing op. Helaas ervaar ik het tegendeel. Ik praat/schrijf niet over de nacht maar over een aantal uurtjes vertrek, overdag met wijziging van instelling c.q. van ketelprogramma.
Ik haal de nacht erbij om aan te geven dat zelfs bij langere tijd niet stoken er geen grote daling plaats vindt..............
Om ook over langere duur aan te geven dat afstelling hogere temperatuur niet nodig is.

En ik geef aan dat mijn keuze moment voor de stand Weg ligt op 1 uur en later en dan ook is er geen gasverbruik!!
En dit alles met gebruik van het standaard programma; hooguit als je weet dat Weg over enkele uren zal worden overrult door bv Comfort, gaat het programma op uit; dus de schakelaar van groen af!

En dat laatste gebeurt misschien bij jou???

Vroeger maakten we deze keuze met het slotje en daar is de schakelaar voor in de plaats gekomen.

En als laatste geldt uiteraard nog het na-ijl effect van de slimme gasmeter, die maakt het in jouw geval ook extra lastig!
Reputatie 3
Badge +3
; hooguit als je weet dat Weg over enkele uren zal worden overrult door bv Comfort, gaat het programma op uit; dus de schakelaar van groen af!

En dat laatste gebeurt misschien bij jou???

Daar is/was bij mij geen sprake van. Mijn "weg"-periode gaat in op 09.30 uur en mijn terugkomst-periode gaat in om 17.00 uur. Fysiek ging ik weg om 10.30 uur en was terug om 14.00 uur. Dus tussen 10.30 uur en 14.00 stond het programma uit, dus circa 4 uurtjes geen vraag naar verwarming omdat de temp naar beneden was bijgesteld.( voor de goede orde niemand was thuis).

En als laatste geldt uiteraard nog het na-ijl effect van de slimme gasmeter, die maakt het in jouw geval ook extra lastig!

"Na-ijl" effect snap ik niet. De constatering is een gehele dag nádat het gebeurde. Daar zit dan toch geen na-ijl effect in?