Hoe vloerverwarming constant maar zuinig warm houden? | Eneco Community
beantwoord

Hoe vloerverwarming constant maar zuinig warm houden?

• 3 januari 2019
  • 16 reacties
  • 1172 Bekeken

Vorig jaar toon ontvangen als eerste modulerende thermostaat sinds we 4 jaar terug vloerverwarming hebben. Nu dachten we: yes, lekker modulerende dus een continue warme vloer.....

Helaas.

Is het mogelijk om bv de temperatuur in huis op 19 te houden, maar de vloer wel aangenaam te houden?
Nu als de temperatuur van 19 wordt behaald, lijkt de ketel uit te schakelen tot hij op 18,5 springt en dan stookt hij de vloer weer warm.
icon

Beste antwoord door ThehogNL 4 januari 2019, 07:56

Nog een extraatje. De intergas ketel heeft standaard in z'n configuratie aanstaan dat ie alle opentherm aanvoer temperatuur aanvragen onder de 40 graden beantwoord met 40 graden (en dus niet negeert zoals sommige andere ketels). Dit heeft als voordeel dat er dus altijd warm water door je circuit loopt als de Toon er om vraagt, ook al vraagt ie een lagere temperatuur en je vloerverwarming dus lekker warmt blijft.

Hij zal dan wel vaker pendelen omdat een lage temperatuur zoals 40 graden voor een CV ketel bijna niet te doen is. Maar dat buffert je vloerverwarming er wel uit (die is toch traag).
Bekijk origineel

16 Reacties

Staat Toon®️ idd op OpenTherm?
Vloerverwarming keuze gemaakt in menu Toon®️?
Misschien de aanvoertemperatuur lager afstellen?
Is je pompsnelheid te tegelen zodat hetcwsrmd water niet door de bloed wordt gejaagd, maar wat trager?
Reputatie 6
Badge +3
Tussen de setpoint en een halve graad hoger of lager vraagt de toon (mits op opentherm) een zeer lage temperatuur (zo'n 30 graden, soms wel lager). Het is niet de Toon die de ketel uitschakelt maar de ketel zelf want dat doet ie omdat hij die lage temperatuur niet kan leveren.
In werkelijkheid heeft jouw vloer die temperatuur op dat moment dan ook echt nodig maar omdat het niet geleverd kan worden komt dat niet.

Je zou kunnen overwegen om je systeem uit te breiden met een Techneco Elga warmtepomp. De Toon stuurt dan deze Elga aan, de Elga op zijn beurt de CV-ketel. Als de Toon dan 30 graden vraagt kan de Elga dat prima alleen leveren. Als de Toon een hogere temperatuur vraagt (bijv. na een vakantie, weekend weg of gewoon nachtverlaging) dan springt de CV-ketel bij. Daarnaast zal je hierdoor enorm besparen in je gaskosten. Aanschaf is wel even schrikken (gaat nog wel subsidie van af) maar je comfort gaat omhoog en je gaskosten omlaag.
Hm, ik krijg de toon instelling bij verwarmig inderdaad niet op opentherm en blijft aan de kant van aan/Uit staan.

Ketel is een kompakt hre 28/24
Hoi @Wesleymha

Dus Aan/uit is dik gedrukt?
Dan is Toon vermoedelijk op je Intergas verkeerd aangesloten, als je tenminste OpenTherm wilt🤔
Kan je een foto plaatsen hoe de thermostaatdraden op het stekkerblok van de Intergas zijn bevestigd?

Ik heb zelf ook een Intergas; alleen geen HRE, maar een HR.
Kijk ook hier svp even:

https://forum.eneco.nl/storingen-en-oplossingen-112/opentherm-intergas-hre-28-24-13814#post142172

De hele situatie mbt OT werd daar ook behandeld.
Zijn er toch nog aanvullende vragen dan horen we het wel weer.
Draait de vloerpomp continu? Een pompschakelaar kan je daarmee een beetje helpen. Dan stopt ie (bv bij 30 graden) als er geen warmwater wordt aangevoerd en houdt de vloer langer op temperatuur, rondpompen zonder dat warmwater aangevoerd wordt is eigenlijk alleen maar de vloer aan het afkoelen.
Reputatie 6
Badge +3
Nog een extraatje. De intergas ketel heeft standaard in z'n configuratie aanstaan dat ie alle opentherm aanvoer temperatuur aanvragen onder de 40 graden beantwoord met 40 graden (en dus niet negeert zoals sommige andere ketels). Dit heeft als voordeel dat er dus altijd warm water door je circuit loopt als de Toon er om vraagt, ook al vraagt ie een lagere temperatuur en je vloerverwarming dus lekker warmt blijft.

Hij zal dan wel vaker pendelen omdat een lage temperatuur zoals 40 graden voor een CV ketel bijna niet te doen is. Maar dat buffert je vloerverwarming er wel uit (die is toch traag).
Ja, de aan uit is dik gedrukt dus zal van het weekend even controleren of de aansluiting goed is en anders zelf even omdraaien.

Er zit geen pompschskelaar tussen en ik zie dat ze voor 4 tientjes al te koop zijn en eenvoudig te installeren zijn met een 'voelsensor', deze ga ik ook direct aanschaffen!

Bedankt alle 3 voor de tips.
Zodra je straks de aansluiting op 10 en 11 hebt zitten en eerst je CV weer stroom geeft en daarna de ketelmodule van Toon®️ weer stroom geeft zal je zien dat Toon®️ automatisch de OpenTherm aansluiting decteert.
Het is een simpel werkje.
Heel slim om zo’n pompschakelaar met timer te kopen. Daarom had ik het eerder over het warme water door de vloer jagen....Beter is het warme water de kans geven de (rest)warmte gelijkmatig af te geven aan de vloer🤔

Ik ben benieuwd hoe deze instelling je zal bevallen.

En nog een tip:
Kijk ook even bij de instelling vloerverwarming die je nu hebt als Toon®️ op OT staat.
Die is ook een hele goeie @ThehogNL. Minimaal aanvoertemperatuur is standaard op 40 ingesteld voor Opentherm. Ik denk het niet dat daardoor de ketel gaat pendelen op een lagere ingestelde temperatuur, bv 30, maar wel iets langer branden op een laag pitje. Indien het waterzijd goed in balans is... Als 30 graden gevraagd worden, en een dichtbijgelegen radiator bij de ketel te ver open is (bv badkamer), dan gaat de ketel wel heel snel pendelen.
Zo, 2 draadjes omgewisseld en de toon pakt gelijk opentherm!
Ingesteld op vloerverwarming (55gr max 1gr per uur).
Ben benieuwd!
Binnenkort ook een pompschskelaar kopen en klaar. Thanks voor de tips allen
Kijk, zo simpel was het!
Goed gedaan Wesley. 👍
Laat Toon®️ nu de komende dagen inleren en acteren op deze nieuwe situatie.
Ben benieuwd hoe het je nu bevalt en straks met de pompschakelaar zal de vloer ongetwijfeld langer warmer blijven met de restwarmte.
Vandaag bij mijn dochter in huis de Toon geïnstalleerd en zo te zien werkt alles naar behoren. Nu heeft zij in huis vloerverwarming (en nog één radiatorplaat) en ik zag dat de Toon hier ook op in te stellen is. Ik vraag mij alleen af wat deze vloerverwarmingsstand voor specifieke voordelen heeft, aangezien de vorige modulerende thermostaat hier niet op ingesteld kon worden.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
De specifieke voordelen zijn de daarbij gekozen instelling.
Dus Toon®️ kiest dan max 55 grd met een opwarming van 1 grd per uur.

Bedankt voor je reactie. Als ik het dus goed begrijp weet de ketel nu dat het water tot maximaal 55 graden verwarmd moet worden. Moet ik in dat geval dan niet de ketelwatertemperatuur in de ketel zelf terugschroeven, want volgens mij warmde deze voorheen met de oude draaithermostaat op tot +/- 80 graden?
Dat werkt alleen als je CV die temperatuur instelling van Toon®️ overneemt.
Zo niet dan moet je idd op je CV die 55 grd ook instellen.
Maar ik neem aan dat je op je vloerunit toch ook een begrenzing hebt zitten die op 55 grd of lager ingesteld kan worden?
Op de vloerunit zit inderdaad een thermostaat die de temperatuur begrenst. Ik zal is in de ketel kijken tot welke keteltemperatuur het water nu maximaal verwarmd wordt.👍🏻

Reageer