Help! Toon blijft stoken en ingestelde temperatuur wordt nét (niet) gehaald | Eneco Community
vraag

Help! Toon blijft stoken en ingestelde temperatuur wordt nét (niet) gehaald

Toon eerste bericht

194 Reacties

Reputatie 5
Badge
@WesB

Met "consider it done" bedoelde ik natuurlijk dat ik alles in gang ga zetten. Hou er rekening mee dat onze reacties van gisterenavond zijn en dat er vandaag pas echt iets mee gedaan kan worden vanuit de software beheerders ;)

Groet,
Glenn
Reputatie 4
Badge +3
Ah, oke op die fiets :)

Uiteraard geen probleem. Ik zie vanzelf wanneer mijn programma eruit is.
Reputatie 4
Badge +3
@Glenn Yes, het programma is eruit.

mag ik het programma via de app weer opnieuw aanmaken? Of moet dat écht op de Toon zelf.
Reputatie 7
Badge +2
@WesB

Je kan via Toon zelf het programma instellen. Dit kan niet via de app.

Groeten Chantal
Reputatie 4
Badge +3
@ChantalS ga ik doen. Ga het komende twee weken aankijken en resultaat laat ik weten.
Reputatie 4
Badge +3
@ChantalS of @Glenn zouden jullie intern kunnen vragen of er op mijn Facebook Messenger bericht gereageerd kan worden een dezer dagen?

mijn dank
Reputatie 7
Badge +2
@WesB

Ik zal het doorgeven, echter weet ik dat er heel veel berichten zijn binnengekomen. We doen ons best om deze zo snel mogelijk te beantwoorden. Mocht je snel antwoord willen hebben dan raad ik je aan om te bellen.

Groeten Chantal
Reputatie 4
Badge +3
dank voor je interventie. Ik begrijp het.
Reputatie 4
Badge +3
Helaas 5 dagen verder nog geen reactie mogen ontvangen. Ik wacht gewoon rustig af, ben er inmiddels toch al sinds oktober 2018 mee bezig.
Reputatie 4
Badge +3
Ik vind het wel zo netjes om hier nog te reageren.

Eneco heeft alle gegevens gecontroleerd op afstand en hebben daarbij geen afwijkingen kunnen constateren. Temperatuursverschillen van 1 tot 0,5 graden is blijkbaar acceptabel. Derhalve is er geen aanleiding om hardware te vernieuwen/vervangen/testen.

Kortom, ik heb alle opties geprobeerd, zonder resultaat. Maar klaarblijkelijk is er volgens Eneco geen probleem.

Ik leg me er bij neer en ik ga me beraden of ik het abbo stop ga zetten en een andere thermostaat aan ga schaffen.

Iedereen super bedankt voor jullie aandacht, meedenken en reactie!
Volg dit topic, Op zich veeemd dat het nieuwe inleren geen succes heeft gehad.

Snap heel goed je frustratie, zit zelf met een soortgeljjke probleem waarbij de afwijking 2,1gr is.

dit soort problemen komen voort bij goed geissoleerde woningen. Daarnaast zijn de huidige cv’s daar nou niet op ingericht.

Heb dit probleem voorgelegd bij mijn vriend die een eigen installatiebedrijf heeft en bij mij ook de cv heeft geplaats.

het probleem zit hem in de modulatie die bij alle cv’s terug gaan naar de laagste stand (40gr)

zet zowel toon als je cv op vol vermogen en laat toon zijn werk doen(aan te raden is weerom inleer starten)

het kost je een kleine periode wat meer gas, maar hierdoor wordt er een veel betere algoritme aangeleerd waarbij het doorstoken niet meer kan voorkomen.

Dit volvermogen zegt op den duur niets. Het resulteert alleen in de door toon gewenste aanvoer op den duur. Kan dus 50 zijn maar ook 65 ect.

afijn het is aan jou of je ee jog energie aan wil besteden. De meeste slimme thermostaten kennen dit probleem
Reputatie 1
Ik vraag me af of het probleem wel bij de CV ketel zelf zit. Ik kan hier thuis zien hoe Toon de CV ketel aanstuurt en kan daar nou niet echt een logica in ontdekken (grafieken van deze aansturing mag ik hier helaas niet plaatsen van de moderatoren). De ene dag houdt Toon m'n woonkamer netjes op de ingestelde temperatuur en de dag erna heb ik continue een temperatuur die ruim 1 a 1,5 graad te hoog ligt. In de laatste situatie regelt Toon de ketel als een aan-uit thermostaat, en wanneer het wel goed gaat houd Toon de temperatuur van de CV ketel redelijk netjes op 45-50 graden gedurende de dag.

De problemen bestaan al vrij lang en het is jammer dat er geen actie door Eneco/Quby op wordt ondernomen. Zie ook dit topic: https://forum.eneco.nl/storingen-en-oplossingen-112/toon-is-weer-erg-van-slag-stookt-onnodig-veel-met-rare-regeling-13628

De eigenaar heeft Toon uiteindelijk vervangen en was van zijn problemen af en als kers op de taart nam z'n gasverbruik ook nog eens af in vergelijking met het gebruik van Toon.

Toon kan een prachtig product zijn, maar met de huidige regelaar/zelf lerend algoritme wordt de plank toch wel een beetje misgeslagen. Zelf zit ik er ook sterk aan te denken m'n oude thermostaat weer terug te hangen.
Reputatie 4
Badge +3
Tsja, dat is een kwestie van proberen. Stel dat ik een andere thermostaat zou nemen wordt dat gewoon de honeywell round connect. Eenvoudig, betrouwbaar. Doet wat hij moet doen.
Ik heb met interesse dit topic gelezen.
Ik heb namelijk hetzelfde probleem.

Situatie: Remeha avanta 35 cw5 met Remeha Isense thermostaat.
Wij zijn vorig jaar juni verhuisd naar een andere woning waar deze ketel hangt. Vanaf oktober is de verwarming ongeveer aangegaan.
Het viel mij al vrij snel op dat de ketel regelmatig op code 8 (geen storingscode) stond te draaien. Ketel pompt maar verwarmt niet. Dit gebeurde meestal als de gewenste kamertemperatuur (bijna) was bereikt.
Samen met onze CV installateur hebben we diverse malen geprobeerd uit te vinden waarom de ketel in code 8 stond te draaien. We hadden inmiddels als een bypass weg laten halen, de warmtesensors in de ketel laten vervangen en diverse zaken waterzijdig ingeregeld. Maar dit loste mijn probleem niet op.

Het eigenaardige was ook dat de ketel 's ochtends zodra hij aanging direct in code 8 begon te draaien. Terwijl de handleiding aangeeft dat deze code ervoor dient om de warmte af te voeren als de ketel te warm wordt. Echter 's ochtends waren de leidingen gewoon koud.

Ook op diverse fora vond ik het juiste antwoord niet.
Totdat ik twee tot drie weken geleden dit topic had gelezen.

Wat blijkt. Het zit em in de communicatie tussen de thermostaat en de ketel.
Als de kamertemperatuur iets lager is als de gewenste (ingestelde) kamertemperatuur dan stuurt de thermostaat een seintje naar de ketel om te gaan stoken. Aangezien de Isense een modulerende thermostaat is, vraagt hij een relatief lage aanvoertemperatuur van de ketel zodat weer langzaam naar de gewenste kamertemperatuur gewerkt kan worden.
Echter als deze aanvoertemperatuur lager, gelijk of slechts ca. 5 graden hoger is dan de aanvoertemperatuur in de ketel (T1) , dan "denkt" de ketel dat hij al te warm is.

Voorbeeld.. 's ochtends als de verwarming bij mij moest aangaan, stuurde de thermostaat een gewenste aanvoer temperatuur naar de ketel van 24 gr. De T1 van de ketel gaf op dat moment 22 gr. (koud dus). De ketel ging aan op code 8.
Dit zag ik met name als de gewenste kamer temperatuur en de gemeten kamer temperatuur vlak bij elkaar ligt. Als het verschil tussen deze twee groter is (dan ca. 5 gr), zal de thermostaat een hogere aanvoertemperatuur naar de ketel sturen om te gaan stoken naar de gewenste kamertemperatuur.

In dit topic is ook gesproken over het instellen van de gewenste minimale aanvoertemperatuur in de thermostaat. Dit blijkt kennelijk in Toon niet zo eenvoudig te zijn.
In Isense thermostaat van Remeha kan ik dat wél instellen. Ik ben dat gaan proberen, en na 7 maanden zoeken blijkt dit de oplossing voor mijn probleem. Geen code 8 meer. Ik ben begonnen met een minimale aanvoertemperatuur van 35 graden. Nu staat hij op 30 graden. Ik ga terugwerken naar een lagere temperatuur. Ik weet namelijk niet zeker welke marge de ketel aanhoud. Hiermee bedoel ik dat de gewenste aanvoertemperatuur een minimaal aantal graden hoger moet zijn dan de gemeten aanvoertemperatuur in de ketel (T1).

Voor iedereen die met dit probleem te maken heeft. Ik hoop dat ik hiermee een steentje heb kunnen bijdragen aan een mogelijke oplossing. Voor degene die dit topic is gestart hoop ik dat jouw probleem inmiddels is opgelost.

Degenen die ideeën hebben geopperd in dit topic wil ik bedanken. Jullie hebben mij op het juiste spoor gezet..

Groet,

Ray
Reputatie 6
Badge +3
Goede samenvatting Ray en mooi dat het WEL in de iSense aangepast kan worden. Naar mijn inzicht is 30 graden laag genoeg hoor. Zelfs een vloerverwarming kan niks met een lagere temperatuur dan 30 graden (alleen bij actieve convectie radiator zou je nog lager kunnen).

Het is daarmee dus ook niet te begrijpen dat er thermostaten er voor kiezen om zulke lage aanvoertemperaturen te vragen. En ja, het is raar dat de Toon dat niet kan. De Toon zou moeten weten dat bij radiatoren het geen enkel nut heeft om lager dan 45 graden te vragen en bij vloerverwarming het niet nuttiger is om lager dan 30 te vragen.
De nieuwste thermostaat van Bosch/ Nefit de Easycontrol kan dat ook en je kan zelfs een stooklijn instellen en toepassen op basis van de buitentemperatuur dat via internet binnen komt, en aangestuurd wordt per kamer met de Bosch Zigbee thermostaatkranen. Elke kraan kan opdracht aan de ketel geven om te gaan branden.
Onbegrijpelijk dat Toon op het gebied van temperatuur regeltechniek niet vooruit gaat. Eneco vindt kennelijk interessanter om te weten wat voor ketel je hebt en hoe oud... Ik wordt de laatste tijd heel vaak door Eneco gebeld voor een ketel onderhoudscontract. Dankjewel CV Ketel Monitor op Toon, maar ik heb geen onderhoudscontract nodig.
Reputatie 4
Badge +3

Goede samenvatting Ray en mooi dat het WEL in de iSense aangepast kan worden. Naar mijn inzicht is 30 graden laag genoeg hoor. Zelfs een vloerverwarming kan niks met een lagere temperatuur dan 30 graden (alleen bij actieve convectie radiator zou je nog lager kunnen).

Het is daarmee dus ook niet te begrijpen dat er thermostaten er voor kiezen om zulke lage aanvoertemperaturen te vragen. En ja, het is raar dat de Toon dat niet kan. De Toon zou moeten weten dat bij radiatoren het geen enkel nut heeft om lager dan 45 graden te vragen en bij vloerverwarming het niet nuttiger is om lager dan 30 te vragen.

Om hier nog op in te gaan. Ik zie bij INSTELLINGEN > VERWARMING > AANVOERTEMPERSTUUR dat je NIET meer kunt kiezen uit radiatoren/vloerverwarming etc. Volgens mij enkel nog een temperatuur + aantal c° per uur. Voorheen kon je die keuze wel maken. Dan wist Toon dat je voor radiatoren of bijv. Vloerverwarming hebt gekozen. In de software zal dan ook een minimale aanvoerstemp zitten. Weet iemand waarom dit gewijzigd is?

Die keuze moet nu idd via “handmatig” gedaan worden. 
Quby heeft ons veldtesters desgevraagd uitgelegd dat het puur een vereenvoudiging is geweest. Geen verdere sw aanpassing dus. 
Qua aansturing is er dus geen enkel verschil. 

Reputatie 4
Badge +3

Dank voor je reactie. 

Reageer