Help! Toon blijft stoken en ingestelde temperatuur wordt nét (niet) gehaald | Eneco Community
vraag

Help! Toon blijft stoken en ingestelde temperatuur wordt nét (niet) gehaald

Toon eerste bericht

162 Reacties

Reputatie 4
Badge +2
Ik heb minHeaterTemp even geprobeerd op een Toon te zetten naar 50 graden. Gevolg is dat de ketel gelijk aanspringt en deze 50 graden wil gaan leveren.

Blijkt dat de Toon de aanvoer setpoint dus gebruikt om te schakelen (over opentherm). De Toon zet dus gewoon een aanvoer setpoint (6 graden betekend dan 'uit' omdat geen enkele cv ketel 6 graden kan leveren). Als die minimale aanvoer dus 50 is dan gaat de ketel gewoon aan omdat de Toon dan aanstuurt op 50 graden aanvoer, ook al is het warm genoeg. De Toon is dus niet zo slim om bij geen warmtevraag geen aanvoer te vragen.

Dus het verhogen van de minheatertemp in de toon heeft geen zin. Helaas.
Reputatie 2
Badge +3
@ThehogNL los dat het geen oplossing biedt waardeer ik het ten zeerste dat jullie de moeite nemen om serieus mee te denken.

Dan kan dit dus afgestreept worden. Want dan is AAN/UIT nog een betere optie. Het blijft een zeer vreemde en onverklaarbare situatie.

mocht er heel koud weer komen zou het nog wel eens een issue kunnen worden. Hoe hij dan zal reageren weet ik niet.
Reputatie 4
Badge +2
WesB wrote:

mocht er heel koud weer komen zou het nog wel eens een issue kunnen worden. Hoe hij dan zal reageren weet ik niet.

Dat heeft zich toch al bewezen? Dan is er voldoende warmteverlies in je woning waardoor de toon sowieso gaat stoken, anders zakt ie te ver weg.
Reputatie 2
Badge +3
Klopt, maar mogelijk houdt hij hem dan ook onder de 20° 🙂

per februari wordt de situatie ook weer anders door de muren die geisoleerd worden.

Heb van Eneco nu het advies gehad om een programma voor 2 weken in te schakelen en er helemaal vanaf te blijven en het dan te beoordelen. Dat ga ik nu proberen.

Mogelijk nuttige info: ik heb een houtkachel. De Toon zet ik dan op slapen in de avond (16.5). De temp loopt door de houtkachel op tussen 21-24. Mogelijk invloed. Maar goed die gaat hooguit 1-2x per 3 weken aan ofzo.
Reputatie 4
Badge +2
Nog even ter beoordeling van de logica in de Toon, zie hier de gegevens een Toon met Opentherm:
"currentTemp": "2167",
"currentSetpoint": "2150",
"currentInternalBoilerSetpoint": "23",
"burnerInfo": "0",
"currentModulationLevel": "0"

Wat de Toon dus doet is, hoe dichter hij bij de setpoint komt (maar het is nog warmer) de boilersetpoint langzaam omhoog gaat (vanaf die minimale 6 nu al op 23). Deze (vaillant) ketel negeert het want de brander staat uit en hij moduleert niet.

Een paar minuutjes later:
"currentTemp": "2162",
"currentInternalBoilerSetpoint": "25",

En inderdaad de boilersetpoint gaat nog hoger. Tot er natuurlijk een moment komt dat de ketel wel aanspringt (op het punt waarbij deze ketel is ontworpen wel de aanvraag te accepteren).

De boilersetpoint berekening van de toon bepaalt dus wanneer de ketel aangaat. Deze berekening is dan afhankelijk van meerdere factoren (zoals de instelling in de toon, maar voornamelijk wat ie geleerd heeft).

Wat betekend dit nou in jouw geval? De boilersetpoint bij jouw is blijkbaar nog zo laag dat de ketel niet aanspringt terwijl kamertemperatuur al te laag is (onder die 20 graden). Het is raar dat die boilersetpoint bij jou niet hoger wordt berekend, maar dat kan inderdaad wel te maken hebben met je houtkachel. Ik zou ook adviseren om gewoon even twee weken op programma te draaien. Desnoods een graad hoger zodat je het niet te koud hebt?
Reputatie 2
Badge +3
currentTemp": "2167", = is dit de temp in de kamer?
"currentSetpoint": "2150", = wat houdt exact in?

"currentInternalBoilerSetpoint": "23", = 23° aanvoer van de ketel?
"burnerInfo": "0",= ketel uit ?
"currentModulationLevel": "0" = ketel uit?

met deze logica in gedachten: wat voor invloed heeft de kachel op deze logica? Want feitelijk stond de toon uit, want 16.5° = alles uit want hij hoeft niks te doen. Hij heeft enkel een hoge omgevingstemp gemeten
Reputatie 4
Badge +2
WesB wrote:

currentTemp": "2167", = is dit de temp in de kamer?

Klopt

"currentSetpoint": "2150", = wat houdt exact in?

Wat de Toon op staat (de temperatuur die jij als gebruiker wilt hebben).

De gevraagd aanvoer door de Toon aan de ketel.

"burnerInfo": "0",= ketel uit ?

Ja

"currentModulationLevel": "0" = ketel uit?

Ja, en dus geen modulering (10 betekend bijv. 10% van de kracht van de ketel).

met deze logica in gedachten: wat voor invloed heeft de kachel op deze logica? Want feitelijk stond de toon uit, want 16.5° = alles uit want hij hoeft niks te doen. Hij heeft enkel een hoge omgevingstemp gemeten

Eigenlijk vraagt de toon dus altijd 'warmte' vanuit de ketel. Als ie op 16.5 graden staat maar de woonkamer 22 graden is (door je houtkachel) vraagt de ketel die minheatertemp van '6' graden aanvoer. Die wordt dan door je CV ketel genegeeerd.
De toon bemerkt wel dat de omgevingstemperatuur stijgt en zal dan z'n curve aanpassen. Maar hoe dat precies effect heeft op jouw probleem kan ik ook niet inschatten. Helaas zijn de getallen die ik naar voren tover alleen voor hobby-isten naar voren te krijgen (rooten van je Toon) anders had je hier zelf ook naar kunnen kijken.
Reputatie 2
Badge +3
Okee, duidelijk. Dat schept een beeld.

ik vermoed dat het invloed heeft in die zin dat hij een hogere omgevingstemp opmerkt die niet door de Toon gecreerd is. Hij merkt dus geen warmte verlies op...waardoor hij dus mogelijk daardoor werkt met een té lage aanvoer.

Heb sinds gister een programma. Ondanks ik enige dagenniet thuis ben laat ik hem gewoon stoken...puur om ‘m zijn gang te laten gaan zonder te storen. Maar is het echt een big problem als ik deze week enkele keren handmatig een temperatuur instel?
Toon werkt het best altijd met programma aan @WesB, dat kan ook gerelateerd zijn met jouw probleem. Het is algemeen bekend dat Toon nooit goed heeft gewerkt op handmatig, waarom? Alleen Quby weet dat en nooit gefixt.
IK geloof dat jouw ketel geen warmwater van 23 graden kan maken, die van mij ook niet, daarom gaat hij alleen rond pompen.
Leuke achtergrond informatie @ThehogNL.
Reputatie 2
Badge +3
Handmatig bedoel ik mee: Programma gewoon aan en zelf een temperatuur tegel kiezen. Bijvoorbeeld Thuis 18° alvast om 14:00 uur aanzetten ipv wachten tot het start om 17:00
Reputatie 2
Badge +3
Al 1 week draait het programma. In die week is het ook wat kouder geworden. Resultaat was dat alles weer goed lijkt te werken. Er is dan meer warmte verlies waardoor Toon iets harder stookt en hem netjes op temp houdt.

Nu, oudjaarsdag, is het iets zachter (10°) en nu staat ie wederom op 20° ingesteld en geeft hij 19,5°. De buitentemperatuur en daarmee het warmte verlies lijkt dus direct invloed te hebben op het stook gedrag. Dat Toon daarop moet schakelen snap ik, maar dat zou dan toch na een dag of 1/2 opgelost moeten zijn en niet hele week moeten duren....
Reputatie 2
Badge +3
Het is nu al een hele tijd goed. Feitelijk heb ik niet veel veranderd. Het enige wat ik heb gedaan was het programma verwijderen, opnieuw programma ingesteld (iets aangepast) en laten draaien.

Hij bereikt nu de temp die ingesteld is. Ook de losse thermometer geeft dezelfde waarde aan na een correctie van - 0,7 graden.

Het lijkt dus nu goed te zijn! 😎

Het enige wat mij opvalt is als ik kijk bij instellingen > verwarming > correctie: dat de gemeten temperatuur na correctie dan bijvoorbeeld 19,7/19,8 graden is en dat het scherm dat afrond naar 20 graden. Maar die 19,7/19,8 wordt nooit 20 graden. Mits ik handmatig 20.5 ofzo instel, dan gaat hij er uiteraard overheen. De losse temp meter in de kamer geeft wel 19,9/20/20,1 aan dus dat is stabiel.

Het lijkt dus te komen door een "bug" in het programma.....

Ik lees meer topics waarin mensen issue's hebben met het te vroeg warm worden of verkeerde temperaturen bij gebruik van het programma. Misschien "bugt" het programma wel in sommige gevallen....

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen