Help! opwek gelijk aan verbruik na installatie Zon op Toon. | Eneco Community
vraag

Help! opwek gelijk aan verbruik na installatie Zon op Toon.

• 4 augustus 2018
  • 17 reacties
  • 431 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
De monteur heeft uurtje geleden zon op toon geinstalleerd, maar het verbruik loopt gelijk aan de opwek. De monteur is weggegaan met de woorden dat hij er verder niks aan kan doen en dat Eneco dit software matig moet gan oplossen. Eneco is gesloten tot maandag en ik zit nu met compleet foute waardes in mijn Toon. Als de zon er vol opstaat leveren de panelen 1600watt op en dan staat er bij stroom nu ook 1600 watt wat kan ik doen?

17 Reacties

Reputatie 7
Badge +9
Toon al eens een hardreset gegeven?
Staan alles goed in Toon bij je metermodule? Bedoel ik bij slimme meters Stroom en Gas op p1 zetten, Zon op sensor?
Reputatie 1
Badge +1
Toon al eens een hardreset gegeven?
Staan alles goed in Toon bij je metermodule? Bedoel ik bij slimme meters Stroom en Gas op p1 zetten, Zon op sensor?

Beide is het antwoord ja, hard reset door de ketelmodule 30 stroomloos te maken, en de meters staan op p1 als kabel, de monteur werd best boos en zei steeds, ik red dit niet in deze tijd ik moet weg, toen heeft die de meet module vernieuwd maar ook daarna bleef het stroom nu gelijk aan de opwek.
Reputatie 1
Badge +1
Zo ziet het eruit in de meterkast..
Reputatie 5
Badge
Zie ook hier waar een andere gebruiker hetzelfde had vorige week: https://forum.toon.nl/storingen-problemen-25/teruglevering-niet-meer-dan-verbruik-op-toon-2260

Conclusie, je oplevering wordt niet gemeten door je slimme meter (of althans niet via P1 gerapporteerd). Dit ligt aan je slimme meter.

Geef sowieso even je typenummer door van je slimme meter. Uit je foto is dat niet duidelijk te lezen. Overigens lijkt het erop dat je de zelfde (niet goed werkende) slimme meter hebt als die uit genoemde post.

Owh en leuk te zien als opvolging van je vorige post (2e slimme meter) dat dit prima werkt 🙂 (als je slimme meter van stedin is vervangen).
Reputatie 7
Badge +6
@Commandeur

Er heeft in het verleden een subsidie project gelopen vanuit de overheid met oplevergarantie, voor in totaal 15 jaar.dacht ik Deze regeling is uit 2012, als ik het me goed herinner. Voorwaarde is wel dat dit opgemeten wordt met een bruto productie meter die voldoet aan de door hen gestelde voorwaarden. Deze werden doorgaans geplaatst door de netbeheerders. Deze situatie levert inderdaad geen problemen op, dit komt regelmatig voor.
Reputatie 5
Badge
@Folkert ja die regeling ken ik maar dit is een nieuwe installatie hoor 🙂 @marcel2345 heeft dat allemaal (door zijn verhuurder) onglans laten installeren. Zie ook https://forum.toon.nl/algemene-vragen-opmerkingen-24/zonnepanelen-2de-extra-slimme-meter-en-zon-op-toon-vraag-2288

Maar off topic dus...

Wil je voor hem een nieuwe slimme meter aanvragen?
Reputatie 1
Badge +1
@Folkert ja die regeling ken ik maar dit is een nieuwe installatie hoor 🙂 @marcel2345 heeft dat allemaal (door zijn verhuurder) onglans laten installeren. Zie ook https://forum.toon.nl/algemene-vragen-opmerkingen-24/zonnepanelen-2de-extra-slimme-meter-en-zon-op-toon-vraag-2288

Maar off topic dus...

Wil je voor hem een nieuwe slimme meter aanvragen?

even antwoord op uw vraag, de meter die door de woningbouwvereniging is opgehangen is een landys e350 maar doe even de foto's van beide meters goed in beeld dan hoor ik graag wat ik nu het beste kan doen.Ter netheid, de stedin meter is van ons deze is +-4 jaar geleden vervangen en de wocozon meter is afgelopen donderdag geplaatst. Dank voor alle hulp!
Reputatie 1
Badge +1
Kleine losse vraag: in de Toon app kan je toch ook via en tegel je opwekking zien? waar vind ik deze want bij mij is deze tegel niet zichtbaar.
Reputatie 5
Badge
Zoals ik inderdaad al dacht te zien aan de eerdere foto is je Stedin slimme meter aan vervanging toe. Deze werkt niet met de Toon. Zie ook in de topic waar ik eerder naar verwees. Exact zelfde probleem en exact zelfde type slimmer meter. Een moderator heeft toen voor hem een nieuwe slimme meter besteld en dat zal ie voor jou ook moeten doen.

De wocozon slimme meter is uiteraard gewoon prima.

Ik heb geen antwoord op je vraag mbt de app. Die gebruik ik zelf niet dus geen ervaring mee.
Reputatie 1
Badge +1
Zoals ik inderdaad al dacht te zien aan de eerdere foto is je Stedin slimme meter aan vervanging toe. Deze werkt niet met de Toon. g mee.

Oké, dank, ik wilde nog opmerken dat voor zon op Toon hier vandaag werd geïnstalleerd Toon wel gewoon goed werkte hoor, alleen dus blijkbaar is deze meter niet geschikt voor Zon op Toon?
Reputatie 7
Badge +6
@marcel2345

Ik zorg er voor dat je slimme meter vervangen wordt. Met deze slimme meters, kan het inderdaad problemen geven met de verbruiksregistratie zoals Commandeur ook al aangeeft. Kun je hiervoor wel je klantnummer aanvullen in je profiel, dan ga ik er mee aan de slag voor je.
Reputatie 5
Badge
Oké, dank, ik wilde nog opmerken dat voor zon op Toon hier vandaag werd geïnstalleerd Toon wel gewoon goed werkte hoor, alleen dus blijkbaar is deze meter niet geschikt voor Zon op Toon?

Ja verbruik meten werkt prima, maar oplevering niet. Zoals @Folkert al aangeeft zorgt ie dat je slimme meter (die van stedin dus) vervangen gaat worden.
Reputatie 1
Badge +1
@marcel2345

Ik zorg er voor dat je slimme meter vervangen wordt. Met deze slimme meters, kan het inderdaad problemen geven met de verbruiksregistratie zoals Commandeur ook al aangeeft. Kun je hiervoor wel je klantnummer aanvullen in je profiel, dan ga ik er mee aan de slag voor je.

Je hebt pb Folkert 😉
Reputatie 1
Badge +1
@hulshof

We hebben hier te maken met een aparte situatie waarin ik mijn twijfels heb. Hoewel de marge nog wel acceptabel is vind ik de hoeveelheid toch wel erg hoog. Ik wil om deze reden voorstellen een monteur bij je langs te sturen die de aansluiting van de zonmodule controleert.

Grt,
Glenn

U heeft pb
Reputatie 1
Badge +1
Achter de schermen word hard gewerkt om het op te lossen, 6 September komt Stedin de meters vervangen en de rest gaat via pb met Eneco. Topic mag gesloten worden.
Reputatie 5
Badge
opwek verschil

Heb zon op de Toon draait al een paar jaar

Dit jaar heb ik een vergelijk verschil met de toon en de monitor van solar edge
het verschil over 2018 is nu
Solaredge 2120 kwh
zon op toon 1998 kwh
122 kwh opbrengst minder op mijn toon

Kan dit aub in een nieuwe topic gezet worden? Moderator?
Reputatie 5
Badge
@Commandeur

Bedankt voor je input! Ik heb de berichten verplaatst naar een nieuw topic.

Groet,
Glenn

Reageer