Groen ledje gas blijft branden | Eneco Community

Groen ledje gas blijft branden

• 25 september 2014
  • 35 reacties
  • 689 Bekeken

• Doet lekker mee (level 6)
  • 3 reacties
Groene ledje voor gas blijft branden, ook zonder kabeltje.. Ik heb alles al geprobeerd zoals herstart, upgrade, adapter draaien, blauwe leds checken etc. maar blijft groen branden. Geeft ook geen data door van gas, wel van stroom ,dat gaat goed.

Iemand een idee wat hier verkeerd gaat?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

35 Reacties

Reputatie 1
Badge
@ Kjeld,
@ Folkert
Sinds ongeveer een maand heb ik een soortgelijk probleem. Wanneer er gedurende een bepaalde tijd geen gasverbruik is gaat het groene ledje branden. Wanneer er daarna een gering gasverbruik is blijft het ledje branden. Wanneer er echter meer gas gevraagd wordt gaat het ledje uit en wordt het verbruik weer geregistreerd. Toevallig zocht ik vandaag op het forum naar "plaksensoren" en vond zowaar een gelijk probleem.

Remy
Badge +5
Hallo Kjeld, geef wat meer informatie over je configuratie zodat we je beter kunnen helpen.
Heb je slimme meters en sinds wanneer? Is in dat geval de p1 kabel aangesloten tussen de meteradapter en kWh meter?
Heb je nog steeds gewone meters en is je gassensor met het blauwe ledje exact voor het reflecterende cijfer geplaatst. Zijn je sensor kabeltjes aangesloten op de meteradapter die in het stopcontact zit?
Heb je de storing nog maar pas?

Laat maar horen.
Hi Yobotje,

Ik heb nog gewone meters. Is het reflecterende cijfer de laatste die draait? Daar zit ie op.. Het heeft altijd gewerkt, maar sinds begin sept gaat gasmeting niet goed meer. Sensor kabels zitten aangesloten op de meteradapter in het stopcontact.
Ook als ik het sensor kabeltje uit de meteradapter haal, dan blijft het groen branden.
Meteradapter firmware is 33/37.

gr,
Kjeld
Groene ledje voor gas blijft branden, ook zonder kabeltje.. Ik heb alles al geprobeerd zoals herstart, upgrade, adapter draaien, blauwe leds checken etc. maar blijft groen branden. Geeft ook geen data door van gas, wel van stroom ,dat gaat goed.

Iemand een idee wat hier verkeerd gaat?

Hoi Kjeld,

Je geeft niet aan welke versie van Toon je nu hebt.
Ik heb ook domme meters en plaksensoren in m'n voetnoot zie je welke versie van de adapter je moet hebben.

Als het voorheen altijd werkte dan moet het haast wel de plaksensoren zijn, die niet juist meer opgeplakt zijn.

Houd je er ook rekening mee dat als de cijfers helemaal rond zijn geweest en het "spiegeltje" 1 keer voorbij is gekomen, dan heb je ongeveer 20 liter gas verbruikt.
IK heb Toon versie 2.8.21, adapter versie 33/37.
Dan heb je gezien dus dat ik dezelfde configuratie heb!
Dan ligt het dus niet aan je Toon en je adapter!

Heb je m'n laatste volzin gelezen?
Dank voor je bevestiging. Ik heb je laatste volzin gelezen, maar ik heb al weken geen meting op Toon bij gas en das niet de bedoeling en sensor zat nog op dezelfde plek. Inmiddels heb ik wel al geprobeerd opnieuw te plaatsen, maar er gebeurt niet helaas..
Reputatie 1
Badge
Hallo,
Bij mij is zelfs een monteur van eneco geweest die geconstateerd heeft dat alles van het juiste level was en goed geïnstalleerd is.
Toch nog steeds regelmatig ditzelfde probleem.

Remy
Badge +5
De transparante houder met het gaatje moet exact, echt EXACT!!!, voor het spiegelende cijfer zitten, is dat niet het geval dan wordt er geen gas "gezien".
Daarnaast is het een bekend fenomeen dat domme gasmeters makkelijker in de problemen kunnen komen bij een enkeling. Wat je nog kunt doen is de meteradapter in Toon verwijderen en opnieuw toevoegen, Toon een reset geven en vervolgens rustig wachten of de gasmeting hersteld wordt.
Is dat niet het geval neem dan contact met een moderator en zet je verbinding voor klantenservice op je Toon aan.

Btw, je software updates moeten natuurlijk wel geïnstalleerd zijn.
Dank voor je bevestiging. Ik heb je laatste volzin gelezen, maar ik heb al weken geen meting op Toon bij gas en das niet de bedoeling en sensor zat nog op dezelfde plek. Inmiddels heb ik wel al geprobeerd opnieuw te plaatsen, maar er gebeurt niet helaas..

Maar ik bedoelde daar mee te zeggen, heb je voor controle 20 liter gas verbruikt om te zien hoe de reactie van de sensor was na 1 gehele ronding?

Overigens kan je adapter natuurlijk defect zijn, want de sensor gaat vrijwel nooit kapot.
Dan zou je toch een monteur moeten laten komen om dat te controleren.
Overigens kan je ook nog even tijdelijk de snoertjes van de sensoren naar de adapter omwisselen, omdat het alleen bij de gasweergave fout gaat. Dan kan je controleren of het gasdeel van de adapter defect is.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Kjeld,

Welkom op het forum. Vervelend dat er geen gas gemeten wordt. Wordt er vanaf begin september helemaal geen gas meer gemeten? Ben je in de mogelijkheid om de toegang klantenservice aan te zetten? Ik hoor graag van je.

Groet,

Folkert
Reputatie 7
Badge +6
@Remy

Bedoel je dat je sensor op inleren staat en dat het te lang duurt voordat het gasverbruik weer opgepakt wordt? In dit geval kan het helpen om een repeater te plaatsen zodat de routing van je Z wave anders wordt(heeft niets te maken met de afstand in dit geval). Dat het gas op inleren staat betekent dat je meteradapter opnieuw gestart is. Toon stuurt een paar keer per uur een berichtje naar de meteradapter. Wanneer zo'n berichtje niet aankomt start de meteradapter opnieuw op en springt het gas op inleren. Dus als je het goed vind, geef ik en monteur opdracht om een repeater bij je te plaatsen.
Reputatie 1
Badge
@ Folkert,
Je uitleg is heel duidelijk, je geeft precies weer wat er gebeurt.
Alleen ben ik dan nieuwsgierig waaro nu en niet vanaf begin.
Stuur maar monteur voorbij, ik hoor het wel.
Nogmaals dank voor de uitleg

Remy
Hoi Remy,

Nou dan ben ik toch wel erg nieuwsgierig wat hier uitkomt.
Terecht dat jij de conclusie trekt dat het ook vanaf het begin zo zou moeten zijn.
Maar dit typend realiseer ik me dat dat natuurlijk ook kan zijn ontstaan door versie wijzigingen, gezien het verhaal van Folkert.
Reputatie 1
Badge
Hoi Folkert,
Ik heb je ook een PB gestuurd. Helaas het probleem is niet verholpen.1 uur nadat de monteur vertrokken is weer hetzelfde probleem: sensoren staan op inleren.
Badge +5
Hoi Folkert,
Ik heb je ook een PB gestuurd. Helaas het probleem is niet verholpen.1 uur nadat de monteur vertrokken is weer hetzelfde probleem: sensoren staan op inleren.

Het inleren is nodig en kan niet overgeslagen worden. Inleren is altijd een start als de adapter zonder spanning is geweest of wanneer een sensor nieuw is of vervangen. Wacht een aantal uren tot morgen ochtend en is hij dan nog aan het inleren dan is er een ander probleem en krijg je advies van de moderator.
Btw:Tijdens het inleren is het wel nodig dat je normaal energie gebruikt zoals gas en elektra!
Wat heeft de monteur eigenlijk aangepast of gecontroleerd bij je als ik zo vrij mag zijn?
Reputatie 7
Badge +6
@Remy

Ik heb gereageerd op je pb.
Reputatie 1
Badge
Hou Theo,
Er is een repeater geplaatst, maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem

Remy
Reputatie 7
Badge +6
@Remy,

Jammer dat het probleem niet verholpen is met die repeater.
Als er meer gas wordt verbruikt zal het probleem zich in ieder geval minder voor doen. We gaan er natuurlijk voor om het probleem geheel op te lossen.
We komen hier binnen enkele dagen op terug.
Hou Theo,
Er is een repeater geplaatst, maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem

Remy

Hoi Remy,

Maar heeft de monteur de adapter gecontroleerd; versie enz.
Ik zou bijna denken dat die vernieuwd moet worden.
Hoeveel meter zit de adapter van Toon af?
Reputatie 1
Badge
Hoi Ton,
Ik weet het versie nr niet uit mijn hoofd, maar kortgeleden heb ik de laatste update gedaan.
De afstand van adapter tot toon is 2,5 meter. Gisteren heb ik de repeater op een andere plek geplaatst, maar nog steeds probleem. Het vreemde is dat het soms weken goed gaat en dan ineens weer een week elke dag fout.

Remy
Hoi Ton,
Ik weet het versie nr niet uit mijn hoofd, maar kortgeleden heb ik de laatste update gedaan.
De afstand van adapter tot toon is 2,5 meter. Gisteren heb ik de repeater op een andere plek geplaatst, maar nog steeds probleem. Het vreemde is dat het soms weken goed gaat en dan ineens weer een week elke dag fout.

Remy

Hoi Remy,

Onvoorstelbaar dat er op zo'n korte afstand een probleem is.
Bij mij zit de adapter ongeveer 3 meter van Toon af.
Ik weet uit het verleden dat op zo'n korte afstand een repeater meer kwaad dan goed doet.
Uiteraard wil ik de uitleg van Folkert niet teniet doen hè!

Ik zou het zoeken in de juiste versie. Volgens mij moet de adapter 33/38 hebben. Afhankelijk of je dom of slimme meters hebt, dat weet ik bij jou niet meer........

Heb je ook geprobeerd de adapter een andere richting uit te laten wijzen; dus in de lengte richting richting Toon. Ook in je meterkast kunnen storingsbronnen aanwezig zijn.
De adapter werkt met zWave op 868 kHz; weerstations, alarminstallatie zitten ook vaak op de frequentie.
Badge +5
@Remy, ik vrees dat je een advies krijgt voor slimme meters. Het lijkt veel op mijn oorspronkelijk probleem.
Wacht de reactie af van de moderator.
Reputatie 1
Badge
Hallo Theo,
Ik heb inderdaad het advies gekregen om slimme meters te plaatsen. Echter voordat ik dat beslis zou ik willen weten waar ik dan weer tegen aan loop. Of is het echt een fluitje van 'n cent?

Remy
Hallo Theo,
Ik heb inderdaad het advies gekregen om slimme meters te plaatsen. Echter voordat ik dat beslis zou ik willen weten waar ik dan weer tegen aan loop. Of is het echt een fluitje van 'n cent?

Remy

Kijk naar mijn uitgebreide info in diverse topic's hierover.
Liander kwam binnen 1 week; koppeling in 5 minuten; wachten op nieuwe adapter ivm dsmr 4.0 kostte helaas 2 weken.

Dus was het inderdaad qua handelingen een fluitje van een cent.