Geen verbruiksgegevens meer na plaatsing slimme meter | Eneco Community
vraag

Geen verbruiksgegevens meer na plaatsing slimme meter

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 7 reacties
Een paar weken geleden is bij ons een Slimme meter geplaatst. Bij het plaatsen werd al opgemerkt dat de meteradapter niet juist was. En dat deze wordt opgestuurd.

Vreemd dat de monteur niet bij zich heeft.

Een halve week later heb ik de nieuwe adapter ontvangen en volgens de instructie aangesloten, maar ik zie nog geen verbruiksgegevens. In toon staat bij de adapter de melding melding "sensoren worden ingeregeld".

Ik heb het volgende al geprobeerd:
* Meteradapter 30 secondes van het stroom af
* Toon een hard reset gegeven door stekker bij ketel 1 minuut eruit te halen.

Wat kan er mis zijn??

22 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
Heb je in Toon wel aangegeven dat je slimme meters heb? Sensoren worden ingeregeld is een melding die officeel alleen mag voorkomen bij domme meters
Ja. Bij het toevoegen heb ik gezegd dat ik een slimme meter heb. En dat de meter via P1 gekoppeld is.

Ik heb mijn toon wel al vrij lang, maar wel met de laatste updates.
Hoi Lanzo,

Wat is de firmware van je meteradapter? Kijk even bij je Toon®️ bij software. Via het potloodje doorklikken.
Staat daar bv een - ?
Reputatie 7
Badge +8
Er zijn wat ik weet foutieve p1 kabels in omloop, zou kunnen dat je een verkeerde p1 kabel heb. Dat kan een moderator het beste beslissen of het zo is.

Zet voor de zekerheid je externe toegang open in Toon. (Menu >> Toon Support >> op Aan zetten.)
mAiden wrote:

Er zijn wat ik weet foutieve p1 kabels in omloop, zou kunnen dat je een verkeerde p1 kabel heb. Dat kan een moderator het beste beslissen of het zo is.

Zet voor de zekerheid je externe toegang open in Toon. (Menu >> Toon Support >> op Aan zetten.)

Klopt! Deze kabel dient nu ook gecontroleerd te worden. Hij moet 4 aderig zijn en de aders mogen niet geswitcht zijn.
Lanzo wrote:

Vreemd dat de monteur niet bij zich heeft.

Dat komt omdat de monteur door je Netbeheerder is gestuurd en die hebben niets met Toon®️ van doen.
In Nederland zijn Netbeheer en Leveranciers zoals bv Eneco geheel gescheiden van elkaar.
Brandje wrote:

Hoi Lanzo,

Wat is de firmware van je meteradapter? Kijk even bij je Toon®️ bij software. Via het potloodje doorklikken.
Staat daar bv een - ?

Zal ik vanavond effe bekijken.
Brandje wrote:

mAiden wrote:

Klopt! Deze kabel dient nu ook gecontroleerd te worden. Hij moet 4 aderig zijn en de aders mogen niet geswitcht zijn.

Ik heb volgens mij de juiste.
Kleuren volgorde aders gecontroleerd en daarbij de twee plastic rj-blokjes in dezelfde richting gehouden?
Dan zou ook de communicatiemodule die de P1 poort aanstuurt van je slimme meter defect kunnen zijn.
Lanzo wrote:

Brandje wrote:

Hoi Lanzo,

Staat daar bv een - ?

Zal ik vanavond effe bekijken.

Prima en let bij het doorklikken potloodje even op of voor de meteradapter de juiste keuzes zijn gemaakt; gas/stroom/analoog cq P1
Reputatie 5
Badge
@Lanzo

Welkom op het Toon Forum! Zo te zien heb je al heel wat nuttige reacties gehad van @Brandje en @mAiden! Ter aanvulling, wil je controleren of er alleen een P-1 kabel in de meter module zit?

Wil je de volgende stappen uitvoeren:

- de meter module resetten door deze 30 seconden van het stroom halen.
- de P-1 kabel uit de meter module halen
- na 30 seconden de P-1 kabel weer in de metermodule pluggen
- de meter module in het stopcontact doen

Wil je ook de externe toegang op Toon aanzetten? Dit kan via het menu – Toon Support – Externe toegang klantenservice.

Groet,
Mitchel
Brandje wrote:

Hoi Lanzo,

Staat daar bv een - ?

Mitchel wrote:

@Lanzo

Welkom op het Toon Forum! Zo te zien heb je al heel wat nuttige reacties gehad van @Brandje en @mAiden! Ter aanvulling, wil je controleren of er alleen een P-1 kabel in de meter module zit?

Wil je de volgende stappen uitvoeren:

- de meter module resetten door deze 30 seconden van het stroom halen.
- de P-1 kabel uit de meter module halen
- na 30 seconden de P-1 kabel weer in de metermodule pluggen
- de meter module in het stopcontact doen

Wil je ook de externe toegang op Toon aanzetten? Dit kan via het menu – Toon Support – Externe toegang klantenservice.

Groet,
Mitchel

Stappen uitgevoerd. nog geen verbetering. Support heb ik aangezet.
Reputatie 6
Badge
@Lanzo

Ik neem het stokje voor vanavond even over van Mitchel. Dank voor het aanzetten van de externe toegang. De issue lijkt mij momenteel te liggen aan je meters.
Als het goed is heb je vandaag het mandaat aan ons afgegeven voor het dagelijks uitlezen van je slimme meters.
Wat ik kan zien is dat de laatste meetdata dateert uit het jaar 1970, wat gek is als je al een aantal weken voorzien bent van slimme meters.
Ik adviseer je hiervoor contact op te nemen met je netbeheerder.

Groet, Urgel
Lanzo wrote:

Brandje wrote:

Hoi Lanzo,

Staat daar bv een - ?

Thx Lanzo,

Helemaal duidelijk! Met de meteradapter en zn instellingen op Toon is dus niets mis.
Ik denk na het bericht van @Urgel dat de zaak idd eerst bij je Netbeheerder moet worden opgelost.
Ik gok op wat ik 3 uur eerder al aan je meldde.
Als op de P1 poort geen data “staat” dan komt Toon®️ dus met die melding.
Met netbeheerder bedoel je dus stedin. Ik ga bij hun navragen wat het probleem kan zijn.
Lanzo wrote:

Met netbeheerder bedoel je dus stedin. Ik ga bij hun navragen wat het probleem kan zijn.

Hoi Lanzo,

Inderdaad!
Je kan ze zelfs Appen als je dat makkelijk vindt.
Suc6
Brandje wrote:

Lanzo wrote:

Hoi Lanzo,

Inderdaad!
Je kan ze zelfs Appen als je dat makkelijk vindt.
Suc6

Ik heb de live chat gebruikt. Stedin meldt dat de Slimme Meter nog in controlefase staat en dat ze pas 4 weken na plaatsing iets kunnen doen.

Dus daar wacht ik dan maar effe op.
Kijk, ik vermoedde al zo iets.
In ieder geval heb je nu duidelijkheid.
Na deze periode zal je vanzelf op Toon®️ je verbruiksdata wel zien.

Fijne dag verder. ?
Reputatie 7
Badge +8
Pff, dat Stedin daar zolang voor nodig heeft, is wel iets wat ik erg vreemd vind.
Pas geleden een meterwissel gehad, mij stroomverbruik was per direct inzichtelijk via de P1 poort, actuele gasverbruik kwam de volgende dag direct door.
Dat klopt! Het verschilt heel erg per geval.
Maar de ts heeft nu in ieder geval zekerheid waar het ‘m aan ligt.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen